٠٦:٢٧ ٢٢/٠٢/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی آشنایی با مکتب ادبی زیبایی گرایی برگزار شد

ششمین جلسه هفتگی سلسله کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و شناخت عناصر داستانی با نقد و بررسی مکتب ادبی زیبایی گرایی و شناخت عنصر داستانی موضوع یا قلمرو خلاقیت در داستان کوتاه و ویژگی های آن از سوی اداره فعالیت های ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم حضور دانشجویان رشته ادبیات داستانی و ادبیات فارسی روز گذشته در سالن شماره 5 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
      به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تریت معلم ، مهدی رحیمی ،دبیر کانون داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی مکتب ادبی زیبایی گرایی پرداخت و گفت : « زیبایی گرایی  ، طرز تفکری است که در اواخر قرن نوزدهم در ادبیات و هنر اروپا به وجود آمد و پایه یکی از مکتب های ادبی  رایج در آن دوره شد و پیروان این مکتب کلیه نظریات مربوط به مفیدبودن هنر یا کاربرد اخلاق را در آن رد می کردند و اعتقاد داشتند که هنر به خودی خود ، برای لذت بخشیدن کافی است و نیاز به بیان مقصودی جز خودش ندارد و نباید درباره آن از دیدگاه اخلاق ، سیاست یا مواضع دیگر قضاوت کرد وآن ها ، تنها معیارهای زیباشناسی را برای سنجش آثار هنری مناسب می دانستند . »
دبیر کانون داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه گفت : « فکر اولیه این مکتب را می توان در نظریه امانوئل کانت ، فیلسوف آلمانی که اعتقا به خلوص هنر و بیطرفانه بودن آن داشت ، یافت و نظریات چند تن از شاعران و نویسندگان پیرو مکتب رمانتیسم آلمان از جمله و شیلر که به اسقلال هنر اعتقاد داشتند و می گفتند هنرمند نباید مدیون هیچ کسی باشد نیز از جمله پایه های اساسی این مکتب است . » وی سپس به تشریح ویژگی های این مکتب ادبی پرداخت و گفت : « شعار پیروان مکتب زیبایی گرایی " هنر برای هنر " بود . از دیدگاه کسانی که به نظریه هنر برای هنر اعتقاد دارند ، هنر پدیده ای است مستقل و اثر هنری از جامعه و مردم جداست . تنها معیار سنجش اثر هنری ، چگونگی آن است نه موضوع و محتوایی که به وسیله آن بیان می شود واصطلاح هنر برای هنر ظاهرا" اولین بار ، ویکتور کوزین ، فیلسوف فرانسوی در سال 1818 میلادی در سخنرانی هایش به کاربرد . »
کارشناس ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه اظهار داشت : « مکتب زیبایی گرایی دنباله و شاخه ای از مکتب رمانتیسم است و از فردگرایی آن مکتب سرچشمه می گیرد . در حقیقت پیروان مکتب رمانتیسم با اعتقادشان بر این که تنها زیبایی ، حقیقی است ، شالوده این مکتب را گذاشتند واز نظر بسیاری از وابستگان به این مکتب ، هنر بیش از زندگی ارزش داشت ، آن ها هنر را شق دیگری از زندگی می دانستند و به هنرمندانه زندگی کردن و به خاطر هنر زیستن ، اعتقاد داشتند . همین طرز تفکر بود که گروه هنرمندانی را که به منحط ها معروف شدند ، به وجود آورد . »
رحیمی علت اصلی ریشه گرفتن و رشد این مکتب را بورژوازی حاکم بر اجتماع آن دوران دانسته و گفت : « ابتذال ناشی از قوت گرفتن بورژوازی در جامعه آن روز ، پیروان مکتب زیبایی گرایی را به واکنش در برابر آن برانگیخت . در حقیقت معتقدان به اصل هنر برای هنر و پیروان مکتب زیبایی گرایی می خواستند با مجزا کردن هنر و هنرمند از چنین جامعه ای ، آن را از آلودگی و ابتذال نجات دهند و زیبایی اثر هنری را به منزله حربه ای بر ضد جامعه ای که به هنر توجه نداشت ، به کار برند . این روش از نظر آن ها ، بهترین وسیله مبارزه بر ضد جامعه سودجو و راهی برای رهایی از ابتذال و فساد بود و مقارن با همین دوران ، دسته ای دیگر از نویسندگان با طرز تفکری دیگر ، بنیانگذار مکتب رئالیسم یا واقع گرایی شدند . »
دبیر کانون داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان جایگاه مکتب زیبایی گرایی در ادبیات اروپا پرداخت و گفت : « در انگلستان رواج تفکر زیبایی گرایی ، محصول تأثیر هنرمندان فرانسوی و همچنین زمینه بومی مکتب رمانتیسم در آن کشور بود . سوئین برن ، شاعر انگلیسی ، تحت تأثیر شارل بودلر ، شاعر فرانسوی نظریه هنر برای هنر را اعلام کرد و در سال های 1880 ، زیبایی گرایی در این کشور رشد و رواج فراوانی یافت ، والتر پاتر ، لیونل جانسون ، جرج مور ،آرتورسیمونز و بالاخره اسکاروایلد مروجان این مکتب در انگلستان بودند و در امریکا ، امرسون  و ادگارآلن و در فرانسه علاوه بر تئوفیل گوتیه و شارل بودلر ، تئودوردوبانویل از هواخواهان جدی این مکتب محسوب می شوند .»
دبیر کانون داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در پایان خاطر نشان کرد : « زیبایی گرایی بر مکتب سمبولیسم یا نمادگرایی و رواج نظریه شعر ناب  تأثیر بسیار گذاشت ، از طرف دیگر فکر استقلال هنر، راه را برای تحولات بعدی در ادبیات ، از جمله ایجاد مکتب ایماژیسم و نظریات نقد نو باز کرد ، هر چند مکتب پارناس که تقریبا همزمان با زیبایی گرایی به وجود آمد ، عکس العملی برضد مکتب رمانتیسم بود ، ولی بنیانگذاران آن در بعضی از اصول عقاید خود از زیبایی گرایی تأثیر پذیرفته اند . »

٠٨:١٥ ٢٢/٠٨/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد