١٢:٠٦ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
کل خبرها
دومين گردهمايي مديران مراكز آموزشي سراسر كشور برگزار شد
رييس جهاد دانشگاهي:دانشجو به نحوي تربيت شود كه دغدغه نظام و ايران داشته باشد
 دومين گردهمايي مديران مراكز آموزشي واحدهاي جهاد دانشگاهي در سراسر كشور صبح دوشنبه در محل پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي برگزار شد.
دكتر آقاصفري- دبير گردهمايي- گفت: اين نشست با حضور مديران مراكز آموزشي و علمي – كاربردي واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور و با هدف آشنايي مديران مراكز آموزشي با ديدگاه‌ها و سياست‌هاي معاونت آموزشي وارتقاي دانش مديران مراكز آموزشي برگزار شد. وي در خصوص برنامه هاي ارائه شده افزود: سخنراني هاي كاربردي در خصوص تأكيد بر نگرش فرهنگي در مراكز، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي، يكسان سازي رويكردها در انواع سه‌گانه مراكز آموزشي، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربيات مديران مراكز آموزشي و دست‌اندركاران معاونت آموزشي از جمله برنامه هاي اصلي اين گردهمايي است.
مدير كل نظارت و گسترش مراكز آموزشي جهاددانشگاهي با تاكيد بر تجربيات مثبتي كه از گردهمايي سال گذشته حاصل شده نسبت به افزايش بيش از پيش سطح علمي و فرهنگي مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي اظهار اميدواري كرد و برگزاري سه نشست تخصصي در حوزه‌هاي آموزش عالي، علمي-كاربردي و تخصصي كوتاه مدت و همچنين كارگاه هاي تخصصي در اين حوره را در همين راستا ارزيابي كرد. لازم به ذكر است
در اين گردهمايي دكتر يادگاري- رييس جهاد دانشگاهي- دكتر ايماني- معاون آموزشي جهاد دانشگاهي- دكتر زاهدي -رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي- ، دکتر عبدالرسول پورعباس – رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي و حجت الاسلام والمسلمين واحدي مشاور فرهنگي رييس جهاد دانشگاهي سخناني پيرامون اهميت و وظايف آموزشي جهاد دانشگاهي در حيطه هاي مختلف ايراد نمودند.

 رييس جهاد دانشگاهي:دانشجو به نحوي تربيت شود كه دغدغه نظام و ايران داشته باشد

 رييس جهاد دانشگاهي ضمن محكوم كردن اهانت وارده به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) با بيان اينكه حركت مسلمانان در اين زمينه وحدت شيعه و سني را نشان مي‌دهد، گفت: ما نيز به عنوان جهادگران اين حركت و هر عملي كه مقابل دين ما بايستد را محكوم مي‌كنيم. دكتر يادگاري در دومين گردهمايي سراسري مديران مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي كه در محل پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد، با اشاره به دهه پيشرفت و عدالت، تصريح كرد: جهاد دانشگاهي بايد در اين دهه برنامه‌هاي خود را بر اساس پيشرفت و عدالت قرار دهد كه در اين راستا هيات رييسه جهاد قدم پيش گذاشته و بحث تحول راهبردي جهاد دانشگاهي را در راستاي حركت رو به جلو پيش روي خود قرار داده است. وي با بيان اينكه در راستاي بحث تحول راهبردي جهاد دانشگاهي، اتاق‌هاي فكري تشكيل شده است، گفت:‌ از روساي واحدها نيز خواسته‌ايم مسائل لازم جهت ارتقاي جهاد دانشگاهي را بررسي كند. رييس جهاد دانشگاهي با اشاره به آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها خطاب به مديران و معاونان آموزشي، گفت: در اين راستا كار اساسي ما شاگردپروري است و اينكه دانشي را به دانشجوي خود ياد دهيم كه در جهت رفع مشكل جامعه باشد. وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي با سه عنصر علم، ايمان و تلاش توانسته است به جايي دست يابد كه اهميت علم را در دانشجو تزريق كند و اينكه صرفا در بحث يادگيري و فن وارد نشود، بلكه فن و يادگيري را در جهت رفع مشكلات جامعه ارائه كرده است. يادگاري خطاب به مديران و معاونان آموزشي حاضر در جمع، تاكيد كرد: استاد، دانشجو را به نحوي تربيت كند كه دغدغه نظام و ايران داشته باشد و اساتيد بحث غرور ملي و خودباوري را در دانشجويان تقويت كند.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي: جهاد مي‌تواند جايگزين معتبر آموزش‌هاي وارداتي باشد
 معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به گستردگي و تنوع آموزشي فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي، گفت: در حال حاضر جهاد داراي بيش از 500 هزار فراگير و 300 تا 400 موضوع آموزشي است. دكتر محمد حسين ايماني خوشخو در دومين گردهمايي سراسري مديران مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه آموزش براي ما هدف اول و آخر نيست، تصريح كرد: در بحث آموزش، جهاد دانشگاهي ضمن ارائه خدمات آموزشي فعاليت‌هاي خود را در يك فضاي جهادي ارائه مي‌دهد. وي با بيان اينكه در حال حاضر جهاد دانشگاهي با توجه به گستردگي شبكه آموزش و تعداد فراگيران و تنوع آموزشي خود يكي از نهادهاي مهم و تاثيرگذار در عرصه آموزش كشور است، تصريح كرد: اين نهاد علي‌رغم گستردگي بدون تكيه بر بودجه دولت توانسته است در حيطه آموزش كشور منشا اثر و محل رجوع باشد و علاوه بر داشتن فراگيران دانشجو و يا فارغ‌التحصيل، بخش‌هاي مهمي از نهادهاي دولتي نيز در رفع نيازهاي آموزشي خود از جهاد دانشگاهي استفاده مي‌كنند. معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به سال توليد ملي و با بيان اينكه در اين سال كشور يك دوره مقاومت اقتصادي را پشت سر مي‌گذارد، تصريح كرد: در اين زمينه بخش آموزش جهاد دانشگاهي قادر خواهد بود با استفاده از تجربيات خود جايگزين معتبري براي برخي از آموزش‌هاي وارداتي كشور به خصوص در زمينه مورد نياز دستگاه‌ها باشد. ايماني خوشخو در خاتمه با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص توجه به مسائل فرهنگي دانشگاه‌ها، متذكر شد: علي‌رغم تلاش برخي از نهادهاي فرهنگي موجود در دانشگاه‌ها، به نظر مي‌رسد كه هنوز فضاي دانشگاه‌هاي ما از مسائل مهم فرهنگي فاصله قابل توجهي دارد كه اگر اين اتفاق ادامه پيدا كند، كشور در قبال سرمايه‌گذاري كه براي آموزش عالي مي‌كند، نمي‌تواند از بازده لازم براي توليدات نهايي دانشگاه‌ها كه فارغ‌التحصيلان آن هستند، استفاده لازم را ببرند كه در اين خصوص آموزش عالي مي‌تواند از تجربيات جهاد در سه حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ استفاده كند.
 رييس دانشگاه علمي – كاربردي: جهاد دانشگاهي را پيشگام و خط مقدم مسائل آموزشي مي دانم و جهادگران مدام باعث افتخار هستند
 
دكترعبدالرسول پورعباس در دومين گردهمايي مديران آموزشي جهاد دانشگاهي پيشبرد بحث نظام صلاحيت حرفه‌اي و نظام آموزش هاي مهارتي كشور را از مهم ترين اقدامات اخير دانشگاه علمي – كاربردي دانست واز جهاد دانشگاهي خواست در اين خصوص مانند هميشه به ياري اين دانشگاه بشتابد. رييس دانشگاه علمي – كاربردي گفت: امروزه به نقطه اي رسيده ايم كه بايد براي سي سال خدمت فرد برنامه ريزي آموزشي داشته باشيم و پيش بيني شده سطح قابل قبولي از صلاحيت حرفه اي را آغاز نماييم. وي افزود: دانشگاههاي كشور كه عمدتا در حوزه نظري فعاليت مي كنند بايد موظف شوند حداقل يك مهارت عملي را به فرد آموزش دهند و در 4 تابستان كه دانشجو در اختيار دانشگاه است بتواند 4 تك پودمان مهارتي را بگذراند و راحت تر وارد بازار كار شود. رييس دانشگاه علمي – كاربردي گفت: در حال حاضر ده رشته مختلف در قالب سطوح تكميلي برنامه ريزي شده و هر پودمان به شكل مجزا طراحي شده كه اين امر يك تحول بسيار اساسي است. وي افزود: در آينده نزديك هفتاد درصد جمعيت دانشجويي كشور در حوزه علمي – كاربردي ادامه تحصيل خواهند داد و به همين دليل از همين امروز بايد باكمك نهادهايي مانند جهاد دانشگاهي به برنامه ريزي در اين خصوص بپردازيم. دكترپورعباس در تحليل جمعيت دانشجويي كشور گفت: در دروس نظري دختران و دروس مهارتي پسران تمايل بيشتري نشان مي دهند چون دروس مهارتي فرد را به سوي شغل هدايت مي كند و در تلاشيم با اجراي نظام صلاحيت حرفه اي و نظام آموزش هاي مهارتي افراد رابه سمت مشاغل سوق دهيم. رييس دانشگاه علمي - كاربردي در خاتمه افزود: جهادگران جهاد دانشگاهي همواره پيشگام و خط مقدم مسائل آموزشي، اجتماعي، اقتصادي و پزشكي بوده اند و باعث افتخار هستند.


در دومين گردهمايي مديران آموزشي جهاد دانشگاهي مطرح شد:
‌جزييات طرح ورود به «بازار آموزش‌هاي بين‌المللي» با استفاده از فضاي مجازي




رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد كرد كه با استفاده از امكانات فضاي مجازي به «بازار آموزش‌هاي بين‌المللي» راه يابيم كه به گفته وي اين پيشنهاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد شد.

دكتر زاهدي در مراسم دومين گردهمايي سراسري مديران مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي كه در محل پژوهشكده فرهنگ و هنر برگزار شد، طي سخناني با موضوع "نحوه و چگونگي ورود جهاد دانشگاهي به بازارهاي آموزش‌هاي بين‌المللي"، تصريح كرد: از مفهوم جهاد دانشگاهي در فعاليت‌هاي علم و دانش اين گونه استنباط مي‌شود كه بايد هدفمند و جهت‌دار حركت كنند و آرمان‌هاي امام(ره)، منويات مقام معظم رهبري، اهداف بالادستي نظام، برنامه پنجم توسعه و ... را مد نظر خود قرار دهد.

وي با بيان اينكه اگر بخواهيم در بحث بين‌المللي بودن آموزش عالي حركت كنيم، حتما بايد هدفمند و جهت‌دار جلو رفته و رويكردمان صرفا مباحث اقتصادي نباشد، تصريح كرد: ما مي‌توانيم به چند طريق وارد عرصه بين‌المللي شويم كه سهل‌الوصول‌ترين راه آن كه با يك برنامه سه ساله قابل دسترس است، بحث استفاده از فضاي مجازي است كه در اين راستا مي‌توان با استفاده از اين فضا و كمك زبان رايج همان كشور و با يك تبليغات گسترده در اين فضا وارد شويم.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: در بحث استفاده از فضاي مجازي براي ورود به عرصه بين‌المللي بايد دروس و محتوايي را ارائه دهيم كه بخشي از آرمان‌هاي نظام، انقلاب، مسائل استكبارستيزي و عدالت‌محوري در آن جاي گيرد.
زاهدي ادامه داد: همچنين در دروس قابل ارائه در فضاي مجازي مي‌توان يك درس دو يا سه واحدي به زبان فارسي نيز قرار داد.

وي با بيان اينكه در نظر داريم پيشنهاد استفاده از فضاي مجازي براي ورود به عرصه بين‌المللي را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح كنيم، تصريح كرد: طي آن پس از بررسي اين موضوع شورا مي‌تواند به هر مجموعه ماموريتي را ارائه كند، در اين زمينه جهاد دانشگاهي مي‌تواند بررسي كند كه در چه بخش‌ها و رشته‌هايي فعاليت خواهد كرد.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بحث پذيرش دانشجوي خارجي را از ديگر موارد ورود به عرصه بين‌المللي عنوان كرد و گفت: در اين بحث تاكنون چندان موفق نبوده‌ايم كه بايد موانع اين امر مرتفع شود و براي افزايش پذيرش دانشجويان خارجي بايد شورا را مجاب كنيم كه شروع اين كار با يك زبان بين‌المللي آغاز شود و در ادامه بحث زبان فارسي را اجرايي كنيم.

وي ادامه داد: همچنين مديريت تبليغات نيز براي جذب دانشجوي خارجي به كشور نيز اهميت زيادي دارد كه ما نتوانسته‌ايم در بحث تبليغات خيلي خوب كار كنيم.

زاهدي بحث برگزاري كنفرانس‌ها و كارگاه‌هاي علمي را از ديگر راهكارهاي ورود به عرصه بين‌المللي عنوان كرد و گفت: در اين راستا جهاد دانشگاهي مي‌تواند وارد بحث شده و به صورت حرفه‌اي اين موضوع را دنبال كند.




تاكيد مشاور فرهنگي رييس جهاد دانشگاهي بر لزوم تلفيق صحيح آموزش هاي جهاد دانشگاهي همراه با فعاليت هاي فرهنگي




مشاور فرهنگي رييس جهاد دانشگاهي بر لزوم تلفيق آموزش هاي جهاد دانشگاهي همراه با فعاليت هاي فرهنگي تاكيد كرد.

مشاور فرهنگي رييس جهاد دانشگاهي ضمن هشدار فرهنگي بر لزوم تلفيق آموزش هاي جهاد دانشگاهي همراه با فعاليت هاي فرهنگي تاكيد كرد.

مشاور فرهنگي رييس جهاد دانشگاهي با اذعان به اين نكته كه حوزه علميه، آموزش عالي و آموزش و پرورش ما به نسل دوم و سوم ما بدهكار است، گفت: اينكه فقط به دانش‌آموزان و دانشجويان فرمول ياد داده شود صحيح نيست و در واقع اشتغال محض به فرمول، بي‌توجهي به بنيان فكري و وسوسه شيطاني است.

حجت‌الاسلام والمسلمين واحدي در دومين گردهمايي سراسري مديران مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي، طي سخناني خطاب به مديران مراكز جهاد دانشگاهي، تصريح كرد: شما مي‌توانيد به عنوان مسوولان آموزشي فعاليت كنيد كه به مفهوم تمام كلمه، جهادگر باشيد.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص استعمار فرا نو و ناتوي فرهنگي گفت: امروزه كه مولدان فرهنگي استعمار فرا نو همه تلاش خود را در راستاي حمله به انديشه هاي جوانان ما به كار مي برند صنفي نگاه كردن به موضوعات فرهنگي يك آفت بزرگ به شمار مي آيد.

وي افزود: شما مديران آموزشي بايد مولدان فرهنگي كشور باشيد و بخشي نگري نداشته باشيد و بدانيد كه نسل سوم، چهارم , كم‌كم پنجم نيز پا به عرصه خواهد گذاشت و اگر در اين راستا كشور كم بگذارد، به لحاظ فرهنگي دچار استحاله خواهيم شد. 

وي با اذعان به اين نكته كه حوزه علميه، آموزش عالي و آموزش و پرورش ما به نسل دوم و سوم ما بدهكار است، گفت: اينكه فقط به دانش‌آموزان و دانشجويان فرمول ياد داده شود صحيح نيست و در واقع اشتغال محض به فرمول، بي‌توجهي به بنيان فكري و وسوسه شيطاني است و آموزش هاي جهاد دانشگاهي بايد اين خاصيت را داشته باشد كه توامان آموزش فرهنگي نيز داده شود و اين امر بسيار مهم تلقي شود. 

واحدي با بيان اينكه امروز بيگانگان از دوران جنيني براي فرزندان ما برنامه دارند، تصريح كرد: به عنوان نمونه كتاب‌هايي چون هري‌پاتر و برخي از فيلم‌ها، خدشه وارد كردن به ريشه‌هاي اعتقادي بچه‌هاي ما را به دنبال دارد.



٠٩:٠٧ ٢٨/٠٦/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد