١٩:٥٨ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
برگزاری نخستین میزگرد بررسی راه‌كارهای توسعه و بهبود فعاليت‌های قرآنی در ایکنای خوزستان

در نشست بررسی راه‌كارهای توسعه و بهبود فعاليت‌های قرآنی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان، بر سليقه‌ای بودن اجرای برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تاكيد شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان خوزستان در اين نشست كه با حضور مسئولان كانون‌های قرآن و عترت 3 واحد دانشگاهی استان در ايكنای خوزستان برگزار شد، «عليرضا يوسفی‌كيا»، مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، اظهار كرد: سنجش اثربخشی فعاليت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌ها دشوار است و نتيجه آن محسوس نيست. واحد‌های دانشگاهی خود را موظف به اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی نمی‌دانند و انجام اين گونه امور بستگی به علاقه رييس، مجری و معاونت فرهنگی دارد.
وی ادامه داد: بسياری از مسئولان دانشگاهی اجرای اين گونه برنامه‌ها را خارج از حيطه شغلی خود می‌دانند. يوسفی‌كيا عنوان كرد: برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در چارچوب اداری نيست و به نوعی می‌توان گفت سليقه‌ای است. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، خاطرنشان كرد: قبلا اين گونه برنامه‌ها از قانون‌مندی و نظم بيشتری برخوردار بود اما در حال حاضر اين قانون‌مندی‌ از بين رفته است.
در ادامه اين جلسه «پروين موسوی»، مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اميديه، نيز گفت: اين موضوع بستگی به پی‌گيری ما مسئولان دارد كه چقدر قضيه را جدی ‌گرفته و به كار قرآنی و فرهنگی بها می‌دهيم و پی‌گير اساس‌نامه‌ها و بخش‌‌نامه‌ها باشيم. وی بيان كرد: برای پيشبرد برنامه‌ها می‌توان با توضيح بخش‌‌نامه‌های ارسالی برای رياست دانشگاه و پی‌گيری و اصرار بر موضوع، بودجه لازم را كسب كنيم.
مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، نيز با بيان اين‌كه مشاهده اثر كار فرهنگی و قرآنی بر دانشجويان دشوار است و محسوس نيست، بيان كرد: كانون قرآن و عترت زير نظر دفتر فرهنگ اسلامی فعاليت می‌كند كه اين يك مزيت است زيرا اين دفتر می‌تواند از جايگاه خود برای پيشبرد اهداف كانون بهره گيرد. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اميديه، اظهار كرد: در دانشگاه‌ها هنوز به مباحث قرآنی پرداخته نشده‌ و از آن‌جا كه قرآن معدن علم و وحی الهی است و اعتقاد ما نيز بر اين است كه قرآن كتاب كاملی است، بايد تمام علوم را از آن استخراج كنيم. موسوی اظهار كرد: آن طور كه بايد از قرآن كريم بهره گرفته نشده، نسل جوان دنبال چيزهای ديگری است؛ بايد قرآن را جذاب كنيم تا اثرگذاری آن بيشتر شود، ما بايد راه‌كار‌های عملی كه جوان‌پسند باشد ارائه دهيم كه اين امر، تلاش مسئولان كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را می‌طلبد.
وی تصريح كرد: ما بايد به عنوان مسئولان كانون قرآن و عترت، نياز جوان و جامعه دانشجويی را در نظر گرفته و ابتكار به خرج دهيم و پس از انجام اين كارها به دنبال نتيجه و اثرگذاری آن باشيم. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اميديه، با بيان اين‌كه روش‌های سنتی با توجه به پيشرفت در علوم مختلف جواب نمی‌دهد، گفت: مسئولان و كارشناسان قرآنی بايد خود را با علم روز تطابق دهند و برگزاری كارگاه‌های تخصصی آموزشی برای كارشناسان می‌تواند به اين امر كمك كند، در حال حاضر تشكيل اين گونه كارگاه‌ها كمرنگ شده است. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، گفت: تدريس قرآن به روش سنتی اثربخش است، همان‌طور كه امام خمينی(ره) فرمودند «قرآن را بخوانيد حتی اگر معنای آن را نمی‌دانيد». احور اظهار كرد: قرآن كريم با پخش يك نوار قرآنی نيز اثر دارد و اين از بطن و گيرايی و اثرگذاری خود قرآن است، لذا وجود ظاهر قرآن كريم اثر دارد و اين خود يك امتياز محسوب می‌شود. وی عنوان كرد: اگر اين امتياز با فعاليت‌های قرآنی همراه شود تاثير آن مضاعف خواهد شد.
در ادامه مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، تاكيد كرد: تدريس سنتی قرآن كريم بايد ادامه داشته باشد. در نشست بررسی راه‌كارهای توسعه و بهبود فعاليت‌های قرآنی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان، بر تسلط مدرسان گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ها به مباحث دينی و قرآنی تأكيد شد. در نشست بررسی راه‌های توسعه و بهبود فعاليت‌‌های قرآنی در دانشگاه‌‌های خوزستان كه دوشنبه 26 مردادماه سال‌جاری، با حضور مسئولان كانون‌های قرآن و عترت 3 واحد دانشگاهی استان در محل ايكنای خوزستان برگزار شد، «محمد احور»، مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد بهبهان، بر گزينش دقيق و سخت‌گيرانه اساتيد گروه معارف اسلامی تأكيد كرد و گفت: اساتيد بايد مؤمن و معتقد به مبانی اسلامی بوده و آشنايی كافی با مباحث دينی داشته باشند كه اگر اين تسلط در كلاس‌ها وجود نداشته باشد، قادر به پاسخ‌گويی به سؤالات دانشجويان نخواهند بود.
وی ادامه داد: مزين بودن اساتيد به اخلاق و ايمان و مسلط بودن بر علوم مكمل يكديگر هستند. «پروين موسوی»، مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد اميديه، نيز بر نقش الگويی مدرسان قرآنی تأكيد و عنوان كرد: تمام حركات، طرز لباس پوشيدن و تكيه‌كلام اساتيد برای دانشجويان الگو است و دانشجويان از آن‌ها تأثير می‌پذيرند، بنابراين ما بايد اساتيد بانو و آقا را با دقت انتخاب كنيم. هم‌چنين «عليرضا يوسفی‌كيا»، مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد دزفول، با اشاره به اين‌كه ثمره كلاس قرآنی ما در دانشگاه‌ها، انس با قرآن كريم است، عنوان كرد: اگر دانشجويان از قرآن دوری كنند، ما نيز در اين دوری مقصر هستيم، زيرا در اين زمينه خوب عمل نكرده‌ايم. وی افزود: قرآن كريم ريشه در فطرت انسان‌ها دارد و اگر جوانان را به اين سمت سوق ندهيم، دانشجو صدمه اعتقادی می‌بيند و تيشه به ريشه او زده‌ايم. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی اميديه، پيشنهاد داد: برای جذب جوانان به مفاهيم قرآنی می‌توان از اساتيد فن و نخبگان قرآنی جوان بهره جست. ما نخبه‌های قرآنی جوانی مانند «شجاع زويدات» را در استان داريم، كه می‌توان از اين ظرفيت به خوبی بهره‌‌مند شد.
وی خاطرنشان كرد: با دعوت از اساتيد خوشنام و محبوب دانشجويان برای خاطره‌گويی بين اقامه 2 نماز می‌توان در جذب جوانان به مسجد و فعاليت‌های قرآنی گام برداشت، زيرا ممكن است جوان در خانواده تغذيه معنوی نشود و می‌توان از اين راه به او كمك كرد. يوسفی‌كيا بيان كرد: دوره‌های بازآموزی برای اساتيد در همه زمينه‌ها چه قرآن كريم و چه دروس ديگر، كم است، بهتر است روش‌ها و ايده‌های جديد تدريس، برای جذب دانشجويان آورده شود. وی تصريح كرد: دادن امتياز 2 نمره به شركت‌كنندگان در مسابقات قرآنی و ايجاد اجتماعات قرآنی می‌تواند به توسعه فعاليت‌ها و فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها كمك كند. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی دزفول، با ذكر مثالی ادامه داد: در چهاردهمين دوره مسابقات قرآن كريم، از واحد دزفول، 2500 نفر نام‌نويسی كردند كه از اين ميان 1800 نفر شركت‌ كردند و يك روز دانشگاه برای اين مسابقات تعطيل شد و جو قرآنی بر دانشگاه حاكم شد. وی افزود: در گذشته با كسب 50 تا 60 درصدی نمره از اين مسابقات 2 نمره به دروس گروه معارف اسلامی دانشجويان اضافه می‌شد كه با اينترنتی شدن مسابقات، ديگر اين امور اتفاق نمی‌افتد. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی بهبهان، با بيان اين‌كه جوان با يك جرقه در زندگی تغيير مسير می‌دهد، گفت: دادن 2 نمره و اهدای لوح تقدير می‌تواند در زندگی يك جوان ايجاد انگيزه كند.
مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی اميديه، تصريح كرد: شايد تأثير مطالعه كتب امتحانی مربوط به مسابقات قرآنی مانند كتاب «امام سجاد(ع)» در حال حاضر در زندگی جوان محسوس نباشد و 10 سال ديگر تأثير خود را نشان دهد. مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه‌ آزاد اسلامی بهبهان، بيان كرد: دانشجويان را موظف به آوردن قرآن كريم و با وضو بودن به كلاس می‌كنيم. كارهايی از اين قبيل نيكی و طراوت را در جوان در طول ترم ايجاد می‌كند و بر روحيه جوان تأثيرگذار است. وی افزود: جذب اساتيد، خلاقيت و ابتكار، به نوبه خود در جذب جوانان به قرآن كريم مؤثر است، اما نبايد از خود قرآن كريم فاصله گرفت.
مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اميديه، گفت: ظواهر امور قرآنی نيز دارای اهميت است، مثلا می‌توان با ارزش‌ دادن به محل برگزاری محافل قرآنی در جذب جوانان به قرآن كريم كمك كرد.
وی عنوان كرد: پژوهش محوری و مقاله‌نويسی در امور قرآنی نبايد برای قشر خاصی باشد و قرآن كريم بايد به عنوان يك علم كاربردی مطرح شود. موسوی بيان كرد: چاپ مقالات وزين قرآنی در مجلات داخلی و خارجی همانند رشته‌ها و علوم ديگر می‌تواند به گسترش فعاليت‌های قرآنی كمك كند.ح/الف

٠٩:٣٥ ٢٥/٠٦/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد