رئیس جهاددانشگاهی واحد استان همدان:
وحدت حوزه و دانشگاه می تواند کشور را به سر منزل مقصود برساند
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ,hpn همدان مراسم گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی (اصلاح الگوی مصرف ) در سالن اجتماعات دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان همدان،در این مراسم رئیس جهاددانشگاهی واحد استان همدان گفت : دانشگاه منهای حوزه و حوزه منهای دانشگاه نمی تواند هیچ تحول اساسی در کشورونظام به وجود آورد.
اکبر اسدی افزود : وحدت حوزه و دانشگاه جزء آرمانها و ایده آلهای حضرت امام خمینی (ره) ، انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر بوده و این موضوع به کرات از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد : اگر انقلاب اسلامی و کشور می خواهد رشد وپیشرفت داشته باشد زیر بار ظلم ، ستم و زورگویی نرود الگو و اسوه ایده آل نظام جمهوری اسلامی را به جهان معرفی کند راه تحقق آن تعامل و ارتباط بین حوزه و دانشگاه است .
اسدی اظهار داشت : اگر دانشگاهها ، منهای حوزه شوند در نهایت به جایی خواهند رسید که کشورهای غربی و آمریکا رسیده یعنی تنها منافع مادی برایشان اهمیت دارد و حوزه منهای دانشگاه نیز باعث می شود نتوانیم از مواهب مادی این عالم استفاده کنیم .
وی با بیان اینکه علوم تجربی در دانشگاه می تواند با رشد و پیشرفت و رسیدن به قله های علمی و مرزهای دانش راه تعرض به کشور رااز ذهن دشمنان پاک نماید گفت : وحدت دو نهاد مقدس حوزه و دانشگاه مانند
دو بال می توانند به مردم و کشور تعالی بخشیده وآنها را به سر منزل مقصود برسانند.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان همدان تصریح کرد : شخصیتی مانند ابن سینا که کتاب طب او در دنیا مطرح است تنها یک دانشمند نبود بلکه یک عالم و دانشمند دینی بود. و یا دانشمندان دیگری چون محمدبن زکریای رازی یا ابو ریحان بیرونی نیزعالم و دانشمند دینی بودند و یک بعدی حرکت ننموده اند.
در ادامه این مراسم حجت السلام والمسلمین رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت : حوزه و دانشگاه هر دو از یک خواستگاه هستند وتا قبل از تاسیس دانشگاه در کشور حوزه متکفل توسعه و تربیت نیرو های مورد نیاز کشور مانند پزشک ، ریاضیدان ، منجم و .. بوده است.
وی ادامه داد : در حوزه ها سیستم آموزشی به گونه ای بود که فردی که وارد آن می شد به رشد در چند حوزه علوم می رسید.
وی اضهار داشت : در حوزه ها اصل بر فهم دروس است تا جایی که دانشجو بتواند آن درس را خود تدریس نماید ودانشجو می تواند انتقادات خود را به درس آزادانه مطرح نموده و به مباحثه با استاد بپردازد.
رستمی افزود یکی از موضوعاتی که از سیره ی علمای ما به درستی مانده بحث " شاگرد پروری " است یعنی استاد بر احوالات شاگرد خود دقت داشت و توجه می نمود اما اکنون اساتید وقت خود را بیشتر به پژوهش و تدریس می گذرانند که گاهی از این موضوع غافل می شوند.
وی با بیان اینکه تخصصی شدن علوم یکی از ویژگیهای خوب دانشگاهها است گفت : در حوزه ، لازم است به اجتهاد رسید در حالیکه در دانشگاه فرد پس از چهار سال در رشته خود متخصص می شود و می تواند قسمتی از نیاز جامعه را مرتفع نماید.
وی یکی دیگر از ویژگیهای دانشگاهها را به روز بودن به دلیل اتصال به جریان علمی جهان دانست.
در این مراسم دکتر مرتضي هزاوهاي معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه بوعلي سینا نيز با طرح این پرسش که منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست گفت : قطعا مقصود از این وحدت ، وحدت فیزیکی و یا آموزش درسهای حوزوی به روش دانشگاهی و بالعکس نیست به عبارت دیگر وحدت متودولوژیک هم مطرح نیست .
وی افزود : اگر بنا بر این است که حوزه و دانشگاه به مفهوم حقیقی با هم وحدت داشته باشند باید دانشگاهیان و حوزویان بپذیرند هر دو مرکز را جایگاه علم و دین بنامیم. و باید به این تفاهم برسند که هر دو کار علمی می کنند و لازم است در هر دو دین وجود داشته باشد.
هزاوه ای تصریح کرد : اعجاز قرآن زمانی خود رابه خوبی نشان می دهد که علم پیشرفت نماید و روز به روز آیات آن را بیشتر تفسیر نماید پس موضوع علوم دانشگاهی نقل خداوند یعنی طبیعت است و علمای حوزه نیز قول خداوند را تفسیر می نمایند و به ما می آموزد، که خروجی این دو انسانهایی متعهد است.
وی ادامه داد : بنابر این وحدت ، وحدت موضوعی نیست بلکه وحدت در جهت و نگاه است . و در راه رسیدن به آن حوزویان باید از نقاط مثبت دانشگاهیان و دانشگاهیان از نقاط مثبت حوزویان استفاده نمایند.
لازم به ذکر است،در پایان این مراسم از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی اصلاح الگوی مصرف با اهداء لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.ح/الف
١٣:٤٥ ٣٠/٠٩/١٣٨٨