٠٠:٢٤ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
با تجليل از برگزيدگان؛
مراسم اختتامیه سومین دوره طرح ملی«آفتاب در آینه» و جشنواره «قرآن، نیایش و زندگی معنوی» برگزار شد

اختتامیه مشترك سومین دوره طرح ملی اندیشه شناسی امام خمینی(ره) «آفتاب در آینه» و جشنواره فرهنگي دانشجويي «قرآن، نیایش و زندگی معنوی» در دانشگاه تربیت معلم به همت جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم، با حضور معاون و مديران فرهنگي جهاد دانشگاهي، معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، رئيس مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي، مسوولان نهادهاي فرهنگي، برگزيدگان مسابقات و ساير علاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم، دکتر عبدالجواد طاهری‌زاده رئیس دانشگاه تربیت معلم در این مراسم با محکوم کردن عمل زشت هتک حرمت ساحت حضرت امام خمینی (ره) گفت: افرادی که مرتکب این عمل شدند دشمنان نظام هستند و در تلاش هستند که بین اسلام و کشور رخنه بیندازند.

وی افزود: مسئولین و آحاد جامعه باید توجه کنند که بحث توجه به اندیشه های حضرت امام (ره) یک بحث اندیشمندانه و ویژه است و باید جامعه دانشگاهی روی این مسئله بیشتر تاکید کند.

طاهری‌زاده خاطرنشان نمود: اندیشه های امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی باید هم شناسانده شود و هم به آنها عمل شود چرا که ما تا همیشه تاریخ مدیون این مرد بزرگ هستیم.

رئیس دانشگاه تربیت معلم در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری طرحهایی نظیر جشنواره«قرآن، نیایش و زندگی معنوی»در بین دانشجویان گفت: مسابقات کتابخوانی «آفتاب در آینه» ویژه اندیشه شناسی امام خمینی و جشنواره« قرآن نیایش و زندگی معنوی» برای چندمین سال متوالی در دانشگاه به همت جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم برگزار می شود؛ چرا که احساس نیاز به این طرحها در بین دانشجویان وجود دارد.

در ادامه این مراسم دکتر غلامرضا حاجی حسین نژاد،؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم نیز به بررسی ابعاد مختلف زندگی معنوی انسان پرداخت و گفت: زیباترین ذهنها که خداوند به انسان عطا کرده، ذهن ترکیبی است؛ چرا که گلچینی از جایگاههای متفاوت است و مذهب نیز آرایش ذهن است، ولی در مقایسه با آرایش ظاهر، آرایش ذهن بسیار سخت و آرایش درون مهارت است.

وی افزود: احیای مذهب و دفاع از آن ابزاری جهت خرید اعتماد است و در واقع خرید اعتماد نیاز به ابزار دارد و دانایی یکی از این ابزار است و بیشتر رنج انسان نیز ریشه در دانایی او دارد.

وی با اشاره به بحث نیایش گفت: گاندی در کتاب نیایش خود می گوید: نیایش صرفاً کلام نیست و در تمام ابعاد وجود انسان باید تاثیرگذار و جاری باشد.

حسین نژاد در خصوص ابعاد معنوی آیت ا... بهجت گفت: او اهل بهشت بود و همه نیز به خاطر این ویژگیهای معنوی اهل بهشت را بدرقه کردند و او را به معنای واقعی کلمه دوست داشتند.

وی تاکید کرد: بعد از وفات آیت ا... بهجت بعد از خواندن نیایش‌های او گفتم آنچه تو دیدی ما ندیدیم ولی با نیایش‌های او باورش را دیدم.

 حسین نژاد در پایان با تاکید بر لزوم حفظ ارزش‌ها و باورها در جامعه گفت: نباید ارزشها و باورها تحقیر شوند؛ چرا که تحقیر اینها تحقیر انسان است و باید با راه‌های مسالمت آمیز برای حفظ ارزش‌ها تلاش کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا حشمتی، معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز گفت: حضرت امام (ره) به عنوان آموزگار بزرگ قرن بیستم ظهور کردند تا ما را به خداوند نزدیک کنند و این کار را با خلوص تمام انجام دادند.

وی با اشاره به ویژگیهای بارز حضرت امام (ره) گفت: وقت شناسی و استفاده درست از اوقات فراغت و خلوص از ویژگیهای مهم شخصیتی حضرت امام بود.

حشمتی خاطرنشان کرد: امام از دوران نوجوانی بسیار زیاد مراقب اوقات فراغت بودند و وقت شناسی امام(ره) در سراسر زندگی ایشان متبلور بود.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مطالعه در اوقات فراغت را یکی دیگر از ویژگیهای بنیانگذار انقلاب خواند و تاکید کرد: ایشان حتی در دوران تبعید نیز دست از مطالعه نمی‌کشیدند به طوری که برخی تالیفات امام(ره) مربوط به این دوران است.

وی یادآور شد: امام آن قدر با قرآن مانوس بود که حتی در روزهای پایانی عمر گرانقدر خود در بیمارستان نیز به خواندن قرآن ادامه می دادند.

حشمتی در پایان با اشاره به ویژگی خلوص در رفتار امام (ره) گفت: خلوص امام در صحنه های مختلف زندگی ایشان باید در گفتار و عمل سرلوحه همه ما باشد چرا که جامعه نیز شیفته همین کردار امام بود و همین ویژگی و ویژگی‌های مهم دیگر است که امام را در نزد مردم محبوب کرده است.

همچنین احمدرضا فیروزی، دبير طرح و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در خاتمه این مراسم به ارائه گزارشي در زمينه روند اجرايي سومين دوره سلسله مسابقات کتابخوانی و انديشه‌ورزي دانشجویان ایران با عنوان «آفتاب در آینه» (ويژه انديشه شناسي امام خميني(ره)) پرداخت و گفت: اين طرح ملي از دهه مبارك فجر سال گذشته در دانشگاههاي سراسر كشور در دو بخش کتابخوانی و انديشه‌ورزي آغاز شده است و دانشجويان با مطالعه كتاب «آيين انقلاب اسلامي» كه گزيده‌اي است از انديشه‌ها و آراي امام خمينى (ره) در مسابقه شركت كرده‌اند و در نهايت 42 نفر حائز رتبه شده اند.

فيروزي يكي از فعاليتهاي محوري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم را در حوزه تبيين و ترويج انديشه‌هاي امام خميني(ره) در دانشگاههاي سراسر كشور عنوان كرد و با بيان اين كه در اين راستا تاكنون سه دوره طرح ملي آفتاب در آينه برگزار شده است به طرح برگزاري کنگره ملي بررسی اندیشه‌های فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره) اشاره كرد و افزود : برنامه‌ريزي برگزاري اين كنگره از يك سال قبل شروع شده و اكنون نيز در مرحله فراخوان ارسال اصل مقالات قرار دارد. وي زمان برگزاري كنگره را بهمن‌ماه اعلام كرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم همچنين در ادامه به ارائه گزارشي در زمينه روند اجرايي جشنواره فرهنگي دانشجويي «قرآن، نیایش و زندگی معنوی» پرداخت و اظهار داشت : فراخوان جشنواره از بهمن‌ماه سال گذشته شروع شده كه دانشجويان سراسر كشور مي‌توانستند آثار خود را بر اساس محورهاي اعلامي جشنواره ارسال نمايند.

وي این جشنواره در3 بخش هنری ، ادبی و پروهشی و 10 رشته گرافيک ، خوشنويسی ،  مينياتور ، پوستر ، معرق و منبت ، نقاشي ، عکس ، شعر ، قطعه ادبي و پژوهشي اعلام كرد و افزود: تعداد 401 اثر به دبيرخانه جشنواره واصل گرديد كه پس از داوري آثار در سه كارگروه تخصصي، نهایتاً 38 نفر از سوی داوران حائز رتبه در رشته‌های مختلف شدند و 14 نفر نیز شایسته تقدیر دانسته شدند.

گفتني است،در بخشي از اين مراسم ، چند تن از برگزيدگان بخش شعر جشنواره «قرآن، نیایش و زندگی معنوی»، به قرائت اشعار برگزيده خود در حيطه موضوعي نيايش پرداختند و در پايان ، نيز از برگزيدگان جشنواره«قرآن، نیایش و زندگی معنوی»  و سلسله مسابقات كتابخواني و انديشه ورزي «آفتاب در آينه» با اعطاي هدايي همچون سكه بهار آزادي ، تنديس و لوح تقدير، تجليل به عمل آمد.ح/الف

١٦:٠٩ ٣٠/٠٩/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد