٠٠:٢٥ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
با موضوع پيوند قيام اباعبدالله الحسين (ع) و قيام اباصالح المهدي (عج)؛
ششمين همايش دانشگاهي مهدويت در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد
ششمين همايش دانشگاهي مهدويت با عنوان "حكايت ناتمام" و با محوريت موضوع پيوند قيام اباعبدالله الحسين (ع) و قيام اباصالح المهدي (عج) بعد از ظهر روز دوشنبه 30 آذر ماه در تالار ابن سيناي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد.

عيسي‌زاده:
قيام امام حسين(ع) متصل به جريان مهدويت است 
  

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام عيسي‌زاده رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي تهران با تقدير از برگزاركنندگان اين همايش خاطرنشان كرد: در روايات و آيات متعددي از قرآن كريم به جريان مهدويت كه ادامه‌ جريان انسان‌ساز انبياء است، اشاره شده و بزرگان تفسير جملات نغزي در ارتباط با اين آيات و بحث مهدويت داشته‌اند كه قيام امام حسين (ع) متصل به جريان مهدويت است.

وي خاطرنشان كرد: اگر تحمل كوتاهي در ميان ديدگاه اديان آسماني و غيرآسماني با ديدگاه تشيع نسبت به ظهور منجي داشته باشيم ما ظهور منجي را ادامه‌ جرياني مي‌دانيم كه از طول تاريخ بشر شروع شده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه " فلسفه ادامه‌ جريان مهدويت به دنبال عاشورا برگرفته از همين نگاه است" خاطرنشان كرد: اين خط مستقيم كه توسط انبياء و امامان دنبال شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد و فاصله و قطعه‌هاي زماني كه بتواند مانع و حائل باشد را قبول نداريم چرا كه فلسفه هدايت بشر در اين حالت دچار مشكل مي‌شود.

قائم‌مقامي:
واقعه عاشورا نشان داد كه انسان بايد احساس غيرت كند  
 

يك پژوهشگر مسائل ديني گفت: در روز عاشورا با امر و رسالت خداوند و تقدير الهي از مصيبتي كه بر بشر اتفاق افتاده بود، كشف حجاب شد.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،حجت‌الاسلام و المسلمين قائم مقامي بعدازظهر روز دوشنبه در ششمين همايش دانشگاهي مهدويت با عنوان حكايت ناتمام با اشاره به اين‌كه " روز عاشورا به عنوان سومين روز از ايام مطرح در عالم اسلام است" افزود: ما معتقديم روز عاشورا كه به لحاظ زماني پنجاه سال فاصله با زمان وفات پيامبر(ص) دارد، در اين روز به امر و تقدير الهي از مصيبتي كه بر بشر اتفاق افتاده بود، كشف حجاب شد و اين مصيبت نفاق را پرده‌برداري و اعلام كرد و امام حسين(ع) اين بخش را بر عهده گرفته بود و آن را رسالت الهي خود مي‌دانست.

وي در سخنان خود با اشاره به ارتباط بين عاشوراي حسيني و ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) خاطرنشان كرد: ما معتقديم ايامي كه به صورت نمادين در اسلام مطرح است چهار مرتبه يا چهار روز هستند؛ عالم بشر چهار روز را شاهد هستند كه آن‌ها با هم در ارتباط مي‌باشند؛

اولين روزي كه مطرح مي‌شود روز مبعث، بعثت پيامبر اكرم(ص) است كه در اين روز حقيقتي اعلام مي‌شود و آن اين است كه انسان بايد قيام كند و از عالم طبيعت ببرد و به پيشواز عالمي كه در پيش رو دارد، برود. روز مبعث يادآوري انس پيدا كردن انسان با ‌آخرت و حاكم شدن دين ناب بر انسان است. در روز مبعث دين خالص و ناب پا به صحنه مي‌گذارد، ديني كه آلوده و محكوم به آراء و هواس‌هاي بشري نشده است و اين دين با مبعث ظهور و حاكميت پيدا مي‌كند و بر اين مبنا دولت ديني تشكيل مي‌شود و بشريت حاكميت و ولايت الهي را تجربه مي‌كند.

وي با طرح اين سوال كه " پس از مبعث ادامه راه براي بشريت چگونه بوده است؟" گفت: پاسخ اين سوال در روز 18 ذي‌الحجه يعني روز غدير داده مي‌شود و اين به عنوان دومين روز مطرح براي عالم بشريت نگراني‌ها را برطرف مي‌كند كه اين حاكميت و حكومت ديني مقطعي نيست و تداوم خواهد داشت. خداوند در اين روز راز و سر راهكار تداوم حكومت الهي را بيان مي‌كند و آن اعلام ولايت و امامت علي(ع) است.

اين پژوهشگر مسائل ديني با اشاره به اين‌كه "‌در روز غدير دو نوع واكنش در ميان بشريت پديد آمد" اظهار كرد: واكنش اول اعتقاد به واقعه غدير داشتن است، اين راه ادامه‌ مبعث رسول خداست و مومنان خوشحالند به طوري كه آن روز را عيد مي‌گيرند. گروه دوم ضد انسان و شيطاني هستند كه ناخشنود مي‌شوند و آن را نمي‌پسندند و معتقدند مبعث، مقطعي بود و قابل تداوم نيست.

وي افزود: بعد از روز دوم يعني روز غدير به واسطه‌ عدم اجابت آدميان و عدم لياقت آن‌ها براي تداوم دين ناب كه عملا پاسخ منفي داده شد، اين روز در باطن خود غم و مصيبتي دارد؛ چراكه هر جا به دين خدا پشت شود، مردم دچار مصيبت و غم مي‌شوند و از آن‌جا به بعد نطفه مصيبت‌ها بسته مي‌شود و اين نطفه در روز غدير با ديدگاه گروه دوم شكل مي‌گيرد.

وي روز سوم مطرح در ميان مسلمانان را روز عاشورا عنوان كرد و گفت: در اين روز امام حسين (ع) به امر و تقدير الهي از اين مصيبتي كه در روز غدير اتفاق افتاده و بسياري از آن بي‌خبر بودند، پرده برمي‌دارد و به جهان اعلام مي‌كند كه مساله امامت را سهل و ساده گرفته‌اند و مي‌فرمايد انحراف از حقيقتي كه تجلي كرده، فاجعه است و در اين راه پاك‌ترين و مقدس‌ترين انسان‌ها شهيد و به خاك و خون كشيده مي‌شوند.

قائم‌مقامي تاكيد كرد: در روز عاشورا جريان شيطاني و طاغوتي پيامي به بشريت مي‌دهد كه حاكميت زمين متعلق به آن‌هاست و هركس و هر جرياني با حاكميت شيطاني نزاع كند به هيچ وجه تحمل آن را ندارند و وانمود مي‌كنند كه در روز عاشورا به ظاهر حق سركوب و حاكميت شيطان مستقر مي‌شود. در عاشورا نطفه‌اي بسته مي‌شود و آن اين است كه حالا كه حاكميت شيطان در بي‌حرمتي حدي را مراعات نكرده و به انسان و بشريت اهانت كرده بنابراين بايد واكنش به آن نشان داده شود، در روز عاشورا با اين بي‌حرمتي به بشريت و انسانيت از هر قوم و ملتي اهانت مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه " سير ضدانساني و ضد الهي كه اتفاق افتاده بود، برعكس آن در عاشورا و پس از آن اتفاق افتاد" افزود: واقعه عاشورا نشان داد كه انسان بايد به خود بيايد و احساس غيرت كند و پس از آن بود كه عكس‌العمل‌ها در برابر اهانت‌ها و بي‌حرمتي‌ها به بشريت شروع شد و جريان بيداري انسان و غيور شدن بشر شروع شد. پس از واقعه عاشورا بشريت روز به روز به آگاهي و عقلانيت بيشتري مي‌رسد تا اين‌كه به روز چهارم يعني روز ظهور امام زمان(عج) كه در انتهاي جريان بيداري و عقلانيت انسان قرار دارد، برسد.

وي خاطرنشان كرد: در اين روز دين ناب مجددا بر روي زمين حاكم مي‌شود و ديگر كسي از عهد و پيمان خود برنمي‌گردد مگر اين‌كه اين حقيقت را درك نكرده باشد. در اين روز انتقام انسان از ضدانسان گرفته مي‌شود و امام زمان(عج) به عنوان ولي دم امام حسين(ع) انتقام او را از كافران و ظالمان مي‌گيرد.

اين پژوهشگر مسائل ديني در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا پس از عاشورا‌، عاشوراهاي ديگري اتفاق مي‌افتد؟ گفت: اين بدان معنا نيست كه پس از عاشورا، عاشوراهاي ديگري اتفاق بيفتد؛ چراكه به لحاظ فلسفه عاشورا اين اتفاق افتاد تا ديگر عاشورايي تكرار نشود و حسين (ع) كشته شد براي اين كه حسيني ديگر كشته نشود. پس از عاشورا هرچند انسان‌هاي به حقي كشته مي‌شوند؛ اما عاشورايي كه در آن عظيم‌ترين حرمت خداوند نقض مي‌شود پس از آن سير نزولي دارد و بشريت مجبور به رعايت احترامات است.

وي ادامه داد: در عصر امروز و پس از انقلاب اسلامي نيز مردم حرمت يكي از فرزندان پيامبر(ص) را نگه مي‌دارند كه سيد و ولي خداوند و فرزند امام حسين (ع) است و قلب ولايت و امامتش را نگه مي‌دارند و تنهايش نمي‌گذارند كه شهيد شود؛ لذا اين مسير مصيبت‌زدايي و سير صعودي عقلانيت بشر است.ح/الف

١٥:٤٥ ٠١/١٠/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد