٠٠:٢٧ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي

معاون‌فرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجان‌غربي؛
رسانه توسعه‌مدار نبايد رسانه تك‌صدا باشد

دبير سمينار و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی در ابتداي اين نشست علمي- تخصصي با بیان اینکه رسانه در جهان امروز با توجه به قدرت و نفوذ خود هیچ گونه مرز جغرافیایی خاصی برای خود نمی شناسد افزود: مفاهیمی چون فرامرزي شدن و بسط مفاهيم از سطح ملي به بين‌المللي به خاطر نقش‌آفريني رسانه‌ها مي‌باشد.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد آذربايجان غربي، امين رستم‌زاده جانشين مدير مسئول و سردبير خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايكنا در استان گفت: در خصوص اثرات رسانه نظرات متعددی در بحث و موضوع مولفه های رسانه توسعه مدارعلمي به وجود آمده است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است و بیشتر آنها رسانه را که ابزاري برای توسعه قلمداد كرده‌اند ولي بايد اذعان نمود كه رسانه خود يكي از نمودهاي اهداف متعالي و بارز و عملي توسعه است. دبیر سمینار تخصصي آسیب‌ها و رسالت‌های یک رسانه توسعه مدار علمی ادامه داد: رسانه‌ها نقش متفاوتی در حوزه توسعه و فرهنگ‌سازی جوامع بر عهده دارند و توانایی درک این مسیر حرکت را به سمت توسعه جامعه سریع‌تر و تصاعدی‌تر می کند.

وي جهت دهی علمی و اصولی و منطبق بر ارزشهای افکار عمومی، نظارت و مطالبه از نهادها، تبلیغ الگو برای جهان اسلام در سطح دنیا با ابزارهای تخصصی و علمي آسیب شناسی برون داد علل و عوامل شاخص‌های مختلف توسعه ، تبیین اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی به شکلی متناسب با گفتمان و ادبیات روحی و روانی مخاطبین را از جمله ظرفیت های بالقوه رسانه توسعه مدار علمي عنوان کرد. وي گفت: از جمله رسالت‌هاي يك رسانه توسعه‌مدار علمي توانايي تعريف و تحقق اهداف توسعه اي مبتني بر چشم‌انداز توسعه را در خود ايجاد نمودن و ابزارهاي علمي و مناسب را در راستاي آن بكار بستن مي‌باشد. اين فعال عرصه خبري و رسانه‌اي استان گفت: رسانه‌اي توسعه‌مدار است، كه در بعد محتوايي بازتاب انديشه‌هاي متعالي و ناب مطرح در جامعه باشد .

وي ايجاد عنصر اعتماد ماهوي و پايدار را در نهان و ذهن مخاطب يك رسانه بعنوان يك رسالت و عدم وجود اين موضوع بعنوان يك آفت جدي براي رسانه مطرح است. وي گفت: رسانه توسعه‌مدار نبايد رسانه تك‌صدا باشد. معاون‌فرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجان‌غربي، رسانه را يكي از بخش‌هاي حساس و مهم فرهنگ‌ساز جامعه ذكر كرد و گفت: بايد فرهنگ حركت‌دادن و تحريك افكار مردم به سمت توسعه و نهادينه كردن اين موضوع بعنوان يك رسالت اصيل براي رسانه نقش آفريني نمايد.

وي با اشاره به اينكه نهادينه‌كردن رويكرد محتواي ذهن و تفكر جامعه و مردم به توسعه و چشم‌انداز داشتن از ديگر رسالت‌هاي رسانه است، گفت: رسانه بايد نگرش مردم را از به چشم‌انداز توسعه فكر كردن به چشم‌اندازي فكر كردن توسعه سمت و سو دهد. وي عدم توجه به گفتمان و ادبيات روحي رواني قشرها و سنين مختلف جامعه و مخاطبين و موضوعات تكراري و كلاسيك عناوين موضوعي صفحات نشريه را از آفت‌هاي رسانه عنوان كرد و از عدم پردازش رسانه‌هاي علي‌الخصوص نوشتاري در صفحه‌بندي موضوعي نشريات به موضوع و سرفصل قرآني صفحات نشريات انتقاد كرد.

وي گفت: نگرش كاربردي و خلاقانه و بكر به موضوعات قرآني كه مردم در زندگي روزانه درگير و شاهد آن هستند بايد در سرلوحه مديريت توليد خبر رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها باشد تا خمير مايه اينچنين موضوعاتي براي نشريه‌ها نيز فراهم شود. وي جهادي براي ورود قرآن به لايه‌هاي علمي زندگي مردم و مهجوريت‌زدايي از قرآن و كاربردي كردن پژوهش‌هاي قرآني را از ديگر رسالت‌هاي يك رسانه توسعه‌مدار علمي ذكر كرد.ح/الف

٠٩:٣٢ ٠٨/١٠/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد