معاونفرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجانغربي؛
رسانه توسعهمدار نبايد رسانه تكصدا باشد
دبير سمينار و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجانغربی در ابتداي اين نشست علمي- تخصصي با بیان اینکه رسانه در جهان امروز با توجه به قدرت و نفوذ خود هیچ گونه مرز جغرافیایی خاصی برای خود نمی شناسد افزود: مفاهیمی چون فرامرزي شدن و بسط مفاهيم از سطح ملي به بينالمللي به خاطر نقشآفريني رسانهها ميباشد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد آذربايجان غربي، امين رستمزاده جانشين مدير مسئول و سردبير خبرگزاريهاي ايسنا و ايكنا در استان گفت: در خصوص اثرات رسانه نظرات متعددی در بحث و موضوع مولفه های رسانه توسعه مدارعلمي به وجود آمده است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است و بیشتر آنها رسانه را که ابزاري برای توسعه قلمداد كردهاند ولي بايد اذعان نمود كه رسانه خود يكي از نمودهاي اهداف متعالي و بارز و عملي توسعه است.
دبیر سمینار تخصصي آسیبها و رسالتهای یک رسانه توسعه مدار علمی ادامه داد: رسانهها نقش متفاوتی در حوزه توسعه و فرهنگسازی جوامع بر عهده دارند و توانایی درک این مسیر حرکت را به سمت توسعه جامعه سریعتر و تصاعدیتر می کند.
وي جهت دهی علمی و اصولی و منطبق بر ارزشهای افکار عمومی، نظارت و مطالبه از نهادها، تبلیغ الگو برای جهان اسلام در سطح دنیا با ابزارهای تخصصی و علمي آسیب شناسی برون داد علل و عوامل شاخصهای مختلف توسعه ، تبیین اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی به شکلی متناسب با گفتمان و ادبیات روحی و روانی مخاطبین را از جمله ظرفیت های بالقوه رسانه توسعه مدار علمي عنوان کرد.
وي گفت: از جمله رسالتهاي يك رسانه توسعهمدار علمي توانايي تعريف و تحقق اهداف توسعه اي مبتني بر چشمانداز توسعه را در خود ايجاد نمودن و ابزارهاي علمي و مناسب را در راستاي آن بكار بستن ميباشد.
اين فعال عرصه خبري و رسانهاي استان گفت: رسانهاي توسعهمدار است، كه در بعد محتوايي بازتاب انديشههاي متعالي و ناب مطرح در جامعه باشد .
وي ايجاد عنصر اعتماد ماهوي و پايدار را در نهان و ذهن مخاطب يك رسانه بعنوان يك رسالت و عدم وجود اين موضوع بعنوان يك آفت جدي براي رسانه مطرح است.
وي گفت: رسانه توسعهمدار نبايد رسانه تكصدا باشد.
معاونفرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجانغربي، رسانه را يكي از بخشهاي حساس و مهم فرهنگساز جامعه ذكر كرد و گفت: بايد فرهنگ حركتدادن و تحريك افكار مردم به سمت توسعه و نهادينه كردن اين موضوع بعنوان يك رسالت اصيل براي رسانه نقش آفريني نمايد.
وي با اشاره به اينكه نهادينهكردن رويكرد محتواي ذهن و تفكر جامعه و مردم به توسعه و چشمانداز داشتن از ديگر رسالتهاي رسانه است، گفت: رسانه بايد نگرش مردم را از به چشمانداز توسعه فكر كردن به چشماندازي فكر كردن توسعه سمت و سو دهد.
وي عدم توجه به گفتمان و ادبيات روحي رواني قشرها و سنين مختلف جامعه و مخاطبين و موضوعات تكراري و كلاسيك عناوين موضوعي صفحات نشريه را از آفتهاي رسانه عنوان كرد و از عدم پردازش رسانههاي عليالخصوص نوشتاري در صفحهبندي موضوعي نشريات به موضوع و سرفصل قرآني صفحات نشريات انتقاد كرد.
وي گفت: نگرش كاربردي و خلاقانه و بكر به موضوعات قرآني كه مردم در زندگي روزانه درگير و شاهد آن هستند بايد در سرلوحه مديريت توليد خبر رسانهها و خبرگزاريها باشد تا خمير مايه اينچنين موضوعاتي براي نشريهها نيز فراهم شود.
وي جهادي براي ورود قرآن به لايههاي علمي زندگي مردم و مهجوريتزدايي از قرآن و كاربردي كردن پژوهشهاي قرآني را از ديگر رسالتهاي يك رسانه توسعهمدار علمي ذكر كرد.ح/الف
٠٩:٣٢ ٠٨/١٠/١٣٨٨