دكتر علي آدمي گفت: قشر دانشجو، پيشرو و پيشگام انقلاب اسلامي و انقلاب فرهنگي بود، لذا دانشجو و دانشگاه خيلي مهم است و بايد دانشگاهي ساخت كه در خدمت نيازها، هويت و تمدن ايراني و اسلامي باشد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان خوزستان،اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در کارگاه رسالت فرهنگي دانشجويان از ديدگاه امام خميني(ره) كه روز گذشته به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي خوزستان و مركز فرهنگي دانشجويي امام (ره) و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي در سالن اجتماعات مديريت فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه به فرهنگ نگاه جدي و عميق نميشود؛ بسياري از قشر تحصيل كرده جامعه، فرهنگ را جزء فوق برنامه ميدانند و به امور فرهنگي به عنوان فوق برنامه نگاه ميكنند كه نگاه غلطي است و كم كم در حال اصلاح است.
وي افزود: فرهنگ به تدريج نيازهاي خود را ميشناساند و امكاناتش را حاكم ميكند؛ رسالت فرهنگ دغدغه همه مسئولان نظام است و امام (ره) و رهبر فرزانه انقلاب، قبل از انقلاب، حركتهاي بزرگي در مبارزه فرهنگي عليه رژيم شاهنشاهي انجام دادند.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: رضاخان فرهنگ مدرن دانشگاهي را به صورت كالا از غرب به ايران آورد فارغ از اين كه دانشگاه غرب در خدمت منافع، انديشه و فرهنگ غربي است. همين دانشگاه به عنوان نقطه ضعف رژيم پهلوي شد، چون دانشگاهي كه رضاخان بنا كرد و محمدرضا ادامه داد، در خدمت جامعه نبود و با وجود استعدادها، هر علمي را كه توليد ميكرديم، از سمت غرب خطدهي ميشد و در خدمت غرب بود.
آدمي با بيان اينكه معناي فرهنگ، مجموعه تفكرات حاكم بر جامعه است، افزود: روح و تفكرات حاكم برغرب، فرهنگ غرب و روح و تفكرات حاكم بر اسلام، فرهنگ اسلامي است. فرهنگ يك ميراث اجتماعي است كه در گذر زمان به وجود ميآيد. فرهنگها بسيار ظريف و پيچيدهاند.
وي گفت: اگر كارهاي فرهنگي در جامعه ما خيلي نمود ندارند به خاطر اين است كه ما از كارهاي فرهنگي انتظارات بالايي داريم و ميخواهيم اين انتظارات در كمترين زمان ممكن برآورده شوند.
وي ادامه داد: تفكر غرب نسبت به جامعه با تفكر ما متفاوت است، غربيها زندگي انسان
را فرصتي براي نهايت استفاده كردن، رفاه و لذت ميدانند و براي آينده و عاقبت انسان پاسخي ندارند. اما اسلام علاوه بر نگاه ماديگرايانه، نگاه معنوي گرايانه و نگاه ماموريتي را به انسان اضافه كرد.
آدمي با بيان اينكه در دنيا رهبري يافت نميشود كه اين همه به علم و دانش توجه كند، گفت: امام (ره) فرمودند، دانشگاه مركز تمام تحولات در كشور است و راه اصلاح مملكت، اصلاح فرهنگ آن است.
وي افزود: سازمان جهاني يونسكو به عنوان سازمان علمي و فرهنگي براي دانشگاه، سه كاركرد را تعريف كرد. نخست، توليد دانش، دوم، انتقال دانش و سوم اشاعه و نشر دانش. دانشگاه به خاطر همين تعاريف، فنآور و نخبهگرا اسمگذاري ميشود، غافل از اينكه ما ركن چهارمي هم داريم؛ آيا دانشگاه فقط در خدمت حيات مادي بشر است؟
آدمي با اشاره به كاركرد چهارم و با استناد به سخن امام خميني (ره) مبني بر اينكه دانشگاه، كارخانه انسانسازي است، يادآور شد: در ركن چهارم دانشگاه ما، دانشگاه اسلامي به عنوان تمدنساز، همه نيازهاي امروز ما را برطرف ميكند و امام (ره)در اين راستا در كنار انقلاب اسلامي، انقلاب فرهنگي به وجود آوردند؛ امام (ره) از ناحيه دانشگاه احساس خطر كردند و با وجود انقلاب اسلامي، بازهم لازم ميديدند كه دانشگاه بايد متحول شود، لذا انقلاب دوم را با نام انقلاب فرهنگي در دانشگاهها به وجود آوردند.
وي با اشاره به اينكه دانش غرب به عنوان دانش پيشرفت نيست و دانشگاه غرب نتوانسته در انسان تحول ايجاد كند، تصريح كرد: دانشگاه غرب براي انسان سعادت و كمالي ندارد و انسان را به يك غايت متعالي نميرساند و تنها در خدمت تكنولوژيهاي مدرن خود، براي استثمار و فقيرتر كردن كشورها پيشرفت كرده است.
آدمي افزود: براي فرهنگ بايد برنامه داشت و مهندسي فرهنگي كرد، براي فرهنگ ماموريت تعيين و بر اساس ماموريت استراتژي تعريف كرد.
وي با بيان اينكه فرهنگ، جنبه نرمافزاري و سيال دارد و كار عيني نيست، ادامه داد: فرهنگ مدام در تلاطم است و با دوام و از پيش تعيين شده نيست؛ فرهنگ در طي زمان به وجود ميآيد و از بين ميرود.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: شايد مهمترين مفهوم فرهنگي در سخنان امام (ره)، بحث استقلال طلبي است، در گذشته اين استقلال وجود نداشته و ما به غرب وابسته بوديم و اگر توسعهاي داشتيم، براي ديگران بود. امام(ره) معتقد بودند كه استقلال مهم است و اگر از بين رود، همه چيز از بين ميرود.
وي افزود: استقلال دانشگاه يعني استقلال علمي. استقلال دانشگاه از طريق استقلال علمي حاصل ميشود و استقلال علمي يعني خوداتكايي و بوميانديشي. امام (ره) علوم انساني را از مدار غرب خارج و فلسفه و هويت اسلامي و ايراني را جايگزين آن كرد. وي ادامه داد: امام (ره) فرمودند اگر دانشگاه استقلال اقتصادي پيدا كند، مستقل و با استقلال دانشگاه، جامعه مستقل ميشود؛ دانشگاه با علمي كه توليد ميكند ميتواند تعيين كند كه چه فضايي بر جامعه حاكم باشد.
آدمي گفت: دومين عنصر در كلام امام (ره) معنويت خواهي است. يعني دانشگاهي داشته باشيم كه دينگرا و با معنويت باشد؛ غرب بر خلاف ظواهر و تبليغات، در طول حيات جز افراط و تفريط كاري نكرده است. در قرون وسطي كليسا و دين معيار حق و باطل و خردورزي تعطيل بود و پس از آن در دوره رنسانس راه حل همه مشكلات خود را در جدا كردن دين از علم و سياست دانستند.
وي با اشاره به اهميت معنويتخواهي از ديدگاه امام (ره) گفت علمي كه غرب توليد ميكند، در خدمت سعادت و پيشرفت بشريت نيست و هر توسعهاي پيشرفت به شمار نميرود.
وي گفت: دانشگاه در غرب ابزاري در خدمت حاكمان و قدرتطلبان است و در خدمت بشريت نيست؛ غرب در پس علمگرايي كه در دانشگاه تبليغ ميكند، قدرتگرا و قدرتمحور است. زماني كه قدرت ارزش باشد، اخلاق، وجدان و ارزشهاي انساني كنار زده ميشوند.
آدمي ادامه داد: عنصر سوم در كلام امام (ره) آزادانديشي و تفكر آزاد است. امام(ره) ميفرمايد دانشگاه محل تضارب آرا و افكار است. جرات انديشيدن و تفكر كردن از دانشگاه است.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: چهارمين عنصر خودباوري و خوداتكايي است؛ بايد يك دانشجوي مسلمان ايراني باور كند كه دانشجوست. افرادي كه در دنيا تاثير گذارند، اين تاثيرگذاري آنها مديون خودباوريشان است و افكار امام (ره) به خاطر اعتماد به نفس و جرات ايشان در تفكردر به چالش طلبيدن تفكر غربي، جاري شد.
آدمي افزود: امام(ره) ميفرمايد ما از دانشجوي مسلمان انتظار داريم كه از دانش تخصصي بهرهمند باشد و آن را به شكل علمي به كار گيرد؛ از سنت و فرهنگ ايراني بهرهمند باشد.
وي ادامه داد: دانشجو نبايد ارزشهاي خود را فراموش كند و علمگرايي ارزشزدايي به همراه نياورد. نبايد طوري شود كه كسي را كه منتقد اسلام و افكار اسلامي باشد را خردورز و كسي را كه از ارزشهاي اسلامي و ايراني دفاع كند، متحجر بدانند.
آدمي آخرين عنصر را آگاهي به مهارتهاي زندگي عنوان كرد و گفت: دانشجويي مفيد است كه به فرموده مقام معظم رهبري، سياسي باشد، هر تفكري كه بخواهد تفكر سياسي را از دانشجو بگيرد، يك تفكر خارجي و خلاف نظام اسلامي ماست. دانشجوي سياسي ميخواهيم اما نه دانشجوي سياستزده. دانشجويي را ميخواهيم كه به تمدن خودآگاه باشد و هر فعل سياسي او در زمينه هويت ايراني و اسلامي باشد و خارج از قاعده تمدن نباشد. افراط و تفريط نداشته باشد. آرمان خواه و آرمان طلب باشد، از فضاي سياستزده و قدرتزده كنار بگيرد. زيرا دانشگاه محلي براي دانش است نه محل تنشزدايي.
دكتر صدرا تاكيد كرد: به تعبير امام(ره) دانشگاه دورهاي طلايي به شمار ميرود كه محل آدمسازي و ارزشپروري است.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان خوزستان ، اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران در کارگاه رسالت فرهنگي دانشجويان از ديدگاه امام خميني(ره) كه روز گذشته به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي خوزستان و مركز فرهنگي دانشجويي امام (ره) و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي در سالن اجتماعات مديريت فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: به تعبير امام خميني(ره) دانشگاه كارخانه آدمسازي است؛ فرايندي است كه انسانها با ورود به آن استعداد كمال را دارند و مراحلي از كمال را طي كردند اما بايد به حد كمال برسند. آدم، آدميت، آدم بودن و آدم شدن به تعبير امام(ره) يعني انسان كامل شدن است.
وي افزود: امام خميني(ره) شخصيت شاخص، بيبديل و سهل و ممتنع است. سهل و ممتنع بودن در همه ابعاد و فرمايشات امام (ره) وجود دارد. ما از آدم شدن برداشت مشتركي داريم، آدم شدن داراي يك بعد علمي يعني تعليم و تعلم است كه از آموزشهاي نظري تحقق مييابد و يك بعد تربيتي يعني تاديب و تزكيه است كه از پرورشهاي عملي حاصل ميشود. اين 2 ركن، از اركان آدميت است.
صدرا اظهار داشت: آدم و آدميت فرايند و يك كمال است، آدم شدن يك شبه تحقق نميپذيرد. ممكن است، رفتاري، حالتي و يا نظامي تغيير كند. اگر از شما بخواهند فرهنگ، رفتار و عادات يك جامعه را يك شبه تغيير دهيد، نپذيريد. روح هر سياستي و ساختاري، فرهنگ است. امام (ره)داراي شخصيتي جامع و شاخصي است و ايشان تعليم و تزكيه را طي كردهاند. دانشگاه بايد افرادي امامگونه توليد كند. خود امام (ره) نيز عليگونه است و علي (ع) هم پيامبرگونه بوده و همچنين پيامبر(ص) خدايگونه و نه خدا يگانگي بوده است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران ميگويد: مظهر حكمت، شفقت، رحمت، رفعت و بسياري از اسماء حسني، انسان است و رسالت دانشگاه پرورش انسان است. شخصيت امام (ره) شخصيت جامع علم و عمل است و دانشجو و دانشآموختهي دانشگاه هم بايد به اين حد برسد. چنين انساني ميتواند خليفه خدا باشد و خود امور را مديريت كند و مختار باشد. كسي كه تابع هوا و هوس خود باشد، نميتواند اختيار امور را به دست بگيرد.
وي افزود: شخصيت امام (ره) در بعد ديگر شخصيتي سياسي، علمي است. مرجع اصلي كمال انسان، انسان كامل و آدم بودن است. ما وقتي ميگوييم علم به معني دانش و آگاهي نيست به اين معناست كه اول دانايي است، سپس بينش و منظر درست و بعد آگاهي است. دانايي يعني ارزشمداري و انسان بايد پس از آن بينش و منظر درستي نسبت به جامعه و خود داشته باشد. انسان هم به عقل (دانايي) نياز دارد و هم نيازمند قدرت بينايي و يك منبع نور است، كه اينها با هم تعبيري از علم است.
صدرا خاطرنشان كرد: امام (ره) هم حكيم است و هم متكلم و صاحب بينش عظيم اسلامي و تاريخ و دنيا را به خوبي درك كرده بود. اين حكمتها و دانايي جهت يعني چشماندازها را مشخص ميكند و بينش نيز راه را نشان ميدهد. آدميت به معناي پرورش دانايي است و امام (ره) به همه اينها رسيده بود.
وي با بيان اينكه امام (ره) ابتدا فيلسوف و حكيم و سپس عارف و فقيه بود، گفت: آثار امام
(ره) از مصباح الهدايه تا آثار اخلاقي نشان ميدهد، حركت، عمل و سنت و منطق ايشان تفسير عملي قرآن است. به تعبير امام(ره) دانشگاه دورهاي طلايي به شمار ميرود كه محل آدمسازي و ارزشپروري است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران عنوان كرد: يك انسان خودساخته روزه دارد اما رياضت ندارد. تارك دنيا نيست. دنيا را مزرعه آخرت ميداند. ما بايد نگاه توحيدي داشته باشيم. امام (ره) نيز نگاهشان، توحيدي بود، بنابراين بايد به جمهوريت و اسلاميت نگاه توحيدي كنيم چون اساس اسلام شناخت توحيدي است.
صدرا گفت: امام اين 2 مقوله را دوگانه نميبيند. بلكه اين 2 مانند روح وجسماند. فرهنگ و سياست نيز همينطور. گرفتاري بشر اين است كه دچار دوگانگي ميشود. انساني كه دانشگاه تربيت ميكند آدمي است كه بايد نگاهي اين چنين داشته باشد.
وي ادامه داد: دانشگاه بايد به سرنوشت كشورش حساس باشد. رسالت دانشگاه و دانشجو موضوعيت دارد. اولين دولتها، حكومتها و استقرار بشر در ايران بوده است. اما يك بيماري و يك آفت خانگي داشتيم و عليرغم پويايي، استبداد خانگي داشتيم. هميشه جا به جايي قدرت با شمشير صورت ميگرفته است. اگر مردم در سرنوشت خود دخالت كنند، خودشان مدير و مالك خواهند بود. در انقلاب اسلامي اولينبار بود كه در تمدن چندين هزار ساله، مردم سرنوشت خود را انتخاب ميكردند.
صدرا خاطرنشان كرد: توسعه اقتصادي، توسعه سياسي و توسعه فرهنگي، سه تجربهاي است كه اكنون آنها را بهطور همزمان داريم. قرآن 2 تعبير دارد؛ در عين حال كه فرد مسئول است، جامعه هم مسئول است. به طور مثال اگر مردم وارد بسيج و صحنه نشوند، دولت، ارتش و سپاه چه كنند؟ و اگر مردم وارد صحنه شوند ولي دولت مديريت نكند، هرج و مرج ايجاد ميشود.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران اهواز تاكيد كرد: دانشجو بايد روحيه اعتماد به نفس را در خود تقويت كند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان خوزستان ، حجتالاسلام و المسلمين عبدالباري جوانمردزاده در کارگاه رسالت فرهنگي دانشجويان از ديدگاه امام خميني(ره) كه روز گذشته به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي خوزستان و مركز فرهنگي دانشجويي امام (ره) و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي در سالن اجتماعات مديريت فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: اظهار داشت: زماني كه صحبت از يك فرهنگ ميشود، صحبت از نظام شده است و فرهنگ هر جامعهاي به هر صورتي كه شكل گرفته و از هر نقطهاي كه شروع كرده، قطعا طراحان آن اهدافي را مد نظر داشتهاند.
وي ادامه داد: بيشك اين اهداف يك سري مباني و اين مباني، يك جهانبيني را به عنوان پشتوانه داشتهاند، مگر ميشود صحبت از اهداف كرد ولي صحبتي از مباني به ميان نياورد يا صحبت از مباني بكنيم و از جهان بيني صحبتي نشود؟ اينها همه به هم گره خوردند. هر جهان بيني، مباني را سامان ميدهد و هر مباني اهدافي را تعريف ميكند.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينكه اين سه عنصر بدون انسان معنا پيدا نميكند، گفت: مباني براي چه و جهان بيني از ناحيه كه؟ و اهداف براي چه چيزي هستند؟ قطعا اينجا محور انسان است. در نظامهاي الهي هدف از طراحي اصلي يك نظام اين است كه انسان متقرب به خداوند شود.
وي افزود: به فرموده امام (ره) اسلامي كردن دانشگاهها اين نيست كه در ذوقيات مردم دخالت كنيم، بايد از جهتهاي ديگري كار كنيم. امام (ره) ميفرمايد قضيه اسلام، قضيه كاريكاتوريستي نيست. كاريكاتوريست در حقيقت در كار خود يك جنبه را بسيار برجسته و جنبههاي ديگر رها ميكند. قضيه اسلام يك قضيه نظامند است. در بحث اسلام واسلامي شدن دانشگاه نخستين رسالت فرهنگي كه بايد به دانشجو گفته شود، مسئله فرهنگي و طراحي يك نظام فرهنگي است. اسلام به عنوان يك سوپر نظامي است كه اين سوپر نظام، نظامهاي زيرين را در خود هضم كرده است.
جوانمردزاده عنوان كرد: نظام فرهنگي، يك زيرنظام اين سوپر نظام است. تربيت اسلامي زيرنظام يك سوپرنظام است. تربيت سياسي و صحبت از سياست هم زير نظامي از يك سوپر نظام است. يك سوپر نظامي با عنوان دين داريم و يك مجموعهاي از عناصري كه خود يك نام زيرين است. سوپر نظام اسلام عناصري دارد كه خود نظاماند. يكي از عناصر اسلام مسئله فرهنگ است. زماني ما ميتوانيم ادعاي فرهنگ اسلام داشته باشيم كه عناصر نظام فرهنگي را بشناسيم.
وي با بيان اينكه دشمن، نظام فرهنگي اسلام را رصد و شناسايي كرده است، افزود: دشمن براي اين نظام يك مخروط تصور كرده، بسياري از جامعه شناسان غرب معتقدند كه هر نظام فرهنگي سه ركن اصلي دارد اين سه ركن اصلي را به صورت يك مثلث در آوردهاند، كه قاعده اين هرم عوام الناساند و هر چه به سمت راس مثلث پيش برويم به طبقه دوم ميرسيم. ما ميخواهيم جايگاه دانشجو را در اين نظام فرهنگي معلوم كنيم. ميگويند در طبقه دوم اين هرم فرهنگي اجتماعي در حقيقت گروهي از انديشمندان هستند كه به اندازه متفكران راس نيستند. دانشمندان غربي ماندهاند كه طبقه دوم را به چه نام گذاري كنند.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران گفت: برخي نام اين طبقه را " كارگران فكري" گذاشتند. بعضي آن را با عنوان " روشنفكران جامعه فرهنگي" نام گذاري كردهاند، برخي عنوان " منور الفكرها" را براي اين طبقه تعيين كردهاند. طبقه سوم راس هرم است. برخي نام " دانشمندان" و برخي عنوان " ستارگان جامعه فرهنگي" گذاشتند. اميرالمومنين علي(ع) ميفرمايد: جامعه به سه گروه كلان تقسيم ميشود؛ يا عالماند يا متعلماند يا عامه مردم. از اين تقسيمبندي نتيجه ميگيريم كه 2 گروه در جامعه تاثير گذارند.
جوانمردزاده خاطرنشان كرد: 2 قشر تاثيرگذار به تعبير امام علي(ع) عالمان و متعلمان و به تعبير جامعه شناسان ستارگان اجتماعي و كارگران فكرياند. اكنون جايگاه دانشجو كجاست؟ دانشجو در طبقه دوم اين هرم قرار دارد. به تعبير امام علي(ع)، طبقه دوم همان متعلماناند و نجات در اين 2 طبقه قرار دارد. شما دانشجويان رسالتي بس بزرگ داريد. به طور قطع نميتوانيم بگويم كه جايگاه شما فقط طبقه دوم است بلكه برخي از دانشجويان در طبقه اول هم قرار ميگيرند. امام ره) ميفرمايد: آنچه كه دشمن به دنبال آن است، تخريب اين قشر جوان است. هدف اصلي دشمن از بين بردن اين قشر است. مقام معظم رهبري ميفرمايند: دانشجو، فرد عدالت خواهي است. جوان تبعيض ستيز، آگاه و عدالت محور و عدالت خواه است.
وي ادامه داد: برخي نويسندگان ميگويند امروزه مخاطبان اول جنگ نرم دانشجويان هستند، چون همه امواج و جريانات روز به وسيله جوان دانشجو است كه هدايت ميشود. به تعبير مقام معظم رهبري، دانشجو امروز سوزنبان اين ريل انقلاب است. يعني در حقيقت جريانات مردم بوسيله دانشجو جا به جا ميشود. يا به تعبير اخيرشان، دانشجو افسر اين جنگ نرم است و اساتيد فرماندهان اين جنگاند.
وي گفت: زماني كه دشمن متوجه شد شرايط سياسي نمايانگر شكست تمام نقشههاي آنهاست تمام جريانهاي سياسي نشان داد كه اساسا با اين ملت از طريق جنگ و ابزار آلات سخت به نتيجه نميرسد، آنها به فكر طراحي جنگ نرم افتادند و در اين جنگ نرم كسي كه پيشاپيش مقابل دشمن قرار گرفته پيشاني دانشجو است.
وي افزود: دشمن براي رسيدن به راس اين هر بايد از پيشاني دانشجو بگذرد. لذا جايگاه شما دانشجويان يك جايگاه بسيار ارزشي است. جايگاه دانشجو، جايگاه نجات و نجات بخشي است. هر چند اين وضعيت كه نمايانگر شكست دشمن است، مسئوليت مديران دانشگاهي و آموزش عالي را فرا ميخواند.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار داشت: ما با انديشههاي مفسدشان در ستيز هستيم. دانشگاه را به فساد كشاندند. ما بايد نگاه توحيدي را مستولي كنيم. برخي متوجه نشدند زماني كه ميگوييم اسلامي شدن آنها مراد چيست؟ مراد ما از اسلامي شدن علوم آن چشمانداز و فضاي حاكم و خروجي است. خروجي دانشگاههاي ما موحدشدن دانشجو است كه هدف بسيار بزرگي است. امام (ره) ميفرمايند زماني دانشجو رسالت فرهنگي خود را ادا ميكند كه ايمان داشته باشد. اين نخستين ويژگي است كه دانشجو در انجام رسالت فرهنگي خود به دوش ميكشد. پس از اين بايد ايمان خود را گسترش دهد.
وي تصريح كرد: امروز تلاش تبليغي گسترده فرهنگي از سوي دشمنان براي اين است كه جوانان ما را ايمان زدايي كنند. رسالت دوم فرهنگي دانشجو گسترش ايمان است. دانشجو بايد روحيه اعتماد به نفس را در خود تقويت كند. دانشجو متاسفانه قبل از انقلاب به عنوان شخصيت طوطي صفت معرفي شده بود.
جوانمردزاده ادامه داد: رسالت فرهنگي دانشجو در مرحله سوم اين است كه بايد بينش سياسي خود را ارتقا دهد. امروز دشمن ذهنيت سياسي و بينش سياسي دانشجو را هدف قرار داده است. اين همه پروندهسازي و دروغ دشمن براي اين بود كه فكر ميكرد دانشجوي جوان ما ناآگاه است در صورتي كه دانشجوي جوان ما يك انسان آگاه و داراي قدرت بالاي تحليل سياسي است. دانشجو امروز بايد بر اصول تحليل سياسي مجهز باشد.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران گفت: چهارمين رسالت فرهنگي دانشجو اين است كه بايد در خدمت ملت باشد؛ علوم كاربردي را بشناسد و در مسير خدمت به خلق و ملت قرار بگيرد. رسالت پنجم كه امام (ره) بر آن تاكيد بسياري ميكردند اين است كه دانشجو بايد پس از دشمنشناسي نسبت به اهداف دشمن آگاهي پيدا كند و به نوعي دشمن شناس حرفهاي باشد.
گفتني است،نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد چمران، مديريت فرهنگي اين دانشگاه و مديريت فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در برگزاري کارگاه رسالت فرهنگي دانشجويان از ديدگاه امام خميني (ره) مشاركت داشتند.ح/الف