نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با انجام مأموريتها و برنامهها در جهت وحدت حوزه و دانشگاه گام برمیدارد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان، به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، «قدرتالله شاكرینژاد»، رييس جهادانشگاهی خوزستان،با بيان اينكه وحدت حوزه و دانشگاه يكی از ابتكارات و دورانديشیهای امام خمينی(ره) معمار كبير انقلاب اسلامی است، اظهار كرد: وحدت حوزه و دانشگاه به نوعی پيوند دين و علم و نيز وحدت علم و اخلاق است.
وی ادامه داد: در طول تاريخ و در جوامع مختلف، هر جا كه علم در كنار دين و اخلاق قرار گرفته بهترين اثر را داشته است.
شاكرینژاد با بيان اين كه انبياء و معصومين(ع) الگوهای كاملی برای هدايت بشر هستند، تصريح كرد: آنان در زمان خودشان نه تنها نمادهای دين خود، بلكه عالمترين و دانشمندترين افراد نيز بودند.
رييس جهادانشگاهی خوزستان، گفت: خداوند متعال علم و دين و علم و اخلاق را به طور كامل در درون انبياء و اولياالله خود قرار داده و آنها توانستند هدايت جامعه بشری را بر عهده بگيرند، اگر آنان تنها يك بعد داشتند فقط يك مبلغ مذهبی محسوب میشدند.
وی اظهار كرد: اجتماع دين و علم و دين و اخلاق توانست شخصيتهای منحصر به فردی از ائمه اطهار(ع) و پيامبران ايجاد كند و آنان جز واقعیترين رهبران در طول تاريخ بودند.
شاكرینژاد عنوان كرد: قبل از پيروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه بر اساس تفكرات غربی بود و حوزهها نيز سبك و سياق سنتی داشتند و نياز بود كه با علم روز آشنا شوند.
رييس جهاددانشگاهی خوزستان، افزود: كار اين 2 در ظاهر اشكالی را ايجاد نمیكرد اما در باطن برای ذهنهای مريض میتوانست تفرقه را ايجاد كند، كه نه دانشگاه و نه حوزه خروجی واقعی را نداشته باشند.
وی خاطرنشان كرد: امام خمينی(ره) در آن مقطع حساس، اختلاف، ابهام و جدايی را شناسايی كرد و تأكيد داشت كه حوزه و دانشگاه در كنار يكديگر قرار گيرند.
شاكرینژاد عنوان كرد: رهبر كبير انقلاب اسلامی ايران در فرازهايی فرمودند: دانشگاه و فيضه هست كه میتواند مبدا تحولات باشد. امروز كه 30 سال از نظام جمهوری اسلامی ايران میگذرد ما نه تنها پی برديم كه اين تفكر يك تفكر به حقی بوده بلكه دريافتيم كه كاملاً در اين راستا بايد حركت بكنيم.
وی بيان كرد: وحدت حوزه و دانشگاه به اين معنا نيست كه ما دانشگاه را حوزه و حوزه را دانشگاه بكنيم.
رييس جهاددانشگاهی خوزستان، با بيان اين كه 2 مركز علمی حوزه و دانشگاه هر كدام يك مأموريت درونی و سازمانی برای خود دارند، گفت: بايد علم را به اخلاق آذين داده و علمی را توليد كنيم كه بیاخلاقی در آن نباشد و در حوزه اخلاق و دين نيز بتوانيم استدلالهای علمی را قرار دهيم.
وی خاطرنشان كرد: پس از انقلاب فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها شكل گرفت كه يكی از مهمترين رسالتهای آن علمی كردن شعار وحدت حوزه و دانشگاه بود.
شاكرینژاد ادامه داد: گشايش اين نهاد و حضور روحانيون در دانشگاهها و بهرهمندی از روحانيت در مباحث دينی و تدريس واحدهای دانشگاهی زمينهای ايجاد كرد كه قشر دانشگاهی بتواند روحانيت را در درون دانشگاه بشناسد.
رييس جهاددانشگاهی خوزستان، اظهار كرد: گاهی دانشجو شبهاتی را در رابطه با دين مطرح میكند كه اگر وحدت حوزه و دانشگاه به طور كامل محقق میشد مانع از طرح اين ابهامات و شبهات میشد.
شاكرینژاد تصريح كرد: ابهام و شبهه هر زمان مطرح بشود، اشكالی ندارد اما بايد در اندك زمان ممكن پاسخ داده شود.
وی اذعان كرد: شايد در حوزههای علميه اين تصور باشد كه دانشگاههای ما غير اسلامی هستند، در حالی كه اين گونه نيست، دانشگاههای ما هم از جنبه ظاهری و اعتباری اسلامی هستند، هر چند ممكن است انتظارات نظام اسلامی را صد در صد برآورده نكنند كه وحدت حوزه و دانشگاه میتواند اين سؤ تفاهم را تا حدودی رفع كند.
شاكرینژاد بيان كرد: پيوند حوزه و دانشگاه پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی در دورن دانشگاه ايجاد شده و ضريب اين پيوند و تأثيرگذاری در حال افزايش است، اما خلاءهای موجود است كه بخشی را بايد دانشگاه و برخی را حوزه به عهده بگيرد.
رييس جهاددانشگاهی خوزستان، با بيان اين كه واحدهای عمومی در دانشگاهها باعث ورود روحانيون به دانشگاه شده است، اظهار كرد: اما در درون حوزهها نهادی نيست كه دانشگاهيان بتوانند از طريق آن وارد حوزه شوند.
وی تصريح كرد: انتظار میرود در مقوله وحدت حوزه و دانشگاه، در درون حوزههای علميه نيز نهادی ايجاد شود كه دانشگاهيان بتوانند اين ارتباط را با حوزه داشته باشند.ح/الف