با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتي اصفهان
دستگاه تشخيص ترك خوردگي در ميلههاي روتور ماشين القايي به روش هوشمند ساخته شد
پژوهشگران دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت نمونه نيمه صنعتي دستگاه تشخيص ترك خوردگي در ميلههاي روتور ماشين القايي به روش هوشمند شدند.
به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تشخيص شكستگي ميلههاي روتور در موتور القايي به كمك سيگنال جريان ماشين (MCSA) روشي شناخته شده است كه در آن تشخيص صحيح عيب به تعيين دقيق سرعت و لغزش موتور وابسته است.
تغييرات كوچك در بار موتور و فركانس سيستم قدرت به ويژه هنگامي كه موتور در لغزشهاي كم كار ميكند، ميتواند به تشخيص نادرست منجر شود و براي اين كه مقدار دقيق لغزش به دست آيد در اين طرح پيشنهاد شده كه به طيف ارتعاش موتور مراجعه شود.
فركانس چرخش موتور و هماهنگ هاي آن و همچنين دو برابر فركانس منبع تغذيه را ميتوان به سهولت و دقت در طيف ارتعاش يافت و به كمك آن مي توان لغزش را محاسبه كرد. به اين ترتيب با مراجعه به طيف جريان، مولفههاي مرتبط با عيب موتور معلوم ميشود.
بر اساس روش معرفي شده، دستگاهي طراحي شده است كه آزمونهاي تجربي، كارايي ، اين روش تاييد ميكند.
گفتني است، اين طرح با تلاش محمد ابراهيمي از دانشگاه صنعتي اصفهان و كارفرمايي شركت برق منطقهيي اصفهان انجام شده است.
١١:٠٥ ٠٣/٠٧/١٣٨٥