يك مدرس دانشگاه:
رشتهي IT با بيبرنامگي وعجله به دانشگاههاي ما وارد شد
يك مدرس دانشگاه بهكارگيريIT را نيازمند افراد متخصص و آموزش اين فنآوري و استفاده از آن دانست و با بيان اين كه كشورها مشغول سرمايهگذاري ابزاري و مفهومي IT در آموزش خود هستند، گفت: اين در حالي است كه در كشور ما با بيبرنامگي و عجله حركتهايي انجام و رشتهي IT وارد دانشگاه شد و سيلابسهاي درسي آن با پيشنهاد دانشگاهها توسط وزارت علوم پذيرفته شد.
دكتر علياكبر صفوي در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با معرفي IT به عنوان ابزار مولد در آموزش اظهار كرد: فنآوري اطلاعات شايد از نظر علمي با آموزش تفكيكپذير نباشد؛ اما در اجرا هر دو را ميبينيم و IT به عنوان ابزار مولد تمام فنآوريها واقعيتي است كه در آموزش نيازمند آن هستيم.
به گفتهي او استفاده از ابزارهاي IT مانند چند رسانهيي، ارتباط از راه دور، توليد ديجيتالي و آموزش مجازي در آموزش نياز جامعهي كنوني بوده و استفاده از IT انتخاب نيست، بلكه الزام است؛ چراكه با سرعت پيشرفت اطلاعات، محاسبه براي انتقال اطلاعات در وقت محدود به دانشجو و تلاش براي درك دانشجو همخواني ندارد.
وي ادامه داد: منطقهي عسلويه كه اشتغال چندين ميليون نفر در آيندهي كشور در آن پيشبيني شده است، فاقد ابزار آموزشي مناسب است، اين منطقه از امكانات بيبهره است و دسترسي افراد به آموزش وجود ندارد و بايد ديد در حال حاضر كدام سيستم آموزشي ما با شرايط افراد مشغول به كار در عسلويه قادر به ارايهي خدمات و امكانات هستند و بايد به دنبال روشهاي مديريت جديد بود.
صفوي با تاكيد بر تاثير IT بر بالا رفتن راندمان فنآوري گفت: استفاده از كاربردهاي IT در ميان مفاهيم درسي كه تاكنون بر روي تخته انجام ميشد، باعث بالا رفتن راندمان فنآوري خواهد شد، به عنوان مثال حجم اطلاعات يك دانشجوي دكتري نسبت به 20 سال گذشته چندين برابر رشد داشته است، حضور اينترنت به او امكان ميدهد از مقالهها و اطلاعات ساير افراد در كوتاهترين زمان ممكن استفاده كند؛ در نهايت توقع از راندمان كاري يك دانشجو بالا رفته است و همان طور كه حجم دانش و اطلاعات نسبت به سابق متفاوت شده، در آينده نيز نسبت به پيشرفت تكنولوژي دستخوش تغيير خواهد شد.
صفوي ادامه داد: نميتوان تكنولوژي اطلاعات را در آموزش ناديده گرفت و يا با ديدهي اغماض نگاه كرد، از آن جا كه سرعت رشد تكنولوژي با سرعت برق در حال پيشرفت است، هر ميزان ديرتر عمل كنيم، در دانش، عمل و تجربه نسبت به دنيا عقبتر خواهيم بود؛ كشور آلمان در چهار سال گذشته 800 ميليون يورو صرف بازنگري برنامههاي مرتبط با IT در دانشگاههاي خود كرده بود.
او ادامه داد: هم اكنون كميتهي IT وزارت علوم مشغول بازنگري بر سيلابسهاي IT است كه ماهيت رشتهاي به نام IT در دانشگاهها را با چالش مواجه كرده است و نشاندهندهي نبود نگاه عميق در ابتداي ورود اين رشته به بخش آكادميك بوده است.
وي معتقد است: ايجاد رشتهي IT نه تنها به خاطر نيازهايي كه در كشور به عنوان كارشناس IT مطرح است و در بازار اشتغال IT با كمبود مواجه شده ضروري است، بلكه در ساير رشتهها نيز حضور دروس IT مرتبط با آن رشته ضرورت دارد.
به عقيدهي او يك كارشناس IT به درك عميق مباحث مخابراتي نياز ندارد؛ اما نياز محدود به شناخت مباحث مخابراتي براي انتخاب روشهاي تشخيص در هر زمينه در او احساس ميشود و در مباحث مديريتي هم بايد خبره باشد.
او ادامه داد: اقدام اخير وزارت ارتباطات مبني بر بازنگري خود بر روي رشتههاي مخابرات و IT در دانشگاهها كه با هماهنگيهاي محدود با وزارت علوم انجام شد، نشان دهندهي توجه بيشتر وزارت ارتباطات به بحث مخابرات است تا IT، از طرفي بازنگري نبايد به وزارتخانهي مربوط ارجاع داده شود.
وي تصريح كرد: وجود سبك و شيوهي بازنگري از اين جهت حائز اهميت است كه اگر وزارت ارتباطات قصد انجام حركتي را دارد، بايد بودجهاي طي قرارداد با وزارت علوم و با يك كنسرسيومي از دانشگاههاي بزرگ انجام دهد و كار به وزارت علوم محول شود.
صفوي خاطرنشان كرد: سيستم آموزشي دنيا به دنبال آموزش حركتهاي تيمي و تقويت قوهي رياضي افراد به همراه آموزشهاي مديريتي، اقتصاد و حسابداري است، وجود دروس كاربردي IT با ساير رشتهها ميتواند به آشنايي متخصصان ساير رشتهها در خصوص شناسايي نقش IT و نقش خود در جامعهي جهاني اطلاعات كمك كند.
١٣:٣٥ ٠٨/٠٧/١٣٨٥