يك استاد دانشگاه:
آموزش IT در سطح دانشگاهي مطابق با نيازها نيست
يك استاد دانشگاه معتقد است: آموزش IT در كشور به دليل جديد بودن اين تكنولوژي از لحاظ كيفي قابل ارزيابي نيست؛ اما بخش دانشگاهي در زمينهي حضور اساتيد مجرب و متخصص در اين حوزه بيبهره است و تدريس دروس فنآوري اطلاعات توسط متخصصان ساير رشتهها باعث انتقال مفاهيم نادرست از IT به دانشجويان ميشود و ميتواند در آيندهي كاري آنها نقش منفي داشته باشد.
دكتر فرامرز فتحنژاد در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به نقش IT در پيشرفت و رشد همه جانبهي كشور اظهار كرد: نياز جامعه به سمت استفادهي بيشتر از فنآوري اطلاعات حركت ميكند اما دانشگاهها كه متولي بخش آموزش IT هستند، هنوز اين نياز را به طور قابل قبول در چارت آموزشي خود اعمال نكردهاند.
او ادامه داد: در چارت آموزشي تمام رشتهها بايد به دانشجويان حداقل اطلاعاتي دربارهي تكنولوژي فنآوري اطلاعات و نقش آن در رشتهي مربوط داده شود، همچنين در رشتهي خاص IT، بايد گرايشها و كاربردها به خوبي شناسايي شده و در جايگاه خاص خود مطرح شوند.
فتحنژاد با اشاره به حضور پررنگ بخش دولتي و خصوصي در كشورهاي توسعه يافته به عنوان حامي آموزش IT گفت: حضور شركتهايي كه IT را عملا اجرا ميكنند، ميتواند آزمايشگاهي براي دانشجويان اين رشته به حساب آيد، از طرفي به اساتيد نيز كمك ميكند تا بعد از اعمال درك تئوري از IT به دانشجويان با بيان مثالهاي عملي و دادن پروژههاي واقعي كاربردهاي IT را به دانشجويان آموزش دهند، به گونهاي كه صنعت محيطي براي آموزش و استفاده از كاربردهاي فنآوري اطلاعات براي دانشگاه محسوب شود.
او ادامه داد: فهرست دروس IT دانشگاههاي كشور مطابق با استاندارهاي بينالمللي نيست و نقش دروس تخصصي عملي كه كاربردهاي ميداني در آن ديده شده است، كم است و دانشجويان IT هنوز در بخش تئوري به سر ميبرند؛ نبود امكانات آموزشي كه با فنآوري اطلاعات رابطهي تنگاتنگي دارند، ميتواند عاملي بر عدم تسلط كارشناسان اين حوزه بر روي مباحث عملي باشد.
به گفتهي وي كشور ما نياز شديدي به كارشناسان IT براي مديريت اتوماسيون اداري خود دارد و اين در حالي است كه ايرانيان در دنيا نقش مهمي در تدوين نرمافزارهاي كاربردي دارند.
او گفت: نبود كارشناسان مجرب دانشگاهي به دليل ضعف آموزشي و تعريف نشدن جايگاه آنها در صنعت است كه باعث شده تفكر قديمي همچنان حاكم باشد و رشد كشور را تحت تاثير قرار دهد.
فتحنژاد افزود: وزارت علوم تحقيقات و فنآوري بايد با اعتبارسنجي، استانداردهاي مناسب را در تدوين سيلابسهاي تمامي رشتهها اعمال كند و با توجه بيشتر به كيفيت برگزاري امتحانات در رشتهي IT به بالا بردن سطح دانش كارشناسان IT كمك كند تا صنعت به قابليتهاي اين فارغالتحصيلان اعتماد كند.
او ادامه داد: اعلام نياز بخش صنعتي و اجرايي نظير وزارت ICT كه متولي اين امر است، در كنار اين استانداردسازي ميتواند در بازنگري بر روي آموزش IT در دانشگاهها به وزارت علوم موثر باشد.
١٢:٥٠ ٠٩/٠٧/١٣٨٥