عضو هيات علمي دانشگاه:
فارغالتحصيلان دانشگاهي به آگاهي از كاربردهاي IT نيازمندند
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف، ضرورت IT در آموزش را به اهميت نقش اطلاعات در دنيا وابسته دانست و گفت: حضور تكنولوژي IT در اتوماسيون اداري سازمانها و نقش آن در بهبود مبادلات اقتصادي و اطلاعرساني مدرن باعث شده تا مشاغل موجود تحت تاثير آن قرار گيرند و فارغالتحصيلان دانشگاهي براي جذب در بازار كار جديد به داشتن آگاهي از اين كاربردها نيازمند باشند.
دكتر اميرحسين جهانگير در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه در حال حاضر فنآوري اطلاعات به عنوان يك سواد رايانهيي و عمومي تلقي ميشود و IT از شاخههاي كامپيوتر برگرفته شده و نميتواند در سطح كارشناسي به صورت رشتهي مستقلي مطرح شود، اظهار كرد: از آن جا كه IT در دنيا سواد رايانهيي محسوب ميشود، بايد در رشتههاي مختلف شناسايي شود تا دانشجويان در درون تحصيل و حرفهي خود با اين ابزار آشنايي كافي داشته باشند.
وي گفت: در گذشته براي آشنايي دانشجويان با كاربردهاي رايانهيي واحدهايي مبني بر آموزش برنامهنويسي در چارت درسي آنها درج شده بود اما هم اكنون كه تكنولوژي رايانهيي به سمت ارزشمند بودن اطلاعات پيش رفته، حضور دروسي مبني بر آشنايي دانشجويان با مفاهيم IT و نحوهي استفاده از سيستمهاي اطلاعاتي و مديريت مبتني بر دانش ضروري است.
او افزود: ما در سطح جامعه مديراني داريم كه با وجود طرح تكفا به درستي از اطلاعات سازمان خود استفاده نميكنند و سازمان از گردش اطلاعات ناقص برخوردار است، به همين خاطر بازنگري واحدهايي كه در گذشته جزو دروس نرمافزاري بوده و حالا IT است، ضرورت دارد.
وي ادامه داد: از آن جا كه دولت مصرف كنندهي اصلي خدمات است و بر اين اساس بايد كاركنان مسلط به اين فنآوري را به خدمت بگيرد، صرف هزينههاي هنگفت تحقيقاتي در دانشگاهها به دليل نبود شبكهي علمي و فرهنگي مناسب و استفاده از محتوا محجور و پنهان مانده است اما وجود اطلاعرساني مناسب باعث ميشود دانشجويان از انواع اين خدمات و ابزار مطلع باشند؛ نياز به وجود كارگاه IT و مهارت اندوزي در دانشگاهها باعث آشنايي هر چه بيشتر دانشجويان خواهد شد.
جهانگير افزود: رشتهي IT به تنهايي از هويت مستقلي برخوردار نيست و بهتر است در رشتهي كامپيوتر و با گذاشتن واحدهاي آشنايي با كاربردهاي IT، دروس مديريت و اقتصادي به اين رشته رنگ IT داد.
به عقيدهي وي بايد در مقطع كارشناسي ارشد به صورت جداگانه و مستقل به IT پرداخته شود؛ پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي نميتواند هدف نهايي را كه در چارت درسي ديده شده، محقق كند، IT نبايد با ديدگاه صرفا مديريت به تربيت كارشناس بپردازد.
١١:٢٢ ١٠/٠٧/١٣٨٥