٢٣:١٣ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
عضو هيات علمي ‌دانشگاه:
در آموزش‌هاي رودررو بايد از پتانسيل IT به‌عنوان ابزار كمكي استفاده كنيم

عضو هيات علمي ‌دانشكده‌ي مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف گفت: براي مرتفع كردن نيازهاي آموزشي جامعه راهي جز استفاده از ابزار توانمندساز IT نداريم.
رسول جليلي در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ضرورت به كارگيري IT در آموزش و با تاكيد بر اين كه اگر IT باعث نشود معضلات اجتماعي كشور حل شوند، نبايد بر روي آن سرمايه‌گذاري كرد، گفت: اگر ابزار وصل شدن به يك شبكه‌ي ملي، بين‌المللي يا منطقه‌يي را براي دسترسي با سرعت و پهناي باند مناسب به يك مجموعه‌ي سرور حاوي محتوا نداشته باشيم، پس نمي‌توان انتظار داشت آموزش الكترونيكي گسترده و فراگيري داشته باشيم.
وي گفت: در حال حاضر دانشگاه‌هايي در كشور داريم كه دانشجوي آموزش الكترونيكي در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دارند و بسياري از دانشگاه‌ها نيز به عنوان پايلوت درس‌هايي را به شكل الكترونيكي عرضه كردند، اگر اين آمادگي در توليدكنندگان محتوا و درس‌هاي دانشگاهي به شكل الكترونيكي فراهم شود و دولت به عنوان اصلي‌ترين مسوول و سرمايه‌گذار در عرصه‌ي توسعه‌ي زيرساخت فن‌آوري اطلاعات اين مهم را به انجام برساند و در انجام آن از شعارهاي تحقق نيافتني اجتناب كند، مي‌توانيم به نقطه‌ي خوبي در اين زمينه برسيم.
او با بيان اين كه استفاده از ابزار IT بايد هزينه‌ها را كاهش داده و مشكلات را مرتفع كند، گفت: اگر IT به عنوان يك ابزار نتواند مشكلات را حل كند و در وقت و زمان صرفه‌جويي كند، پس نبايد بر روي آن سرمايه‌گذاري كرد و در عصر امروز بايد از IT به عنوان ابزار توانمندساز در همه‌ي حوزه‌ها استفاده كرده و فرهنگ‌سازي مناسبي نيز انجام داد؛ اين فرهنگ‌سازي مستلزم يك نوع آموزش است و به طور قطع استفاده از مكانيزم‌هاي سنتي قرن‌هاي گذشته براي امروز و براي اين همه نياز آموزشي پاسخگو نيست.
جليلي ادامه داد: درست است كه نمي‌توان در آينده‌اي نزديك روزي را تصور كرد كه دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي ما تعطيل شوند و همه‌ي آموزش‌ها از طريق اينترنت انجام شود اما به اعتقاد من آموزشي كه فقط به صورت الكترونيكي باشد، انگيزه را در بين دانش‌آموزان و دانشجويان كاهش مي‌دهد، بنابراين معتقدم بايد مصالحه‌اي بين مكانيزم‌هاي موجود آموزشي خودمان و دنيا از يك طرف و مكانيزم‌هاي آموزش الكترونيكي و مجازي از طرف ديگر ايجاد كنيم و به تعبيري در هر كدام از دو روش از روش ديگر نيز استفاده كنيم.
عضو هيات علمي‌ دانشكده‌ي مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف تاكيد كرد: در آموزش مجازي بايد تماس دانشجو با استاد فراهم شود و در آموزش رو در روي مرسوم نيز از حداكثر پتانسيل IT به عنوان ابزار كمك آموزشي استفاده كنيم.
جليلي معتقد است: مشكلات ما در رواج نيافتن آموزش الكترونيكي به فقدان يك زيرساخت ارتباطي و اطلاعات مطمئن ارزان و فراگير در سطح عمومي و طبقات جامعه در درون مرزهاي جغرافيايي كشور برمي‌گردد.
وي درباره‌ي وضعيت فعلي به كارگيري IT در آموزش كشورمان گفت: وضعيت ما در حال حاضر بد نيست اما رضايت بخش نيز نيست كه با امكانات و شرايط موجود در كشور و با افزايش روز افزون جمعيت، وضعيت را مطلوب نمي‌بينم.

١١:٣٦ ١٦/٠٧/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد