٢٣:٢٢ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
رييس دانشگاه جامع:
آيين نامه ارتقاي مدرسان علمي - كاربردي تدوين شد

رييس دانشگاه جامع علمي - كاربردي گفت: آيين نامه ارتقاي مدرسان علمي - كاربردي با هدف توسعه دانش مدرسان اين دانشگاه تدوين شد.
"حسين بلندي" روز سه‌شنبه با تشريح عملكرد يكساله اين دانشگاه افزود: هم اكنون حدود ‪ ۱۲‬هزار مدرس علمي - كاربردي در اين دانشگاه فعاليت دارند كه توسط هيات مميزه، صلاحيت علمي و عمومي آنان مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، وي كه به مناسبت سيزدهمين سالروز تاسيس دانشگاه جامع علمي - كاربردي با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در خصوص راه‌اندازي هيات مميزه دانشگاه اظهار داشت: اين هيات براي گزينش مدرسان علمي كاربردي سال گذشته راه‌اندازي شد.
بلندي اظهارداشت: اين هيات همچنين كار رتبه‌بندي مدرسان را در سطح مربي، استاديار، دانشيار و استاد علمي - كاربردي به عهده دارد.
وي با تشريح عملكرد يك سال گذشته اين دانشگاه‌از تصويب آيين نامه ارتقاي مدرسان و هم‌طرازي آنان براي بهره‌گيري از خبرگان علمي كاربردي خبر داد.
به گفته رييس دانشگاه جامع علمي - كاربردي، تا شهريور ماه پارسال چهار هزار و ‪ ۳۰۰‬مدرس علمي - كاربردي داراي كد تدريس در اين دانشگاه فعاليت داشتند كه اين تعداد در شهريور ماه امسال به ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۲۴۰‬نفر رسيده است.
وي گفت: دروس عمومي و پايه اين دانشگاه توسط فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تدريس و براي دروس تخصصي از افراد داراي حداقل پنج سال سابقه را با مدرك فوق ليسانس و سه سال را با مدرك دكتري، استفاده مي‌شود.
بلندي با اشاره به برنامه اين دانشگاه براي استفاده از خبرگان و نخبگان براي تدريس اظهار داشت: خبرگان به كساني اطلاق مي‌شود كه با وجود نداشتن تحصيلات دانشگاهي، داراي توانايي و تجارت بالقوه براي تدريس و انتقال مفاهيم به دانشجويان هستند.
رييس دانشگاه جامع علمي - كاربردي افزود: هيات مميزه دانشگاه آيين نامه هم‌طرازي افراد نخبه و خبره را به تصويب رسانده است كه بر اساس آن، اين افراد داراي رتبه‌هاي مختلف تدريس مي‌شوند. همچنين براساس‌اين رتبه‌بندي، پرداخت حق التدريس مدرسان نيز متفاوت خواهد شد.

بلندي با اشاره به طرح اين دانشگاه براي استفاده از افراد داراي تخصص در امر آموزش گفت: هم اكنون ‪ ۱۷‬هزار بازنشسته در كشور وجود داردكه مي‌توان از افراد تحصيل كرده بالاي كارشناسي ارشد براي تدريس استفاده كرد.
براي نمونه هم‌اكنون ‪ ۱۵۰‬برنامه صنايع دستي در كشور وجود دارد كه هنوز به صورت مستند تدوين نشده و مي‌توان با استفاده از خبرگان صنايع دستي، اين آموزشها را مكتوب كرد.
** شوراي نظارت و ارزيابي دانشگاه
بلندي با اشاره به راه‌اندازي شوراي نظارت و ارزشيابي در دانشگاه گفت: اين شورا بر حسن اجراي دوره‌ها و مراكز خدمات آموزشي نظارت دارد.
به گفته وي، اين شورا مي‌تواند عملكرد علمي و آموزشي مراكز را جمع بندي و به دانشگاه جامع ارايه كند.
بلندي اظهار كرد: شعبه‌هاي اين شورادرتمام استانها براي نظارت بر عملكرد واحدهاي استاني راه‌اندازي شده است.
** فعاليتهاي فرهنگي
رييس دانشگاه جامع در خصوص فعاليتهاي فرهنگي دانشگاه گفت: راه‌اندازي شوراي فرهنگي دانشگاه و تشكيل دفتر نهاد ولي فقيه از جمله اقدامات اين دانشگاه براي ساماندهي فعاليت فرهنگي بود.
بلندي تاكيد كرد: دفاتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در مراكز اين دانشگاه در تهران و ساير استانها در برنامه كار اين دانشگاه قرار دارد.
وي، تصويب آيين‌نامه انتخاب دانشجوي نمونه، تاسيس مراكز مشاوره در مراكز آموزشي و تاسيس انجمن‌هاي علمي در دانشگاه راازديگراقدامات فرهنگي دانشگاه در يك سال گذشته ارزيابي كرد.
** سند راهبردي توسعه دانشگاه
بلندي با اشاره به تهيه سند راهبردي دانشگاه جامع علمي - كاربردي گفت: اين سند در جلسه اخير شوراي مركزي دانشگاه در ‪ ۱۵‬مهرماه جاري به تصويب رسيد.
رييس دانشگاه جامع علمي - كاربردي افزود: با تصويب اين سند، چشم‌انداز آتي دانشگاه و چهارچوب فعاليتها مشخص مي‌شود تا نظام جامع علمي كاربردي مورد ارزيابي قرار گيرد.
وي مامويت اصلي اين دانشگاه را پاسخگويي به نياز آموزشي دستگاهها دانست و گفت: بر اين اساس همكاري با نهادهاي اجرايي براي نيازسنجي آموزشي مشاغل فعلي و آتي آنان آغاز شده است.
وي با بيان اينكه بيشتر دانشجويان اين دانشگاه پس از پايان تحصيلات جذب بازار كار مي‌شوند، اظهار داشت: جذب دانشجويان بومي براي ايجاد اشتغال در ساير استانها از برنامه‌هاي اين دانشگاه است.
** افزايش ظرفيت
رييس دانشگاه جامع علمي - كاربردي در خصوص افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاه در سال جاري نيز خاطر نشان كرد: آمار دانشجويان دانشگاه تا شهريور ماه پارسال ‪ ۱۴۲‬هزار دانشجو بود.
بلندي افزود: اين رقم با ظرفيت‌سازي مراكز آموزشي به ‪ ۱۸۱‬هزار دانشجو افزايش يافته است كه رشد ‪ ۸۴‬درصدي را نشان مي‌دهد.
لطفا بخش دوم و پاياني را در صفحه فرهنگي بخوانيد

١٥:٣٨ ١٨/٠٧/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد