٢١:٠٩ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
رييس دانشگاه جامع علمي كابردي خبر داد:
آغاز ثبت‌نام دوره‌هاي ترمي در آبان ماه
ايجاد ‌١٩٨ مركز جديد علمي كاربردي غير دولتي در كشور

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي از ثبت‌نام دوره‌هاي ترمي در آبان ماه و برگزاري آزمون جامع دوره‌هاي پودماني در 26 آبان، افزايش واحدهاي استاني، بازنگري كل دروس آموزشي، استفاده از كارشناسان تجربي فاقد تحصيلات عالي به عنوان مدرس، ايجاد اتاق فكر مدرسان، افزايش 100 درصدي ظرفيت دوره كارشناسي ناپيوسته دانشگاه، ارايه كليه سيلابسها و برنامه‌هاي آموزشي دانشگاه بر روي سايت دانشگاه و تبديل وضعيت مراكز علمي كاربردي غير دولتي درصورت تصويب شوراي گسترش خبر داد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسين بلندي امروز در يك نشست خبري كه به مناسبت سيزدهمين سالگرد تاسيس دانشگاه جامع علمي كاربردي برگزار شد، با بيان اينكه امسال دهمين سال پذيرش دانشجو در اين دانشگاه است، در خصوص چارت تشكيلاتي دانشگاه، اظهار كرد: دانشگاه جامع علمي كاربردي داراي هيات امنا با عضويت چند تن از وزيران و شوراي مركزي با عضويت 9 معاون وزير و وزير علوم است.
وي شوراي برنامه ريزي درسي و آموزشي دانشگاه را از ديگر بخشهاي دانشگاه عنوان كرد و گفت: برنامه‌هاي نظام آموزشي جامع علمي كاربردي توسط اين شورا تصويب و تاييد مي‌شود.
وي با بيان اينكه برنامه‌هاي آموزشي در دانشگاه جامع علمي كاربردي توسط اعضاي هيات علمي و اساتيد تصويب نمي‌شود، اظهار كرد: برنامه‌هاي آموزشي دانشگاهها در دستگاه‌هاي اجرايي و براساس نياز تهيه و براي تصويب به دانشگاه ارائه مي‌شود. به عبارت ديگر برنامه‌هاي آموزشي براساس نياز كشور تعيين و اولويت‌بندي مي‌شوند.
دكتر بلندي تاكيد كرد كه دانشگاه جامع علمي كاربردي به تصوب برنامه‌ بر اساس نيازسنجي مكاني و زماني مقيد است، به عبارت ديگر در صورتي كه برنامه‌اي بر اساس نياز كشور نباشد تصويب نخواهد شد.
وي بازنگري و بازبيني برنامه‌هاي آموزشي را از ديگر وظايف شوراي برنامه‌ريزي آموزشي عنوان كرد و گفت: علاوه بر اين شوراي هيات مميزه دانشگاه براي مميزي مدرسان دانشگاه جامع علمي كاربردي از سال 84 فعال شده است.
وي با بيان اينكه 12 هزار مدرس علمي كاربردي در اين نظام مشغول به تدريس هستند، اظهار كرد: در اين نظام از عبارت مدرس به جاي هيات علمي استفاده مي‌شود و بر اساس طرح دانشگاه مدرسان در قالب مربي، استاديار، دانشيار و استاد علمي كاربردي توسط هيات مميزه دانشگاه و براساس شاخصهاي مشخص از پيش تعيين شده رتبه بندي مي شوند.
وي از تصويب آيين‌نامه‌هاي خاص ترفيع، ارتقا و همترازي براي بهره گيري از خبرگان خبر داد و گفت: اين طرح در حال حاضر مطرح شده و در حال بررسي و تصويب است.
وي شوراي نظارت و ارزيابي را از ديگر بخشهاي دانشگاه عنوان كرد و گفت: نظارت بر حسن اجراي دوره‌هاي آموزشي و ارائه خدمات دانشجويي از وظايف اين شوراست.
وي با بيان اينكه طي سال گذشته 181 هزار ظرفيت در دانشگاه جامع علمي كاربردي ايجاد شده است، گفت: اين امر منجر به ثبت‌نام 120 هزار نفر دانشجو در نظام جامع علمي كاربردي شده است كه طي آن ظرفيت دانشگاه در طول سال گذشته 84 درصد افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه در گذشته 4 هزار و 300 مدرس در اين دانشگاه شناسايي شده بود اظهار كرد: اين رقم در حال حاضر به 12 هزار نفر رسيده است.
دكتر بلندي با بيان اينكه فارغ‌التحصيلان دانشگاه به راحتي مي‌توانند تدريس كنند، اظهار كرد: با اين حال تدريس دروس تخصصي مستلزم دارا بودن تجارب تخصصي دوره مربوطه مي‌باشد.
رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي با بيان اينكه مدرسان دانشگاه داراي مدارك كارشناسي ارشد و دكترا هستند اظهار كرد: استفاده از خبرگان با تجربه براي تدريس در دانشگاه جزو افتخارات نظام علمي كاربردي است.
وي افزايش واحدهاي استاني از 23 به 26 واحد را از ديگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان كرد و گفت: تشكيل دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ از ديگر اقدامات است كه در حال ايجاد اين دفاتر در سطح استانها نيز هستيم.
وي ايجاد دفتر مركزي حراست را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: تهيه و تصويب سند راهبردي توسعه دانشگاه در شوراي مركزي از مهمترين اقدامات صورت گرفته است كه با هدف تصويب برنامه چشم انداز و چارچوب دانشگاه براي اجرايي شدن اين برنامه‌ها انجام شده است.
وي با بيان اينكه در افق چشم‌انداز دانشگاه مركز كمال آموزش علمي كاربردي و پاسخگوي نيازهاي رشد بخش صنايع است، تصريح كرد: در دانشگاه جامع علمي كاربردي تعداد دانشجو و مراكز آموزشي اهميت زيادي ندارد بلكه پاسخگويي به نيازها و تاثير گذاشتن بر كاهش درصد بيكاري جامعه مهمترين اولويت‌ است.
وي با بيان اينكه بر اين اساس هفت ماموريت براي دانشگاه تدوين شده است كه اين ماموريتها را شامل تعامل و مشاركت با دستگاه‌هاي اجرايي، ارتباط با صنعت از ابتداي كار، تعريف دوره مطابق با نياز دستگاه‌هاي اجرايي، پرداختن به پژوهشهاي كاربردي و نيمه صنعتي و تضمين برنامه‌هاي آموزشي براساس نتايج پژوهشها بيان كرد.
وي با بيان اينكه اصل كار دانشگاه بر تقاضا محوري منطبق است، اظهار كرد: دانش‌آموختگان اين نظام بعضا جوياي كار نيستند چرا كه پس از فراغت از تحصيل سريعا جذب بازار كار مي‌شوند، به گونه‌اي كه در برخي بخش‌ها مانند جهاد كشاورزي ، رويكرد به سمت 5/2 برابر كردن آموزشهاي علمي كاربرديست و حتي در بسياري از رشته‌ها دانشجويان از ترم دوم تحصيلي بورسيه مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، دكتر بلندي با بيان اينكه هرجا نيازها برطرف شود دوره مربوطه متوقف خواهد شد، گفت: حركت به سمت جذب دانشجويان بومي و ايجاد تنوع در ارائه آموزشها، تصويب و اجراي آموزشهاي مكمل در قالب پودمانهاي تكميلي، استفاده از پتانسيلهاي غيردولتي در ايجاد آموزشهاي علمي كاربردي، تدوين جايگاه آموزش علمي كاربردي در تهيه نقشه جامع علمي كشور، ايجاد تناسب در نسبت ميان كاردان به كارشناس در كشور و ارتقاي جايگاه اشتغال زايي در كشور از ديگر برنامه‌هاي دانشگاه است.
وي با اشاره به اهداف عمده دانشگاه جامع علمي كاربردي خاطرنشان كرد: تبيين جايگاه نظام علمي كاربردي در ساختار نظام آموزش عالي و توسعه آن، مشاركت فعال در كمك به دستيابي به بخشهاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي در جهت استانداردهاي جهاني، افزايش سهم دانش‌آموختگان در فعاليتهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، بالا بردن ميزان كارآيي و اثربخشي آموزشهاي عالي از طريق نظام علمي كاربردي از ديگر مهمترين اهداف دانشگاه است.
وي ايجاد مراكز آموزش علمي كاربردي به صورت تخصصي را از ديگر اهداف عنوان كرد و افزود: در حال حاضر 400 مركز آموزش عملي كاربردي در كشور وجود دارد كه اين تعداد به زودي به 600 مركز مي‌رسد.
در اين راستا استقرار طرح جامع IT در دانشگاه و استراتژي توسعه انساني، فرهنگي و زمينه سازي براي آموزش صنوف و تعاوني‌ها، استراتژي طراحي و تدوين برنامه‌هاي درسي عملي خواهد شد.
بازنگري كل دروس آموزشي
وي با اشاره به برنامه بازنگري دروس آموزشي اين دانشگاه خاطر نشان كرد: طي سال گذشته هفتاد برنامه آموزشي بازنگري شد و تا پايان سال آينده كل برنامه‌هاي درسي دانشگاه جامع علمي كاربردي بازنگري خواهد شد.
وي تدوين منابع آموزشي مورد نياز و تاليف كتب علمي كاربردي را از ديگر برنامه‌ها اقدام كرد و گفت:‌ در اين راستا دفتر رسيدگي به شكايات نيز راه اندازي شده است.
رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي توجه به زير ساخت‌هاي مورد نياز را از مهمترين اولويتها عنوان كرد و گفت: تعيين نقطه ضعفها، شناسايي آنها و تلاش براي رفع اين معضلات از ديگر برنامه‌هاي اين دانشگاه است.
وي با اشاره به فعاليت هيات مميزه دانشگاه اظهار كرد: تا كنون بيش از 783 جلسه كميته‌هاي علمي تخصصي هيات مميزه تشكيل شده كه در طول اين جلسات 12 هزار پرونده براي مدرسان نظام جامع علمي كاربردي تشكيل شده است كه تصويب آيين نامه هاي همترازي يكي از اين مصوبات است.
استفاده از متخصصان مجرب با تجربه فاقد تحصيلات عالي به عنوان مدرس
به گفته رييس دانشگاه جامع علمي كابردي، براساس اين آيين‌نامه افراد داراي تجارب تخصصي و اجرايي حتي بدون داشتن تحصيلات دانشگاهي مي‌توانند جزو مدرسان دانشگاه جامع علمي كاربردي قرار گرفته و با رتبه بندي توسط هيات مميزه در رده‌هاي علمي مربي تا استاد قرار بگيرند.
وي تصويب آيين‌نامه‌هاي ترفيع مدرسان علمي كاربردي و ارتقاي خاص نظام علمي كاربردي را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: در اين نظام اساتيد گزينش خواهند شد و طي آن بايد از مقبوليت خاصي برخوردار باشند.
دكتر بلندي افزود: مدرسان بايد تجارب بيروني خود را به داخل دانشگاه منتقل كنند و هر چند وقت يكبار در كارگاه‌هاي آموزشي مهارت‌هاي تدريس شركت كنند. در اين راستا تا كنون 3 هزار و 41 نفر در كارگاه روش تدريس، 1020 نفر در كارگاه روش تحقيق و 300 نفر در كارگاه كسب و كار شركت كرده‌اند.
وي با اشاره به برنامه دانشگاه براي جذب خبرگان و نخبگان اظهار كرد: براين اساس 17 هزار بازنشسته سازمانهاي مختلف به عنوان مدرس در مراكز غيردولتي دانشگاه علمي كاربردي جذب خواهند شد، بازنشستگان دانشگاه نيز در اين طرح استخدام خواهند شد و حتي مي‌توانند به عنوان مشاورين طرح خوداشتغالي دانش آموختگان مورد استفاده قرار بگيرند.
ايجاد اتاق فكر مدرسان
وي با اشاره به ايجاد اتاق فكر مدرسان در اين دانشگاه اظهار كرد: در سال گذشته براي اولين بار آزمون دوره كارداني در دانشگاه براساس فرمولهاي استاندارد حذف شد كه طي آن و براساس نتايج به دست آمده دانشجويان متناسب تري با صنعت پذيرفته شدند، به گونه‌اي كه بيش از 60 تا 70 درصد دانشجويان كارداني سال 84 در گروه كشاورزي خود روستايي و شاغل در بخش كشاورزي بودند.
افزايش 100 درصدي ظرفيت دوره كارشناسي ناپيوسته دانشگاه
وي با اشاره به افزايش صد درصدي ظرفيت دوره كارشناسي ناپيوسته دانشگاه در سال جاري اظهار كرد: در سال جاري حدود 50 برنامه آموزشي كارشناسي ناپيوسته جديد خواهيم داشت كه 16 برنامه در بخش كشاورزي ارائه خواهد شد.
وي نظام آموزش علمي كاربردي را نظام بدون بن بست عنوان كرد و گفت: ايجاد آموزشهاي مجازي به صورت تركيبي از ديگر اقداماتي است كه تا پايان سال اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه 10 درصد از ظرفيت دوره‌هاي كارشناسي به نخبگان و دانشجويان مقاطع پايين‌تر تعلق مي‌گيرد، گفت: سال گذشته 472 نفر از اين طريق وارد دوره كارشناسي شدند.
به گفته وي، در دوره آموزشي ترمي بهمن ماه 44 هزار نفر، دوره پودماني مهر سال 84 حدود 77 هزار نفر و در آموزش پودماني تير ماه جاري 59 هزار نفر و در دوره آموزش پودماني مديريت خانه كه به صورت غير حضوري برگزار مي‌شود 5 هزار و 300 نفر دانشجو پذيرفته شده‌اند.
وي ساماندهي آزمون جامع و اجرايي كردن آن را از مهمترين مصوبات سالهاي گذشته عنوان كرد و گفت: اولين آزمون جامع در سال 84 برگزار شد و دومين آن نيز 26 آبان ماه جاري برگزار خواهد شد و اميدواريم تا پايان سال يك آزمون جامع ديگر نيز برگزار شود، بر اين اساس با موافقت وزير علوم پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ناپيوسته از شركت در آزمون جامع سلب مي‌شوند.
قرار گرفتن كليه سيلابسها و برنامه‌هاي آموزشي دانشگاه بر روي سايت دانشگاه
دكتر بلندي همچنين از قرار گرفتن كليه سيلابسها و برنامه‌هاي آموزشي دانشگاه بر روي سايت اينترنتي خبر داد و گفت:‌ سامان دهي شهريه در نظام علمي كاربردي از ديگر اقدامات صورت گرفته است. بر اين اساس در سال جاري شهريه ميانگين دوره‌هاي پودماني دانشگاه در كميته ساماندهي شهريه حدود 30 درصد كاهش يافت. همچنين شهريه دوره‌هاي ترمي نيز 5 درصد كاهش يافت، به گونه‌اي كه با مراكزي كه نسبت به اجراي اين آيين نامه اقدام نكنند برخوردهاي قانوني صورت خواهد گرفت.
دكتر بلندي با بيان اينكه از سال 84 تا كنون 69 برنامه جديد آموزشي تصويب شده است، گفت: همچنين 17 برنامه آموزشي بازنگري شده و 70 برنامه ديگر در حال بازنگريست.
وي با اشاره به ايجاد حدود 60 دوره‌ كارشناسي ناپيوسته جديد در دانشگاه، گفت:‌ رشته‌هاي مهندسي تكنولوژي آرد و ICT با گرايش‌هاي مختلف برخي از اين برنامه‌هاست.
وي تاليف كتب علمي كاربردي را از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: در اين راستا براي تاليف دروس تخصصي فراخوان اعلام مي‌شود و پيشنهادات ابتدا جمع آوري و سپس توسط مولف تعيين مي‌شود، به گونه‌اي كه تا كنون 46 كتاب در جهاد كشاورزي از اين طريق چاپ شده و 220 كتاب نيز در دست چاپ است.
رييس دانشگاه علمي كاربردي تشكيل شوراي فرهنگي با شعار خودباوري، شجاعت و ايثار را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: ‌تدوين آيين‌نامه دانشجويان نمونه، ‌كليات طرح تاسيس مراكز مشاوره و طرح تاسيس انجمن‌هاي علمي از اقدامات اين شوراست كه بر اين اساس تا كنون 55 انجمن علمي تاسيس شده و تا پايان سال اين تعداد به 110 انجمن خواهد رسيد.
وي افزود: امسال براي اولين بار دانشجويان دوره‌هاي پودماني به صورت ميانگين تا 600 هزار تومان وام شهريه دريافت خواهند كرد.
به گفته وي، امسال براي اولين بار اعتكاف دانشجويي در دانشگاه علمي كاربردي برگزار شد و همچنين دانشگاه در مسابقات كشوري ورزشي دانشجويي رتبه سوم را كسب كرد.
وي همچنين از اهداي سكه بهار آزادي به 897 زوج دانشجوي اين دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر 398 مركز علمي كاربردي در كل كشور به اجراي برنامه‌هاي آموزشي مي‌پردازند كه اين مراكز به مراكز دولتي، غير دولتي و بخش عمومي تقسيم مي‌شوند.
تبديل وضعيت مراكز علمي كاربردي غير دولتي درصورت تصويب شوراي گسترش
ايجاد 198 مركز جديد غيردولتي
وي با بيان اينكه مراكز دانشگاه علمي كاربردي به 16 رتبه تقسيم شده‌اند گفت: بر اين اساس مراكز غير دولتي نيز كه از سوي دستگاه‌هاي اجرايي معرفي شده‌اند با تصويب در شوراي گسترش وزارت علوم تبديل وضعيت خواهند داد و به اجراي دوره‌هاي پودماني مي‌پردازند.
وي با بيان اينكه 198 مركز جديد غير دولتي نيز ايجاد خواهد شد،‌ گفت: ‌تا كنون 650 گروه متقاضي ايجاد اين مراكز هستند و از آنجا كه استانداردهاي دانشگاه تغيير كرده است 198 مركز از اين ميان انتخاب خواهد شد.
وي ارائه وام خود اشتغالي به دانش آموختگان را از ديگر اقدامات دانشگاه عنوان كرد و گفت: ‌با تصويب وزارت كار 30 ميليارد تومان بودجه براي وام خود اشتغالي به دانش آموختگان اين دانشگاه اختصاص مي‌يابد كه 15 ميليارد تومان آن در نيمسال اول و باقي آن در نيمسال دوم سال تخصيص مي‌يابد. بر اين اساس تا كنون بيش از 25 ميليارد تومان طرح فيلتر شده از سوي دانشگاه به صندوق مهررضا معرفي شده است و دو ميليارد تومان آن تصويب شده است.
وي با اشاره به تعريف برنامه پودماني تكميلي كارآفريني در اين دانشگاه اظهار كرد: دانشگاه همچنين براي تربيت نيروي كار براي خارج از مرزهاي كشور نيز اعلام آمادگي كرده است.
وي با اشاره به تفاهم نامه‌هاي دانشگاه با ساير وزارت خانه‌ها اظهار كرد: انعقاد تفاهم نامه با شوراي اصناف در وزارت بازرگاني يكي از اين تفاهم نامه‌هاست كه طي آن شش هزار نفر از اين اصناف در دانشگاه پذيرش خواهند شد.
انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانه‌هاي تعاون، رفاه و آموزش و پرورش از ديگر اقدامات است كه طي آن دانشگاه امسال ميزبان ده هزار نفر از معلمان آموزش عالي براي ارتقاي سطح علمي آنها خواهد بود.
دكتر بلندي ايجاد كميته‌هاي مشورتي روسا، دانشجويان و مدرسان دانشگاه جامع علمي كاربردي را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت:‌ همچنين در طول سفرهاي استاني 26 ميليارد تومان براي تقويت دانشگاه علمي كاربردي تخصيص داده شد.
ثبت‌نام دوره‌هاي ترمي در آبان ماه
وي با اشاره به تشكيل فراكسيون علمي و كاربردي در مجلس شوراي اسلامي، گفت: پيشنهاد طرح جامع IT دانشگاه نيز طراحي شده است و اميدواريم كه بر اساس آن نظارت الكترونيكي بر مراكز علمي كاربردي صورت بگيرد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به مصوبات شوراي مركزي دانشگاه اظهار كرد:‌ برخورداري مراكز دولتي علمي كاربردي از ساختاري خاص و تبديل وضعيت مراكز غير دولتي با شاخصهاي خاص از ديگر اقدامات است كه طي آن از اين پس روساي مراكز غيردولتي علمي كاربردي بايد به تاييد دانشگاه برسد. همچنين كليه مراكز غيردولتي بايد تراز مالي ساليانه تعهد و ارايه كند.
دكتر بلندي در خاتمه با بيان اينكه آبان ماه سال جاري ثبت‌نام دوره‌هاي ترمي دانشگاه انجام مي‌شود، گفت:‌ دو آزمون جامع دوره‌هاي پودماني دانشگاه تا پايان سال برگزار مي‌شود.م/د

١٥:٥١ ١٩/٠٧/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد