٢٢:١٧ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
با رشد آموزش مجازي در جهان،
نياز به ابزار آموزش الكترونيك حرف اول را مي‌زند

تحقيقات انجام شده آينده‌ي آموزش الكترونيك را بسيار مثبت نشان داده و پيش‌بيني مي‌كنند كه اين نوع آموزش بسيار فراگيرتر خواهد شد و دانش‌آموزان بيشتر و بيشتر به اين عرصه رو مي‌آورند، به طوري كه امروزه تقاضاي شركت‌ها براي استفاده از ابزارهاي آموزش الكترونيك افزايش پيدا كرده و اين نياز در بخش آموزش حرف اول را مي‌زند.
به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس تحقيقات انجام شده بر روي روند رشد و توسعه‌ي آموزش الكترونيك - e-learning - در دنيا، اگر دهه‌ي ‌١٩٩٠ سرآغاز انقلاب آموزش اينترنتي با هدف آشنايي كارمندان شركت‌ها با شيوه‌هاي نوين آموزشي بوده اما دانشگاه‌هاي علوم انساني western، آكادمي ‌تكنولوژي نيويورك و آكادمي‌ تكنولوژي نيوجرسي كار خود در زمينه‌ي آموزش الكترونيك را از دهه‌ي ‌١٩٨٠ ميلادي آغاز كرده بودند.
شركت‌ها در ابتدا سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني بر روي اين تكنولوژي آغاز كردند، البته با اين اميد كه اين روش‌ها، نسبت به زماني كه افراد مجبور به تحمل كلاس‌هاي درسي هستند، سريع‌تر، ارزان‌تر و موثر خواهند بود اما تحقيقات نشان مي‌دهند كه در آن سال‌ها اكثر كارمندان شركت‌ها اين روش‌ها را به كار نمي‌گرفتند و يا تا پايان آن را ادامه نمي‌دادند، به اين ترتيب روش‌هاي جذب نامناسب، كمبود امكانات براي تبادلات بين فردي باعث شكست e-learning در آن سال‌ها شد.
اما بررسي انجام شده در سال ‌٢٠٠٠ نشان داد كه ‌٣٩ درصد افراد اين نوع آموزش را خوشايند فرض كردند،‌٣٠ درصد افراد توانستند با اين ساختار تحصيلات خود را به اتمام برسانند تنها ‌١٢ درصد افراد كيفيت آن را بد مي‌دانستند.
اين در حالي است كه در سال ‌٢٠٠٣، بيش از ‌٩/١ ميليون دانش‌آموز دبيرستاني در طرح آموزش مجازي در آمريكا شركت كردند و مراكز آموزشي رشد قابل توجهي را از خود نشان دادند كه معادل ‌٢٥ درصد افزايش در سال بوده است.
تحقيقات شركت IDC در بازار آموزش الكترونيك رشد ‌٢٧ درصدي پيش‌بيني كرده است و شركت‌هاي مشاوره‌يي نيز تخيمن زده‌اند كه هزينه‌ي ‌٣٠ درصد كاربران مربوط به هزينه‌ي تكنولوژي‌هاي مربوط است.
بر اساس يك مقايسه، تنها نيمي‌ از مراكز خصوصي، آموزش از راه دور مجازي را ارايه داده‌اند و بر اساس نظرسنجي‌هايي كه از مسوولان اين مراكز انجام شده، ميزان نارضايتي دانش‌آموزان از كلاس‌هاي آنلاين با نارضايتي آن‌ها از كلاس‌هاي سنتي برابر است.
اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد دانشگاه‌هاي خصوصي بيشتر از آن كه به كاهش قيمت سيستم‌هاي مورد نياز توجه كنند به افزايش آموزش‌هاي آنلاين خود علاقه نشان مي‌دهند؛ در طرح آموزش مجازي، موسسات بايد از نيروهاي آموزش ديده استفاده كنند كه تنها در حوزه‌ي علمي ‌خود سر رشته دارند، بلكه بايد بتوانند با سيستم‌هاي رايانه‌يي و اينترنتي نيز كار كنند و آموزش دهند؛ انعطاف‌پذيري و سهولت دسترسي براي فراگيران به خصوص زماني كه مشغوليت‌هاي ديگري دارند، از مزاياي آموزش ديجيتالي به شمار مي‌رود.
يك كمپاني توسعه‌ي نرم‌افزاري در اين باره اعلام كرد: افزايش رشد فروش محصولات آموزش الكترونيكي تا پايان سال ‌٢٠٠٦، ‌٤٥ درصد پيش‌بيني شده است، يك شركت رايانه‌يي نيز ميزان درآمد خود در اين حوزه را در ماه‌هاي اخير ‌٢٣ ميليون دلار ذكر كرده است.
اما بر اساس تحقيقات ديگري امكان ارتباط ديجيتالي ميان دانش‌آموزان، تطبيق‌پذيري سيستم آموزشي با نياز آن‌ها و تجربه‌هاي گوناگون به همراه استفاده از ابزارهاي چندرسانه‌يي يا مولتي مديا را نيز مي‌توان در زمره مزيت‌هاي آموزشي الكترونيك آورد.
به گفته‌ي RS Peters - فيلسوف - با از بين رفتن ارتباط چهره به چهره و كلاس ميان استاد و دانشجو اين شيوه در زمان طولاني و مباحث فلسفي نمي‌تواند پر دوام باشد؛ اگرچه ارتباط در اين شيوه‌ي آموزشي در قالب‌هاي ويديو كنفرانس و غيره درآمده اما نمي‌تواند در عمل جاي ارتباطات چهره به چهره‌ي افراد را بگيرد.
بر اساس اين تحقيق، توسعه‌ي وب و نرم‌افزار در اين زمينه به تبع نسبت به زماني كه سيستم‌ها به طور اختصاصي براي اين امر آماده شوند، گرانتر است؛ اين در حالي است كه فراهم كردن ابزارهاي تطبيقي نسبت به ابزارهاي غير تطبيقي (توسعه‌ي نرم‌افزاري) وقت گيرتر است و موفقيت در بازار e- learning با پيروزي در بازارهاي گيم و فيلم بي ارتباط نيست.م/د

١٠:٢٤ ١٩/٠٧/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد