جمعي از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس در نامهاي به رييسجمهور:
عدول از اسناد توسعه علمي و كاهش اعتبارات پژوهشي به عقب ماندگي تاريخي كشور منجر ميشود
جمعي از دانشجويان تربيت مدرس در نامهاي به رييسجمهور با اشاره به اين كه تحقق بسياري از سياستها و برنامههاي توسعه علمي و شكوفايي دستگاههاي پژوهشي كشور در گرو افزايش بودجه است، نسبت به تبعات عدول از اسناد توسعه علمي و كاهش اعتبارات پژوهشي در برهه كنوني هشدار داده و تصريح كردند: «در حال حاضر با اندوخته چندين ميليارد دلاري در صندوق ذخيره ارزي و قيمت بالاي نفت تنها جهشي ديگر ميتواند ما را به هدف تبديل نهال پژوهش به درخت تنومند برساند تا بيم شكسته شدن آن را نداشته باشيم و ساليان سال براي ما ميوه بدهد.»
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ، در اين نامه كه به امضاي بيش از 700 دانشجوي دكتري و كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس رسيده با اشاره به ظرفيتها و پيشرفتهاي علمي كشور در سالهاي اخير آمده است: « تعداد دانشگاههاي ما در سالهاي پيش از انقلاب بسيار اندك (حدود 27 دانشگاه) بود و همچنين حدود 175 هزار دانشجو در داخل كشور و همين حدود با هزينه يك ميليارد دلار در سال در خارج از كشور مشغول به تحصيل بودند و بخش آموزش عالي يكي از وابستهترين ارگانهاي كشور بود.
تعداد دانشگاههاي كشور هم اكنون از 27 دانشگاه به بيش از 150 دانشگاه رسيده و شمار دانشجويان نيز به حدود 3/2 ميليون نفر افزايش يافته است؛ از اين تعداد بالغ بر 20 هزار دانشجوي دوره دكتري و بيش از 88 هزار دانشجوي دوره كارشناسي ارشد در سطح دانشگاههاي كشور مشغول به تحصيل اند كه خود به نوعي بزرگترين موتور تحقيقاتي كشور محسوب ميشوند و شمار مقالات ساليانه از رقم 450 مقاله در سال 78 به بيش از چهار هزار مقاله در سال جاري رسيده كه نشان از يك جهش علمي عظيم و نيل به خود اتكايي در داخل كشور است. هم اكنون ايران در ميان كشورهاي اسلامي پس از تركيه در رده دوم توليدات علمي قرار دارد كه در برنامههاي آتي دولت و در چشم انداز بيست ساله كشور هدف، رسيدن به مقام اول توليد كننده علم در كشورهاي اسلامي است.»
در ادامه اين نامه خطاب به رييس جمهور و رييس شوراي عالي علوم، تحقيقات و فنآوري آمده است: «با وجود اين پيشرفت عظيم علمي، تحقق جامعه دانايي محور و اثر بخشي تحقيقات در كشور مستلزم ارتقاي مستمر شاخصهاي توليد علم و دانايي در كشور، افزايش تعداد پژوهشگران و تعداد مقالات علمي است.
طبق استانداردهاي جهاني براي دست يافتن به آنها بايد حداقلهاي مشخصي از بودجه كشور به بخش تحقيقات اختصاص يابد و در غير اين صورت هر قدر بودجه در اين زمينه هزينه شود تأثير اقتصادي چنداني نخواهد داشت.
هر چند تخصيص بودجه فعلي به بخش پژوهش نيز ساختار مناسبي ندارد كه براي مثال، تنها 20 درصد بودجه پژوهشي كشور به وزارت علوم اختصاص مي يابد درحالي كه وزارت علوم متولي اصلي پژوهش است و 80 درصد بقيه مصرف بهينهاي ندارند و
طبق قانون برنامه چهارم توسعه سهم اعتبارات پژوهشي كه در حال حاضر حدود 48/0 درصد توليد ناخالص ملي است در سال 85 بايد به 25/1 درصد توليد ناخالص ملي افزايش مي يافت، اما نه تنها به اين ميزان نرسيده است بلكه براي هر كسري بودجه اي كه در كشور پيش بيايد از بخش پژوهش كسر مي شود.
درحالي كه با تلاش كشورهاي غربي براي عقب نگه داشتن ايران در عرصه علمي مواجه ايم، عدم توسعه پژوهش و توليد علم در كشور ميتواند به عنوان فشاري مضاعف نه تنها به كند شدن روند فعاليتهاي تحقيقاتي منجر شود كه بر مهاجرت نخبگان نيز تأثيرگذار خواهد بود. همان طور كه مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي محترم كابينه با ايشان در هفته دولت بر افزايش بودجه پژوهشي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي تأكيد فرمودند.
تحقق بسياري از سياستها و برنامههاي توسعه علمي و شكوفايي دستگاههاي پژوهشي كشور در گرو افزايش بودجه است. عدول از اسناد توسعه علمي و كاهش اعتبارات پژوهشي در برههاي كه قدرتهاي غربي از جهش علمي ايران نگرانند، به عقبماندگي تاريخي كشور منجر ميشود.
در حال حاضر نيز با اندوخته چندين ميليارد دلاري در صندوق ذخيره ارزي و قيمت بالاي نفت تنها جهشي ديگر ميتواند ما را به هدف تبديل نهال پژوهش به درخت تنومند برساند تا بيم شكسته شدن آن را نداشته باشيم و ساليان سال براي ما ميوه بدهد.»
در ادامه اين نامه خطاب به رييس هيات امناء دانشگاه تربيت مدرس آمده است: «دانشگاه تربيت مدرس به عنوان تنها دانشگاه تحصيلات تكميلي كشور وظايفي از جمله تربيت نيروي روزامد در فرايند پژوهش و فناوري، توسعه مرزهاي دانش، گسترش پژوهش در عرصههاي كاربردي، تأمين نيازهاي جامعه، ارتقاي كمي و كيفي ظرفيتهاي پژوهشي و ارتقاي سطح بين المللي پژوهش در كشور را برعهده دارد.
با توجه به جوان بودن اعضاي هيأت علمي و دانشجويان اين دانشگاه ضمن برخورداري از ظرفيت بالقوه فراوان براي نيل به اهداف ذكر شده، پتانسيل و ظرفيت نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري و جهاد علمي را داراست كه با تحقق اين اهداف قطعاً نام اين دانشگاه در زمره دانشگاههاي برتر دنيا خواهد درخشيد؛ بنابراين ما دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس انتظار ويژهاي از جنابعالي به عنوان يك فرد دانشگاهي و آگاه به مسائل دانشگاه در خصوص افزايش اعتبارات پژوهشي دانشگاههاي كشور و ساماندهي صحيح تخصيص آن داريم زيرا معتقديم كليد اصلي پيشرفت جامعه توليد علم و بومي كردن آن است و ضمن حمايت از برنامه هاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي رياست محترم دانشگاه تربيت مدرس، جناب آقاي دكتر دانشجو، در خصوص افزايش بودجه پژوهشي، آموزشي و دانشجويي وزارت علوم و همين طور دانشگاه تربيت مدرس، از جنابعالي تقاضا داريم با توجه به پژوهش محور بودن دانشگاه تربيت مدرس دستور فرماييد، اضافه بر تخصيص بودجه براساس سرانه دانشجو، بودجه مازاد ديگري براي ارتقاي سطح پژوهشي، تجهيز آزمايشگاهها، ساخت و تجهيز خوابگاهها و توسعه واحدهاي بينالمللي اين دانشگاه تخصيص يابد.
بي ترديد با توجه به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه تربيت مدرس و برنامههاي توسعهيي داخلي و بينالمللي اين دانشگاه، رفع كمبود امكانات خوابگاهي و رفاهي، آزمايشگاهي و آموزشي و رسيدن به مرز بهترين دانشگاههاي دنيا نياز به كمك و مساعدت جنابعالي و ديگر همكاران گراميتان در دولت محترم دارد. »
١٤:٥١ ١٣/٠٨/١٣٨٥