١٣:٣٢ ٠٧/٠٤/١٤٠١
مقاله
تجارت الكترونيكي در كانادا و مكزيك

خريد از طريق اينترنت ممكن است در ايالات متحده آمريكا در حال پيشرفت باشد ولي اين روند در ساير كشورها اين گونه نيست . در اين زمينه نگاهي داريم به وضعيت تجارت الكترونيكي در همسايه هاي نزديك ايالات متحده يعني كانادا در شمال و مكزيك در جنوب .
بدون ترديد كانادا  با سرانه مصرف بيش از ايالات متحده يكي از كاربران اصلي اينترنت محسوب مي شود . در حدود 71 درصد از شهروندان بزرگسال كانادايي از اينترنت استفاده مي كنند كه اين رقم در آمريكا 68 درصد است .
درهمين راستا ، 35 درصد از خانواده هاي كانادايي از اينترنت با سرعت بالا ( پهناي باند بالا) استفاده مي‌كنند . به علاوه ، 51 درصد از كاربران كانادايي كارهاي بانكي خود را از طريق اينترنت انجام مي دهند كه اين عدد در ايالات متحده تنها 33 درصد كاربران اينترنتي را شامل مي شود . در سال 2003 ميلادي ، 2/3 ميليون خانواده كانادايي از تجارت الكترونيكي استفاده كرده اند . با اين وجود شهروندان كانادايي كه از اينترنت استفاده مي كنند كمتر از آمريكاييها براي خريدهاي خرد از اينترنت استفاده مي كنند ، به عبارتي، تنها 3 ميليارد دلار در سال 2003 ميلادي براي خريد به صورت آنلاين هزينه كرده اند ؛ دلائل اين امر مشخص نيست . كمپانيهاي خرده فروش كانادايي ، دليل اين مساله را ميزان سرمايه گذاري پايين بر روي وب سايتهاي تجاري نسبت به مشابه آن در آمريكا مي دانند .
كمپاني هادسونزبي (Hudsons Bay) ، يكي از فروشگاههاي معروف كانادايي است كه خود برخي از مشهورترين فروشگاههاي معروف مانند بي (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفيترز (Home outfitters) را اداره مي كند. علاوه بر اين ، مصرف كنندگان به نظر مي رسد ، اساساً به اقلامي كه به صورت حراج عرضه مي شود ، علاقه مند هستند ، بنابراين كمپاني هادسونزبي )اچ.بي.سي دات كام (HBC.Com)( سياست كاهش قيمت كالاهاي خود را مورد توجه قرار داد .
مايكل لبلانك (Leblanc Michael ) ، هماهنگ كننده وب سايتهاي كمپاني هادسونزبي معتقد است استراتژي آنلاين اين شركت براي افزايش مراجعه به فروشگاه اين كمپاني موفق بوده است . براي نمونه ، وي اشاره مي‌كند ، كمپاني به مشترياني كه به وب سايت اين شركت مراجعه مي‌كنند پيشنهاد مي‌كند خريدهاي خود را از يكي از فروشگاههاي زنجيره اي


سرانه درآمد شهروندان مكزيكي يك چهارم آمريكاييهاست،بر اين اساس درصد بسيار كمي از مردم مكزيك (حدود 20 درصد) در مقايسه با شهروندان آمريكايي از كارتهاي اعتباري براي خريد استفاده مي كنند

هادسونزبي انجام دهند .
رابرت سارتور، مدير ارشد گروه فورزاني (Forzani Group) و مالك مارك هاي تجاري (Brand) هفت نوع كالاي ورزشي ، معتقد است كه يك دليل براي علاقه كم كاناداييها به خريدهاي آنلاين ، اخذ ماليات بالاست كه باعث مي شود شهروندان كانادايي با درآمد كمتر علاقه اي به حضور در اين عرصه نداشته باشد. علاوه بر اين ، سارتور مي افزايد ، در خريد آنلاين ، مشتري بايد هزينه هاي حمل و نقل و غيره را بپردازد و اگر وي بخواهد كالاي خريداري شده را برگرداند ، آن هزينه ها را بايد دوباره پرداخت كند . گروه فورزاني از اينترنت براي تهيه يك فهرست از آدرس ايميل افراد براي پشتيباني از فروشگاههاي زنجيره اي خود و مشتريان آنها به نحو مطلوبي استفاده كرده است . با اين وجود ، تلاشهاي اين گروه براي فروش آنلاين شكست خورده است . در سال 1999 ميلادي گروه ياد شده يك فعاليت گسترده تجاري الكترونيكي را راه اندازي كرد، اما بعد از يكسال و نيم تعطيل شد زيرا اين تلاش گسترده رشد پاييني را دربرداشت . سارتور در اين باره توضيح مي دهد : براساس نرخ رشدي كه ما شاهد بوديم ، حدود 14 سال طول مي كشيد تا سرمايه دوباره به گروه برمي گشت .
در همين رابطه ، هيچ يك از مصرف كنندگان كانادايي خريد خود را از طريق وب سايتهاي خارجي انجام نمي دهند . در سال 2003 ميلادي ، نزديك به 70 درصد خريد شهروندان كانادايي كه از طريق اينترنت انجام شد، از طريق وب سايتهاي داخلي (كانادايي) صورت گرفت .
جفري گراو تحليلگر ارشد در زمينه بازاريابي الكترونيكي مي گويد : كانادا يكي از كشورهاي پيشگام در استفاده از اينترنت است ، با اين وجود اين كشور عهده دار رهبري تجارت الكترونيكي نيست . به دليل اين شرايط و پيچيدگيهاي قانوني كه در موقع خريد كالاها از فروشگاههاي خارجي وجود دارد، فروش آنلاين در كانادا بويژه براي كمپانيهاي آمريكايي مشكل است . چالشهاي تجارت الكترونيكي در مكزيك شكل ديگري دارد . سرانه درآمد شهروندان مكزيكي يك چهارم آمريكاييهاست و توزيع درآمد بسيار نامتعادل است ، 40 درصد مردم اين كشور ، زير خط فقر هستند . كشور مكزيك داراي زيرساخت ارتباطي توسعه نيافته ، محدوديت سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات به وسيله كسب و كارهاي كوچك و متوسط ، سيستم‌هاي پشتيباني و تحويل نامطمئن و محدوديت در وضعيت پرداختهاي آنلاين است و استفاده از خط اينترنت پرسرعت در اين كشور بسيار گران است .
درصد بسيار كمي از مردم مكزيك (حدود 20 درصد) در مقايسه با شهروندان آمريكايي از كارتهاي اعتباري براي خريد استفاده مي كنند و آنها درآمد پاييني براي خريد دارند .
قريب به 9 ميليون نفر در مكزيك رايانه هاي شخصي (pc) داشته وبيش از نيمي از اين جمعيت به اينترنت دسترسي دارند . از سال 2004 ميلادي ، اين كشور بيش از 13 ميليون كاربر اينترنت داشت كه بيشتر آنها سني كمتر از 35 سال داشتند .
بااين همه ، علاقه به تجارت الكترونيكي و اينترنت در اين كشور بالاست و استفاده از اينترنت در حال افزايش است . براساس يك تحقيق ، رقم بالايي در عرصه تجارت الكترونيكي هزينه مي شود كه اين مساله باعث شده مكزيك به يكي از كشورهاي پيشرو در ميان كشورهاي آمريكاي لاتين در زمينه كسب و كارهاي تجاري آنلاين تبديل شود . در همين راستا ، بيش از 4 ميليون نفر از شهروندان مكزيكي فعاليتهاي بانكي خود را به شيوه آنلاين انجام مي دهند . سايتهاي خرده فروشي آنلاين محلي و وب سايتهاي فروشگاههاي خرده فروش روز به روز توسعه مي يابد . يكي از خرده فروشيهاي آنلاين مكزيكي فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد كه اين وب سايت از سوي بيش از 100 فروشگاه پشتيباني مي شود . جامعه تجاري مكزيك به شدت به فعاليتهاي تجاري اينترنتي روي آورده است . رهبران اقتصادي و سياسي مكزيك علاقه‌مند به استفاده از اينترنت هستند تا از اين طريق به يكي از كشورهاي پيشرفته تبديل شوند . دولت مكزيك خواهان تبديل اقتصاد كشور به اقتصاد ديجيتال و مجازي است براين اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوري اطلاعات در اين كشور ، در چهارچوب قانوني براي تجارت الكترونيكي توسعه يابد. قانون تجارت الكترونيكي مكزيك به طور قانوني قراردادهاي الكترونيكي را به رسميت مي شناسد و اين اطمينان را مي دهد كه قوانين حمايت و مصرف كننده در جهان آنلاين هم اعمال مي شود .

ترجمه : محمد درزي 
منبع : كتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت
نوشته : keneth c.Laudon, Jane p.Laudon
اين مقاله در روزنامه اطلاعات مورخ 21/8/1385 به چاپ رسيده است .

١٤:٥٥ ١٤/٠٩/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟



تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد