٠٢:١٧ ١٢/٠٩/١٤٠١
گزارش
گزارشي از بيست و نهمين گردهمايي معاونان آموزشي جهاددانشگاهي در اراك

رئیس جهاد دانشگاهی در اراک:
جهاددانشگاهی یک الگوي موفق در راستای تهیه نقشه‌جامع‌علمی‌ کشور است

رئیس جهاد دانشگاهی گفت‌: در عرصه سازندگی باید از توانمندی تمام افراد در کشور و تمام ظرفیت توسعه بهره برده و آنها را در عرصه‌های سازندگی وارد سازیم.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،دکتر حمیدرضا طیبی در بیست‌و‌نهمین گردهمایی معاونان آموزشی مراکز جهاد دانشگاهی که در اراک و باحضور جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی و مسوولین اجرایی استان برگزارشد، افزود: توسعه و بازسازی کامل و همه جانبه نهادهای یک جامعه حول یک اندیشه یا بصیرت محوری است و در انقلاب اسلامی ما بازگشت به دین، اندیشه محوری بود که با اتکاء به توانمندی ایرانی و در بستر تعالیم دینی فعالیت برای توسعه و پیشرفت کشور را آغاز کرد.
وی افزود: اگر خواهان توسعه هستیم، باید در تمام ابعاد به آن پرداخته و بازسازی همه نهادها را در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این راستا مد نظر قرار دهیم.
طیبی تصریح کرد: برای رخ دادن چنین اتفاق مبارکی، با توجه به اینکه ظرفیت توسعه در این است که توانمندی همه انسان‌ها را شکوفا کنیم، به حضور فعال همه مردم در عرصه‌های سازندگی و استفاده از توانمندی‌های تک تک انسان‌ها نیازمندیم.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: مقایسه درآمد غیرنفتی ما با کشورهایی که در آمد نفتی ندارند، می‌تواند مشخص کند که ما در راستای توسعه، بدون تکیه بر درآمد نفتی چقدر موفق عمل کرده‌ایم.
طیبی با بیان اینکه سازوکارهای لازم برای حضور فعال در عرصه سازندگی با توجه به رویکرد رهبر کبیر انقلاب اسلامی به ایجاد یک کشور با نظام جمهوری اسلامی دیده شده است، گفت: ما باید سازوکارهای تعریف شده جمهوری را پذیرفته و در راستای آن حرکت کنیم.
وی داشتن برنامه کامل و جامع در راستای تحقق شرایط شکوفایی کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با تهیه سند چشم انداز توسعه کشور، گام اصلی در این زمینه برداشته شده و گام بعدی، تهیه نقشه جامع علمی و تهیه برنامه توسعه بر مبنای نقشه جامع علمی و اجرای برنامه‌ها، توسعه و حرکت در جهت رسیدن به اهداف توسعه است.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: نقشه جامع علمی کشور در حال تهیه است و ما نیاز داریم که براساس توسعه علمی و فناورانه، با تکیه بر منابع نفتی ثروت ایجاد کنیم و از آنجا که منابع ریالی و ارزی ما باید حاصل دستاوردهای علمی و فناورانه خودمان باشد، نقشه جامع علمی کشور، راهکارهای مورد نیاز را در دسترس ما قرار می‌دهد.
وی با اشاره به طولانی شدن تهیه این نقشه، گفت: نقشه مذکور باید مبنای تهیه سند توسعه پنجم قرار گیرد و برنامه‌های طراحی شده در این نقشه باید دانش بنیان بوده و رویکرد اقتصاد آن با توجه به نظریات علمی و دانش محورانه برنامه ریزی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهاد دانشگاهی را یک الگو و پایلوت موفق در این راستا معرفی کرد و گفت: جایگاه امروز جهاد نشان می‌دهد که می‌توان در یک بستر فرهنگی مناسب در مرزهای علم و دانش حرکت کرد و با توجه به تربیت دینی ما، امکان ایجاد میان‌بر و مسیرهای کوتاه در این راستا وجود خواهد داشت.
طیبی در ادامه به سند چشم‌انداز توسعه جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما از گذشته تا به حال، انجام فعالیت‌های متوازن پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغال‌زایی است و تبلور آن در تهیه سند چشم انداز جهاد دانشگاهی در افق 1404 دیده می‌شود.
وی افزود: همه همت مسوولین جهاد دانشگاهی باید بر این قرار گیرد که برنامه‌های اجرایی سند توسعه چهارم جهاد دانشگاهی با دقت اجرا شود و در این راستا ما درحال تدوین شاخص‌های مورد نظر دراین برنامه هستیم.
طیبی شاخص‌های مورد نظر در حوزه آموزشی را در دو نوع شاخص برای سنجش برنامه‌ها در حوزه آموزشی و شاخص‌های سنجش برنامه‌ها در سند چشم‌انداز تعریف کرد و گفت: برنامه ما در سال گذشته تهیه برنامه چهارم توسعه جهاد و ارتباط با تمام اجزای نظام برای شناسایی توانمندی‌های جهاد و جذب منابع برای اجرای برنامه‌ها با توجه به کمبود بودجه در سال جدید بود که با موفقیت انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه کشور ما از نظر منابع، بسیار غنی است گفت: تعاملات با اجزای مختلف نظام باعث شد که بتوانیم 28 میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها از نهادهای مختلف جذب کنیم که البته این تلاش در سال جدید باید مضاعف شده و تعاملات گسترده‌تر شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انواع برنامه‌های پژوهشی انجام شده در جهاد‌دانشگاهی از جمله پژوهش در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ ما در سال جدید توسعه فعالیت‌های پژوهشی و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی در سطح کشور است.
طیبی گفت: در بخش آموزش، اهداف کمی و کیفی ما در سند چشم انداز توسعه بیان شده و سیاست‌گذاری علمی، آموزشی در دوره‌های کوتاه مدت‌، بلند مدت و آموزش‌ها باید در معاونت آموزشی متمرکز شده و این مسئله در تجدید ساختار چارت جهاد دانشگاهی اتفاق افتاده است.
رییس جهاد دانشگاهی با تأکید براینکه برنامه‌ها‌ی سند چشم انداز باید به سرعت و با همکاری همه مدیران و مسوولین مراکز جهاد دانشگاهی کشور اجرایی شود، پرداختن به تخصصی کردن آموزش‌ها را متذکرشد و گفت: در حال حاضر وظیفه و برنامه‌ ما تمرکز بر تخصصی کردن فعالیت‌ها در تمام سطوح و دوره‌های کوتاه مدت، بلند مدت، علمی کاربردی و آموزش عالی است که تا به امروز نتیجه خوبی داشته و باید توسعه پیدا کند.
طیبی همکاری دانشگاه علم وفرهنگ و پژوهشکده‌ی رویان و همچنین جذب نخبگان در این مراکز را از افتخارات جهاد‌دانشگاهی عنوان کرد وگفت: ما به بسط همکاری با تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور علاقمندیم.
وی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان یک اصل مهم در برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: اجتماعی شدن را از سطوح آموزشی پایه باید به افراد آموزش داد و دراین راستا اهمیت و احترام به علم، ارزش‌ شدن کار، رعایت قانون و آزادی به معنای رعایت قانون، زیر مجموعه‌های آموزش اجتماعی شدن هستند که در تعالیم فرهنگی باید به آنها پرداخته شود.
طیبی گفت: برای سیاست‌گذاری کلی در بحث برنامه‌ریزی عالی و نظارت عالی، همه مدیران باید در همایش‌های کشوری شرکت داشته و در همه راستاها به تعامل بپردازند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از منابع صندوق مالی جهاد را به توسعه آموزش اختصاص داده ایم، گفت: کار آموزش را سوبسیدی نمی دانیم اما، در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنیم و اگر مراکز جهاد از محل آموزش درآمدی داشته باشند، اولویت ما استفاده از این درآمدها برای توسعه آموزش همان مراکز است و به عقیده ما نباید با بخش آموزش به‌عنوان تأمین کننده منابع جهاد برخورد شود.
رئیس جهاددانشگاهی در پایان اظهار کرد: با وجود کمبود بودجه، درصدد هستیم که مبلغ مناسبی را به بخش آموزش در مراکز جهادانشگاهی کشور اختصاص دهیم.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی استانداری مرکزی:
تحولات امروز جامعه، مرهون آموزش است
نیروی انسانی متعهد، خروجی سیستم آموزش در کشور است   
 

معاون پشتیبانی و منابع انسانی استانداری مرکزی گفت: تحولات امروز جامعه، مرهون آموزش است.

بر اساس اين گزارش،محمدرضا امامی در بیست‌و‌نهمین گردهمایی معاونان آموزشی مراکز جهاد دانشگاهی که در اراک و با حضور جمعی از مسوولین کشوری و استانی جهاد دانشگاهی و مسوولین اجرایی استان برگزارشد، با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی، افزود: با ورود به دهه چهارم انقلاب و آغاز گفتمان عدالت و پیشرفت، باید این گفتمان غالب را با نگاه به گذشته و امروز پیش ببریم.
وی با تأکید بر اینکه در سال 1404، جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد کشور برتر منطقه باشد، گفت: برای رسیدن به شاخص‌های تعریف شده در این سند، ابزارهایی لازم است که یکی از مهمترین آنها بحث نیروی انسانی است.
امامی با تأکید بر مسئله آموزش در این زمینه گفت: برای بهره‌مندی از گفتمان ایثار، حضور در بحران‌ها و مدیریت آنها و مقابله با توطئه‌ها و آرایش نیروها با تغییر بازیگران عرصه بین‌المللی، باید آموزش صحیحرا پیدا کنیم تا تامل خود را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: با تعیین اولویت‌ها، از صدر تا ذیل جامعه هرکسی باید به نقش خود آگاه شود و این یکی از مراحل اساسی است.
امامی با عنوان اینکه، عصر امروز عصر دولت الکترونیک است گفت: امروزه افراد خود را با w.com معرفی می‌کنند و این نشان می‌دهد که جامعه ما، جامعه علمی شده است و تعداد متخصصینی که در جامعه حضور دارند، افزایش یافته و برای رسیدن به اهداف عالی خود در جامعه بر اساس مقتضیات زمانی نیازمند آموزش‌های نوین هستیم.
وی با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های علمی و تحولات هسته‌ای، تحقیقات ژنتیکی، دسترسی به نانو تکنولوژی و .... در جامعه امروز ایران، نشان دهنده نقش پررنگ آموزش در کشوراست گفت: فاکتور اصلی و اساسی که باید در صحنه باشد، نیروی انسانی است؛ نیروی انسانی ایثارگر و مسوولیت پذیرفته بوده و با شناسایی فرصت‌ها و به‌کارگیری آنها به سوی هدف در حرکت است و در این زمینه آموزش نقش مهمی را ایفا می‌کند.
امامی با بیان اینکه نیروی انسانی متعهد، خروجی سیستم آموزش در کشور است، گفت: نیرو‌های انسانی ما به لحاظ تئوریک عالی هستند اما، محصول خروجی ما متناسب بازار کار نیست و در زمینه عملی ضعف‌هایی داریم؛ به همین منظور جهاد دانشگاهی در این مسیر حرکت می‌کند که آموزش‌ها را کاربردی کند و افراد را برای ورود به بازار کار توانمند سازد.
وی با تأکید براینکه 40 درصد پیشرفت کشورهای توسعه یافته بر اساس آموزش تحقق پیدا می‌کند، گفت: در بحث آموزش و به دنبال آن پژوهش است که به نقاط ضعف خود پی‌ببریم و با سرمایه‌گذاری برروی نیروی انسانی می‌توانیم در منطقه و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی، عدالت افزایش یافته و نرخ بازده اجتماعی نیز بالاتر می‌رود.
معاون پشتیبانی و منابع انسانی استانداری مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: استان مرکزی که امروز میزبان معاونین آموزشی جهاددانشگاهی است، با بیش از2500 بنگاه اقتصادی و 100 هزار فعال بخش کشاورزی به لحاظ صنعتی مقام اول را در کشور داراست و ما در تلاش هستیم که با انجام پژوهش‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت، نیروی انسانی افراد را توانمند‌تر سازیم و امیدواریم که با در اختیار گذاشتن بودجه‌های بیشتر و متناسب با شأن استان مرکزی بتوانیم گام‌های بلندتری در توسعه کشور برداریم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی:
500 هزار آموزش تخصصي کوتاه مدت در جهاد دانشگاهي ارايه مي‌شود   
 

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با بيان اينکه جهاد دانشگاهي120 مرکز آموزشي در سراسر کشور داشته و در حدود 50 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در اين مراكز تحصيل مي‌كنند، تأکيد کرد: در زمينه آموزش بايد به سمت ارتقاي کيفي پيش‌ برويم.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه مرکزي، عبدالحميد احمدي در بيست‌و‌نهمين گردهمايي معاونان آموزشي مراکز جهاد دانشگاهي که در اراک و با حضور جمعي از مسوولين کشوري و استاني جهاد دانشگاهي و مسوولين اجرايي استان برگزارشد، افزود: جهاد دانشگاهي نهادي است که بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب، بر اساس تقوي و ايمان شکل گرفته و همچنان در اين زمينه بايد حفظ و تقويت شود.

احمدي با تأکيد بر مساله آموزش در اين نهاد، گفت: ما اميدواريم درخت تناور آموزش، روز به روز در اين نهاد بارورتر شود.

وي تصريح کرد: برنامه چشم‌انداز چهارم توسعه در جهاد دانشگاهي نهايي شده و شاخص‌هاي آن نيز تعريف شده است؛ ما سياست‌گذاري متمرکز را در جهاد دانشگاهي خواهيم داشت تا زمينه‌ حرکت‌هاي گسترده‌تر جهاد را در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي فراهم کنيم.

احمدي با اشاره به 500 هزار آموزش تخصصي کوتاه مدت در جهاد دانشگاهي، گفت: در زمينه آموزش عالي، در سطح تحصيلات تکميلي درصدد هستيم به‌زودي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري نيز داشته باشيم و نظارت کيفي در سطح آموزش عالي را توسعه دهيم.

وي ادامه داد: هر ساله در گردهمايي‌هاي معاونين آموزشي، از واحدهاي فعال جهاد دانشگاهي در سراسر کشور تقدير مي‌شود و براي ارزيابي فعاليت‌ها نيز شاخص‌هايي از جمله کيفيت آموزش، رضايت فراگيران، افزايش تعداد مراکز آموزشي و غيره را در نظر گرفته‌ايم.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در پايان، خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهي همواره آمادگي خود را در زمينه آموزش به کارکنان دستگاه‌هاي دولتي در سراسر کشور اعلام کرده تا در جهت توسعه آموزش در قسمت‌هاي مختلف، از ظرفيت گسترده جهاد استفاده مناسبي صورت گيرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی:
توجه به فعالیت‌های پژوهشی و جذب هیات علمی، از اولويت‌های مرکز است
در چهار سال اخیر، بیش از 35 هزار نفر در آموزش‌های کوتاه‌مدت مرکز شرکت کرده‌اند   
 

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: فعالیت‌های پژوهشی و جذب هیات علمی در این حوزه، از اولویت‌های اصلی و اهم برنامه‌های ما در سال جدید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان اییران (ایسنا) – منطقه مرکزی، سیدجعفر نظام دوست در بیست‌و‌نهمین گردهمایی معاونان آموزشی مراکز جهاد دانشگاهی که در اراک و باحضور جمعی از مسوولین کشوری و استانی جهاد دانشگاهی و مسوولین اجرایی استان برگزارشد، افزود: جهاددانشگاهی استان مرکزی با 73 نیروی تمام وقت و 263 نیروی پاره‌وقت در زمینه‌های مختلفی که در اساسنامه جهاددانشگاهی تحت عنوان حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال به آن اشاره شده است، فعالیت می‌کند.

وی افزود: در سال 87 نزدیک به 5 هزار نفر از آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی این مرکز بهره برده‌اند و در چهار سال اخیر بیش از 35 هزار نفر در آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی و مهارتی این مرکز شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ازاین افراد را پرسنل و کارشناسان سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارکنان دولت تشکیل داده‌اند، گفت: این‌ آموزش‌ها در جهت ارتقاء مهارت‌های شغلی در رشته‌های مورد نیاز در این سازمان‌‌هاست که به صورت کوتاه مدت ارائه می‌شود.

نظام‌دوست در ادامه آموزش‌های بلند مدت مرکز جهاددانشگاهی اراک را موفق ارزیابی کرد و گفت: در استان مرکزی 2700 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و کاردانی در مراکز اراک، ساوه و نیم‌ور محلات در حال تحصیل هستند.

وی با تأکید بر اینکه این آموزش‌ها در 31 رشته کدمحل فعال هستند، گفت: در سال 88 با پذیرش دانشجوی جدید، ظرفیت مراکز ما به 43 رشته کدمحل خواهد رسید.

وی همچنین در ادامه، پذیرش سال 88 در سه شهر ساوه، اراک و نیم‌ور را در مقاطع کاردانی و کارشناسی دوهزار نفر اعلام کرد و گفت: ستاد مرکزی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در محل دانشگاه اراک مستقر بوده و خدمات آموزشی، پژوهشی و اشتغال در 3 ساختمان ارائه می‌شود.

نظام‌دوست به تأکیدات دکتر طیبی بر ایجاد سرعت در روند فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروه پژوهشی اقتصاد توسعه، مجوزهای لازم را کسب کرده است و در سطح استان و استان‌های مجاور فعالیت می کند و گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی هم به دنبال کسب مجوزهای لازم برای شروع کار است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر فعالیت قابل توجه در مرکز خدمات برق و کامپیوتر، مرکز خدمات سنگ‌های نیمه قیمتی را نیز در نیم‌ور محلات تعریف کرده است که با کمک مسوولین محلی در حال ایجاد و راه‌اندازی است.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی فعالیت‌های پژوهشی و جذب هیات علمی در این حوزه را جزء اولویت‌های مرکز مطبوع خود در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در بخش فرهنگی بطور گسترده از گذشته تا به حال یک جهاد دانشگاهی فرهنگی بوده‌ایم.

وی فعالیت در زمینه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، گردشگری، کتابخوانی و تشکیل کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی با بیش از 3 هزار دانشجوی عضو را از فعالیت‌های قابل توجه و مهم این مرکز در سطح دانشگاه‌ها و سطح شهر عنوان کرد و گفت: خبرگزاری‌ ایسنا امروز به عنوان یکی از مراکز موثر در جامعه خبری استان مطرح است و خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری قرآنی فعال در سطح استان و همچنین مرکز افکارسنجی (ایسپا) از مراکز فعال فرهنگی هستند که در حوزه جهاد دانشگاهی فعالیت مستمر و موثر دارند.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در پایان، برگزاری دومین همایش سراسری چشم‌انداز راهکارهای توسعه و اشتغال در صنعت اشاره کرد و گفت: این همایش در راستای تحقق برنامه‌های اشتغال جهاد دانشگاهی در نهم تیرماه سال جاری با همکاری استانداری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برگزار خواهد شد.

حاشيه ها:

*دكتر طيبي در حاشيه اين گردهمايي از زمين واگذار شده به جهاددانشگاهي واحد استان مركزي به مساحت 5 هكتار بازديد كرد.قرار است مجتمع جهاددانشگاهي در اين منطقه راه اندازي شد.

*رييس جهاددانشگاهي از بخش هاي مختلف واحد استان مركزي بازديد و در مصاحبه اختصاصي با ايسنا شركت كرد.

*در مراسم افتتاحيه گردهمايي، از معاونت‌هاي آموزشي جهاد دانشگاهي صنعتي اصفهان، لرستان، علوم پزشکي تهران، مرکزي، کرمانشاه، آذربايجان شرقي، کرمان و مشهد با اهداي لوح‌، تقدير شد.

دومين روز گردهمايي معاونان آموزشي جهاددانشگاهي در شهرستان محلات برگزار شد و طي جهادگران در حاشيه اين برنامه از جاذبه هاي گردشگري اين منطقه بازديد نمودند.

*برگزاري كارگاه هاي آموزشي،معرفي ساختار جديد معاونت آموزشي و تغيير ساختار واحد هاي جهاددانشگاهي،بحث و تبادل نظر در خصوص طرح تاسيس سازمان آموزش هاي پيشرفته جهاددانشگاهي،معرفي تجارب موفق آموزشي واحد ها،معرفي پورتال آموزشي جهاددانشگاهي،تريبون آزاد،گزارش فعاليت هاي حوزه معاونت آموزشي و تبادل نظر در خصوص برنامه ها،ارايه گزارش وضعيت مراكز آموزشي و ارايه گزارش جشنواره و نمايشگاه آموزشي ايران از ديگر برنامه هاي اين گردهمايي است.ح/الف

١٧:١٥ ٢٧/٠٣/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟



تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد