٠٢:٤٢ ١٢/٠٩/١٤٠١
گزارش
معرفي برگزيدگان شانزدهمين دوره‌ جشنواره كتاب سال دانشجويي
مراسم پاياني شانزدهمين دوره‌ي كتاب سال دانشجويي سه‌شنبه، 26 آبان‌ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برپا شد، پس از خيرمقدم ابوالفضل حسني - معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس - كه به ارائه‌ي گزارشي آماري درباره‌ي تعداد دانشجويان فارغ‌التحصيل و در حال تحصيل اين دانشگاه پرداخت، سعيد پورعلي - معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي - با خيرمقدم به حاضران، به خواندن بخشي از بيانات مقام معظم رهبري درباره‌ي كتاب و كتاب‌خواني پرداخت و در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد پيشنهاد‌هاي دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي كتاب سال دانشجويي امكان بازخواني مجدد را براي ما فراهم آورده كه بخواهيم در رسانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي به آن‌ها‌ توجه جدي داشته باشيم.


تشكيل كميسيون‌هايي در وزارتخانه‌ها براي ترويج كتاب‌خواني، تشكيل بسيجي براي تجهيز كتابخانه‌ها، حركت مجدانه و مسؤولانه از سوي مراكزي مثل صدا‌وسيما و مطبوعات براي توسعه‌ي كتاب، حمايت دولت و بويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از چاپ و نشر كتاب با هدف بالا رفتن تيراژ، حمايت از ناشران و دست‌اندركاران امر كتاب، اختصاص منابع مالي و تسهيلات قرض‌الحسنه به مؤلفان، بويژه مؤلفان دانشجو، از جمله پيشنهادات مورد اشاره در صحبت‌هاي پورعلي بود.
در ادامه، پرويز كردواني - استاد، پژوهشگر نمونه و چهره‌ي ماندگار علمي - در سخناني گفت: در طول 30 سال گذشته، جهاد دانشگاهي خدمات ارزنده‌اي در عرصه‌هاي علمي داشته است. براي مثال، انتشار كتاب «گردشگري كوير در ايران» كه به سه زبان انگليسي، عربي و فارسي نوشته شده، اثر ارزشمندي است.

او ادامه داد: همواره به دانشجويانم مي‌گويم كه شخصيتي مثل باستاني پاريزي كه يك كرمان‌شناس واقعي است، از روز اول اين‌گونه نبوده و با مطالعه و تحقيق به اين‌جا رسيده است. من دانشجويان را تشويق مي‌كنم كه براي رساله‌ي دانشگاهي خود به سراغ بررسي ولايت خود بروند كه اين مي‌تواند بسيار ارزشمند باشد تا اين‌كه مرتبا بياييم درباره‌ي استان‌ها و شهرهاي بزرگ تحقيق كنيم. دانشجو بايد به سراغ علم برود. نبايد به خاطر حضور و غياب كه كار اشتباهي در دانشگاه است، دانشجو مجبور باشد سر كلاس حاضر باشد.

كردواني در پايان صحبت‌هايش عنوان كرد كه كتاب‌هاي برگزيده و مؤلفان‌شان را بايد هدايت كنند.
محسن پرويز - معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - هم در سخناني با اشاره به ثبت 24 آبان‌ماه در تقويم رسمي كشور به عنوان روز «كتاب و كتاب‌خواني»، اظهار كرد: ما در هفته‌ي كتاب، برنامه‌هاي مختلفي برگزار مي‌كنيم. سعي شده امسال بهتر از سال قبل با مشاركت نهادهاي مختلف دولتي و غيردولتي و هماهنگي ارشاد، اين هفته را برگزار كنيم. چهارصدوپنجاه عنوان برنامه در حال برگزاري است و اين پيوند جريان كتاب سال دانشجويي با هفته‌ي كتاب اتفاق خوبي است.

او در ادامه ياد‌آور شد: اشخاص در حرف زدن شايد دقت كافي نداشته باشند؛ اما وقتي مي‌خواهند كتاب بنويسند، براي آن شأنيت ويژه‌اي قائل هستند. اين جايگاه ويژه‌اي براي كتاب است و بايد حفظ شود. دوران دانشجويي بهترين دوران براي مطالعه و استوار ‌كردن پايه‌هاي دانش است. طبق آمارهايي كه هست، در چند سال اخير، حدود 500 نسخه كتاب دانشجويي مورد داوري قرار گرفته و در اين آثار 7/1برابر، نسبت آثار تأليفي رشد داشته و اين نشان‌دهنده‌ي فكر انديشمندانه است.

پرويز با اشاره به قابليت كتاب ‌شدن تعدادي از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، گفت: تعدادي از اين آثار ارزشمندند و حيف است كه محبوس بمانند و به شكل كتاب درنيايند.
معاون فرهنگي وزارت ارشاد همچنين اعلام كرد كه اين معاونت خريد تعداد 500 نسخه از هر اثر برگزيده را براي قرار‌ دادن در كتابخانه‌هاي دانشگاهي پذيرفته است.

در ادامه، محمد سلگي - دبير شانزدهمين جشنواره‌ي كتاب سال دانشجويي - با ارائه‌ي گزارشي از اين دوره، توضيح داد: امسال، 502 اثر را در 16 گروه مورد داوري قرار داديم و نهايتا 13 اثر برگزيده و 21 اثر تقديري در بخش اصلي و دو اثر تقديري در بخش ويژه داريم.
او همچنين گفت: امسال رشد آثار دانشجويي در گروه علوم پزشكي و علوم انساني به ترتيب بيش‌تر بوده است. همچنين 91درصد آثار مربوط به دانشگاه‌هاي دولتي است و 81درصد به آقايان اختصاص دارد. امسال براي دومين‌بار جشنواره از جوان‌ترين مؤلف و مترجم كه دو نفر هستند و نيز از دو ناشر برتر كه از انتشار آثار دانشجويي حمايت كرده‌اند، تقدير مي‌كند.
سلگي در پايان از راه‌اندازي كانون برگزيدگان جشنواره‌ي كتاب سال دانشجويي براي ارتباط بيش‌تر با برگزيدگان خبر داد.
همچنين حميدرضا طيبي - رييس جهاد ‌دانشگاهي - در سخناني در اين مراسم گفت: كتاب‌هاي ناب كتاب‌هايي هستند كه حاصل توليدات علمي و فناوري خودمان در ايران باشند و دانشجويان دوره‌ي دكتري و كارشناسي ارشد بيش‌ترين سهم را مي‌توانند در اين توليد داشته باشند.

او با اشاره به برخي از طرح‌هاي دولت، گفت: پياده‌سازي اصل 44، هدفمند ‌كردن يارانه‌ها و آزاد‌سازي قيمت‌ها تأثير زيادي بر زندگي مردم دارد؛ اما براي توسعه‌ي علمي و پيشرفت كشور، مسأله‌ي اصلي توليد علم و فن است با اتكا بر اقتصادي كه بر دانش درون‌زاي كشور متكي است.
طيبي گفت: ما در اين سال‌ها به منشأ دانش توجه جدي نداشته‌ايم و اين باعث شده هزينه‌هاي‌مان به هدر برود. در بازيِ برد، ‌برد، دانش بايد متعلق به ما باشد و محصول توليدي در بخش رقابتي عرضه ‌شود. پروژه‌هاي تكراري زيادي داشته‌ايم و هيچ‌گاه هم صاحب دانش نشده‌ايم؛ در حالي‌كه در كشورهاي ديگر اين‌طور نبوده و توليد دانش به خلق ثروت منجر شده است. اين اشتباه بزرگي است و بايد به سرعت جلو آن گرفته شود. دانشي كه منجر به توليد ثروت نشود، فايده‌اي ندارد.

رييس جهاد دانشگاهي متذكر شد: اگر بخواهيم توسعه‌ي علمي و فناورانه را پيش ببريم، بايد انسان‌هاي توسعه‌يافته‌ي فرهنگي و فناوري‌هاي توسعه‌يافته را پرورش دهيم. اگر مي‌گوييم شعارمان نه شرقي و نه غربي است، بايد الگويي اخلاقي و اقتصادي براي آن ايجاد كنيم. هم صاحب اقتدار باشيم و هم اقتصاد قوي داشته باشيم. از سوي ديگر، توسعه‌ي پايدار، توسعه‌اي است كه مبتني بر عدالت باشد و همه‌ي مردم از رفاه نسبي برخوردار باشند.
او افزود: دولت دهم و شخص رييس‌جمهور بايد مصر باشند كه نقشه‌ي جامع علمي كشور اجرا شود كه خود منشأ توسعه‌ي علمي است.
طيبي در ادامه با اشاره به بحث ترجمه‌ي كتاب‌ها، گفت: براي اين‌كه در جريان آخرين يافته‌ها باشيم، بحث ترجمه اهميت دارد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در پايان اين مراسم با حضور حميدرضا طيبي، محسن پرويز، حجت‌الاسلام حبيب محمدنژاد - معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها -، سعيد پورعلي و پرويز كردواني، از برگزيدگان شانزدهمين دوره‌ي كتاب سال دانشجويي تقدير شد.ح/الف
٠٩:٠٧ ٢٧/٠٨/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟



تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد