١٥:٠٠ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
عمومي
رييس جهاد دانشگاهي:
طرح پايش وتقدير از نوآوري‌هاي علمي فرهنگي دانشجويان اجرا مي‌شود

بسياري از مديران امروز كشور اولين تجربه كاري خود را در جهاد دانشگاهي گذرانده‌اند.
85 درصد فعاليت‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي از نوع پژوهش‌هاي كاربردي است.
اين جملاتي است كه دكتر علي منتظري رييس جهاد دانشگاهي در آستانه‌ي آغاز بيست و هفتمين سال فعاليت اين نهاد انقلابي مي‌گويد.
وي در عين حال تاكيد مي كند كه در‌هاي جهاد دانشگاهي به روي همه دانشجويان و تشكل‌هاي رسمي و قانوني دانشگاه‌ها باز است و هر كس با هر ايده و نظري كه خواستار خدمت به اعتلاي كشور در چارچوب نظام و انقلاب اسلامي است، مي‌تواند طبق ضوابط با جهاد دانشگاهي همكاري كند و از طرح‌ها و خلاقيت‌هاي بي‌شماري مي‌گويد كه با همين روش زمينه انجام آن‌ها فراهم شده و در آينده بيشتر از نتايج آنها خواهيم شنيد.
دكتر علي منتظري، رييس جهاد دانشگاهي كه در آستانه بيست و ششمين سالروز تشكيل اين نهاد انقلاب اسلامي با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سخن مي‌گفت، در تبيين رسالت جهاد دانشگاهي به عنوان نهادي برآمده از انقلاب فرهنگي، به شعار راهبردي امام (ره) مبني بر وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت فراهم كردن زمينه خدمت دانشگاه‌ها به مردم و آرمان‌هاي انقلاب اشاره كرد و اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه برآمده از يك درس تاريخي بود كه امام (ره) با تدبير و درايت و آينده‌نگري از نهضت‌هاي پيشين در كشور آموخته بودند و تلاش كردند كه در جريان نهضت انقلاب اسلامي كه مبدأ آن 15 خرداد 1342 بود، حادثه تلخ جدايي حوزه و دانشگاه تكرار نشود.
امام (ره) كه احترام بسياري براي روشنفكران مسلمان و دانشگاهيان قائل بوده و سعي داشتند دو مركز علمي كشور يعني حوزه و دانشگاه را در كنار هم قرار دهند، بخشي از پيام‌ها و حركت اصلاحي خود را در حوزه‌ها آغاز كردند و بخشي از آن را كه مربوط به دانشگاه بود به خود دانشگاهيان واگذار كردند.
وي تصريح كرد: بر همين اساس، امام (ره) در سال 1359 در پيام نوروزي خويش بر تحولي اساسي در دانشگاه‌ها تأكيد كردند و بر خلاف حوزه كه خود آغازگر اصلاح آن بودند، اين امر را در دانشگاه‌ها به فرزندان مسلمان و انقلابي‌ خويش در دانشگاه‌ها سپردند و شاهد بوديم كه بعد از اين پيام در دوم ارديبهشت ماه 1359 انقلاب فرهنگي آغاز شد.
دكتر منتظري انقلاب فرهنگي را تحقق بخشي از پيام راهبردي امام (ره) براي رهايي از غرب‌زدگي و كوتاه كردن دست اجانب از مراكز علمي و ايجاد خودباوري و تشكيل مراكز علمي مردم‌مدار در جهت استقلال و آزادي و تشكيل يك نظام اسلامي توصيف و خاطرنشان كرد: امام خميني (ره) ستادي شامل شش نفر از فرهيختگان، دانشمندان و روشنفكران ديني را براي مديريت انقلاب فرهنگي مأمور كردند كه آن‌ها هم براي اجرايي كردن اين شعار و تحقق تحولات لازم در دانشگاه‌ها، در 16 مرداد 1359 نهادي را به عنوان جهاد دانشگاهي تشكيل دادند.
دكتر منتظري خاطرنشان كرد: ستاد انقلاب فرهنگي از بدو تأسيس جهاد دانشگاهي چند وظيفه مهم را به اين نهاد سپرد كه عبارت بودند از شناسايي و استفاده از نيروهاي آزاد شده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي اعم از استاد، كارمند، كارشناس و...، بررسي و شناسايي زمينه‌هاي جذب نيرو در نهادهاي انقلابي و وزارتخانه‌ها، تهيه طرح‌هاي مستقل كه بتواند نيروهاي دانشگاهي را جذب كند، استفاده از امكانات آموزشي و تجهيزات و وسايل كارگاهي و... و تشكيل شوراهاي سه نفره‌اي كه مسؤوليت اداره جهاد دانشگاهي را در هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي داشته و امكانات و تجهيزات و وسايل كارگاهي و امثال آن را در اختيار بگيرند.
رييس جهاد دانشگاهي تأكيد كرد: جهاد دانشگاهي در يك تصوير كلي‌تر، مأمور تحقق آن بخش از پيام‌ها و مباني انقلاب است كه امام (ره) در جهت استقلال دانشگاه از اجانب به ويژه رهايي از وابستگي به فرهنگ منحط و فاسد غرب و اتكا به خود و به ويژه براي تحول اساسي در دانشگاه براي خدمت به مردم و جامعه ترسيم كرده بودند. البته اين وظايف به معناي ظاهري و شكلي آن ثابت نمانده ولي باطنا همچنان وجود دارند و ما به عنوان يك نهاد انقلاب اسلامي خود را حافظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه علمي و دانشگاهي و تحقق آن بخشي از پيام امام (ره) مي‌دانيم كه مي‌خواهد دانشگاه را در خدمت آرمان‌هاي انقلاب و نظام و مردم و محرومان قرار دهد.
دكتر منتظري در ادامه به فرازهايي از بيانات امام راحل (ره) اشاره كرد و اظهار داشت: امام (ره) دانشگاهي را مي‌خواستند كه در خدمت مردم و آرمان‌هاي انقلاب كه برآمده از آموزه‌هاي اسلامي است باشد و جهاد دانشگاهي نيز اين مأموريت كلي را بر عهده دارد؛ البته اين ماموريت كلي در طول زمان اشكال مختلفي به خود گرفته است؛ مثلا امروز با توجه به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي، جهاد دانشگاهي را بخشي از طلايه‌داران جنبش نرم‌افزاري و نهضت توليد علم مي‌دانيم يعني ما هم جزئي از سازمان‌هاو مراكزي هستيم كه بايد طلايه‌دار اين جنبش باشيم چون اين اصلي‌ترين شعار و راهبردي است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي براي دانشگاه‌ها و مراكز علمي پژوهشي كشور تعيين كرده‌اند.
دكتر منتظري در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اهداف و مسووليت‌هاي ترسيم شده، جهاد دانشگاهي واجد چه ويژگي‌هايي بوده و بايد باشد اظهار داشت: نام جهاد دانشگاهي يك تركيب فوق‌العاده تعيين كننده‌اي است كه خود بسياري از حد و مرزها و حدود و ثغور فعاليت اين نهاد را نشان مي‌دهد.
جهاد دانشگاهي به اقتضاي نام جهاد نمي‌تواند يك نهاد سنتي و ديوان‌سالار باشد و بايد انقلابي باشد و انقلابي بماند.
البته معناي انقلابي بودن در تعبير ما با تعابيري كه امروز در آموزه‌هاي غربي از آن به عنوان بي‌نظمي، بي‌انظباطي يا خشونت ياد مي‌شود متفاوت است. انقلابي بودن در تعبير ما به معناي منظم بودن، منعطف بودن، انجام كار بيشتر با توقع كمتر، سرعت در تصميم‌گيري و عمل، متعهد بودن به آرمان‌هاي مردم و در كنار محرومان و مستضعفان بودن، پرهيز از ديوان‌سالاري، صداقت در عمل و گفتار، موحد بودن، رفاقت و برادري با برادران ايماني و در يك كلام مجموعه‌اي از خوبي‌ها، ارزش‌ها و آرمان‌هاي الهي و انساني است.
رييس جهاد دانشگاهي اضافه كرد: بعد دانشگاهي نام اين نهاد هم به معناي اين است كه ما عمدتا يك مركز علمي، پژوهشي، آموزشي و فرهنگي هستيم كه در تراز مراكز دانشگاهي عمل مي‌كنيم و با يك نهاد كارگزار ساده تفاوت داريم يعني مجموعه‌اي هستيم كه در آن سليقه‌ها و افراد گوناگون در چارچوب نظام و قانون در كنار هم كار مي‌كنند. همان طور كه يك مركز علمي يك مجموعه متنوع از افكار و سليقه‌هاي گوناگون است، جهاد دانشگاهي نيز به مقتضاي دانشگاهي بودن يك حزب سياسي نيست كه تنها افراد خاصي بتوانند به اين مجموعه راه يابند و همان طور كه دانشگاه محل تحقيق و توليد علم است جهاد دانشگاهي هم بايد محل پژوهش و توليد علم باشد.
وي خاطرنشان كرد: تلفيق دو ويژگي انقلابي بودن و علمي، پژوهشي، آموزشي و فرهنگي بودن ايجاب مي‌كند كه به دنبال راه‌هاي ميان‌بر براي رسيدن به اهداف ترسيم شده باشيم و براي تحقق توسعه كشور و تحول در نظام علمي و آموزشي كشور تا جايي كه توان داريم تلاش كنيم.
دكتر منتظري در پاسخ به اين سوال كه در شرايطي كه عمده اعضا و بدنه جهاد دانشگاهي را دانشجوياني تشكيل مي‌دهند كه در سال‌هاي پس از انقلاب رشد كرده‌اند، اين نهاد چگونه و با چه تعبيري از انقلابي و جهادي بودن با دانشجويان امروز ارتباط برقرار كرده است، اظهار داشت: اين مساله به تعبير و تفسير ما از انقلابي بودن برمي‌گردد كه با تعابيري كه در فرهنگ غربي وجود دارد، تفاوت بنيادي دارد. با اين تعريف همان طور كه يك جوان امروزي مي‌تواند منضبط، عدالتخواه و آرمان‌خواه و در خدمت مستضعفان باشد از اين ديدگاه او هم يك انقلابي است و لازم نيست كه حتما روزهاي اول انقلاب اسلامي را درك كرده باشد.
وي تصريح كرد:انقلابي بودن به مفهوم اعتقاد و پايبندي به مجموعه‌اي از آرمان‌ها و ايده‌ها و اخلاقيات متعالي است به عنوان مثال رفاه زدگي يكي از آفات انقلابي بودن است لذا اگر ما جوان امروزي را طوري تربيت كنيم كه آرمان‌خواه بوده و رفاه زده نباشد، ويژگي انقلابي بودن در او هست و به اين تعبير انقلابي بودن هيچ منافاتي با جوان امروزي ندارد.
دكتر منتظري خاطرنشان كرد: از طرف ديگر جهاد دانشگاهي با توجه به ويژگي منعطف خويش همواره از اين قابليت برخوردار بوده كه با ايجاد بسترهاي مناسب، تجربيات نسل اول يا بنيان‌گذاران جهاد دانشگاهي را به عنوان نيروهاي انقلابي به جوانان و كساني كه بعدها به اين مجموعه پيوستند منتقل كند كه اين امر در جهاد دانشگاهي با ايجاد نهادها، سازمان‌ها و مراكز جديد تحقق پيدا كرده يعني در هر دوره‌اي به تأسيس مراكز و نهادها و مجموعه‌هاي جديد اقدام شده است.
وي در تبيين اين رويكرد در مسير فعاليت جهاد دانشگاهي به تجربه ايجاد اين نهاد اشاره كرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهي را تعدادي از دانشجويان مسلمان دانشگاه‌ها تاسيس كرده و اين نهاد برآمده از يك جنبش دانشجويي بود كه بسياري از اين دانشجويان بعدها جهاد دانشگاهي را ترك كردند و آن را به دانشجويان جديدي سپردند كه طبعا با شكل يا در محدوده سابق عمل نكردند بلكه اقدامات جديدي را متناسب با زمان طراحي كردند.
به عنوان مثال، روزگاري در دانشگاه‌هاي ما تامين كتاب‌هاي درسي مناسب امري بسيار ضروري بود. در آن زمان برخي دوستان در جهاد دانشگاهي تصميم گرفتند با فعاليت در اين بخش به رفع نيازهاي دانشگاه در اين زمينه كمك كنند.
انتشارات جهاد دانشگاهي كه به اين ترتيب شكل گرفت خود نهاد جديدي شد كه موجب جذب نيروهاي جديد و آشنايي آن‌ها با آرمان‌هاي جهاد دانشگاهي شد كه پس از پيوستن به جهاد طرح‌ها و برنامه‌هاي جديدي را براي ادامه كارشان در جهاد ارائه كردند.
وي خاطرنشان كرد: روند مستمر ايجاد مراكز جديد در جهاد دانشگاهي سبب شده كه اين نهاد هيچ گاه شكل ثابتي نداشته و در طول زمان متغير و منعطف باشد و امروز هم بسياري از تجربيات نسل قديمي جهاد دانشگاهي از طريق ايجاد نهادهاي جديد به نسل جوان منتقل شده كه بتوانند حافظ آن دستاوردها و مباني انقلاب باشند.
رييس جهاد دانشگاهي تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) را يكي از بارزترين و شاخص‌ترين اين تجربيات عنوان كرد كه در طول سال‌هاي اخير اتفاق افتاده و باعث شده بسياري از دانشجويان و جوانان دانشگاهي به مجموعه خانواده جهاد دانشگاهي پيوند بخورند و اهداف و آرمان‌ها و ايده‌هاي موجود به اين نسل منتقل شود.
وي گفت: به نظر من ايسنا تجربه فوق‌العاده موفقي بوده و البته اين مساله در مورد ساير مراكز جديد‌التاسيس جهاد دانشگاهي هم صادق است.
دكتر منتظري اضافه كرد: تشكيل ايسنا از جمله تجربيات بديع جهاد بود كه براي انتقال فرهنگ جهادي به يك نسل جوان و پويا و خلاق و مبتكر صورت گرفت. ايسنا به لحاظ نوآوري اولين خبرگزاري غير دولتي در كشور بوده كه تجربه آن تكثير شد و توانست مورد استفاده بسياري از سازمان‌ها و گروه‌هاي ديگر قرار گيرد.
وي ايسنا را صداي انقلاب و پيروان خط امام (ره) و رهبري خواند و خاطرنشان كرد: ايسنا در عين حال كه به هيچ وجه دولتي نيست، هميشه در چارچوب همان شعار‌هاي كلي جهاد دانشگاهي عمل مي‌كند.
دكتر منتظري در ادامه در پاسخ به اين سوال كه استقلال جهاد دانشگاهي و گرفتار نشدن آن در چارچوب ديوان‌سالاري اداري تا چه حد در روند فعاليت جهاد و تحقق اهداف عالي آن موثر بوده است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهي طبق تعريف يك نهاد عمومي غير دولتي است يعني به لحاظ ساختار و تشكيلات به نظام اجرايي رسمي كشور وابستگي ندارد ولي دولت به تأمين پاره‌اي از نيازهاي جهاد دانشگاهي - به جهت اين كه نهادي عمومي بوده و خدمات آن مستقيم يا غير مستقيم مورد بهره‌برداري بسياري از اقشار جامعه قرار مي‌گيرد - كمك مي‌كند در نتيجه از اين جهت نهادي مستقل است ولي به لحاظ آرماني و مباني اعتقادي و ايده‌هايي كه در اين نهاد انقلاب اسلامي دنبال مي‌كنيم جدا از آرمان‌ها و ايده‌هايي كه نظام اجرايي كشور (دولت)، نظام قانون گذاري (مجلس) يا نظام قضايي ( قوه قضاييه) ‌دنبال مي‌كنند نيستيم و به اين معنا خود را مستقل نمي‌دانيم.
وي طرح ادعاي «مستقل بودن» از سوي برخي براي كسب اعتبار و آبرو را شعاري بي پايه و محتوا خواند و تاكيد كرد: جهاد دانشگاهي كاملا وابسته به نظام و حامي دولت اسلامي، در تعامل نزديك با مجلس شوراي اسلامي و آماده ارايه خدمات به قوه قضاييه است و شعار استقلال از اين منظر كاملا بي پايه و اساس است ولي جهاد دانشگاهي به لحاظ اجرايي، سازماني و تشكيلاتي نهادي مستقل است كه بر اساس يك اساسنامه، مقررات و ضوابط منحصر به فرد اداره مي‌شود؛ اگر چه در بعضي موارد تابع قوانين عمومي و ضوابط حاكم بر كشور نيز هست و خود را به عنوان نهادي انقلابي تافته‌ جدا بافته نمي‌داند.
رييس جهاد دانشگاهي در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: جهاد دانشگاهي حدود 10 تا 15 درصد از هزينه ها و بودجه كلي خود را از طريق كمك دولت تامين مي‌كند كه اگر اين ميزان كمك هم پرداخت نشود، توان اداره خود را داريم ولي تصور ما اين است كه اين امر باعث نوعي در هم تنيدگي و ارتباط بين جهاد دانشگاهي و نظام اجرايي كشور و فراهم شدن زمينه تعامل بيشتر با دستگاه‌هاي اجرايي و قانون گزار كشور مي‌شود و مايليم اين سطح كمك را با هدف خدمت بيشتر - و نه رفاه خود و توسعه ناموزون جهاد دانشگاهي - حفظ كنيم.
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه در طول سال‌هاي حيات جهاد دانشگاهي، دولت‌ها همواره توجه خاصي به اين مجموعه داشته‌اند و دولت مهندس مير حسين موسوي، جناب آقاي هاشمي رفسنجاني، جناب آقاي خاتمي و اكنون دولت جناب آقاي دكتر احمدي نژاد همه در حد مقدورات و امكانات به جهاد دانشگاهي كمك كرده‌اند و دوره‌هاي مختلف مجلس هم اين عنايت را به جهاد دانشگاهي داشته‌اند و از اين لحاظ شكوه و گلايه‌اي نداريم و اگر گلايه‌اي هم هست از اين جهت است كه خواهان استفاده بيشتر از توانمندي‌هاي اين مجموعه هستيم كه گاهي مورد غفلت واقع مي‌شود.
دكتر منتظري تصريح كرد: براي رفع اين مشكل از مدتي پيش تدبيري انديشيده شده بود كه جهاد دانشگاهي بيش از پيش با نظام اجرايي كشور پيوند بخورد كه مقدمات اين امر در دولت گذشته فراهم شد و در دولت دكتر احمدي نژاد تحقق پيدا كرد كه نتيجه اين تدبير، تعيين رييس جهاد دانشگاهي به عنوان مشاور رييس جمهور بود كه به جاست در همين‌جا از اعتماد دكتر احمدي‌نژاد به جهاد دانشگاهي و اين اقدام شجاعانه تشكر كنم كه اين حركت قدم بزرگي در حيات جهاد دانشگاهي است كه آثار و تبعات آن را به ويژه در استا‌ن‌ها به تدريج مشاهده مي‌كنيم. امروزه مراكز دولتي و رسمي كشور رويكرد و استفاده بيشتر از توانمندي‌هاي جهاد دانشگاهي را در برنامه كاري خود قرار داده‌اند و ما نه تنها از اين همكاري و تعامل استقبال مي‌كنيم بلكه بسيار خوشحاليم كه مي‌توانيم توانايي خود را در اختيار نظام اجرايي كشور قرار دهيم.
رييس جهاد دانشگاهي تصريح كرد: شعار جهاد دانشگاهي از زمان حضرت امام (ره) «پيروي از رهبر و حمايت از دولت» بوده و علي رغم سلايق و گرايش‌هاي گوناگوني كه در جهاد دانشگاهي وجود دارد برآيند و شاخص اصلي در فعاليت جهاد دانشگاهي همين شعار بوده است. الگوي جهاد دانشگاهي الگوي خوبي است كه مي‌تواند دركشور تكثير شود چرا كه نه مفاسد يك بنگاه اقتصادي را دارد و نه يك سازمان ديوان سالارست و تلفيق اين انعطاف و آزادگي، جهاد دانشگاهي را به عنوان نهادي موفق مطرح كرده كه همان طور كه بزرگان نظام هم اشاره كرده‌اند اين نهاد يكي از چند جاي شاخصي است كه مي‌توانيم موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي را در آن به وضوح مشاهده كنيم.
وي افزود: اگرچه به فعاليت‌ها و برنامه‌ها و رفتار‌هاي ما هم انتقاداتي وارد بوده و مانند ساير مجموعه‌هاي انساني با معايب، نقايص، اشكالات و كاستي هايي مواجه هستيم ولي مي‌كوشيم به مقتضاي نام خويش جهاد دانشگاهي باقي بمانيم و در همين چارچوب حركت كنيم.
دكتر منتظري در گفت‌و‌گو با ايسنا اضافه كرد: ساده زيستي، عدم رفاه زندگي، قناعت، مناعت طبع و ايثار و از خود گذشتگي بايد فرهنگ غالب اين سازمان باشد و علي رغم هجمه قوي ديوان سالاري كوشيده‌ايم در حد امكانات اين مجموعه، اين جوهره اصلي جهاد را حفظ كنيم و خدمتگزار باشيم.
رييس جهاد دانشگاهي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اين نهاد چگونه توانسته است علي رغم تنوع سلايق و گرايش‌هاي موجود در دانشجويان و دانشگاهيان كه عمدتا روحيه آسيب شناسي، انتقاد و آرمان‌خواهي دارند، با آن‌ها ارتباط برقرار كند اظهار داشت: اصولا جهاد دانشگاهي برآمده از جنبشي دانشجويي است و اين روحيه دانشجويي در طول اين 27 سال در جهاد دانشگاهي حفظ شده است. علاوه بر اين دانشجو به تعبير ما يعني جوان، پرشور، با نشاط، نقاد، آرمان‌خواه و فرد عدالت طلب و دانشجويي كه اين خصوصيات را نداشته باشد در چارچوب تعريف ما نمي‌گنجد. با اين نگاه ملاحظه مي‌كنيد كه ارتباط يك نهاد انقلاب اسلامي با چنين مجموعه‌هايي بسيار طبيعي و آسان شكل مي‌گيرد.
وي افزود: در حال حاضر عمده سعي ما بر اين است كه برنامه‌هاي علمي و فرهنگي جهاد دانشگاهي در سطوح مختلف تنظيم شود. يك سطح پاسخ دادن به نياز‌هاي كشور است كه بايد براي تحقق اين منظور به صورت سازمان‌دهي شده و كلاسيك فعاليت كنيم و بخش ديگر فعاليت‌هاي آزادي است كه جهاد براي انجام هر تجربه‌اي فضاي آن‌را فراهم كرده است.
در حال حاضر مركزي را تاسيس كرده‌ايم كه دانشجويان جوان بتوانند تجربيات خود را در آنجا به منصه ظهور برسانند و يكي از خدمات بزرگ جهاد دانشگاهي در اين سال‌ها تربيت مديراني بوده كه اولين تجربه كاري خود را در اين مجموعه گذرانده‌اند و اساسا در نظام رسمي كشور با توجه به شرايط استخدامي و حقوقي چنين امكاني براي دانشجويان وجود ندارد اما در جهاد دانشگاهي كه فارغ از اين تعلقات و قيد و بند‌ها هستيم به دانشجويان حتي مسووليت‌هاي مديريتي واگذار مي‌شود و با كسب تجربه و حتي آزمون و خطا پخته شده و به بلوغ مي‌رسند و بعد به سطح جامعه مي‌آيند.
دكتر منتظري خاطر نشان كرد: در حال حاضر در جهاد دانشگاهي حدود 10 مركز علمي و فرهنگي وجود دارد كه عملا با حضور خود دانشجويان اداره مي‌شود و ما هم در كنار آن‌ها هستيم و بستر و امكانات لازم را براي تجربه اندوزي آنها فراهم مي‌كنيم.
همچنين از بدو تاسيس با استادان دانشگاه‌ها هم ارتباط تنگاتنگي داشته‌ايم و در حال حاضر بالغ بر 10 هزار عضو هيات علمي دانشگاه‌ها علي رغم هيچ گونه ارتباط سازماني با جهاد دانشگاهي به عنوان همكار در فعاليت‌هاي اين نهاد مشاركت دارند. دليل عمده اين امر اين است كه نظام بروكراتيك دانشگاهي اجازه بروز خلاقيت يا دنبال كردن ايده‌ها را در آن ظرف سازماني نمي‌دهد و آن‌ها جهاد را انتخاب مي كنند.
وي افزود: جهاد دانشگاهي در ارتباط با تشكل‌هاي اسلامي همواره تلاش كرده با تشكل‌هاي رسمي و قانوني رابطه‌اي بسيار مسالمت آميز و محترمانه‌اي داشته باشد و نه جهاد دانشگاهي و نه آنها ديگري را رقيب خود نمي‌دانند و سعي شده جهاد دانشگاهي در يك چارچوب مشخص و مرز بندي شده از اين جهت حركت كند. ما هيچ محدوديتي براي ورود به جهاد قائل نيستيم و در‌هاي جهاد به روي همه دانشجويان و تشكل‌هاي رسمي و قانوني دانشگاه‌ها باز است و معتقديم كه هر كسي در چارچوب نظام و انقلاب اسلامي خواستار خدمت به اعتلاي كشور است حتي اگر ايده مخالفي با ما داشته باشد مي‌تواند در چارچوب ضوابط با جهاد دانشگاهي همكاري كند و البته ما با منافقين، سلطنت طلب‌ها، ليبرال ها و كساني كه با نام‌هاي گوناگون به فكر توطئه و براندازي و آشوب و اختلاف در فضاي دانشگاه هستند مخالف بوده و هستيم و طبيعي است كه چنين افرادي جايي در جهاد ندارند و مرزبندي ما با آن‌ها كاملا مشخص و روشن است.
دكتر منتظري دربار‌ه نحوه تشخيص چنين افرادي اظهار داشت: به اعتقاد من مسايل روشن است و چندان نيازي به كنكاش و تحقيق و تفحص ندارد. افرادي كه مي‌خواهند صادقانه خدمت كنند كاملا مشخص هستند و از اين لحاظ هم در واحد‌ها و پژوهشكده‌ها و مراكز علمي فرهنگي جهاد دانشگاهي با يك روحيه باز و نگاهي وسيع همه را جزو خانواده انقلاب و متعلق به اين كشور و نظام مي‌دانيم مگر اين كه خلاف آن ثابت شود؛ البته، معمولا اين گونه افراد هم مي‌دانند كه نبايد به سراغ ما بيايند!
رييس جهاد دانشگاهي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره وجه تمايز پژوهشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي جهاد دانشگاهي با مراكز علمي پژوهشي خارج جهاد اظهار داشت: ما از لحاظ موضوع كار يا تحقيق تفاوتي نداريم. تفاوت ما در نوع نگاه ماست كه ديدي كاربردي نسبت به پژوهش داشته و تحقيق را به صرف تحقيق دنبال نمي‌كنيم البته شايد چنين رويكردي در ساير مراكز اشكالي نداشته باشد ولي تفاوت ما اين است كه تحقيق و پژوهش را براي رفع يك نياز انجام مي‌دهيم و طبيعتا هر پژوهشي كه انجام مي‌دهيم معطوف به يك نياز است و معمولا داراي يك كارفرما نيز هست؛ لذا ما اطمينان داريم كه از هر پژوهشي كه انجام مي‌دهيم براي رفع يك معضل يا مشكل استفاده مي‌شود.
وي تصريح كرد: در حدود 85 درصد فعاليت‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي از نوع پژوهش‌هاي كاربردي است كه بخش عمده ارزش كار ما در همين نگاه كاربردي به تحقيقات است. بحث ديگر اين است كه براي اعتلاي علمي و توسعه پژوهشي در كشور بر خلاف سازمان‌هاي رسمي كه مسير مشخصي را طي مي‌كنند، در پي ميان‌بر‌ها و راه هاي كوتاه تر هستيم. نكته سوم اين است كه از لحاظ موضوع تحقيقات هم به سراغ زمينه هايي مي‌رويم كه به آنها توجه نشده يا كمتر توجه شده است.
وي با اشاره به دستاورد‌ها و موفقيت‌هاي تحسين برانگيز پژوهشگران پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي اظهار داشت:‌محققان جهاد دانشگاهي علاوه بر موفقيت‌هايي كه در حوزه سلول‌هاي بنيادي در اين پژوهشكده حاصل شده در ساير زمينه ها از جمله در بخش‌هاي فني و مهندسي در واحدهاي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، خواجه نصيرالدين طوسي و ... هم دستاورد‌هاي بسيار با ارزشي داشته‌اند كه كمتر به آنها پرداخته شده ولي در نوع خود كم نظير هستند.
در شاخه‌هاي پزشكي هم تلاش‌هاي خوبي از جمله در پژوهشكده فن آوري‌هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي در حال انجام است كه از جمله ان‌ها توليد آنتي‌بادي‌هاي مهندسي شده درماني و طراحي و توليد نسل جديد واكسن‌هاي ضد سرطان ‌است كه نتايج آنها در آينده ارايه مي‌شود.
دكتر منتظري اضافه كرد: در زمينه‌ علوم انساني هم فعاليت‌هاي خوبي در جهاد دانشگاهي شكل گرفته از جمله طرح‌هاي مربوط به ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و رمان تراز نوين انقلاب كه از نياز‌هاي عمده كشور است كه كمتر به آنها توجه شده است.
در زمينه‌ طرح هاي دفاعي هم به ويژه در جهاد صنعتي شريف دستاورد‌هاي بزرگي حاصل شده است.
رييس جهاد دانشگاهي در تبيين برنامه‌هاي آتي نيز اين نهاد اظهار داشت: از جمله برنامه هاي آينده جهاد دانشگاهي در حوزه فرهنگي برگزاري مجدد جشنواره سراسري تئاتر دانشجويان كشور با تغييرات و شمايل جديد است. همچنين از مهرماه صندوق قرض الحسنه دانشجويان ايران راه‌اندازي مي‌شود كه اميدواريم به عنوان اقدامي ممتاز در فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي منشاء خدماتي موثرتر به جامعه دانشجويي كشور باشد.
از ديگر برنامه‌هاي مهم جهاد دانشگاهي، ارزيابي نوآوري‌هاي دانشجويي و اعطاي جايزه به نوآوران دانشجو در رشته‌هاي مختلف است كه از سوي سازمان نوپاي توسعه نوآوري‌هاي دانشجويان كشور انجام مي‌شود كه از جمله آنها پايش نوآوري‌هاي دانشجويان كشور در صنعت آب و برق (جايزه علمي شهيد عباس‌پور)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان كشور در مديريت شهري (جايزه علمي شهيد باكري)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ( جايزه علمي شهيد تندگويان)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در صنعت ICT (جايزه علمي شهيد قندي)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در صنعت خودرو (جايزه علمي شهيد چمران)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در صنايع هوايي و دفاعي (جايزه علمي شهيد احمد كاظمي)، پايش نوآوري هاي دانشجويان در امنيت اجتماعي (جايزه علمي شهيد قدوسي)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در بهداشت و درمان (جايزه علمي شهيد فياض بخش)، پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در مهندسي راه و حمل و نقل ( جايزه علمي شهيد كلانتري و جايزه علمي دكتر دادمان) و پايش نوآوري‌هاي دانشجويان در محصولات فرهنگي (جايزه علمي شهيد آويني) مي‌باشد.
دكتر منتظري در پايان از استاني شدن جشنواره طريق جاويد و برگزاري اردوي آشنايي با انديشه‌هاي امام (ره) در مشهد به عنوان ديگر برنامه هاي آتي جهاد دانشگاهي ياد كرد و اظهار داشت: با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي جايزه علمي دكتر كاظمي آشتياني نيز از سال آينده به پژوهشگران جواني كه در زمينه علوم زيستي به ويژه در حوزه سلول‌هاي بنيادي فعاليت دارند اعطا مي‌شود كه جزئيات بيشتر در مورد اين جايزه پس از تصويب هيات امناي جهاد دانشگاهي اعلام مي‌شود.

١٢:١٢ ١٤/٠٥/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد