١٦:٤٨ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
عمومي
سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور در تهران برگزار شد

سومين همايش دوسالانه "اشتغال و نظام آموزش عالي كشور" 24 و25 ارديبهشت ماه در دانشگاه تربيت مدرس تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، در مراسم افتتاحيه اين همايش كه با حضور جمع كثيري از مسؤولان حوزه اشتغال و آموزش عالي كشور، مديران سازمانها،كارشناسان،دانشگاهيان و دانشجويان همراه بود، دكتر حميدرضا طيبي رييس جهاددانشگاهي طي سخناني اظهار داشت: امروزه معيار سنجش توانمندي جوامع ميزان توليد علم و دانش و كاربردي كردن و تبديل آن به فناوري است .
وي با اشاره به اينكه بومي كردن علم و فناوري محور توسعه پايدار و تامين نيازهاي جامعه است، افزود: در دنياي امروز تكنولوژي ها عمر كوتاهي دارند و در اين راستا براي رسيدن به استقلال علمي توليد دانش و فناوري داخلي و بومي و انتقال تكنولوژي‌هاي خارجي دو راهكار مهم پيش روي كشورهاي در حال توسعه نظير ايران است .
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر ايجاد عزم ملي در زمينه توليد علم و فناوري داخلي، خاطرنشان كرد: با توجه به ظرفيت‌هايي كه در كشور ما وجود دارد مي‌توان با برنامه‌ريزي دقيق و منسجم دانش و فناوري بومي را جايگزين تكنولوژيهاي خارجي و وارداتي نمود.
رييس جهاددانشگاهي خواستار ايجاد تشكيلات جديد براي ساماندهي اين امر شد و تصريح كرد: اميدواريم جهاددانشگاهي نيز در كنار دولت بتواند در زمينه ارتباط هدفمند و پوياي بخش اشتغال و آموزش عالي كشور نقش موثري ايفا كند.
در ادامه اين مراسم دكتر جعفر توفيقي رييس شوراي سياستگذاري اين همايش و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در سخناني اظهار داشت: اين همايش از سال 82 با تشكيل دبيرخانه دائمي از سوي جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس فعاليت خود را آغاز كرده و اميدواريم استمرار آن بتواند راهگشاي سياستگذاران و برنامه‌ريزان در حل معضل اشتغال كشور باشد.
وي در ادامه به وجود الگوهاي مختلف رشد و توسعه اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: يكي از الگوهاي توسعه اقتصادي ويژه كشورهاي صادركننده مواد خام و اوليه است، اين جوامع در حال توسعه و اقتصادي مبتني بر منابع طبيعي دارند، ضمن اينكه بالا بودن نرخ بيكاري ، پايين بودن فرصت‌هاي شغلي و ارزش افزوده، عدم توسعه فناوري و بالا بودن نرخ تورم از جمله ويژگي هاي اين كشورهاست .
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: الگوي ديگر مربوط به كشورهايي است كه داراي اقتصاد مبتني بر منابع انساني هستند كه از ويژگي هاي اين مدل مي توان به سرمايه‌گذاري بر روي تحقيق و پژوهش، توسعه تكنولوژي و منابع انساني، افزايش ظرفيت‌هاي دانشي ، فرصت‌هاي شغلي، صادرات و رشد اقتصادي بالا اشاره كرد.
وي با بيان اينكه در الگوي نخست ، اقتصاد و صنعت در انحصار دولت و در نوع دوم بخش خصوصي نقش اصلي را ايفا مي كند، يادآور شد: در زمينه توسعه علمي نيز دو مدل درون گرا و برون گرا در دنيا وجود دارد كه در الگوي اخير تعامل با محيط و تدوين برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي بر مبناي نياز جامعه جايگاه ويژه‌اي دارد.
دكتر توفيقي در پايان با تاكيد بر لزوم بهره‌گيري از اين الگوها در توسعه همه جانبه كشور، اظهار داشت: براساس برنامه چهارم توسعه ، كشور ما در جهت اقتصاد دانش محور حركت مي كند و براي تحقق آن نيازمند نيروهاي خلاق، نوآور و كارآفرين هستيم و بر همين اساس همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور به منظور ايجاد فضاي مناسب براي بحث و تبادل نظر و ارايه راهكارهاي علمي به برنامه ريزان و سياستگذاران برگزار مي‌شود.
براساس اين گزارش در اين مراسم همچنين دكتر غلامحسين رحيمي رييس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي كشور در سخناني با اشاره به جمعيت بالاي دانش آموختگان آموزش عالي طي سال‌هاي اخير بر لزوم برنامه‌ريزي براي اشتغال آنها تاكيد كرد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته عامل اصلي افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در نظام آموزش عالي ، فشار و تقاضاي بالاي عمومي است، ضمن اينكه تعدد و توسعه مراكز و مؤسسات آموزش عالي نيز در اين ميان نقش مهمي دارد.
وي خواستار ايجاد رابطه‌اي صحيح و منطقي بين نيروي انساني متخصص مورد نياز جامعه و ظرفيت پذيرش دانشجو شد و ادامه داد: تعيين اهميت نسبي و اولويت دهي بين سطوح پنج گانه آموزش رسمي و عمومي، مشخص كردن نقطه تعادل بين كميت و كيفيت در تربيت نيروي انساني متخصص، تعيين نقش و سهم آموزش حرفه اي در كنار آموزش رسمي و تخمين ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بخش آموزش‌هاي دانشگاهي از جمله مسايلي هستند كه بايد در اين زمينه مورد توجه قرارگيرند.
دكتر رحيمي خاطرنشان كرد: در اين راستا مباحثي نظير برآورد رابطه ميان تقاضاي اجتماعي و نياز اجتماعي، مشخص كردن رابطه بين نيازهاي نيروي انساني متخصص و ظرفيت جذب جامعه و نقش محرك‌ها و عوامل فرهنگي در تغيير كمي و كيفي گرايشهاي تخصصي تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي نيز نقش به سزايي خواهند داشت .
گفتني است، در اين همايش دو روزه شركت كنندگان به ارايه مقالات خود در حوزه نظام آموزش عالي و اشتغال پرداختند.
لازم به ذكر است، اين همايش به همت جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس و با همكاري معاونت امور اقتصادي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت كار و اموراجتماعي، سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان و سازمان ملي جوانان برگزار شد.ح/الف

 

 

١٦:٠٣ ٢٤/٠٢/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد