آيت الله هاشمي رفسنجاني در اردوي طريق جاويد:
امام خميني(ره) تحول بنيادي در تاريخ اسلام ايجاد کردند
درس اخلاق امام با درسهاي اخلاق معمول خيلي فرق ميکرد
دومين اردوي فرهنگي دانشجويي «طريق جاويد» با هدف بررسي شخصيت،آراء و سيره عملي حضرت امام خميني (ره) 5 تا 8 شهريور ماه از سوي مرکز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي و با همکاري موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و جهاددانشگاهي واحد مشهد در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،اين همايش با پيام حجت الاسلام سيد حسن خمينی خطاب به شركت كنندگان آغاز به كار كرد كه متن كامل آن به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با تبريك ايام پربركت ماه شعبان، ماه خودسازی و تقرب به خداوند متعال، و تبريك سالروز ولادت با سعادت آخرين مصلح جامعه بشری و تحققبخش آمال و آرمانهای پيامبران الهی، حضرت ولی عصر (عج)، سلام و ارادت خود را به جمع گرانقدر شما دانشجويان عزيز در كنار مضجع نورانی ثامنالائمه(ع) تقديم میكنم.
دوران جوانی به ويژه اگر توأم با تحصيل دانش و تهذيب نفس باشد گرانقدرترين و عزيزترين دوران زندگی است، كوچكترين غفلت از اين دوران سرنوشتساز موجب خسارتهای عظيم و غير قابل جبران و پشيمانی تا پايان عمر و حتی پس از آن است.
استفاده از لحظه لحظه جوانی برای وصول به مدارج عالی و كمالات انسانی همواره مورد تأكيد مربيان بزرگ اخلاق و رهيافتگان وادی دوست و مصلحان بزرگ تاريخ بوده است، امام عظيمالشان در يكی از وصيتنامههای اخلاقی خود به يادگار عزيزش میفرمايد: پسرم تا نعمت جوانی را از دست ندادهای فكر اصلاح خود باش كه در پيری همه چيز را از دست میدهی، اميد است نصايح و فرمايشات آن پير فرزانه و مصلح صالح، همواره برای همه ما و خصوصاً جوانان ما و به ويژه دانشگاهيان عزيز كه سرنوشت آينده كشور به دست آنان رقم میخورد چراغ راه سعادت و روشنگر مسير آزادی و آزادگی باشد.
در پايان سپاس ويژه خود را از جهاد دانشگاهی، مركز فرهنگی ـ دانشجويی امام و انقلاب اسلامی و برگزار كنندگان، اساتيد و سخنرانان اين همايش اعلام میدارم و از همه شما جوانان پاكدل در آن مكان مقدس تقاضای دعای خير دارم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در اردوي طريق جاويد:
امام خميني(ره) تحول بنيادي در تاريخ اسلام ايجاد کردند
درس اخلاق امام با درسهاي اخلاق معمول خيلي فرق ميکرد
بر اساس اين گزارش آيه الله هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با دانشجويان شركت كننده در اردوي طريق جاويد ـ كه در رواق دارالهدايه حرم رضوي برگزار شد طي سخناني اظهار داشت:بايد در اين بازخواني از بطن حرکت نوراني امام(ره) که چيزي بجز احياي انديشه اسلام ناب و تعيين سرنوشت و عزت و سربلندي براي کشورهايي به ويژه ايران نبوده و نيست ادراک کنيم و با آن مانوس شويم.
وي با اشاره به آشنايي خود با حضرت امام(ره) به واسطه اطمينان ايشان همچنين خاطرنشان كرد: از دفتر نشر آثار امام(ره) هم بايد تشکر کنيم که آثار ايشان را منتشر کردند و بخشهاي اعظمي از آنها قابل مطالعه است و مشکلي وجود ندارد و چيزهايي هم هست که مصلحت نديدند منتشر شود و چيزي از دست نرفت، مگر مسائلي که در جلسات خصوصي که افراد با امام(ره) داشتند و کم هم نيست ولي ملاکي بايد باشد که صحت اينها تضمين شود.
وي با بيان اينكه " تقدير الهي باعث شد خيلي زود در جواني با امام آشنا شوم؛ در 14 سالگي از روستا به شهر آمدم و يک سال بعد در منزلي مقابل منزل امام مسکن کردم که ديدار امام(ره) را برايم آسان کرد" ادامه داد: از همان نوجواني با امام خميني(ره) رابطه برقرار کردم، البته رابطه يک نوجوان با يک مرجع عظيمالشان نميتواند سطح بالايي داشته باشد و معمولا در مسير منزل به مدرسه وقتي ايشان ميآمدند و ميرفتند از ايشان سوالاتي ميکردم. بعدا هم که بيشتر درس خواندم به درس ايشان رفتم و از آن موقع کار ما آسانتر شد.
وي گفت: متاسفانه امام(ره) در حوزه منزوي بودند زيرا در زمان رضاخان خيلي به ايشان ستم شد. عمرشان همزمان با آمدن رضاخان است و در دوران جواني ستمهاي رضاخان را ديدهاند و پس از آن با محمدرضا پهلوي درگير بودند و اين خانواده را خوب ميشناختند و خوب مسائل را تجزيه و تحليل ميکردند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه " امام خميني(ره) در مسائل سياسي و اجتماعي خيلي مسلط بودند" افزود: در زمان آيتالله بروجردي امام بيشترين تاثير را براي آوردن وي به قم داشتند و پس از تبعيد رضاخان شرايط بهتر شد.
وي يادآور شد: امام و دوستانشان تشخيص داده بودند يک رياست براي قم لازم است و آقاي بروجردي هم عالم بودند و ايشان را با نقش اساسي امام و حوزه به قم آوردند.
وي با بيان اينكه " در زمان رضا خان حوزه منهدم شده بود " ادامه داد: سياست ويژهاي داشتند که تا حوزه را تکميل نکنند مسائل سياسي را کمتر وارد شدند تا حوزه ساخته شود چون اگر وارد ميشدند اول درگير ميشدند و نمي شد کار کنند.
وي گفت: سياست آيتالله بروجردي در حدود 15 سال يا بيشتر در زمانيکه ايشان حيات داشتند اين بود که حوزه را بسازند و کار بسيار بزرگي بود. حقيقتا کاري که آقاي بروجردي کرد اين بود که حوزه را بعد از انهدام روحانيت و مساجد ساخت. سرمايه عظيمي را در اختيار ملت ايران قرار داد و در اين سالهاي اول نفوذ امام در بيت آيتالله بروجردي زياد بود و بدخواهان با حسادت فتنه ميکردند تا اين نفوذ را کم کنند. امام را خانه نشين کردند. ايشان روحيه عالي داشتند و سطح فکرشان بالا بود. حاضر نبودند بعضي از تحميلها را تحمل کنند. ايشان فيلسوف و عارف بينظيري بودند. زماني كه در قم درس فلسفه ميخواندم هيچکس را به اندازه امام (ره) عالم به مسائل فلسفي و عرفاني نميديدم. همين نقطه قوت ايشان را به نقطه ضعف تبديل کرده بودند. خشک مقدسهايي ايشان را حتي گاهي تکفير ميکردند . چيزهاي عجيبي که امام (ره) را خشمگين ميکرد که البته من خودم اين را مستقل نشنيدم، ليواني که حاج آقا مصطفي در آن آب ميخورد را ميشستند،تا اين حد با امام بد رفتاري ميکردند. امام(ره) هم مردانه و با ملاحظهاي که سکوت را به صلاح همه ميدانستند عکسالعمل نشان نميدادند، درسشان انسانساز بود و درس اخلاقي که امام ميداد با درسهاي اخلاق معمول خيلي فرق ميکرد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه " ارتباط ما تا قبل از شروع مبارزه، شاگردي، مريدي و اخلاص بود و بحثهاي سياسي هم خيلي با آنها نداشتيم جز اينکه مکتب تشيع را در سال 36 شروع کرديم " افزود: مکتب اسلام منتشر ميشد و جمعي از علما بر محوريت آيتالله شريعتمداري منتشر ميشد و امثال ما، مثل شهيد باهنر و من در مقابل، مکتب تشيع را ترتيب داديم و با امام خميني(ره) هم مشورت کرديم و ايشان به ما کمک کردند، ولي حاضر نشدند به ما مقاله بدهند ولي ديگران ميدادند. آن موقع ما به ايشان نزديکتر شديم چون مسائل اجتماعي و سياسي هم در نشرياتمان بود. شخصيتهاي بزرگي از جمله شهيد مطهري، شهيد بهشتي، امام موسي صدر،مرحوم فلسفي، مهندس بازرگان در کشورمان کار ميکردند و در حقيقت اين يک پيشرفت بود و امام تحسين ميکردند.
وي ادامه داد: کم کم، افکار سياسي پيدا کرده بوديم و معترض بوديم به جريان سياست کشور و از طرفي سرکوبي فدائيان اسلام در هنگام اعدام اينها و سرکوبي آيتالله کاشاني و سرکوبي نهضت ملي و عدم تحرک متن حوزه؛ البته در حوزه افراد زيادي بودند که در آن کارها شرکت کنند، اما حوزهاي که آيتالله بروجردي در آن بود صلاح نميديد وارد مسائل شوند.
وي يادآور شد: ما در آن موقع روحيه انتقادي داشتيم اما مخلص آيتالله بروجردي هم بوديم و ايشان را نائب امام زمان(عج) ميدانستيم و واقعا مطيع بوديم و به خودمان حق نميداديم که اعتراض کنيم ولي حرف داشتيم و حرفهايمان را در جلسات خصوصي مطرح ميکرديم تا رسيديم به رحلت آيتالله بروجردي؛ در آن زمان قدرت روحانيت آنقدر بزرگ شد که شاه و آمريکا را ترسانده بود و پس از رحلت تا 40 روز در قم شاهد حضور دهها هياتهاي عزاداري مردمي بوديم و اين مانور در مرگ يك روحاني و حوزه در حالي داده مي شد که ساواک مستقر و آمريکا مسلط شده بود.
هاشمي رفسنجاني در ادامه با بيان اينكه " يكي دو بار با آيتالله بروجردي سر بهائيها درگير شده و قدرت ايشان را فهميده بودند" افزود: سر يک مساله که آقاي بروجردي مخالفت کردند شاه پيغام داده بود که اين الزامات جهاني است، بالاخره ما ملاحظاتي در سطح بينالمللي داريم اعتراض نکنيد. ايشان جواب داده بود اگر اينها الزامات جهاني است مساله سلطنت و جمهوري هم الزامات جهاني است و دنيا ديگر سلطت را نمي پذيرد. شما چرا آنجا به الزامات توجه نميکنيد. ما مسلمانيم و کار خودمان را بايد انجام دهيم،الزامات جهاني چه ربطي به مسلمانان دارد.
وي با اشاره به جايگاه آيتالله بروجردي با بيان اينكه "ايشان قدرتي در قم بود" افزود: ايشان كه فوت كردند عوامل شاه به دنبال آن بودند که حوزه را متفرق و به نجف منتقل کند و شاه به جاي اين که تسليت به علماي قم دهد به آيتالله حکيم در نجف تسليت داد و خوب اين معنايش براي همه ما روشن بود؛ آنها ميخواستند بگويند جاي آقاي بروجردي در قم نيست و در نجف است. حوزه را هم سعي ميکردند متواري کنند و از آن طرف هم شروع کردند به کارهايي که در زمان آقاي بروجردي ميترسيدند انجام دهند و امام خميني(ره) هم به طور علني وارد ميدان شدند.
وي گفت: وقتي مبارزه شروع شد طلبههايي از نوع ما خوشحال شدند، فکر کرديم ميدان باز شد که افکارمان را مطرح کنيم در خدمت امام نزديکتر شويم، تلاش زياد ميکرديم تا امام حاضر شدند حضور علنيشان را زياد کنند.
هاشمي رفسنجاني اظهار كرد: وقتي امام خميني(ره) به سمت حرم ميآمدند حاضر نبودند از خيابان بيايند چون ممکن بود طلبههاي پشت سر ايشان راه بيافتند. هيچ حاضر نبودند رسالهاي بنويسند، نظراتشان را در حاشيه عروه نوشته بودند اما حاضر نبودند چاپ کنند. ما خيلي رفت و آمد کرديم، مقلدين زيادي را خدمت ايشان فرستاديم از ايشان سوال کردند و ايشان ديدند که بايد براي مردم رساله منتشر کنند و رسالهاي منتشر کردند که خيلي موثر بود و خيلي زود مرجعيت عام پيدا کردند. با توجه به مبازات سياسيشان؛ در دوران مبارزات مقاومت و قدرت روحي امام(ره) عجيب بود.
وي افزود: مرحله اول که در مقابل دولت علم بود دو سه ماه بيشتر مبارزه نشد و با حضور مردم پيروز شديم؛ وقتي شاه خودش سنگر را گرفت و کار سخت شد و انقلاب شاه و مردم را مطرح كرد کار سخت شد؛ چراكه شعارهايش همه عوام فريبانه و دروغ بود؛ مثلا کارخانهها را دولت بفروشد و پشتوانه فلان چيز بکند و به خانمها حق راي بدهد؛ آن چيزهايي كه آمريکا در کشورهاي تحت سلطهاش براي خنثي کردن تبليغات کمونيستها مطرح ميکرد که ابزار پيشرفت کمونيستها را از دولتهاي تحت سلطهشان بگيرند که دقيقا هم همين کار را کردند و امام(ره) گفتند اين کار فريبکاري است، ميخواهند به زنان حق راي بدهند در حالي كه مردان حق راي شان تاثيري ندارد.
هاشمي رفسنجاني گفت: ميخواستند تقسيم اراضي کنند، امام فرمودند اين تقسيم اراضي به دستور آمريکاست براي اين که کشاورزي را به هم بريزد، امام خوب اهداف پشت پرده اصلاحات شاه را توضيح ميداد و درگيري بسيار جدي بود که به بازداشت ايشان منجر شد.
وي افزود: من را هم به سربازي بردند که فرار کردم . دوران بازداشت ايشان شاگردان امام(ره) مبارزه را خيلي خوب اداره کردند؛ حدود شش ماه ايشان اصلا ارتباطي نداشتند و مبارزه به خوبي ادامه پيدا کرد و وقتي ايشان بيرون آمدند و ديدند پرچم به زمين نيافتاده، اعتقادشان به ادامه کار خيلي بيشتر شد بعد دوباره به جايي رسيد که ايشان را بازداشت و در موضوع کاپيتاليسيون به ترکيه تبعيد کردند؛ چراكه ايشان نقش مهمي براي افشاي مساله کاپيتاليسيون داشتند . خبري رسيد و من را مامور کردند حقيقت مساله را درک کنم، من به تهران آمدم و با آقاي فلسفي، توليت و بهبهاني ارتباط برقرار کردم، متن مصوبه مجلس شوراي، سنا منتشر نشده بود، من کنوانسيون ملل را تهيه کردم و خدمت امام بردم که فرياد امام ايشان را به درد سر انداخت و فوري ايشان را به خاطر اينكه به طور رسمي با آمريکا درگير شدند، تبعيد كردند.
هاشمي رفسنجاني گفت:دوران طولاني تبعيد امام هم واقعا دوران مهمي است، شاگردان امام خميني(ره) خوب اين دوران را اداره کردند. افکار عمومي را آماده کردند براي يک نهضت وسيعي که با شهادت آقاي مصطفي يک نهضت همگاني شد و تا پيروزي انقلاب رسيد؛ شخصيت امام واقعا شخصيت بينظيري بود.
وي تصريح كرد: امام خميني(ره) هديهاي الهي به ما بود، واقعا ايشان تحول بنيادي در تاريخ اسلام ايجاد کردند و اولين باري است که مکتب تشيع به صورت ساختاري براساس ولايت فقيه شکل گرفت، يعني هم منشاء الهي دارد و هم راي مردم يک رکن در مشروعيت حکومت به حساب مي يد و اين ساختار جز در زمان حکومت پيامبر(ص) وجود نداشت، اگرچه شکلش به اينگونه نبود، اين کار امام(ره) کاري بديع در تاريخ اسلام است و انشاء الله منجر به ظهور حضرت خواهد شد و شاهد حکومت حقيقي اسلام زير سايه حضرت حجت(عج) باشيم.
رييس جهاد دانشگاهي:
يکي از رازهاي رهبري امام خميني(ره) ايجاد روحيه اتحاد در بين همه نيروها بود
اين گزارش حاكي است،در مراسم افتتاحيه اين جشنواره رييس جهاد دانشگاهي نيز در سخناني گفت: امام(ره) معمار بزرگ بيداري و خودباوري ايرانيان و مسلمانان است.
دکتر حميدرضا طيبي با اشاره به معنويت از ديدگاه حضرت امام(ره) گفت: معنويت اساس هر حرکت و تحرک بشري است چرا كه بدون اعتقاد و ايمان اعمال بشر اساسا ناقص و ابتر خواهد بود چرا كه با ايمان به خدا و عمل براي خدا در فعاليتهاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي و ساير شئون زندگي بشر پيچيدهترين مشکلات امروز جهان به آساني حل ميشود.
دکتر طيبي ادامه داد: اتکا به خداوند، حفظ ارزشها، خودسازي و قيام براي خدا و رضاي او از جنبههاي عمده معنويت براي سازندگي و توسعه از ديدگاه امام(ره) ميباشد.
وي دومين محور توسعه از ديدگاه امام خميني(ره) را استقلال و آزادي دانست و تصريح کرد: حضرت امام(ره) به استقلال و به خصوص استقلال فکري و فرهنگي بسيار بها ميدهند به طوري كه ميفرمايند بزرگترين فاجعه براي ملت ما وابستگي فکري است و اينكه مردم گمان ميکنند همه چيز از غرب است و ما در همه ابعاد فقير هستيم.
وي ادامه داد: محورهاي اصلي استقلال و آزادي که در کلام حضرت امام(ره) بر آنها تاکيد شده، شامل خودباوري، قناعت، خودکفايي، نياز به تکنولوژي، توليد فناوري و هوشياري در اجراي برنامههاست.
دکتر طيبي اتحاد همه نيروها براي سازندگي ملت و دولت را محور ديگر مورد نظر امام(ره) در توسعه دانست و افزود: يکي از رازهاي پيروزي انقلاب اسلامي، اتحاد همه نيروهاي عليه نظام وابسته پهلوي بود و در واقع يکي از رازهاي رهبري امام خميني(ره) همين ايجاد روحيه اتحاد در بين همه نيروها بود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: امام(ره) در جايي ميفرمايند بر همه اقشار ملت در هر مقامي که هستيم، واجب الهي است که با هم پيوسته باشيم و با هم، يک دست و يک دل و يک جهت براي ساختن ايران كوشش كنيم.
دکتر حميدرضا طيبي عدالت را ديگر محور توسعه از ديدگاه امام(ره) دانست و تاکيد کرد: عدالت از نظر امام(ره) يکي از پايههاي اساسي بناي توسعه است، همان طور که فرمودند خروج از اعتدال و عدالت الهي و صراط مستقيم انحراف است و اجتناب از آن، وظيفه الهي است و در عبارت ديگري ميگويند که عدالت را اجرا کنيد و آن را تنها براي ديگران نخواهيد بلكه براي خودتان هم بخواهيد.
وي هدف اصلي توسعه از ديدگاه امام(ره) را پس از حفظ اسلام و کشورهاي اسلامي، محرومان و مستضعفان دانست و خاطرنشان کرد: اين يکي از بزرگترين تفاوتهاي الگوي توسعه از نظر امام(ره) با الگوي توسعه علمي کشور ديگر است.
وي با اشاره به سخن امام(ره) كه فرمودند "گمان نميکنيم عبادتي بالاتر از خدمت به محرومان وجود داشته باشد" گفت:امام (ره) در فراز ديگري نيز ميفرمايند به همه در کوشش براي رفاه طبقات محروم وصيت ميکنم چرا که خير و دنيا و آخرت شما، رسيدگي به حال محرومان جامعه است.
رييس جهاد دانشگاهي با تاكيد بر اينكه "امروز در دنيا معيار سنجش کشورها براساس توان توليد علم، فکر و فناوري آنهاست " اظهار داشت: علم ابزار قدرت است همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند غربيها با علم به قدرت رسيدهاند اما مانع دستيابي به ديگران به تواناييهاي علمي نيز شدهاند.
دکتر طيبي تصريح کرد: کليد توسعه پايدار، داشتن مملکتي اسلامي، آباد، آزاد، مرفه، مقتدر و داراي علم است البته علمي که در بستر فرهنگي غني اسلامي استوار باشد.
وي با بيان اينكه "براي توليد علم بايد خودباور بود" اذعان داشت: خودباوري حاصل يک فرهنگ صحيح است که همان هويت ايراني اسلامي ما است، در واقع حربه اصلي استعمارگران خصوصا در 200 سال اخير گرفتن همين عنصر خودباوري خصوصا از نسل جوان است.
رييس جهاد دانشگاهي از امام(ره) به عنوان معمار بزرگ بيداري و خود باوري ايرانيان و مسمانان ياد کرد و گفت: همان طور که ايشان گفت به جاي يک موجود شرقي اسلامي يک موجود غربي تحميل شده است و خودمان را گم کردهايم، حالا ديگر خودمان هم نميخواهيم خود را بفهميم چرا كه به جاي خودمان يک موجود غربي نشسته است.
وي افزود: امام(ره) در جايي ديگر ميگويند هيچ ملتي نميتواند استقلال پيدا کند مگر اين که خودش را بفهمد؛ مادامي که ملتي خودشان را گم کردهاند و ديگران را جاي خود نشاندهاند، نميتوانند استقلال پيدا کنند.
وي خاطرنشان کرد: امام(ره) رمز قدرت و عظمت کشور را بازگشت به خويشتن و خودباوري دانسته و ميگفتند بايد به خودمان اثبات کنيم که ما هستيم، شرق هم يک جايي است که خزائنش بيشتر از همه جا و متفکرانش بيشتر از همه جا بوده است چرا كه در واقع علم و تمدن از شرق به غرب رفته و لاکن اين تبليغات بوده که ما را به عقب زده است.
دکتر طيبي اظهار داشت: تشکيل جهاد دانشگاهي در 16 مرداد 1359 توسط جوانهاي مسلماني ايجاد شد که امامشان روح خودباوري در آنها دميده بود و ميخواستند حرف پير و مرادشان را ثابت کنند که جوان مسلمان ايراني داراي توان توليد علم، فکر و فن آوري پيشرفته است و فکر او، علم او و فناوري بومي او ميتواند محور توسعه و پيشرفت کشورش باشد.
مشاور فرهنگی رييس جمهور:
امروز معيار هويت ملی و اسلامی ما انديشههای امام (ره) است
در اين همايش دكتر علي منتظري مشاور فرهنگی رييس جمهور گفت: امروز معيار هويت ملی و اسلامی ما انديشههای امام (ره) است.
وي در ادامه خاطر نشان ساخت: امام معيار هويت ملی و اسلامی ما در عصر حاضر است لذا ما بايد به اين انديشه بپردازيم و معتقديم اين راه بايد ترويج شود و دانشجويان مبلغان و مروجان اين راه هستند.
وی ادامه داد: هويت ملی و اسلامی ما با انديشه و راه امام(ره) گره خورده و اين يك معيار تاريخی است. بايد توجه ويژه ای برای تبليغ آن داشته باشيم. لذا اين كار شدنی نيست مگر همه جوانها دانشجويان فرهنگيان و... با هم مشاركت كنند.هدف اصلی از اين برگزاری اين همايش اين است كه دانشجويان مبلغان و مروجان تبليغ انديشه امام در دانشگاهها باشند. دكتر منتظری افزود: هدف عمده ای ما اين نيست كه فقط شما در اين همايش و اردو حضور داشته باشيند بلكه هدف اين است كه با حضور در اين برنامه ها يك آمادگی نسبی جهت ترويج انديشه های امام بدست آورديد.
وی افزود: ما در جهاد دانشگاهی اجازه نخواهيم داد در سطح دانشگاه انديشه امام و راه امام مورد فراموشی و غفلت قرار گيرد.
وی همچنين با بيان اينكه ما بايد در اين نوع همايشها به شناخت جاذبه ها و دافعه های انديشه امام پی ببريم، گفت: برای اعتلای هويت كشور بايد انديشه های امام را گسترش دهيم لذا اگر در خصوص شناخت اين انديشه تعميق بدهيم قاعدتا ثمرات بيشتری بدست می آوريم.
وی در پايان افزود: طريق جاويد يعنی با مشاركت دانشجويان راه و انديشه امام را بشناسيم و در سطح جامعه گسترش دهيم زيرا هويت ايرانی اسلامی ما به اين انديشه و راه نياز دارد.
نايب رييس مجلس شورای اسلامی:
راه امام (ره)، طريق جاويد و طريق حق است
نايب رييس مجلس شورای اسلامی نيز با شركت در جمع دانشجويان حاضر در اين اردو در سخناني گفت: راه امام (ره)، طريق جاويد و طريق حق است و پذيرش قطعنامه 598 يكی از زيباترين رويشهای امام (ره) در دفاع از حق بود.
حجت الاسلام «محمد حسن ابوترابی»، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، در دومين اردوی فرهنگی دانشجويی طريق جاويد اظهار كرد: امام خمينی (ره) در تمامی لحظات عمر خود برای شناخت، دفاع و باور حق گام برداشت كه يكی از زيباترين روشها و لحظات آن در پذيرش قطعنامه تجلی يافت.
وي تصريح كرد: قيام برای خدا آن زمان معنا می يابد كه حق را بشناسيم و امام با توجه به شناخت از حق ترجيح داد تا با پذيرش قطعنامه از حق دفاع كند چرا كه نظريه سياسی اسلام مديريت و هدايت صحيح جامعه است.
وی با بيان اينكه بالندگی نظام از جمهوريت و اسلاميت آن است اذعان داشت: امام با توجه دقيق به پيام، مفاهيم و جايگاه جمهوری اسلامی اين نظام سياسی را با محتوای ناب دينی مطرح كردند كه اين نوع حاكميت نيز جايگاه وموقعيت سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امروز را برای ايران به ارمغان آورده است.
حجت الاسلام «ابوترابی» افزود: از آنجا كه حق دارای پشتوانه های عقلانی و عملی است باعث تداوم كلام وراه حق می شود و امام نيز چون تمامی توان و قدرت خود را برای اعتلای حق و مقابله با غير حق گذاشت راه و كلامش جاويد و ماندگار شد.
وی گفت: طريق جاويد، طريق حق است و هر اندازه انسان با معيارهای حق منطبق تر باشند ماندگارتر خواهند بود و از اين رو است كه نظام به مسير خود تداوم می دهد.
نايب رييس مجلس با اشاره به اينكه ازديدگاه قرآن غير حق به طور حتم زوا خواد يافت اظهار داشت: امام برای ملت واعتقاد مردم اهميت زيادی قائل بودند اما اين اعتقاد برای مردم مومن بود و اين ويژگی استثنايی امام (ره) بود كه تنها بر مبنای حق اتفاقات را سنجيده و آنانی را كه بر اساس حق رفتار می كردند شخصيت يافته و گرنه شخصيت خود را از دست میدادند.
معاون فرهنگي مرکز نشر آثار امام(ره):
سوء استفاده از مسايل عرفاني مسير انقلاب را دچار انحراف ميکند
معاون فرهنگي مرکز نشر آثار و انديشه هاي امام خميني(ره)در مراسم آغاز به كار اين اردوي چهار روزه يکي از خطرات بزرگ جامعه امروز و حتي جامعه فردا را کج فهمي ها و سوء استفاده از مسايل عرفاني دانست.
حجت الاسلام محمد علي خسروي اظهار داشت: اين مساله مي تواند مسير انقلاب را دچار انحراف کند.
وي گفت:عرفان امام (ره)را بايد در عرفان ائمه(ع) جستجو کرد چرا که امام نيز همانند ائمه براي رشد و شکل دادن به ويژگي هاي فکري و عرفاني انسان ها تلاش کرد.
وي با بيان اينکه "پس از انقلاب توفيق چنداني در رشد مسائل عرفاني و معنوي نداشته ايم "گفت: در زمينه هاي سياسي و اجتماعي کشور در حركت به سمت و سوي اسلام ناب محمدي که مد نظر امام(ره) نيز بود حرکت هاي خوبي داشته ايم اما از لحاظ عرفان و مسايل معنوي رشد چنداني نداشته ايم.
حجت الاسلام خسروي افزود: مي بينيم بيش از 170 نفر از افرادي که مدعي ارتباط با امام زمان(عج) هستند، در زندان به سر مي برند و اين به معناي آن است که در جامعه ما هر روز يک نفر به عنوان عارف پيدا شده و به علت پايين بودن سطح آگاهي مردم از نيات پاك آنها سوء استفاده مي شود.
وي با بيان اينكه" بايد اساس و ريشه اين گونه انحرافات را شناخت " اظهار داشت: جلوي اين مسايل تنها با زنداني کردن و مجازات افراد گرفته نمي شود.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه" نبايد تنها به جنبه هاي سياسي زندگي حضرت امام (ره)پرداخت "اذعان داشت: امام (ره) نه تنها سياستمداري بود که بيش از 2 هزار و 500 سال حکومت شاهنشاهي را به زانو در آورد، بلكه فردي بود که قله هاي عرفان و معنويت را طي کرده بود.
وي با بيان اينکه "امام (ره) عارفي بي ادعا بود" خاطر نشان کرد: ايشان در جايي مطرح کرده اند آرزو دارم دو رکعت نماز براي رضاي خدا بخوانم و اين به معناي دوري از امنيت و رسيدن به قله هاي معنويت است.
وي با اشاره به اين که امام(ره) قبل از سال 42 در مدرسه فيضيه درس اخلاق مي دادند، گفت: تاکيد امام (ره)بر خواندن مناجات ائمه اطهار(ع) و دقت به مضامين آن از مسايلي است که بايد مورد توجه جوانان امروز ما قرار بگيرد.
رييس جهاد دانشگاهي واحد مشهد:
اعتقاد عميق امام(ره) به جوانان ريشه در باورهاي ديني ايشان داشت
بر اساس اين گزارش،رييس جهاد دانشگاهي واحد مشهد در مراسم افتتاحيه اين اردو اظهار داشت: اعتقاد عميق امام(ره) به جوانان تنها ناشي از روحيه انقلابي ايشان نبود بلکه ريشه در باورهاي ديني ايشان داشت.
دکتر سيد علي اکبر شمسيان گفت: در واقع در سيره ايشان جوانان قلب جامعه و ضامن سلامتي جامعه بودند و حضور قوي آنان تحرک بالا، بالندگي، نوآوري و نشاط جامعه اسلامي بود.
رييس جهاد دانشگاهي واحد مشهد افزود: پيروزي انقلاب اسلامي، سرافرازي در جنگ تحميلي و موفقيت در عرصه هاي علمي و تحقيقاتي نيز مديون اعتقاد امام(ره) به جوانان و ميدان دادن به آنها بوده است.
دکتر شمسيان در ادامه خاطر نشان کرد: تحقيق پيرامون زندگي، افکار و انديشه رهبران تاريخ ساز جهان رمز گشايي از گذشته اي است که مبناي حرکت هاي آينده خواهان ميباشد.
دومين اردوی فرهنگی دانشجويی طريق جاويد در مشهد به كار خود پايان داد
دومين اردوی فرهنگی دانشجويی طريق جاويد با حضور 250 نفر از دوانشجويان سراسر كشور8 شهريور ماه در مشهد به كار خود پايان داد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم اختتاميه اين اردو گفت: پرداختن به انديشه امام(ره) نياز جامعه جوان است.
سعيد پورعلی با بيان اينكه " امام(ره) به عنوان رهبر تاثيرگذار و تحول آفرين توانست انديشه سياسی خود را در قالب نظام سياسی تحقق بخشد " گفت: برای شناخت و پويايی اين انديشه بايد تحليل شود.
وی افزود: درست است كه امام(ره) حضور فيزيكی در بين ما ندارند اما انديشه ای را كه معماری اش از نجف شروع شده در زوايای جوامع اسلامی و در بين جوانان ما وجود دارد.
سعيد پورعلی با بيان اينكه " امام(ره) هيچ گاه در ارتباط با قشر جوان مشكل نداشت " گفت :به همين دليل افكار و انديشه های امام(ره) روز به روز طنين اندازتر می شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، شناخت امام خمينی(ره) را منوط به پرداختن به كليد واژه های شخصيت ايشان دانست و گفت: بهتر است در كنار تحليل های صورت گرفته به واژه های كليدی شخصيت ايشان نيز بپردازيم.
وی با اظهار اميدواری كه سفيران خوبی برای ترويج انديشه های امام(ره) باشيم در خصوص اين كليد واژه ها گفت: در نظر گرفتن مصلحت يكی از كليد واژه هاست، چرا كه امام(ره) حتی در بحث اجتهاد و فقه پويا و سنتی اين مسئله را در نظر داشتند.
پورعلی ادامه داد: قانون عدالت و چگونگی اجرای آنها، جايگاه مردم و تعامل مردم و حاكميت از ديگر كليد واژه های ديگری است كه جای پرداختن به آنها می باشد.
خاطر نشان مي كند،در پايان اين اردو به برگزيدگان دو مسابقه فرهنگی و علمی جوايزی اهدا شد.
گفتني است،در اين اردوي چهار روزه شخصيت ها،صاحبنظران و اساتيدي همچون دكتر حسن رحيم پور ازغدي،دكتر حسينعلي قبادي، عباس سليمي نمين،دكتر سيد محمود بروجردي،حجه الاسلام و المسلمين محتشمي پورو...در خصوص ويژگي هاي امام خميني(ره) سخنراني نمودند.ح/الف
١٣:١٨ ١٠/٠٦/١٣٨٦