معاون علمي و فناوري رييس جمهور:
كار چنداني در تدوين الگوي توسعه علم وفنآوري دركشور نشده است
الگوي توسعه ملي نوآوري برپايه عرضه نوآوري،نياز جامعه ومحرك فرهنگي باشد
معاون علمي و فنآوري رييس جمهور با بيان اين كه در زمينه تدوين الگوي توسعه علم وفنآوري دركشور كار چنداني نشده است، تاكيد كرد: الگوي توسعه ملي نوآوري ايران بايد برپايه عرضه نوآوري، نياز جامعه ومحرك فرهنگي تدوين شود.
به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون علمي و فنآوري رييس جمهور 9 آبان ماه در نشست علمي «الگوي ملي توسعه نوآوري» كه در پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي برگزار شد، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي مجموعهاي آشنا و صميمي است كه در اجرا به برخي از مباحث پيرامون مديريت علم و فنآوري ميپردازد و ماموريت ما نيز غنابخشي به اين فعاليتهاست.
وي با اشاره به بررسي الگوي ملي توسعه نوآوري در چهل و چهارمين جلسه روساي دانشگاهها به عنوان اولين جلسه علمي گفت: در زمينه تدوين الگو و مدل توسعه و تعالي علم و فنآوري در ايران بسيار كم كار شده است.
دكتر واعظزاده در ادامه الگو و مدل را تصويري از واقعيت و راهنمايي براي تبعيت خواند و گفت: در اين عنوان(الگوي ملي توسعه نوآوري)، كلمه "ملي" در كنار "توسعه" مطرح شده كه نشان ميدهد اين امر فراتر از توسعه بخشي و منطقهيي است و الگوي آن نيز بايد با نيازها و امتيازات ما تناسب داشته و عملياتي شود و توسعه در اين عنوان به معني تكامل و تحول است.
وي ادامه داد: نوآوري، جوهر و ذات مجوعهاي از پديدهها مثل ايده، آرمان، علم، كالا، خدمات و ثروت مبتني بر آنها بوده و مدل بايد نسبت نزديكي با واقعيت داشته باشد نه اين كه عين واقعيت باشد بلكه تصويري اصلاح شده با روشهاي علمي كه گاه ساده سازي هم در آن وجود دارد.
دكتر واعظزاده با اشاره به اينكه الگوها بايد تناسب خوبي با محيط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و بيولوژيكي منطقه داشته باشند، اظهار كرد: در حال حاضر چهار مدل مخترعان (مربوط به قرن نوزدهم كه امروزه منسوخ شده)، خطي (مربوط به نيمه اول قرن بيستم كه اساس آن بر پژوهشهاي پردامنه بوده و امروز منسوخ شده)، با محرك بازار (مربوط به دهه هفتاد كه در آن بايد تقاضاي بازار را با بهبود نوآوريهاي موجود ارائه كرد) و مختلط، دو گانه يا عرضه و تقاضا (كه در آن مراحل ابتدايي چرخه نوآوري نيازمند كنجكاوي بوده و به تدريج به علم و فنآوري و محصول و ثروت تبديل ميشود) در دنيا براي نوآوري مطرح است.
معاون علمي و فنآوري رييس جمهور با اشاره به دو محرك عرضه نوآوري (كنجكاوي فردي) و تقاضا (نياز اجتماعي) در آخرين مدل كه به موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت نيز بيشتر نزديك است، گفت: در اين مدل، محيط بسامان داخلي اقتصادي و اجتماعي و نيز موقعيت رضايتبخش بين المللي ناشي از بالفعل شدن بيشتر تواناييها و در پيش گرفتن سياستهاي محافظه كارانه و با ريسك كم، لحاظ شده و وضعيت كنوني ما مطابق اين معيارهاي اروپايي نيست.
وي اظهار كرد: اين دو عامل نميتواند به الگوي توسعه ملي نوآوري در ايران بدل شود و براي تكميل آن به محرك فرهنگي نيز نياز است و شايد محرك فرهنگي Microsoft و IBM نيز همان فرهنگ بيتلها بود.
به گزارش ايسنا، واعظ زاده در بيان دلايل برتري اين الگو به مواردي چون تقويت و احتساب عامل سوم (فرهنگ) در سطح فردي، بنگاهها و جوامع، توجه به نوع حركت، تعيين موقعيت و ماموريتهاي نوعي مراكز و توصيف تكاملات آنها، اجراي اين مدل در عمل، اجراي طرح شهاب، باز كردن درب دانشگاهها، صنايع و كتابخانهها به روي عموم نوآوران جامعه و حمايت از نخبگان اشاره كرد.
وي خاطر نشان كرد: محرك فرهنگي را بايد با تقويت بنگاهها در پيش گيريم و توليد علم و نوآوري با چنين الگويي راحتتر عملي ميشود و كشوري با چنين مساحت و قدرت خريد بايد اساس تكامل را در داخل كشور بگذارد.
رييس پژوهشكده علوم انساني واجتماعي جهاد دانشگاهي:
اين نهادبسترمناسبي براي رشدتحقيقات علوم انساني است
پژوهشكده درمطالعات مناسبات نسلي در جهان اسلام پيشتازست
رييس پژوهشكده علوم انساني واجتماعي جهاد دانشگاهي با اشاره به فاصله قابل توجه تحقيقات علوم انساني در ايران با جهان و ضرورت پر كردن اين فاصله بر نقش و رسالت ويژه جهاد دانشگاهي در اين زمينه تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر قبادي، رييس پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي كه چهارشنبه شب در نشست علمي «الگوي ملي توسعه نوآوري» سخن ميگفت، اظهاركرد: روح جهاد دانشگاهي با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري، روح انقلابي و فرهنگي است و علوم انساني به عنوان حوزه مورد توجه اين پژوهشكده بايد مسائل را شناخته و به مسوولان كمك كند نه آنكه فقط به عنوان مشاور عمل كند.
وي با بيان اينكه سرمايه اصلي پژوهشكده، تداوم اهداف امام(ره)، انقلاب اسلامي و انقلاب فرهنگي است، گفت: پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي موافقت قطعي شوراي گسترش وزارت علوم را دريافت كرده و اكنون داراي 10 گروه پژوهشي، سه مركز خدمات تخصصي، 32 نفر عضو هيات علمي تمام وقت، 25 نفر هيات علمي نيمه وقت، 100 نفر عضو هيات علمي پاره وقت و 26 نفر عضو عادي و چهار نشريه علمي تخصصي ميباشد كه يكي از آنها حائز رتبه علمي - پژوهشي است.
رييس پژوهشكده علوم انساني واجتماعي جهاد دانشگاهي افزود: پژوهشكده در سال 85 رتبه A پژوهشي و مقام نخست را در ميان موسسات تحقيقاتي عمومي كسب كرد و در سال گذشته كمتر از 300 ميليون تومان از اعتبار پژوهشي دو ميليارد توماني پژوهشكده از محل اعتبارات متمركز بوده است.
دكتر قبادي با اشاره به آنچه عقب ماندگي 50 برابري علوم انساني از علوم پايه در ايران خواند، خاطر نشان كرد: در توليد علم جهاني در سال 2005 در علوم پايه 240 برابر و در علوم انساني 11 هزار و 896 برابر از دنيا فاصله داريم و جهاد دانشگاهي به عنوان يك نهاد انقلابي در ميان ساير نهادها وظيفه بيشتري براي پر كردن اين فاصله دارد.
وي تاكيد كرد: پژوهشكده در زمينه مطالعات و تحقيقات مناسبات نسلي در سطح جهان اسلام مقام اول را داشته و از جهت اثربخشي پژوهشها از طريق جلب همكاري نهادهايي از جمله سازمان ملي جوانان، معاونت پژوهشي وزارتت آموزش و پرورش، معاونت هدفمند كردن يارانههاي وزارت رفاه و بسياري از نهادهاي ديگر مقام نخست را داشته و بيشترين سطح همكاري پژوهشهاي كاربردي ميان اين مراكز برقرار است.
به گزارش ايسنا، دكتر قبادي با اشاره به اينكه پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي برنده جشنواره خوارزمي نيز بوده است اظهار كرد: ما ميتوانيم كمك خوبي به تهيه و تدوين نقشه جامع علمي كشور داشته باشيم و در سال 85، 87 طرح نامه در حوزه مطالعات توسعه انجام دادهايم كه نمونه بارز آن طرح جامع هويت دانش آموزان ميباشد كه با همكاري وزارت آموزش و پرورش در پژوهشكده در حال انجام است.
وي در پايان با تسليت درگذشت قيصر امينپور، وي را از جمله نوادر شاعران انقلاب خواند كه توانست خلاقيتهاي ادبي خود را در عرصه آكادميك نظريه پردازي و عرضه كند.ح/الف
١٤:١٩ ١٢/٠٨/١٣٨٦