رئيس جمهور در پيامی به بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران، هدايت و بيدارگری و برپايی جامعه سراسر عدل را اهداف نزول كلی قرآن كريم بيان كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به مشهد مقدس، پيام محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور اسلامی ايران به بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران، صبح امروز، دوشنبه 20 مهرماه توسط محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی در آيين اختتاميه اين جشنواره قرائت شد.
متن كامل پيام رئيس جمهور به شرح ذيل است:
باسمه تعالی
«اللهم عجل لوليك الفرج و العافية و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه»
با سلام
قرآن كريم وديعه سنگين الهی و قول ثقيل است كه به قلب پيامبر عظيم الشأن اسلام القا شده است. بزرگی قرآن كريم از ظرف آن و بزرگی ظرف از مظروف آن پيداست. قرآن حاوی ذكر برای همه جهانيان است، چراغ هدايت بزرگی برای قدم نهادن در صراط مستقيم است.
معلوم است كتابی كه از ناحيه خداوند متعال و با اين واسطه به بشر رسيده است، سراسر صدق و حقيقت و نور هدايت است. رسالت اين كتاب، جهانی است. پيام های او جهانی است و نسخه درمان دردها و برنامه هدايت انسان ها در هر سطح و مرتبه و منزلتی است. از انسانهای عادی تا اولياءالله همه و همه مخاطب قرآن كريم هستند. اين كتاب سفر گسترده ای است كه برای همه جان ها مهيا شده است. درك و لمس حقايق اين كتاب عظيم، با طهارت روح و نفس و طهارت زندگی مادی و معنوی امكان پذير است.
عزيزان! اهداف كلی از نزول قرآن دو چيز است: اول هدايت، بيدارگری، تربيت و تعليم و تزكيه انسان ها و قرار دادن آنان در مسير كمالی است كه در نهايت به انسان كامل ختم می شود. انسان كامل نمونه اتم و اكمل انسان قرآنی است. انسان كامل قرآن ناطق و تجسم قرآن است.
و هدف دوم، برپايی جامعه سراسر عدل است؛ جامعه ای كه بر پايه قسط و عدل بنا شده باشد، از آن جامعه بوی شكوفايی، كمال و حيات طيبه بر مشام می رسد. اين دو هدف، هر دو، دو مقصد متعالی هميشگی است؛ و اين همان صراط مستقيم الهی و امر الهی و نتيجه عبوديت خدا هست و اراده الهی بر تحقق اين دو هدف و امر استوار است كه در اصل دو تجلی از يك حقيقت هستند.
اميدوارم در بيست و چهارمين دوره جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران كه با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و معارف والای قرآن كريم در مشهد مقدس در جوار حرم امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برگزار می شود، گام های بلندی برای تعليم و تربيت انسان و رسانيدن او به قله كمال در پرتو توحيد و ايمان الهی كه اسوه آن رسول الله(ص) و ائمه هدی عليهم السلام هستند، برداشته شود.
ار درگاه خداوند سبحان برای شركت كنندگان در اين محفل نورانی توفيق درك حقايق قرآنی و برای بانيان و برگزاركنندگان آن، توفيق خدمت در اين مسير مستقيم و انسان ساز را مسئلت می نمايم.
التماس دعا
محمود احمدی نژاد
رئيس جهاد دانشگاهی:
حضور جوانان قرآنی در عرصههای فنآوری در جذب ساير جوانان به قرآن مؤثر است
رئيس جهاد دانشگاهی با اشاره به اين كه جوانان بايد در عرصه های علمی حضور پررنگی داشته باشند، گفت:حضور جوانان قرآنی در عرصه های فنآوری در جذب ساير جوانان به قرآن مؤثر است.
بر اساس اين گزارش،در آئين اختتاميه بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران كه امروز، 20 مهرماه، در شهر مقدس مشهد برگزار شد، «حميدرضا طيبی» رئيس جهاد دانشگاهی، گفت: برگزاری اين جشنواره محصول كار گروهی جامعه دانشگاهی است كه باور دارم كه عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ايران در سايه بهره مندی از تعاليم قرآن و ائمه هدی(ع) است.
وی بيان كرد: مشكلات جوامع انسانی به طور عام و جمهوری اسلامی ايران به طور خاص عمل نكردن به فرامين قرآنی است. اين كتاب مكرر خود را به عنوان راهنمای پرهيزگاران معرفی می كند و فردی كه فقط معنای ظاهری قرآن را درك كند اذعان خواهد كرد كه خير دنيا و آخرت در گرو عمل به اين دستورات است.
طيبی اظهار كرد: سؤال اين است كه با دارا بودن اين تعاليم الهی و داشتن نيروهايی بااستعداد و خستگی ناپذير چگونه هنوز با آرمان های بلند انقلاب اسلامی فاصله داريم كه بايد علل اين مشكلات را برای رفع آنها پيدا كرد.
وی با اشاره به اين كه جهادگران جهاد دانشگاهی با حداقل امكانات و با داشتن ايمان و اعتقاد راسخ گام های بلندی را در زمينه پيشرفت فناوری های نوين برداشته اند، گفت: ريشه مشكلات در نبود حركت صحيح در جهت برنامه ريزی های انجام شده است و افراد قرآنی اگر در زمينه نوآوری و پيشرفت جامعه گام بردارند، به طور حتم جوانان بيشتر به سمت قرآن جذب می شوند، زيرا علل پيشرفت اين فرد را در عمل به فرامين قرآن می دانند.
رئيس جهاد دانشگاهی در پايان با اشاره به اين كه ضعف بزرگ در درك نكردن مفاهيم قرآنی در بين جوانان، تسلط نداشتن بر زبان عربی است، خاطرنشان كرد: سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان كشور در كنار فعاليت های شايسته ای كه انجام داده است، از قبيل راه اندازی خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، ايجاد سايت شهر قرآن، ارائه نشريات تخصصی قرآنی،ايجاد پژوهشكده ميان رشته ای و برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران و مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان، بايد راهی را هم برای آسان سازی فراگيری زبان عربی ارائه دهد.
رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:
بومی سازی و كاربردی كردن علوم انسانی بدون توجه به قرآن امكان پذير نيست
رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آيين اختتاميه بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران تصريح كرد: بومی سازی و كاربردی كردن علوم انسانی بدون توجه به قرآن و آموزه های اين كتاب مبين امكان پذير نيست.
اين گزارش مي افزايد،حجت الاسلام و المسلمين محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نيز در اين مراسم با ابلاغ سلام گرم مقام معظم رهبری و دعای خير ايشان به مسئولان و متسابقان، اظهار اميدواری كرد با برپايی اين قبيل جشنواره ها، شاهد ترويج معارف قرآن در ميان نسل جوان و فرهيخته باشيم.
وی خطاب به دانشجويان قرآنی حاضر در مراسم تصريح كرد: پرچم قرآن در دانشگاه ها توسط شما برافراشته شده و نگاهی به گذشته ما را اميدوار می كند ولی نگاه به آينده نيز ما را متوجه راه بسيار طولانی كه در اين راستا در پيش است، می كند.
محمديان در ادامه با طرح اين پرسش كه بايد ديد انتظار از دانشگاه در عرصه فعاليت های قرآنی چيست، به بيان پاسخ های خود به اين پرسش در 10 عنوان پرداخت.
رئيس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: انتظار نخست اين است كه فضای عمومی و فرهنگ غالب در فضای در دانشگاه ها، فضای آشنايی قرآنی و انس با اين كتاب مبين باشد و اين امر انتظار زيادی از قشر فرهيخته و دانشگاهی در يك جامعه اسلامی و انقلابی نيست؛ بايد از فضای دانشگاه ها، عطر قرآن به مشام برسد قرآن محور فعاليت های علمی و فرهنگی باشد.
وی اضافه كرد: تلاوت قرآن و آشنايی با ترجمه مقدمه است و آن چيزی كه نياز حداكثری است، عمل به آموزه های قرآنی در عرصه فعاليت هاست.
محمديان با تأسف اعلام كرد كه بيش از نيمی از دانشجويان ما در روخوانی قرآن نيز مشكل دارند كه بايد سؤال كرد آموزش و پرورش در اين ارتباط چه می كند؟
رئيس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تعريف شاخص های موفقيت در عرصه فعاليت های قرآنی را انتظار ديگر از دانشگاه ها بيان كرد و متذكر شد: چرا در زمينه های مختلف ما شاخص های را تعريف كرده ايم، ولی وقتی به كارهای بزرگ قرآنی می رسيم، شاخصی نداريم؛ بدون شاخص نمی توان ميزان موفقيت در عرصه فعاليت های قرآنی را مشخص كرد.
وی به سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان ايران توصيه كرد با همكاری همه دغدغه مندان فعاليت های قرآنی در راه تعريف اين شاخص ها برای جامعه گام بردارد.
محمديان افزود: آسيب شناسی جامعه در زمينه ارتباط با قرآن را از ديگر وظايف و رسالت های دانشگاه بيان كرد و گفت: اگر شاخص ها در زمينه فعاليت های قرآنی تعريف شود، اين آسيب شناسی نيز محقق می شود. در عين حالی كه قرآن در جامعه ما دارای منزلتی خوب است، ولی در بخش های هم ما ضعف داريم كه بايد آسيب شناسی شود.
به گفته وی، معرفی سبك زندگی قرآنی از ديگر انتظاراتی است كه از دانشگاه در عرصه فعاليت های قرآنی می رود، چرا كه هر مكتب و انديشه ای سبك زندگی خاصی را ارائه می كند و دانشگاهيان قرآنی بايد مشخص كنند كه سبك زندگی قرآنی و نحوه آن چگونه است.
رئيس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، لزوم نوآوری در زمينه پرداخت به قرآن در دانشگاه ها را يادآور شد، گفت: بخش اعظم دانشجويان ما، جوانان هستند و اين قشر به دنبال نوآوری هستند؛ بايد جشنواره های قرآنی ما هر سال نسبت به سال قبل، در زمينه های مختلف از نوآوری برخوردار باشد.
وی با بيان اينكه در زمينه تلاوت قرآن، آموزش و تبليغ و ترويج قرآن بايد نوآوری داشته باشيم، گفت: متأسفانه در بسياری از محافل قرآن تنها در مقدمه است كه بايد قرآن وارد متن شود و جلسات ويژه قرآنی زيادی شكل بگيرد.
محمديان همچنين يادآور شد: متأسفانه در محافل و مجالس بيش از نيمی از حضار، معانی آياتی كه تلاوت می شود را نمی دانند كه می توان با ابداع روش های خاص، اين امكان را فراهم كرد كه معانی آيات نيز در همان همگام ارائه شود.
مطالبه گری از حاكميت و مديران برای تلاش در جهت تحقق فرهنگ قرآنی، محور ديگری بود كه مورد تأكيد رئيس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها قرار گرفت.
وی در اين ارتباط گفت: حاكميت و مديران در اين راستا وظيفه مضاعفی دارند؛ چرا كه قرآن برای زينت مجالس نازل نشده، بلكه برای تحقق در جامعه نازل شده است و مديران با پذيرفتن مسئوليت، به طور نانوشته متعهد می شوند، به آموزه های قرانی عمل كنند.
محمديان ادامه داد: توجه به حساسيت های دشمنان زمينه قرآن يكی ديگر از انتظارات از دانشگاهيان است. قرآن از لحظه نزول تا امروز همواره دشمن داشته است و هرچه كه ياران پيامبر(ص) محكم بودند، دشمنان آنها نيز محكم بودند.
رئيس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با اظهار تأسف از اينكه در برخی از كشورهای اسلامی آيات جهاد از كتب دينی دانش آموزان حذف شده است، تأكيد كرد: بايد به آياتی كه مانع از سلطه ارباب قدرت بر كشورهای اسلامی شده، توجه خاص داشته باشيم. قرآن امروز برای احيای تمدن اسلامی و هويت اسلامی تأثيرگذار است و بايد متوجه باشيم، آياتی كه دشمنان به دنبال حذف آنها هستند، ناشی از تأثيرگذاری آنها بوده است.
وی ادامه داد: از دانشگاه انتظار می رود، نسبت به معرفی قرآن و معارف ناب آن در سطح بين المللی اهتمام ورزد؛ چرا كه ما معتقديم قرآن برترين كلام است بايد اثبات كنيم كه اين حرف ما درست است و اين كار نيازمند كارهای علمی فراوانی است.
محوريت معارف قرآنی در علوم انسانی محور بعدی بود كه مورد تأكيد محمديان قرار گرفت و در اين ارتباط گفت: علوم انسانی سالهاست كه به دغدغه صاحبان انديشه تبديل شده است؛ چرا كه عمده علوم انسانی در كشورمان وارداتی و ترجمه است و ما كمتر توليد داشته ايم.
به گفته وی، بومی سازی و كاربردی كردن علوم انسانی بدون توجه به قرآن و آموزه های اين كتاب مبين امكان پذير نيست و بايد بپذيريم كه وحی نيز از منابع علوم است.
حجت الاسلام محمديان، توجه به آيات كليدی و استراتژيك قرآن را مورد تأكيد قرار داد و با اشاره به آيه «فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا» گفت: بر اساس اين آيه، گام اول كفر به طاغوت است و بعد از آن ايمان و اين آيه سعادت، استقلال و آقايی ملت ما را تضمين می كند.
وی همچنين با قرائت آيه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْیَهُودَ»، خاطرنشان كرد: برای مسلمانان كه می دانند در عرصه بين الملل چه می گذرد، يك آيه كليدی است و عزت مسلمانان در اين است كه اين آيه را عملی كنند.
دبير جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران:
جشنواره ملی قرآن بزرگترين رويداد قرآنی ـ دانشجويی ايران را رقم می زند
جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران در زمره معتبرترين مسابقات قرآنی كشور و لذا خاستگاه هزاران دانشجو از رشته های مختلف تحصيلی است كه هر ساله، بزرگترين رويداد قرآنی ـ دانشجويی را رقم می زند.
در اين مراسم عيسی عليزاده، دبير بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران و معاون سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان كشور، نيز گزارشی از روند برگزاری جشنواره بيست و چهارم را ارائه كرد.
وی با بيان اينكه جشنواره ملی قرآن دانشجويان، با سابقه ترين و پربارترين حركت فرهنگی در دانشگاه ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی است، تصريح كرد: اين جشنواره كه ربع قرن از اجرای آن می گذرد، در زمره معتبرترين مسابقات قرآنی كشور است و لذا خاستگاه خيل عظيم و مشتاق هزاران دانشجو از رشته های مختلف تحصيلی است كه هر ساله حول محور قرآن؛ حبل متين الهی، بزرگترين رويداد قرآنی ـ دانشجويی را رقم می زند.
دبير جشنواره ملی قرآن تأكيد كرد: بی ترديد حركت فرهنگی از اين دست كه از سال های آغازين دهه شصت و توسط جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی برخاسته از متن انقلاب اسلامی شروع شد، زمينه ساز بروز و نمود استعدادهای فراوانی شده است و تقويت آن مقدمات نيل به ايرانی عزيز، اخلاقی و سربلند را فراهم می كند.
عليزاده پيوند ميان دانشگاه و قرآن را وجه تمايز اين جشنواره بيان كرد و افزود: ويژگی منحصر به فرد اين دوره، برگزاری آن در جوار مضجع شريف سلطان سرير ارتضا حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است كه با توجه به اين مهم، تجلی بهره مندی از پيوند ناگسستنی قرآن و عترت فراهم شده است.
معاون سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان كشور يادآور شد: دبيرخانه جشنواره ملی قرآن حضور خيل عظيم علاقمند و برگزيده قرآنی كشور در جوار اين منبع فيض و بهره مندی از انوار قدسيه آن آستان مقدس را مهم ترين دستاورد اين دوره می داند و به يقين همه متسابقان اين مرحله، در زمره برگزيدگان نهايی و مشمولان رحمت الهی هستند.
دبير جشنواره ملی قرآن دانشجويان با اظهار اميدواری به اينكه با برنامه ريزی بهتر، شاهد رشد و بالندگی اين مسابقات در دوره های آينده باشيم، گفت: البته با توجه به ارائه نقطه نظرات و پيشنهادات از سوی شورای هماهنگی فعاليت های قرآن و عترت، پيش بينی می شود برخی رشته های جشنواره به ويژه ترجمه و تفسير دستخوش برخی تغييرات شكلی و محتوايی قرار گيرد.
وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات برگزاری جشنواره ملی قرآن از مهرماه سال گذشته در دانشگاه های زير مجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دانشگاه های جامع علمی كاربردی، آزاد اسلامی، پيام نور، علوم و معارف قرآن كريم در هشت رشته تحقيق، ترتيل، حفظ 5، 10، 20 جزء و كل قرآن كريم و ترجمه و تفسير، از همكاری مسئولان و همكاران در برگزاری مراحل قبلی اين مسابقات تشكر كرد.
عليزاده با بيان اينكه ابتدا قرار بود اين جشنواره در ارديبهشت سال 1388 برگزار شود، درخواست برخی نهادها و سازمان ها را برای تعويق مسابقات، علت تأخير برگزاری آن بيان كرد.
دبير جشنواره ملی قرآن، با اعلام اينكه در اين دوره بيش از 400 نفر در هشت رشته به رقابت پرداختند و با تشكر از هيئت داوران و كميته نظارت كه با سعه صدر نسبت به قضاوت عادلانه و دقيق اهتمام ورزيدند، گفت: بی ترديد رشد محتوايی و كيفی اين برنامه از اصلی ترين اهداف و دغدغه های دبيرخانه است كه اين مهم جز با ارائه راهكارها و نقطه نظرات دانشجويان، اساتيد، مسئولان و تمامی دلسوزان اين عرصه ميسر نيست.
معاون سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان كشور اضافه كرد: برگزاری اين برنامه ها زمانی موجبات رضايتمندی برگزاركنندگان را فراهم می كند كه با پايان هر مرحله شاهد حركت يك گام به جلو، در عرصه كسب معرفت قرآنی و مصونيت دانشگاه ها باشيم و بی ترديد دانشجويان حاضر در اين مرحله به عنوان سفيران قرآنی دانشگاهی، نقش مهمی را در اين عرصه برعهده دارند.
وی در پايان با تشكر از استانداری خراسان رضوی، همكاران خود در سازمان فعاليت های قرآنی دانشجويان كشور و رئيس و مسئولان جهاد دانشگاهی واحد مشهد مقدس، اهم برنامه های سازمان متبوع خود را با 8 محور، به شرح ذيل اعلام كرد:
1 ـ آسيب شناسی جشنواره های قرآنی دانشجويان و تدوين آيين نامه ويژه دانشجويان با توجه به مباحث محتوايی.
2 ـ تشكيل شورای سياستگذرای و انجام مقدمات برگزاری سومين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان و زمينه سازی برای حضور و رقابت خواهران دانشجو برای اولين بار پس از پيروزی انقلاب اسلامی در اين دوره.
3 ـ انتشار فصلنامه عملی ـ پژوهشی ميان رشته ای فعاليت های قرآنی.
4 ـ انتشار فصلنامه ميان رشته ای ـ دانشجويی عقيق.
5 ـ اجرای طرح آموزش الكترونيكی روخوانی و روانخوانی قرآن كريم.
6 ـ تكميل فرم های دوم و سوم پايگاه اطلاع رسانی قرآنی دانشجويان (ايسكا)
7 ـ برگزاری سومين دوره فضاسازی هنری سوره های قرآن كريم.
8 ـ دومين دوره فراخوان ديدگاه های مديريتی سوره های قرآن كريم.
اعلام اسامی برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران
اسامی برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران در رشته های حفظ، ترجمه و تفسير و قرائت ترتيل و تحقيق قرآن كريم در دو بخش برادران و خواهران اعلام شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به مشهد مقدس، اسامی برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران در رشته های حفظ، ترجمه و تفسير و قرائت ترتيل و تحقيق قرآن كريم در دو بخش برادران و خواهران به شرح ذيل است:
در رشته حفظ 5 جزء برادران: جاسم شميری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، نفر اول؛ مجتبی خيری از دانشگاه شهيد باهنر كرمان، نفر دوم و محمدصادق قاسمی از دانشگاه علوم پزشكی جهرم، نفر سوم.
در رشته 10 جزء برادران: حامد محمدمرادی از دانشگاه قم، نفر اول؛ سجاد رحيمی از دانشگاه علوم و معارف قرآن مشهد، نفر دوم و مسعود كريمی از دانشگاه تربيت معلم، نفر سوم.
در رشته حفظ 20 جزء برادران: علی قلعه نويان از آموزش و پرورش تهران، نفر اول؛ محمد انگشبه از دانشگاه خليج فارس، نفر دوم و جواد شاهينی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد، نفر سوم.
در رشته حفظ كل برادران: محمد خطيبی از دانشگاه تهران، نفر اول؛ هاشم سلطانی نژاد از دانشگاه شهيد باهنر كرمان، نفر دوم و علی رضازاده جويباری از دانشگاه پرديس قم، نفر سوم.
در رشته قرائت ترتيل برادران: ابوالفضل زيبايی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، نفر اول؛ شهيد داوودی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، نفر دوم و الياس خلوصی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، نفر سوم.
در رشته قرائت تحقيق برادران: حامد ولی زاده از دانشگاه علوم پزشكی اروميه، نفر اول؛ وحيد وكيلی از دانشگاه پيام نور آذربايجان غربی، نفر دوم و قاسم مقدمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، نفر سوم.
در رشته حفظ 5 جزء خواهران: طاهره نايبی از دانشگاه علوم پزشكی قم، نفر اول؛ زينب دهباشيان از دانشگاه تربيت معلم سبزوار، نفر دوم و مهسا اسدی از دانشگاه اصفهان، نفر سوم.
در رشته حفظ 10 جزء خواهران: فاطمه قرايی از دانشگاه قم، نفر اول؛ الهام ولايی ها از دانشگاه علوم و معارف قرآن تهران، نفر دوم و مينا احمدی از دانشگاه تربيت معلم آذربايجان شرقی، نفر سوم.
در رشته حفظ 20 جزء خواهران: سيده زينب موسوی ملكی از دانشگاه علوم پايه زنجان، نفر اول؛ زينب شعبانی از دانشگاه مذاهب اسلامی، نفر دوم و مريم جان نثاری از دانشگاه كاشان، نفر سوم.
در رشته حفظ كل خواهران: الهام منگلی از دانشگاه علامه طباطبايی، نفر اول؛ عاطفه رفيع منزلت از دانشگاه صنعتی اصفهان، نفر دوم و حميده ايرانمنش از دانشگاه شهيد باهنر كرمان، نفر سوم.
در رشته قرائت ترتيل خواهران: محبوبه نصيری از دانشگاه پيام نور آذربايجان شرقی، نفر اول؛ عائده محبی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك، نفر دوم و فاطمه رحمدار از دانشگاه شيراز، نفر سوم.
در رشته قرائت تحقيق خواهران: رضوان جلالی فر از دانشگاه پيام نور قزوين، نفر اول؛ مرضيه فيروززاده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، نفر دوم و الهام سلطانی نژاد از دانشگاه پيام نور كرمان، نفر سوم.
در رشته ترجمه برادران و خواهران: ابوالفضل حاجی حيدری از دانشگاه امام صادق(ع)، نفر اول؛ محمدرضا سوادكوهی از دانشگاه فردوسی، نفر دوم؛ قربان محمدباشام از دانشگاه تهران، نفر سوم؛ مصيب علی عباسی از دانشگاه جامع علمی كاربردی خراسان جنوبی، نفر چهارم و صغری لك زايی از دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم شيراز، نفر پنجم.
در رشته تفسير برادران و خواهران: محمد محمدطاهری از دانشگاه علوم پزشكی مازندران، نفر اول؛ رقيه اكبرنژاد از دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم خوی، نفر دوم؛ مريم عميدی مظاهری از دانشگاه تربيت مدرس، نفر سوم؛ حمزه سلطانيان از دانشگاه جامع علمی كاربردی تهران، نفر چهارم و معصومه مؤيدی از دانشگاه قم، نفر پنجم.
همچنين نفرات برتر مسابقه كتابخوانی طرح «الفت» به اين شرح اعلام شد: معصومه مؤيدی، نفر اول؛ حسين مناحی زاده، نفر دوم و مهدی شريف زاده، نفر سوم.ح/الف