آيين اختتاميه و تقدير از برگزيدگان چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي صبح امروز 10 خرداد ماه به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهي در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
رييس جهاد دانشگاهي:
دولت با روحيه انقلابي رويكرد ملي به توانمنديهاي داخلي داشته باشد
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي به نقل (ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور دكتر نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رييس جمهور،دكتر سيد حميدرضا طيبي رييس جهاددانشگاهي،دكتر نادري منش معاون آموزشي وزارت علم،تحقيقات و فناوري،حجه الاسلام و المسلمين محمدنژاد معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه و جمع كثيري از اساتيد و دانشجويان برگزار شد،دكتر سيد حميدرضا طيبي رييس جهاد دانشگاهي در سخناني با بيان اينكه حلقه مفقوده تجاريسازي دانش بايد توسط معاونت علمي و فناوري پر شود، اظهار كرد: در حال حاضر در عرصه توليد علم و تجاري سازي در كشور مشكلي وجود ندارد، بلكه مشكل اصلي كاربردي كردن علم و فناوري است، توقع ما از دولت اين است كه با روحيه انقلابي رويكرد ملي به توانمنديهاي داخل داشته باشد.
طيبي با بيان اينكه اكثر عناوين پاياننامههايي كه در اين دوره از جشنواره ارائه شده مرتبط با نيازهاي كشور است، گفت: براي اينكه بتوان پاياننامههاي كاربردي در كشور داشته باشيم بايد توانمنديهاي خود را بيش از پيش باور داشته باشيم.
وي افزود: متاسفانه برخي مسئولان در عمل باور جدي نسبت به توانمنديهاي داخلي ندارند.
وي با اشاره به برنامههاي توسعهاي كشورها، گفت: تفاوت الگوي توسعه در برداشتهاي فرهنگي است، البته باور اين است كه راه را ميدانيم بنابراين ميتوانيم روند توسعه كشور را پيش ببريم.
وي يادآور شد: در كشور ما جريانات منفعت از قبل از انقلاب شكل گرفته و در تجارت و واردات توانمنديهاي خوبي دارد. بحث اين است كه نمي توان اين جريان منافع را ناديده گرفت اما مي توان اما ميتوان جهت آن را به سمت به توليد معطوف كرد.
رييس جهاد دانشگاهي گفت: در ايران بايد جايگاههاي صنعتي با اقتضائات زمان انتخاب شود چرا كه دهه پيشرفت و عدالت، مديران خاص خود را ميخواهد.
رييس جهاد دانشگاهي همچنين تاكيد كرد: مسئولان بايد قدرت اتخاذ تصميمات انقلابي را داشته باشند. چرا كه تنها سه برنامه تا رسيدن به سند چشم انداز بيست ساله باقي مانده است و نيازمند اتخاذ چنين تصميماتي براي رسيدن به اهداف هستيم.
وي ادامه داد: خوشبختانه نقشه جامع علمي كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است و رييس جمهور نيز دقت خوبي در آن دارند و تاكيد شده كه نقشه داراي شاخصهاي عددي باشد.
وي همچنين با اشاره به بررسي برنامه پنجم توسعه در مجلس، ابراز اميدواري كرد: نقشه جامع علمي نيز در تدوين برنامه پنجم در مجلس مورد استفاده قرار گيرد.
معاون علمي رياستجمهوري:
جهاد دانشگاهي بايد حلقه وصل نيازها و مراكز تحقيقاتي باشد
معاون علمي و فناوري رييس جمهور در مراسم اختتاميه چهاردهمين دوره پاياننامه سال دانشجويي، تاكيد كرد: جهاد دانشگاهي بايد حلقه وصل نيازها و مراكز تحقيقاتي باشد و در فعاليتهاي تحقيقاتي راههاي ميانبر را شناسايي كند.
دكتر نسرين سلطانخواه در اين مراسم پژوهش را مهمترين عامل براي توسعه و پيشرفت كشور دانست و اظهار كرد: اگر باور داشته باشيم كه علم و فناوري زيرساخت همه امور است، آن موقع است كه علم پايه و مبناي كارها ميشود.
وي با بيان اينكه در گذشته عرصههاي قدرت نمايي در دنيا ميزان توانمنديهاي نظامي و صنعتي بود، گفت: در حال حاضر عنصر اصلي مقايسه قدرت، عنصر دانايي است، از اين روست كه مقام معظم رهبري فرمودند دانش عامل عزت، رفاه، امنيت و قدرت است.
به گفته سلطانخواه، هرچه ميزان تسلط بر عنصر دانايي بيشتر شود به طور قطع تضمين كننده اين است كه مسير پيشرفت و توسعه هموار ميشود كه در اين راستا بايد به توليد دانش دست يافت كه اين كار نيز نيازمند پژوهش است تا پاسخگوي نياز حال و آينده باشد.
وي با تاكيد بر اينكه پژوهش به دو دسته تقسيم ميشود، پژوهشهاي معطوف به نيازهاي آينده و مرزهاي دانش و پژوهشهاي پاسخگوي نيازهاي روز كشور از جمله آن است.
به گفته معاون علمي و فناوري رييس جمهور، مركز ثقل انجام پژوهشها در اكثر كشورها، دانشگاهها و مراكز پژوهشي و محور اصلي انجام پژوهشها نيز دانشجويان تحصيلات تكميلي است كه خوشبختانه در حال حاضر در كشور 40 تا 50 هزار دانشجوي تحصيلات تكميلي در دانشگاهها مشغول به تحصيل هستند كه ظرفيت خوبي در حوزه پژوهش به شمار ميروند.
رييس بنياد ملي نخبگان با اشاره به دو سرمايه انساني و مالي كه در اختيار كشورهاست، تاكيد كرد: اين سرمايهها بايد به بهترين وجه در پاسخگويي به نيازها استفاده شود تا هم مشكلات حل شده و هم محققان رضايت روحي و رواني به دست آورند.
وي با بيان اينكه در اين عرصه بايد نيازهايي شناسايي و تبديل به موضوع شود، گفت: تبديل نيازها به موضوع در نوبه خود كار بسيار مهمي به شمار ميرود. اين نيازها در جايي بيرون از مراكز تحقيقاتي مانند صنعت و سازمانهاي اجتماعي كه توانايي تشخيص نيازها را دارند بايد شناسايي شود. اما متاسفانه يكي از مشكلات اين است كه مكانهايي كه نياز دارند توانايي تبديل آنها به مساله را ندارند، بنابراين بايد بتوانيم به نحو مطلوب مسالهشناسي و مسالهيابي كنيم و سپس دانشجويان را درگير پاسخگويي به آنها كنيم.
سلطانخواه درباره راهكارهاي حل اين مشكلات نيز توضيح داد: مهمترين موضوع اين است كه بايد به سمت تقاضامحوري پيش برويم تا بتوانيم حلقه مفقوده عرضه و تقاضا را حل كنيم. همچنين بايد راه تعريف مساله را ياد بگيريم.
به گفته وي، يكي از مهمترين كارهاي ديگري كه بايد انجام شود اين است كه از پژوهش و پژوهشگر حمايت لازم صورت گيرد كه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تلاش كرده كه اين حمايتها را انجام دهد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور خاطر نشان كرد: خوشبختانه در دهه چهارم انقلاب اسلامي، در باور به توانمنديها و داشتههاي خود و تكيه بر آنچه خود داريم، در اوج خود قرار داريم كه اين مهم در سايه وجود روحيه خودباوري و اعتماد به نفس و باور به توان مردم در مقام معظم رهبري است. همچنين اين روحيه نيز در رييس جمهور وجود دارد كه همواره شعار «ميشود، ما ميتوانيم» را سر دادهاند.
وي در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حمايت از پژوهش و پژوهشگران، حمايت از دانشجويان دكتري و طرح اعطاي پژوهانه به اين دانشجويان را يكي از اين اقدامات بيان كرد و گفت: اين طرح در نيمه دوم سال گذشته با همكاري وزارت خانههاي علوم و بهداشت اجرا و طي آن به 2500 دانشجوي دكتري پژوهانه پنج ميليون توماني اعطا شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين طرح در سال جاري با جمعيت تحت پوشش بيشتري اجرا شود كه در اين راستا بالغ بر 30 ميليارد تومان به اين طرح اعتبار اختصاص يافته است.
به گزارش ايسنا، رييس بنياد ملي نخبگان گام بعدي انجام پژوهش را تامين نيازهاي تجهيزاتي بيان و اظهار كرد: معاونت علمي و فناوري در سال گذشته 40 ميليارد تومان براي بحث تجهيزات دانشگاهها به وزارت خانههاي علوم و بهداشت كمك كرد.
سلطانخواه در خاتمه با اشاره به مصوبه بنياد ملي نخبگان براي حمايت از دانشجويان پسادكتري، گفت: براساس آيين نامه حمايت از دانشجويان پسادكتري واجد شرايط نخبگي، اگر فارغالتحصيلان دكتري البته چنانچه سه سال از فراغت از تحصيل آنها نگذشته باشد، در مراكز پژوهشي مشغول به فعاليت شوند علاوه بر حقوقي كه از آن مركز دريافت ميكنند حقوقي معادل يك ماه دريافتي استاديار پايه يك را نيز به مدت يك سال دريافت خواهند كرد.
معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها:
نبود بانك اطلاعاتي كارآمد از مهمترين مشكلات در عرصه پاياننامههاست
معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، نبود بانك اطلاعاتي كارآمد را يكي از مهمترين مشكلات در حوزه پاياننامههاي دانشجويي كشور بيان كرد.
بر اسا اين گزارش،حجتالاسلام محمد نژاد نيز در مراسم اختتاميه چهاردهمين دوره پاياننامه سال دانشجويي، با اشاره به اعطاي نشان شيخ بهايي به پايان نامهها و پژوهشهاي حوزه علوم ديني، گفت: اين نشان فرصتي است تا توجه جدي و بيشتر بر مطالعات بين رشتهاي با دغدغه ديني در حوزه علم صورت گيرد تا از ذخيره عظيم قرآن و احاديث بهره كامل برده شود.
وي تصريح كرد: يكي از راههاي برون رفت از مشكلاتي كه در عرصه توليد علم در كشور داريم، توجه به مطالعات ميان رشتهاي مبتني بر منابع تمدني و ديني است، چرا كه در طول تاريخ تمدن ايراني، درخشان ترين دورهها زمان تلاقي اسلام و تمدن ايراني بوده است.
وي با اشاره به وجود مشكلات فراوان در عرصه پايان نامهها گفت: كارشناسان ما هر ساله به طور مستقيم به دانشگاهها رفته و پايان نامههاي موجود را بررسي ميكنند كه در اين بررسيها به مشكلات زيادي در تدوين پايان نامهها توسط دانشجويان برخوردهاند كه يكي از مهمترين مشكلها عدم وجود بانك اطلاعاتي كارآمد و به روز است. البته بانك اطلاعاتي پايان نامههاي فعلي يعني «ايران داك» توانسته به صورت مطلوب فعاليت كند اما فاصله زيادي با شرايط ايده آل دارد چرا كه از زمان دفاع و ورود اطلاعات پايان نامهها به بانك اطلاعاتي، موضوعات تكراري بسيار زيادي انجام ميشود.
محمدنژاد خاطر نشان كرد: يكي ديگر از مشكلاتي كه در اين بانك اطلاعاتي وجود دارد اين است كه كليدواژهها در چكيده پايان نامهها به طور دقيق انتخاب نشدهاند به طوري كه 80 درصد پايان نامههايي كه با كليد واژهها انتخاب شده و در اختيار دانشجويان قرار ميگيرد، به دردشان نميخورد كه مهمترين علت آن تخصصي انتخاب نكردن كليد واژههاست.
وي افزود: در حال حاضر تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي ما متناسب با اساتيد نيست. البته در اين شرايط اصلا اعتقادي به كم كردن دانشجويان نداريم بلكه بايد اهتمام بيشتري در بين دانشجويان ايجاد شود. همچنين اساتيد بايد با دقت و زمان بيشتري در اين عرصه فعاليت كنند. البته گروههاي علمي هم فعالانه بايد در عرصه پايان نامهها حضور داشته باشند تا شاهد پايان نامههاي كارآمدتر و بهتر باشيم.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم مهرمحمدي و نجاريان از اساتيد راهنماي برتر اين دوره طي سخناني به مرور مشكلات مراحل تهيه پاياننامههاي دانشجويي پرداختند.
دبير چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي خبرداد:
چاپ پايان نامههاي برگزيده تمامي دورهها/
برگزاري مرحله اي جشنواره از سال آينده
دبير چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي گفت: با توافقي كه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده پايان نامه هاي برگزيده تمامي دورهها، در سال جاري چاپ مي شود.
محمد سلگي كه در مراسم اختتاميه چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي سخن مي گفت، با بيان اين كه اين جشنواره در سه بخش برگزار ميشود، گفت: 472 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه در بخش اصلي 417 پايان نامه، بخش جنبي 37 عنوان پژوهش دانشجويي و در بخش ويژه 19 عنوان پاياننامه دريافت شده است.
وي افزود: گروه علوم انساني و اجتماعي با دريافت 42 درصد آثار رتبه اول را از نظر حجم آثار كسب كرده است و 58 درصد آثار به مردان و 42 درصد به زنان اختصاص دارد، همچنين 77 درصد آثار به كارشناسي ارشد و 23 درصد در مقطع دكترا هستند.
به گفته سلگي 78 درصد از شركت كنندگان در چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي از دانشگاههاي دولتي و 22 درصد از دانشگاههاي غير دولتي بودهاند.
وي تصريح كرد: براي رفع مشكل رفع اطلاع رساني جهت شركت در اين جشنواره از سال آينده اين جشنواره به صورت مرحلهاي برگزار ميشود كه مرحله اول آن به دانشگاهها محول شده تا آنها برگزيدگان خود را به جشنواره اصلي معرفي كنند.
دبير چهاردهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي خاطر نشان كرد: درصدديم نشان شيخ بهايي كه به پايان نامهها و پژوهشهاي حوزه علوم دين اعطا ميشود ، در سالهاي آتي به برگزيدگان تمام رشتهها اعطا شود.
گفتني است،در پايان اين مراسم دكتر مهرمحمدي استاد دانشگاه تربيت مدرس و پروفسور نجاريان استاد دانشگاه صنعتي اميركبير و نفرات برگزيده هر گروه در مقاطع تحصيلي مختلف مورد تقدير قرار گرفتند.ح/الف