٠٣:٤٥ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
عمومي
سرپرست جهاد دانشگاهي در نشست خبري:
جهاد دانشگاهي با حفظ استقلال كامل، حركت خود را ادامه مي‌دهد/
اعلام جديدترين موفقيت هاي علمي جهاددانشگاهي

 سرپرست جهاد دانشگاهي با اشاره به اين كه ماهيت اين نهاد در اساس‌نامه آن مشخص شده و هر مسوولي هم كه بر اساس ماده «7» اساسنامه جهاد دانشگاهي وارد اين سيستم‌ مي‌شود،‌ بايد تابع آن باشد بر حفظ استقلال كامل جهاد دانشگاهي از مجموعه‌هاي وزارتخانه‌يي و دولتي و تداوم فعاليت‌هاي جهاد براساس سند چشم انداز بيست ساله اين نهاد كه به تصويب هيات امنا رسيده تاكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،دكتر محمد حسين يادگاري كه در آستانه سي‌ امين سالگرد تشكيل جهاد دانشگاهي در نشستي خبري، با محوريت جهاد دانشگاهي و تاثير آن در توسعه علمي و فرهنگي كشور سخن مي گفت با تقدير و تشكر از تلاش‌هاي روساي قبلي جهاد دانشگاهي و جهادگران دانشگاهي خاطرنشان كرد: بنده با توجه به ماده «7» اساسنامه جهاد دانشگاهي در حال حاضر از سوي رييس جمهور سرپرستي جهاد دانشگاهي بر عهده دارم و به عنوان يك سرباز و جهادگر در بخش جهاد دانشگاهي آماده خدمت هستم تا بتوانم ادامه دهنده راه جهادگران دانشگاهي باشم.

وي افزود: جهاد دانشگاهي در اين 30 سال اقدامات خوبي در مسايل علمي، آموزشي، پژوهشي و فن‌آوري‌ و همچنين اخيرا در بحث اشتغال انجام داده است كه انشاءالله اين حركت را پيش خواهيم برد.

سرپرست جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي، دو، سه ماه پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي به دنبال فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي در سال 1359 با تصويب ستاد تشكيل شد كه اهداف انقلاب فرهنگي را ادامه داده و به منصه ظهور رساند.

وي خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي گسترش تحقيقات، شكوفايي، روحيه استعدادها و توسعه امور فرهنگي و نيز گسترش طرح‌هاي كاربردي را در دستور كار خود قرار داده است.

يادگاري با اشاره به وظايف كلي جهاد دانشگاهي اظهار داشت: تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه‌ريزي‌ فرهنگي، انجام دادن تحقيقات توسعه و كاربردي، پيگيري طرح‌هاي تحقيقاتي جهاد دانشگاهي تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي، ارائه خدمات علمي و فن‌آوري‌ در زمينه‌هاي مختلف، حمايت، تشويق جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امکانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليتهاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشکلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه، اجراي دوره هاي رسمي آموزش علمي – کاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي کشور و مشاركت در ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي ايجاد اشتغال بيشتر فارغ‌التحصيلان دانشگاه از جمله اين وظايف هستند.

سرپرست جهاد دانشگاهي ادامه داد: همان طور كه مقام معظم رهبري تاكيد كردند جهاد دانشگاهي يك نهاد نيست، بلكه يك فرهنگ است و بايد بتوانيم اين فرهنگ را در جامعه گسترش دهيم و پايدار و استوار كنيم و كشور را به سمت سربلندي، عزت و استقلال حقيقي پيش ببريم و بنده نيز مطيع ولي امر مسلمين هستم و اميدوارم كه اين كار را كه تاكنون ادامه داشته است به نحو مطلوب انجام دهم و ماحصل خوبي از حضور خود در جهاد دانشگاهي داشته باشم.

وي با اشاره به سند جايگاه جهاد دانشگاهي در سند چشم انداز20 ساله جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي نهادي انقلابي با هويت اسلامي، معتقد و ملتزم به آرمان ها و ارزشها و مدافع اهداف انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) و پيرو ولايت فقيه و رهبري نظام و متعهد به اهداف انقلاب فرهنگي و پيشگام در توسعه علمي، فن‌آوري‌ و فرهنگي است كه زير مجموعه آن توليد فن‌آوري‌ هاي نوين، جذب توان علمي نخبگان، پژوهش هاي كاربردي برنامه‌ريزي‌ شده، توليد، جذب و بومي سازي فن‌آوري‌ هاي مورد نياز است.

يادگاري تصريح كرد: سند جايگاه جهاد دانشگاهي در چشم‌انداز 20 ساله نظام مشتمل بر تعامل سازنده در عرصه ملي و بين‌المللي، همكاري موثر دستگاه‌ها با مراكز علمي، فرهنگي و مجموعه‌هاي فن‌آوري‌ و صنعتي در سطوح استاني و ملي براي ايفاي نقش هاي برجسته در كشور و نيز همكاري علمي ــ پژوهشي در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي جهاد براي تبادل تجربيات و دستيابي به دانش و فن‌آوري‌ نوين است.

سرپرست جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: تمام دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران برگرفته از تلاش ها و كوشش هاي امام خميني (ره) است و اگر حركت ايشان در تجديد اسلام در نظام ايران وجود نداشت اين دستاوردها را در حال حاضر در اختيار نداشتيم و منشاء آنها از جان گذشتگي و ايثار آن بزرگ مرد تاريخ است.

وي ادامه داد: آنچه در جهاد دانشگاهي مطرح است، در كنار هم قرار گرفتن بحث علم و ايمان است تا اين امر را به نحو مطلوب محقق كند و نيروهاي متعددي كه وجود دارند تخصص خود را در راه استقلال و آزادي نظام جمهوري اسلامي قرار دهند.

يادگاري خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي 75 درصد از بودجه خود را از محل درآمد و 25 درصد را نيز از اعتبارات دولتي در اختيار دارد كه 71 درصد از اعتبارات دولتي صرف كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي مي‌شود.

وي يادآور شد: در حال حاضر 43 واحد جهاد دانشگاهي وجود دارد كه 14 مورد در تهران و 22 مورد در استان‌ها هستند. همچنين سه پژوهشگاه و 9 پژوهشكده، 14 پژوهشكده مستقل، 15 سازمان و مركز و 17 موسسه و شركت در مجموعه جهاد دانشگاهي وجود دارند.

دكتر يادگاري در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه چگونه مي‌خواهيد نگاه استقلال طلبانه‌ جهاد دانشگاهي از تمام مجموعه‌هاي وزارتخانه‌يي را كه از بدو تشكيل جهاد دانشگاهي وجود داشت را حفظ كنيد و نگذاريد وزارتخانه‌يي يا دولتي شود، توضيح داد: جهاد دانشگاهي اساسنامه خاص خود را دارد و اين اساسنامه خودش را تعريف مي‌كند و هر مسوول نيز كه بر اساس ماده «7» اساسنامه جهاد دانشگاهي وارد اين سيستم‌ مي‌شود،‌ بايد تابع آن باشد. نمي شود اساسنامه را تغيير داد زيرا اگر تغيير يابد جهاد دانشگاهي قابل تغيير مي‌شود. جهاد دانشگاهي سرجاي خودش است، ‌اساسنامه نيز مشخص است چون مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌باشد و ما نيز به عنوان يك مسئول تابع مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم و اميدواريم جهاد دانشگاهي همچنان سير و تحول خود را ادامه دهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌اي كه دكتر طيبي - رئيس سابق جهاد دانشگاهي- درخصوص سند چشم انداز جهاد و برنامه پنج‌ ساله داشتند را ادامه مي‌دهيد، اظهار كرد: سند چشم انداز مصوبه هيات امنا است و هيات امنا يكي از بخش‌هاي سياست گذارجهاد دانشگاهي است و اين سند همچنان سر جاي خودش باقي است.

دكتر يادگاري در پايان اظهار كرد: برخود لازم مي دانم كه از روساي قبلي جهاد دانشگاهي و معاونين تشكر كنم كه جهاد دانشگاهي را تا اين مرحله رسانده و به من سپردند كه آن را ادامه دهم و اميدوارم اين كار را به نحو احسن انجام دهم.


معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي خبر داد:
تولد 17 هزار نوزاد با درمان زوج‌هاي نابارور در جهاد دانشگاهي/
800 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي با تلاش محققان جهاد  
 

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي اظهار داشت: محققان جهاد دانشگاهي تاكنون 100 مورد تدوين دانش فني و دستيابي به فن‌آوري‌ داشته‌اند و اين تلاش‌ها در بخش‌هاي فني ــ مهندسي و پزشكي نزديك به 800 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي براي كشور در پي داشته كه اين رقم تقريبا معادل كل بودجه دريافتي جهاد از دولت است.

اين گزارش حاكي است،دكتر محمد صادق حاجي تاروردي كه در نشست خبري به مناسبت سي امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي در خصوص دستاوردهاي 30 ساله اين نهاد سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي در طول 30 سال موفق شده كه 43 واحد جهاد دانشگاهي، 23 پژوهشكده ، سه پژوهشگاه، 130 گروه پژوهشي ، يكصد مركز خدمات تخصصي، دو پارك علم و فن‌آوري و هفت مركز رشت در تهران و شهرستان‌ها ايجاد كند.

وي تصريح كرد: در جهاد دانشگاهي نزديك به شش هزار نفر نيرو فعاليت مي‌كنند كه تقريبا 700 نفر هيات علمي هستند. همچنين دو هزار نفر از نيروهاي تربيت شده جهاد دانشگاهي در حال حاضر در بدنه مديريتي كشور فعاليت مي‌كنند.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي با اشاره به فعاليت‌هاي اين نهاد در بعد نرم‌افزار اظهار كرد: جهاد دانشگاهي طي 30 سال فعاليت، 16 نشريه علمي - پژوهشي منتشر كرده كه سه نشريه در ISI نمايه مي‌شود كه يكي از آنها نخستين نشريه علمي نمايه شده ايران در ISI است، همچنين 9 نشريه علمي ــ تخصصي در مجموعه جهاد دانشگاهي منتشر مي‌شود كه اميدواريم آنها هم به زودي درجه علمي - پژوهشي دريافت كنند.

وي خاطرنشان كرد: در پايگاه موسسه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي(SID) حدود 270 هزار مقاله نمايه شده وجود دارد كه در اختيار محققان قرار دارد.

حاجي تاروردي ثبت قريب به 217 اختراع، ارائه شش هزار مقاله كه حدود 350 مقاله در مجلات ISI بوده و انتشار 590 عنوان كتاب را از ديگر دستاوردهاي محققان جهاد دانشگاهي عنوان كرد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد كه كتب ياد شده حاصل تلاش محققان جهاد دانشگاهي است و شمار كتاب‌هاي منتشر شده از جامعه علمي كشور از سوي انتشارات جهاد بالغ بر سه هزار عنوان است.

حاجي تاروردي با تاكيد بر اين كه حدود هفت هزار و 800 عنوان پروژه و طرح تحقيقاتي در جهاد دانشگاهي به اتمام رسيده است، اظهار داشت: 75 درصد از پروژه‌ها كارفرمايي است و رويكرد جهاد دانشگاهي از انجام اين طرح‌ها حل مشكلات جامعه است.

وي با اشاره به اين كه جهاد دانشگاهي در دوران دفاع مقدس به عنوان پشتوانه علمي دفاع بود، خاطرنشان كرد: در دوران دفاع مقدس بيش از 200 پروژه نظامي به انجام رسيد.

حاجي تاروردي در ادامه در تبيين افتخارات جهاد دانشگاهي در سي سال اخير به بازديد مقام معظم رهبري از پژوهشگاه رويان اشاره كرد و گفت: همچنين تمام روساي جمهور كشور طي دوره تصدي اين مقام از جهاد دانشگاهي بازديد كرده‌اند كه حاكي از خدمات شايان توجه جهاد دانشگاهي به دولت‌ها و اعتماد انها به اين مجموعه است. محققان جهاد دانشگاهي همچنين 22 بار موفق به دريافت جايزه خوارزمي، سه بار جايزه جشنواره جوان خوارزمي و 12 بار جايزه جشنواره پزشكي رازي شده‌اند.

وي تصريح كرد: محققان جهاد دانشگاهي تاكنون 100 مورد تدوين دانش فني و دستيابي به فن‌آوري‌ داشته و در بخش‌هاي فني ــ مهندسي و پزشكي نزديك به 800 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي داشته‌اند كه تقريبا معادل كل بودجه دريافتي از دولت است.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موفقيت‌هاي محققان جهاد دانشگاهي در خصوص درمان ناباروري اظهار كرد: تاكنون نزديك به 17 هزار نوزاد با استفاده از روش‌هاي درمان ناباروري در مجموعه جهاد دانشگاهي متولد شده‌اند كه با احتساب هزينه‌اي بالغ بر 25 هزار دلار براي هر مورد درمان حاكي از صرفه‌جويي كلان ارزي ناشي از ارائه اين خدمات توسط جهاد دانشگاهي است.

وي در ادامه با اشاره به خدمات شايان جهادگران دانشگاهي در طول دفاع مقدس اظهار داشت: محققان جهاد دانشگاهي به عنوان پشتوانه علمي دفاع مقدس 200 پروژه دفاعي را به پايان رساندند.

حاجي تاروردي همچنين با اشاره به 77 شهيد سرافراز جهاد دانشگاهي موفقيت‌هاي اين نهاد انقلاب اسلامي طي سي سال فعاليت آن را منبعث از فرهنگ جهادي حاكم بر آن توصيف كرد.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي در ادامه توليد آنتي بادي منوكلونال ضد سرطان پستان و دستيابي به تكنيك انجماد بافت تخمدان از سوي محققان پژوهشگاه ابن سينا را از تازه‌ترين موفقيت‌هاي علمي محققان اين نهاد توصيف كرد.

وي گفت: توليد آنتي بادي منوكلونال ضد Her2 در مرحله موشي با موفقيت به نتيجه رسيده و مرحله انساني‌سازي آن نيز آغاز شده كه با توجه به توانمندي محققان پژوهشگاه ابن سينا در تبديل آنتي بادي منوكلونال موشي به انساني اميدواريم طي يك سال آينده موفق به توليد نمونه انساني اين آنتي بادي شويم.

حاجي تاروردي با بيان اين كه اين آنتي بادي قادر به القاي مرگ سلولي در سلولهاي سرطاني است، خاطرنشان كرد: مطالعات حاضر نشان مي‌دهد كه اين آنتي بادي در مرگ سلول‌هاي غير سرطاني و طبيعي بدن كه داراي پروتئين Her2 در سطح خود مي‌باشند تاثيري ندارد. اين مشخصه از اهميت خاصي برخوردار بوده و باعث كاهش عوارض جانبي ناشي از درمان سرطان پستان به وسيله آنتي بادي‌هاي ضد Her2 در مقايسه با آنتي بادي‌هاي درماني موجود در بازار خواهد بود.

حاجي تاروردي تصريح كرد: آنتي بادي‌هاي درماني موجود براي درمان سرطان پستان صرفا قادر به القاي مرگ سلولي در حدود 20 درصد افراد مبتلا به سرطان پستان (Her2+) مي‌باشند كه نشانگر برتري آنتي بادي توليد شده در پژوهشگاه ابن سينا مي‌باشد.

وي خاطرنشان كرد: پژوهشگران مركز درماني پژوهشگاه ابن سيناي جهاد دانشگاهي همچنين با استفاده از تكنيك‌هاي جديد انجماد بافت تخمدان، روياي مادر شدن براي دختران و زنان مبتلا به بيماري با استفاده از گامت خود خود را محقق كردند.

حاجي تاروردي با اشاره به اين سالانه بسياري از زنان با شروع درمان‌هاي مربوط به انواع سرطان‌ها و يا يائسگي زودرس قدرت باروري، امكان صاحب فرزند شدن با استفاده از گامت خود را از دست مي‌دهند، تصريح كرد: مركز درماني پژوهشگاه ابن سينا جهاد دانشگاهي آمادگي خود را جهت حفظ و نگهداري قسمتي از بافت تخمدان (سلولهاي جنسي) كودكان و بزرگسالان براي پيشگيري از ناباروري ناخواسته در آينده را اعلام مي‌دارد.

وي گفت: متخصصان زنان و زايمان و انكولوژيست‌ها مي‌توانند به منظور حفظ باروري بيماران خود از اين شيوه مدرن استفاده كنند.

بر اساس اين گزارش،در اين نشست جديدترين دستاوردهاي علمي-تحقيقاتي جهاددانشگاهي توسط دكتر محمد صادق حاجي تاروردي معاون پژوهش و فناوري جهادددانشگاهي اعلام شد كه در ادامه گزارشي از آن ارايه مي شود.


پژوهشگران جهاد دانشگاهي موفق به توليد آنتي بادي منوكلونال ضد سرطان پستان شدند

محققان پژوهشكده آنتي بادي مونوكلونال پژوهشگاه فن آوري‌هاي نوين علوم زيستي ابن سينا جهاد دانشگاهي موفق به توليد آنتي بادي منوكلونال بر ضد مولكول Her2 شدند كه قادر به شناسايي مولكول Her2 در بيشتر و يا حتي تمامي سلولهاي سرطاني پستان مي‌باشد.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،دكتر محمد صادق حاجي تاروردي، معاون پژوهشي و فن‌اوري جهاد دانشگاهي اين مطلب را در آستانه سي امين سالگرد جهاد دانشگاهي اعلام و خاطرنشان كرد: توليد آنتي بادي منوكلونال ضد Her2 كه از دستاوردهاي جديد محققان جهاد دانشگاهي است در مرحله موشي با موفقيت به نتيجه رسيده و مرحله انساني‌سازي آن نيز آغاز شده كه با توجه به توانمندي محققان پژوهشگاه ابن سينا در تبديل آنتي بادي منوكلونال موشي به انساني اميدواريم طي يك سال آينده موفق به توليد نمونه انساني اين آنتي بادي شويم.

وي با بيان اين كه اين آنتي بادي قادر به القاي مرگ سلولي در سلولهاي سرطاني است، خاطرنشان كرد: مطالعات حاضر نشان مي‌دهد كه اين آنتي بادي در مرگ سلول‌هاي غير سرطاني و طبيعي بدن كه داراي پروتئين Her2 در سطح خود مي‌باشند تاثيري ندارد. اين مشخصه از اهميت خاصي برخوردار بوده و باعث كاهش عوارض جانبي ناشي از درمان سرطان پستان به وسيله آنتي بادي‌هاي ضد Her2 در مقايسه با آنتي بادي‌هاي درماني موجود در بازار خواهد بود.

حاجي تاروردي تصريح كرد: آنتي بادي‌هاي درماني موجود براي درمان سرطان پستان صرفا قادر به القاي مرگ سلولي در حدود 20 درصد افراد مبتلا به سرطان پستان (Her2+) مي‌باشند كه نشانگر برتري آنتي بادي توليد شده در پژوهشگاه ابن سينا مي‌باشد.


به همت پژوهشگران جهاددانشگاهي محقق شد:
امكان حفظ باروري براي زناني كه قدرت باروري خود را براثر بيماري ازدست مي‌دهند


پژوهشگران مركز درماني پژوهشگاه ابن سيناي جهاد دانشگاهي با استفاده از تكنيك‌هاي جديد انجماد بافت تخمدان، روياي مادر شدن براي دختران و زنان مبتلا به بيماري با استفاده از گامت خود خود را محقق كردند.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،دانش بشري به درمان بسياري از بيماري‌ها دست يافته است، اما برخي بيماري‌ها از جمله انواع سرطان‌ها و يا عوارض ناشي از درمان آنها با بروز مشكل ناباروري همراه است، يعني عليرغم بهبود، ‌بيمار توان باروري خود را از دست مي‌دهد.

اينك امكان حفظ باروري براي دختران و زنان مبتلا به بيماري‌هاي فوق فراهم آمده است، زناني كه به علت شروع درمان‌هاي مربوط به انواع سرطان‌ها و يا يائسگي زودرس قدرت باروري، امكان صاحب فرزند شدن با استفاده از گامت خود را از دست مي‌دهند.

مركز درماني پژوهشگاه ابن سينا جهاد دانشگاهي آمادگي خود را جهت حفظ و نگهداري قسمتي از بافت تخمدان (سلولهاي جنسي) كودكان و بزرگسالان براي پيشگيري از ناباروري ناخواسته در آينده را اعلام مي‌دارد.

متخصصان زنان و زايمان و انكولوژيست‌ها مي‌توانند به منظور حفظ باروري بيماران خود از اين شيوه مدرن استفاده كنند.


معاون آموزشي جهاد دانشگاهي:
سازمان آموزش‌هاي پيشرفته درجهاد دانشگاهي ايجاد مي‌شود
بلاتكليفي دانشگاه جامع، آموزش‌هاي علمي كاربردي راباچالش مواجه كرده است  
 


معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به اين كه جهاد دانشگاهي بيشترين تعداد دانشجوي اين مراكز را تحت پوشش دارد از بلاتكليفي دانشگاه جامع علمي كاربردي در پي تشكيل سازمان ملي مهارت ابراز نگراني كرد و اظهار داشت: ابهام در آموزش علمي كاربردي در حالي كه 500 هزار دانشجو در مراكز آموزش علمي ــ كاربردي در حال تحصيل هستند چالشي است كه بايد با تدبير بيشتر به آن رسيدگي شود.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،دكتر عبدالحميد احمدي كه در نشستي خبري به مناسبت سي امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي گفت با بيان اين كه جهاد دانشگاهي نمادي از «همت مضاعف، كار مضاعف» بوده و طي سي سال فعاليت همواره اين شعار را سرلوحه كار خود قرار داده است، تقارن سي سالگي جهاد دانشگاهي با سال «همت مضاعف، كار مضاعف» را به فال نيك گرفت و گفت: جهاد دانشگاهي در حوزه آموزشي در سه بخش عمده فعاليت داشته و بزرگترين شبكه آموزشي را در كشور در اختيار دارد. در حوزه آموزش عالي، در حال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ و سه شعبه آن در رشت، همدان و كاشمر و نيز چهار موسسه آموزشي عالي مستقل در كرمانشاه، يزد، خوزستان و اصفهان فعاليت دارند.

وي خاطرنشان كرد: در مجموع قريب به 17 هزار دانشجو در مجموعه آموزش عالي جهاد مشغول به تحصيل هستند و از آغاز فعاليت‌هاي آموزش عالي جهاد تاكنون 15 هزار و 638 نفر دانش‌آموخته شده‌اند.

احمدي ادامه داد: در حوزه آموزش عالي رويكرد اصلي جهاد دانشگاهي اين است كه بتواند از ظرفيت علمي و پژوهشي خود استفاده كند و ارتباطي را بين مراكز آموزش عالي و پژوهشي ايجاد كند.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي بيان كرد: در زمينه‌ علمي و فن‌آوري‌ ايجاد دوره تخصصي بيولوژي تكميلي با همكاري پژوهشگاه رويان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در دستور كار قرار دارد كه در حال تكميل و توسعه است.

وي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: در اين راستا توسعه تحصيلات تكميلي پژوهش محور يكي از رويكردهاي اصلي اين فعاليت‌ها است كه آيين‌نامه آن از سوي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و جهاد دانشگاهي به دنبال برگزاري اين دوره‌ها است.

احمدي تصريح كرد: در پژوهشگاه‌هاي رويان و ابن سينا و پژوهشكده علوم بهداشتي اين امكان فراهم شده و تحصيلات تكميلي پژوهشي محور به زودي در برخي از رشته‌ها داير مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: همچنين در مورد حوزه‌هاي مربوط به وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري نيز در حال پيگيري هستيم كه در كنار هر مركز پژوهشي به تربيت نيروهاي دانشگاهي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري بپردازيم.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در ادامه خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي همچنين از بدو تاسيس دانشگاه جامع علمي كاربردي توانسته مراكز آموزش علمي ــ كاربردي متعددي را در كشور ايجاد كند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 42 مركز آموزش علمي ــ كاربردي در جهاد دانشگاهي فعال است، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي با برخورداري از 42 هزار دانشجو بيشترين سهم را در مراكز آموزش علمي ــ كاربري كشور در اختيار دارد و در واقع 10 درصد كل دانشجويان علمي ــ كاربردي كشور در مراكز جهاد دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند.

احمدي با اشاره به اين كه تاكنون 19 هزار و 351 نفر از اين مراكز دانش‌آموخته شده‌اند، افزود: در حال حاضر 38 رشته كارداني، 39 رشته كارشناسي پيوسته و 33 رشته كارشناسي ناپيوسته در اين مراكز وجود دارد.

وي اظهار كرد: هم اكنون 125 مركز آموزش تخصصي كوتاه مدت نيز در كشور راه‌اندازي كرده‌ايم كه ظرفيت 500 هزار نفر فراگير را دارد.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي تصريح كرد: برنامه‌اي در نظر گرفته شده كه ظرفيت آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت توسعه يافته و به لحاظ كمي به يك ميليون نفر در سال برسد.

وي با اشاره به تشكيل سازمان آموزش‌هاي پيشرفته جهاد دانشگاهي در آينده نزديك خاطرنشان كرد: هدف از تشكيل سازمان آموزش‌هاي پيشرفته اين است كه بتوانيم فعاليت‌هاي آموزشي را به صورت مجازي داشته باشيم و نيز توليد بسته آموزشي و ارتباط با موسسات بين‌المللي آموزشي را توسعه دهيم.

احمدي در ادامه به چالش‌هاي موجود در حوزه آموزش عالي اشاره كرد و گفت: در حوزه آموزش عالي غير انتقاعي بحث شهريه و عدم تناسب آن با هزينه‌هاي واقعي يكي از چالش‌هاي عمده اين قبيل دانشگاه‌ها از جمله جهاد دانشگاهي است.

وي اضافه كرد: براي جهاد دانشگاهي كيفيت در بحث آموزشي بسيار مهم است، ولي متاسفانه به دلايلي ناشناخته شاهد عدم تناسب شهريه‌ها و هزينه‌ها در مراكز آموزش عالي هستيم كه اميدواريم مسوولان ذيربط به اين مهم توجه كنند.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي به موضوع دانشگاه جامع علمي ــ كاربردي و تشكيل سازمان ملي مهارت اشاره و اظهار كرد: در اين بحث دانشگاه جامع علمي ــ كاربردي بلاتكليف شد كه اميدواريم ختم به خير شود. ابهام در آموزش علمي كاربردي در حالي كه 500 هزار دانشجو در مراكز آموزش علمي ــ كاربردي در حال تحصيل هستند چالشي است كه بايد با تدبير بيشتر به آن رسيدگي شود.





معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي:
جهاد دانشگاهي مجري 300 هزار رخداد فرهنگي در كشور بوده است  
 

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي اعلام كرد: جهاد دانشگاهي در طول 30 سال فعاليت بالغ بر 300 هزار رخداد فرهنگي را طراحي و اجرا كرده است.

مهندس مهدي فيض كه در نشستي خبري در آستانه سي امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي گفت در تبيين ويژگي‌ها و نقاط قوت فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در حوزه فرهنگي اظهار كرد: جهاد دانشگاهي بر اساس نيازسنجي عالمانه خود در محيط‌هاي دانشجويي برنامه‌هاي فرهنگي خود را تهيه مي‌كند كه علت آن نيز اين است كه در بدنه فرهنگي جهاد دانشگاهي هميشه دانشجويان حضور داشته‌اند و دانشجويان، تنها، مخاطب فعاليت‌هاي فرهنگي نيستند، بلكه طراح، ايده پرداز، برنامه‌ريز و مجري هم هستند.

وي، تنوع برنامه‌ها را ويژگي دوم فعاليت‌هاي فرهنگي نام برد و افزود: اين تنوع فعاليت‌ها را كه از تئاتر و موسيقي گرفته تا مباحث اعتقادي و كلاس‌هاي فلسفه را شامل مي‌شود در كمتر نهادي مي‌توان ديد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در ادامه تصريح كرد: جهاد دانشگاهي به فرهنگ به عنوان يك مقوله اصيل نگاه مي‌كند نه ابزاري براي اصلاح فرهنگ و اقتصاد و ... چرا كه نگاه ابزاري به فرهنگ مخرب فرهنگ است و جهاد دانشگاهي به فرهنگ و اخلاق به عنوان يك مقوله اصيل نگاه مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي برخلاف برخي جريان‌هاي سياسي به دانشجويان هم به عنوان ابزار نگاه نمي كند، بلكه آنها موضوع اصلي فعاليت‌هاي فرهنگي هستند.

فيض اضافه كرد: جهاد دانشگاهي سعي كرده در فعاليت‌هاي خود با گروه دانشجويان كه آماتور هستند، كار كند مثلا بدنه خبرگزاري دانشجويان ايران، دانشجويان و نيروهاي غيرحرفه‌يي هستند.

وي گفت: ويژگي بعدي فعاليت‌هاي فرهنگي جهاد دانشگاهي اجتناب از سياست زدگي است و در اين راستا اطاعت از رهبري، حمايت از دولت‌ها و آزادگي سياسي در سرلوحه فعاليت‌هاست.

فيض ادامه داد: ويژگي ديگر، هماهنگي سياست‌هاي فرهنگي در سراسر كشور است. جهاد دانشگاهي در پيشبرد برنامه‌هاي فرهنگي خود سياست يكساني را در استان‌هاي مختلف پيش گرفته و آنها را تحت تاثير مسائل منطقه‌يي قرار نمي‌دهد. اين مساله جزو ويژگي‌هايي است كه برخي دستگاه‌ها از آن محروم هستند.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، جريان سازي و پيشگامي اين نهاد در پايه‌گذاري فعاليت‌هاي فرهنگي و محول كردن آن به ديگران پس از نهادينه شدن آنها را از ديگر ويژگي‌هاي فعاليت‌هاي فرهنگي جهاد دانشگاهي عنوان كرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهي افتخار مي‌كند كه پايه گذار بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي است به عنوان مثال 16 دوره مسابقات قرآني دانشجويان توسط جهاد برگزار شد كه با ابراز تمايل وزارت علوم ادامه آن به اين وزارتخانه واگذار شد. جهاد دانشگاهي در بحث حمايت از گروه‌هاي فعال در كمك به محرومان هم پيشتاز بود و مدت چهار سال جشنواره «مهر باران» را برگزار كرد ولي با ابراز تمايل وزارت علوم براي برگزاري جشنواره اين مسووليت را به وزارت علوم تقديم كرد.

فيض به ويژگي انعطاف پذيري سازماني جهاد دانشگاهي در فعاليت‌هاي فرهنگي اشاره و تصريح كرد: زماني كه اين ضرورت احساس شود كه بايد سازمان جديدي براي فعاليت‌هاي فرهنگي ايجاد شود، اين انعطاف در مجموعه جهاد دانشگاهي وجود دارد.

وي با بيان اين كه جهاد دانشگاهي در طول 30 سال 300 هزار رخداد فرهنگي كه حداقل آنها برگزاري يك اردو يا چاپ يك عنوان كتاب يا نشريه جديد بوده طراحي و اجرا كرده است، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي ساليانه بيش از 10 هزار رخداد فرهنگي را اجرا كرده در حالي كه بودجه فرهنگي جهاد دانشگاهي مثلا در سال 88 سه ميليارد تومان و فعاليت‌هاي صورت گرفته بالغ بر 30 ميليارد تومان بوده است يعني 90 درصد بودجه از ساير دستگاه‌ها جذب شده است.




رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌آموختگان خبر داد:
طراحي 150 طرح شغلي خانگي نوآورانه براي اجرا در كشور
اجراي طرح پايلوت اشتغال روستايي در دو استان   



رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي از طراحي 150 طرح شغلي خانگي نوآورانه در سازمان براي اجرا در قالب طرح اشتغال خانگي با همكاري وزارت كار خبر داد.

اين گزارش حاكي است،علي احمدي كه در نشست سي‌امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي گفت با اشاره به اين كه حدود 10 سال از تاسيس سازمان مي‌گذرد، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي در سال 77 ستاد اشتغالي را تشكيل داد تا مباحث مربوط به اشتغال دانش‌آموختگان را رصد كند و پس از آن در 13 دي 1379 شوراي عالي انقلاب فرهنگي بندي را به اساسنامه جهاد دانشگاهي اضافه كرد كه براساس آن مشاركت در ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي اشتغال دانش‌آموختگان در زمره وظايف جهاد دانشگاهيقرار گرفت.

وي خاطرنشان كرد: متعاقب راه‌اندازي، اين سازمان در سه حوزه كارآفريني و توانمندسازي، مطالعات و تحقيقات كاربردي و اطلاع رساني بازار كار كشور مشغول به فعاليت شد.

رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي افزود: سازمان در حال حاضر 22 شعبه و 13 دفتر در سراسر كشور دارد كه در مجموع 35 مكاني است كه در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان در بخش نرم‌افزاري فعال است.

وي با اشاره به اهداف و چشم‌انداز اين سازمان، گفت: در بخش توانمندي‌هاي شغلي بر روي طراحي و اجراي طرح‌هاي جامع، طرح‌هاي تيپ كسب و كار نوين و تصميم‌سازي و خدمات علمي كه حوزه اشتغال دانش‌آموختگان را دنبال مي‌كند.

احمدي ادامه داد: برنامه‌ريزي‌ در طرح اشتغال، تدوين و برنامه‌ريزي‌ دوره‌هاي مهارتي، اطلاع رساني، انتشار كتب و نشريات و مطالعات و طرح‌هاي اشتغالزا، از جمله اين اهداف مي‌باشد.

وي ادامه داد: در حال حاضر پنج مركز براي كمك به بحث توانمندسازي دانش‌آموختگان راه‌اندازي شده است كه شامل مركز تربيت مربي و مشاور كارآفريني، مركز آزمون و سنجش استعداد كارآفريني، مركز كارآفريني و اشتغال روستايي - كه دو طرح در ايلام و بوشهر به عنوان مدلسازي اشتغال روستايي پايلوت شده -، مركز مجازي مشاور و اشتغال كارآفريني و مركز كارآفريني اجتماعي مي‌باشد.

رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي به بحث «پنجره واحد كسب و كار» كشور اشاره كرد و گفت: براي اين كه رتبه ايران در فضاي كسب و كار به جايگاه بهتري برسد، در حال انجام اين طرح با وزارت كار و امور اجتماعي هستيم.

وي تصريح كرد: همچنين بحث مشاغل خانگي از جمله مباحثي است كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و جهاد دانشگاهي با وزارت كار و امور اجتماعي طرحي را آماده كرده كه هم اكنون در حال انجام است و تاكنون 150 طرح شغلي خانگي نوآورانه مطرح است.

احمدي خاطرنشان كرد: از سال 79 تا پايان سال 88، 280 دوره عمومي مهارت كسب و كار تدوين و دو هزار و 778 دوره برگزار شده كه تعداد فراگيراني كه از اين دوره استفاده كرده‌اند، 75 هزار و 606 نفر بوده است.

وي ادامه داد: همچنين 18 دوره تربيت مربي برگزار شده كه تا پايان سال 88 ، 500 مربي در سطح كشور توزيع و مشغول به ارائه برنامه‌هاي مهارت‌هاي كسب و كار هستند.

رييس سازمان همياري اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي در خصوص بحث اطلاع رساني نيز اظهار كرد: دو سايت www.jobiran.com و www.jobportal.ir در زمينه‌ اطلاع رساني وجود دارد كه سايت JOBIRAN يازده سال از راه‌اندازي اش مي‌گذرد و روزانه 30 تا 35 هزار نفر مراجعه كننده دارد.

وي خاطرنشان كرد: در سال 88، 23 هزار و 120 نفر كاربر جديد و 22 هزار و 61 نفر كارجوي جديد از سايت‌هاي مذكور استفاده كرده كه در مجموع از سايت JOBIRAN شش ميليون و 639 هزار و 171 نفر بازديد داشتند و نيز چهار هزار و 298 فرصت شغلي و 162 هزار و 911 خدمات رساني در سال 88 انجام شده است. ح/الف

١٣:٠١ ١١/٠٥/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد