١٥:١٨ ٠١/٠٩/١٤٠٣
عمومي
سی و سومين گردهمايی معاونان آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار شد/
رييس جهاد دانشگاهي:
شوراهاي فرهنگي در مراكز جهاد دانشگاهي فعال شوند/
بايد به سمت مهارت‌هاي كاربردي، پژوهشي و تخصصي پيش برويم

سی و سومين گردهمايی معاونان آموزشی جهاد دانشگاهی سراسر كشور با حضور دکتر  محمد حسين يادگاری، رييس جهاد دانشگاهی   پنج شنبه 29 ارديبهشت در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی،محمد ابراهيم فقيه‌زاده‌، رييس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، محمد حسين يادگاری ، رييس جهاد دانشگاهی، محمد حسين ايمانی معاون آموزش جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام و المسلمين علی بنايی نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي  از سخنرانان اين گردهمايي بودند.


رييس جهاد دانشگاهي در آيين افتتاحيه اين گردهمايي  با اشاره به شان اين نهاد انقلابي تاكيد كرد؛ جهاد دانشگاهي براساس دين و تقوا تاسيس شده و بايد فرهنگ جهادي را براساس قرآن و سنت پيامبر(ص) ترويج كند.

 دكتر يادگاري  ضمن تبريك فرارسيدن سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر و روز زن، با بيان اين مطلب تصريح كرد: بايد مباحث فرهنگي در كنار مباحث آموزشي و موسسات آموزش عالي كاربردي كه در جهاد وجود دارد، مطرح باشد.

وي افزود: جهاد دانشگاهي براساس دين و تقوا تاسيس شده و در شان جهاد نيست كه در محيط هاي علمي آن، اين شان رعايت نشود و مباحث فرهنگي مطرح نباشد.

رييس جهاد دانشگاهي بيان كرد: اگر اين اتفاق در مراكز آموزشي ما نمي‌افتد بايد تلاش كنيم حدالمقدور بتوانيم خروجي‌هاي فرهنگي هم داشته باشيم و به ويژه مباحث حجاب و عفاف رعايت شود.

وي با تاكيد بر لزوم راه اندازي شوراهاي فرهنگي در مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي، افزود: شوراي‌هاي فرهنگي مي‌تواند اجراي برنامه‌هاي هدفمند و مشخص براي ارايه در مراكز آموزشي را مدنظر داشته باشد.

يادگاري تاكيد كرد: شوراهاي فرهنگي بايد در مراكز فعال شوند زيرا مباحث فرهنگي، مسايل فوق برنامه‌اي نيست و بايد مسايل اصلي مدنظر جهادگران باشد؛ فرهنگ جهادي بايد براساس قرآن و سنت پيامبر و سيره ائمه به نسل جوان ترويج شود.

وي بيان كرد: مراكز آموزشي جهاد بايد مباحث عفاف و حجاب را به صورت كامل حفظ كنند تا متناسب با شانيت اين نهاد انقلابي عمل شود.

يادگاري افزود: تحقق اين موضوع نيازمند اتاق فكر و آشنايي نسل جوان با حجاب و عفاف است و معاونت آموزش بايد اين مبحث را پيگيري و به همه مراكز آموزش عالي جهاد ابلاغ كند.

رييس جهاد دانشگاهي تصريح كرد: از دروس و مقاطعي كه در شان جهاد نيست بايد بيرون بياييم و به سمت مهارت‌هاي كاربردي، پژوهشي و تخصصي پيش برويم و به نسل جوان آموزش دهيم.

وي افزود: ارتقاء اعضاي هيات علمي در مراكز آموزش عالي از مباحث ديگر است كه بايد مورد توجه قرار گيرد؛ از مقطع كارشناسي، جدا و به مقاطع بالاتر حركت كنيم كه نيازمند استفاده از افراد متخصص تر است.

يادگاري اظهار داشـت: بايد يكپارچه سازي و هماهنگ سازي در مراكز آموزشي شكل بگيرد و معاونت آموزشي بر فعاليت‌هاي همه مراكز نظارت بيشتري داشته باشد.

وي افزود: بيش از 400 هزار نفر در مجموعه‌هاي آموزشي جهاد دانشگاهي سراسر كشور فعاليت دارند كه اگر مديريت بهتري بر آنها صورت بگيرد، مي‌تواند تاثير بسزايي براي نظام اسلامي داشته باشد.

با تشريح سياست‌هاي آموزشي جديد جهاد دانشگاهي؛

معاون آموزشي جهاد:

جهاد دانشگاهي با مراكز علمي و پژوهشي بزرگ در حال رقابت است

مدرسه تابستاني سلول‌هاي بنيادي ايجاد مي‌شود


 دكتر محمد حسين ايماني خوشخو  ضمن تشريح نماي حوزه آموزش جهاد دانشگاهي، افزود: جهاد دانشگاهي در سه حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگي فعاليت مي‌کند و اين در حالي است که يکي از بخش‌هايي که ارتباط مستقيم و تنگاتنگ با مردم دارد، بخش آموزش است.

وي با اشاره به اين‌که بيش از 400 هزار نفر تحت پوشش آموزش در سه حوزه تخصصي، علمي، کاربردي و آموزش عالي در جهاد دانشگاهي هستند، افزود: هيچ مجموعه آموزشي در کشور نيست که از لحاظ تنوع و کارآيي و حوزه گسترش بتواند با جهاد دانشگاهي برابري کند

ايماني ادامه داد: جهاد دانشگاهي به دنبال کارهاي بزرگ، سخت و نشدني است که ديگران از عهده آن بر نمي‌آيند و يا سيستم اجرايي آنها اجازه به آنان نمي‌دهد و در اين راه سخت اگر روحيه جهادي نباشد اين راه به پايان نمي‌رسد.

معاون آموزش جهاد دانشگاهي، اشتغال زايي را از اولويت‌هاي جهاد دانشگاهي برشمرد و اظهار اميدواري کرد؛ در سال جاري به اين امر توجه بيشتري خواهد شد و اميدواريم شاهد تحول مناسبي در اين خصوص باشيم.

وي افزود: آموزش هدفمند، سياست کلي جهاد دانشگاهي است و اميدواريم بتوانيم به گونه‌اي عمل کنيم که ضمن پرهيز از موازي کاري به صورت هدفمند و با انگيزه، خلاءهاي موجود را پر کنيم و براي تحقق اهداف نظام موثر باشيم.

محمد حسين ايماني خوشخو  گفت: همين طور كه هميشه در جهاد دانشگاهي زايش و رويش وجود داشته است باز هم بايد با همت جمعي، روند آموزش را با رويش‌هاي جديد مزين كنيم.

وي ادامه داد: همت و اتصال جمعي كاركنان جهاد دانشگاهي سبب شده تا ديگران با ديده احترام به اين نهاد نگاه كنند و مقام معظم رهبري و مجلس و ساير مسئولان كشور نيز ديد مثبتي نسبت به جهاد دانشگاهي دارند.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در ادامه تاكيد كرد: جهاد با كمترين امكانات ولي با همت بلند به جايي رسيده است كه با مراكز علمي و پژوهشي بزرگ در حال رقابت است.

وي افزود: جهاد دانشگاهي متناسب با هر دوره توانسته است فعاليت‌هاي خود را منطبق كند و در خدمت كشور باشد.

ايماني با اشاره به برنامه‌هاي جديد آموزشي جهاد دانشگاهي اظهاركرد: يكسري برنامه‌هاي دست يافتني در حوزه آموزش انجام داده‌ايم تا مبحث آموزش را ارتقاء دهيم.

وي اظهاركرد: براي ارتقاء نيازمند چند كار هستيم ابتدا بايد باز مهندسي تشكيلات آموزشي جهاد را از طريق فعاليت‌ها انجام دهيم.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي ادامه داد: تاكيد در دوره جديد معاونت آموزشي بر كيفيت بخشي به آموزش است و فعلا به دنبال توسعه كمي نيستيم و توسعه كيفي را با اولويت ساماندهي رشته‌هاي آموزشي و با تكيه بر توانمندي‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي دنبال خواهيم كرد.

وي ادامه داد: سمت و سوي ما بايد به سمت آموزشهايي با تخصص بالاتر پيش رود و از دوره‌هايي كه مراكز ديگر هم مي توانند برگزار كنند، بپرهيزيم.

ايماني تصريح كرد: براي رقابت با دانشگاه‌هاي بزرگ نيازمند برنامه ريزي هستيم و از الان بايد به فكر برگزاري دوره‌هاي تخصصي باشيم.

وي ادامه داد: در اين دوره سياست جهاد دانشگاهي، تحصيلات تكميلي فناوري و تكنولوژي محور و پژوهش محور خواهد بود؛ البته ممكن است در كوتاه مدت دچار چالش شويم؛ اما براي آينده موفقيتهاي بيشتري نصيب جهاد خواهد شد.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي بيان كرد: نيازسنجي آموزشي و تدوين سرفصل آموزشي متناسب براي رفع نيازهاي كشور، توسعه آموزشهاي مجازي و نيمه مجازي، گسترش دوره‌هاي آموزشي تخصصي كوتاه مدت بين المللي در سطح منطقه و جهان از طريق ارتباط با 10 دانشگاه بين المللي سياست‌هاي جديد بخش آموزش است.

وي افزود: ساماندهي گروه‌هاي آموزشي تخصصي كوتاه مدت در سطح ستاد و صف، تدوين دوره‌هاي آموزشي تخصصي و فوق تخصصي به منظور توانمندسازي فراگيران براي جذب در بازار كار داخلي و خارجي از جمله ديگر اهداف و سياست‌هاي جديد آموزشي جهاد دانشگاهي است.

ايماني بيان كرد: اجراي دوره‌هاي جديد مورد نياز براي دستگاه‌هاي دولتي علاوه بر آموزش‌هاي فعلي، برگزاري دوره‌هاي تربيت مربي و مدرس براي آموزشهاي تخصصي كشور، توسعه دوره‌هاي آموزشي براي صنايع خانگي و ... دولت در خصوص توسعه مشاغل خانگي، توسعه تحصيلات تكميلي فناوري محور از ديگر سياست‌هاي معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي است كه بايد دنبال شود.

وي افزود: شعبات جهاد دانشگاهي در شهرستان‌ها به مركز و مراكز به موسسه تبديل مي شود و مركزيتي با اختيارات بيشتر در تهران شعبه‌ها را تحت نظارت دارد و شعب بايد پاسخگو به موسسه مركزي باشند.

معاون آموزش جهاد دانشگاهي با اشاره به ايجاد مدرسه تابستاني سلول‌هاي بنيادين گفت  : اين مدرسه با حضور 2 تن از مدرسين خارجي با علاقه خودشان انجام مي‌شود و اين نوع آموزش در هيچ جا نظير ندارد.

وي افزود: اجراي طرح مدرسه تابستاني سلول‌هاي بنيادين با هماهنگي موسسه رويان و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است.



نماینده مردم قم در مجلس:

جهاددانشگاهی از ظرفیت قم برای اسلامی سازی علوم انسانی استفاده کند

حجت الاسلام و المسلمین علی  بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در سی و سومین گردهمایی معاونان آموزشی جهاد  دانشگاهی در سخنانی اظهار داشت:  جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است و این روحیه جهادی که در  این نهاد موجود است؛ بخش شورانگیز انقلاب بوده است.

وی اظهار داشت: تبدیل شور انقلابی به شعور انقلابی از کارهای جهاد دانشگاهی بوده و هست و جهاد دانشگاهی توانسته با شور انقلابی به رشد و بالندگی برسد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: جهاددانشگاهی می تواند ماموریتهایی را که انقلاب بر عهده او گذاشته است انجام دهد؛و این در حالی ست که امسال پس از 32 سال توسط مقام معظم رهبری سال جهاداقتصادی نامگذاری شده و مردم بیش از پیش با کلمه ی جهاد مانوس می شوند.

وی افزود: ما از جهاد انتظارات بسیار زیادی داریم و این به این علت است که تاکنون با خودباوری و ایمان توانسته است در این مسیر گام بردارد.

بنایی گفت: علوم انسانی و اسلامی سازی آن امروز مهمترین بحث فرهنگی در کشور است و رهبری در دو جلسه راهبردی که داشته اند محور همه مباحث را علوم انسانی دانسته اند و لذا ضروری است که در علوم انسانی شاخص و الگو ارائه شود.

وی اظهار داشت: در بحث علوم انسانی به بخشی کار داریم که به سعادت و شقاوت انسان توجه شود و باید این مباحث در اولویت قرار گیرد.

بنایی گفت: مدیران آینده کشور در دانشگاه ها تربیت می شوند و لذا اگر تربیت صحیحی انجام نشود برای اینده کشور نامناسب خواهد بود.

وی ادامه داد: باید تعریف جامع و مانع از علوم انسانی داشته باشیم و بر اساس آن وظایف هر دستگاهی را مشخص کنیم؛ باید تقسیم کار صورت گیرد و زمان معینی مشخص و هر دستگاهی وظیفه ای را برعهده بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس این استان را مرکز بزرگ کرسی های فقهی در دنیای اسلام دانست و افزود:  نقشی که قم در بحث علوم انسانی دارد بسیار حایز اهمیت است و از آن جایی که علوم انسانی مبنایش بر سیره و قرآن است و تنها راه ما بازگشت به قرآن کریم و روایات و سیره معصومین(ع) در بحث علوم انسانی است ؛ باید از علما و حوزه در این زمینه مدد طلبید.

وی ادامه داد: حوزه برای اسلامی سازی علوم انسانی کارهای زیادی انجام داده و رهبری هم در سفرشان مطالب زیادی بیان کردند.

 بنایی بااشاره به این که قم به عنون ام القرای جهان تشیع در بحث تولید علم و کرسی های نظریه پردازی و علوم اسلامی و انسانی باید حرف اول بزند؛ تاکید کرد: این ماموریت از سوی ائمه (ع) در روایات بیان شده است.

وی افزود: جهاد می تواند از ظرفیتهای این شهر استفاده کند و پردیس جهاد در قم ایجاد شود و ما هم در مجلس آمادگی داریم برای بودجه 91 پیش بینی کنیم که هم به نفع کشور و هم به نفع جهاد است.

بنایی با بیان این که اسلامی سازی باید از قم آغاز شود؛ تصریح کرد: قم نقش بسیار مثبت و ارزنده ای دارد و جهاد دانشگاهی می تواند با تعامل با حوزه در این زمینه فعالیت کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای کسانی که به انقلاب و ترویج اسلام و شیعه علاقه مند هستند ؛ افق بسیار روشنی در جهاد علمی کشور را پیش بینی می کنیم.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی قم:

آموزش‌هاي کوتاه مدت مي‌تواند فرايند آموزش در کشور را تغيير دهد

 راه اندازی هفت مركز تخصصی از جمله مركز آموزش های علوم انسانی با هدف اسلامی سازی علوم از جمله برنامه های جهاد دانشگاهی قم است كه برخی از آنها تاسيس شده است.

 سيده شبنم فاطمی معاون آموزش جهاد دانشگاهی واحد استان قم ، با اشاره به مشكلات منظر شهری و معماری اظهار داشت: فرايند آموزش ما بايد بتواند پاسخگوی فرهنگ و ملزومات شهری باشد و اين امر نيازمند فرهنگ سازی به همراه آموزش در سطح كشور است.

وی با بيان اين كه در آموزشهای كوتاه مدت جهاد دانشگاهی بايد جريان ساز باشند؛ افزود: مراكز آموزش كوتاه مدت جهاد دانشگاهی در فرايند آگاه سازی شهروندان بسيار مفيد و موثر است و اگر به اين مقوله درست توجه شود می تواند بسيار تاثير گذار باشد.

فاطمی با اشاره به چشم انداز ترسيم شده برای جهاددانشگاهی قم و ايجاد هفت مركز در اين واحد اظهار داشت: درحال حاضر مركز فناوری اطلاعات، زبانهای خارجه – در سه زبان به صورت فعال و در دو زبان به صورت كمرنگ تر – و مركز علوم انسانی ايجاد شده و اميدواريم ادامه ی مسير نيز هر چه سريع تر طی شود.

معاون جهاد دانشگاهی واحد استان قم از آموزش زبان فارسی در اين نهاد در قم خبر داد و گفت: به دليل مهاجر پذير بودن استان قم اين مركز اقدام به آموزش زبان فارسی نموده كه با استقبال خوبی نيز مواجه شده است.

در ادامه گردهمايي  مجدالدين  رييس  مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي جايگاه مراكز علمی ـ كاربردی و روند جديد درخواست دوره‌های علمی ـ كاربردی و همچنين مسايل مربوط به دوره‌های تخصصی پيشرفته، سياست‌ها و راهكارها را تشريح كرد.

همچنین ارائه گزارش پيرامون دومين جشنواره آموزشي ايران و تجارب موفق آموزشي واحدهاو معرفي مؤسسه NIIT براي همكاري‌هاي بين‌المللي با واحدهاي جهاددانشگاهي از دیگر برنامه های شده این گردهمایی بود.

آيت الله العظمی مكارم شيرازی در ديدار رييس ومعاونان جهاد دانشگاهي:
نهضت علمي اسلامي رابار ديگر به ظهور برسانيد/
كارجهاد دانشگاهی جهاد الهی و اسلامی است

آيت الله العظمی ناصر مكارم شيرازی  28 ارديبهشت ماه در ديدار با محمدحسين يادگاری، رئيس و معاونان جهاد دانشگاهی كشور گفت: كار جهاد دانشگاهی جهاد اسلامی و الهی استوي هجنين خطاب به جهادگران تاكيد كرد:شما بايد نهضت علمي اسلامي را بار ديگر به ظهر برسانيد .

 

 به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي ، در اين ديدار كه پيش از برگزاري گردهمايي معاونان آموزشي جهاددانشگاهي برگزار شد،آيت الله مكارم افزود:جهاد دانشگاهي بايد با اطلاع رساني گسترده وويژه دستاوردها وفعاليتهاي خود را به همگان معرفي كند .

اين مرجع تقليد با بيان اينكه فعاليتهای جهاد دانشگاهی برای آينده كشور اميدواركننده است تصريح كرد: در قرون ابتدايی ظهور اسلام علم در جهان اسلام شكوفا شد و از مشرق به مغرب زمين منتقل شد اما چند قرن بعد مسير تغيير يافت و دنيای اسلام به مصرف كننده علوم غربی تبديل شد.

اين مرجع تقليد ادامه داد: مصرف كردن علوم غربی برای مسلمانان عزيز و سربلند قابل تحمل نيست و بايد بتوانيم يكبار ديگر نهضت علمی اسلام را به ظهور برسانيم.

آيت الله مكارم با بيان اينكه بايد طوری شود كه رابطه ما با غرب از درخواست كننده علم به تبادل علمی تبديل شود اظهارداشت: اگر اين كار صورت نگيرد انقلاب عقب می افتد ولی اگر اين اتفاق صورت گيرد همه متوجه می شوند كه انقلاب تنها حج و نماز و روزه برای مردم نياورده بلكه همه چيز را برای آنها به ارمغان آورده است.

اين مرجع تقليد با تقدير از فعاليت های قرآنی جهاد دانشگاهی تاكيدكرد: فعاليت های اين نهاد منهای كار های قرآنی كه مستقيما اسلامی است خودش تبليغ برای اسلام است و هم ثواب خدمت به مردم و هم ثواب تبليغ اسلام را دارد.

وی با تاكيد بر لزوم اسلامی سازی علوم انسانی افزود: علوم انسانی شمشير دولبه است و اگر اسلامی باشد دانشگاه را اسلامی و اگر از غرب گرفته شود دانشگاه را سكولار می  كند.

وي خطاب به جهادگران گفت :شما بايد نهضت علمي اسلامي را بار ديگر به ظهر برسانيد .

اين مرجع تقليد ادامه داد: غربيها به طرز ماهرانه ای فرهنگ خود را در علوم جا می دهند و به دنيا منتقل می كنند و ما هم بايد بيدار باشيم و سموم را از علوم آنها بگيريم و بعد استفاده كنيم..

وی در پايان  تاكيدكرد: اسلام با علم مخالف نيست و علم وطن ندارد و محدوديتی برای كسب آن وجود ندارد.الف/ر

١٢:٥٦ ٣١/٠٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد