١٤:٥٩ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
دكتر منتظري در گردهمايي روسا، معاونين و مديران اين مراكز :
مراكز علمي – كاربردي جهاددانشگاهي يا نمونه باشند يا تعطيل شوند

گردهمايي سراسري روسا، معاونين و مديران مراكز آموزشي عالي علمي – كاربردي جهاددانشگاهي روز شنبه 14 مرداد ماه سالجاري با حضور دكتر علي منتظري رييس جهاددانشگاهي و دكتر حسين بلندي رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي برگزار شد .
دكتر علي منتظري رييس جهاددانشگاهي در ابتداي اين مراسم طي سخنان كوتاهي به انتظاراتي كه از مراكز علمي – كاربردي جهاددانشگاهي مي رود پرداخت و گفت : مراكز علمي – كاربردي جهاددانشگاهي بايد از نظر علمي ، اخلاقي ، فضاي فيزيكي و از هرجهت نمونه باشند .
وي افزود : براي نهادي كه سلولهاي بنيادين مي سازد ، در صنايع موشكي بيشترين پيشرفتها را دارد ، داراي جايگاه ويژه در صنعت نفت و پتروشيمي است و تكنولوژي پيشرفته توليد مي كند، قابل قبول نيست كه مركز علمي – كاربردي آن نمونه نباشد و در يك آپارتمان چند متري ايجاد شده باشد .
رييس جهاددانشگاهي با اشاره به اينكه اگر مراكز علمي – كاربردي اين نهاد نمي توانند نمونه باشند پس بهتر است كه تعطيل شوند افزود : بايد اين مراكز يا تعطيل شوند و يا نمونه شوند و بايد تمام اعضاي اين مراكز نمونه باشند و براي ما قابل قبول نيست يكسري اعضاي بي تعهد جمع شوند و با دانشجو برخورد بد داشته باشند و در نهايت با نام جهاددانشگاهي تمام شود .
دكتر علي منتظري با اشاره به اينكه اين مراكز بايد در استاندارد جهادي باشند خاطرنشان كرد : اين به معناي عدم موفقيت اين مراكز نيست اما همواره پيشگيري بهتر از درمان است و ما الان مي گوييم تا دوستان ما در مسيري قرار نگيرند كه در نهايت ناموفق از آن بيرون بيايند.
وي سپس به سخنان مقام معظم رهبري در مورد جهاددانشگاهي اشاره كرد و گفت : از نهادي كه رهبر انقلاب درباره آن مي گويد "من به خاطر تك تك شماره به درگاه خدا شكر مي كنم" انتظار خيلي بالاست و بايد پاسخ اين توجهات و اعتمادات را به درستي داد.
رييس جهاددانشگاهي در ادامه ضمن اشاره به گسترش ارتباط واحدهاي استاني خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مسائلي كه من مدرك مستند از آن دارم عدم استفاده از كادر هيات علمي تمام وقت در برخي از اين مراكز است كه بايد يا اين مراكز تعطيل شوند و يا كادر هيات علمي تمام وقت داشته باشند و اگر نداريد بايد جذب نيرو كنيد و از منابع مالي در توسعه منابع انساني استفاده شود .
دكتر منتظري ارتقاء مقاطع تحصيلي از كارداني به كارشناسي و كارشناسي ارشد را از ديگر اولويت هاي اين مراكز عنوان كرد و تصريح كرد : به دنبال كسب مجوز ارتقاء مقاطع تحصيلي به كارشناسي ارشد برويد و همچنين دوره هاي جديد تعريف كنيد و اين دوره ها را براساس نيازهاي جامعه و براساس ماهيت دانشگاه علمي – كاربردي تعريف كنيد.
دكتر حسين بلندي رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي نيز در اين گردهمايي هدف از تاسيس اين دانشگاه را پاسخ گويي به بخش اجرايي كشور عنوان كرد و گفت : ما بوجود آمديم تا در كنار مراكز نظري به بخش اجرايي از جمله خصوصي ، تعاوني و دولتي كشور پاسخ گو باشيم .
وي افزود : ما وظيفه داريم كه نيروهايي را تربيت كنيم كه به بخش اعظم نيازهاي جامعه جواب دهند و اين چيزي است كه دنيا خيلي پيشتر به آن رسيده بود . ما نيز بايد وارد عرصه كار شويم و به نيازها پاسخ دهيم . در كشور ما مرزهاي دانش بسيار زياد است اما نيازها همچنان باقي است زيرا دانش ها كاربردي نيست .
دكتر بلندي خاطرنشان كرد : ما امروز 250 هزار دانشجو و 400 مركز داريم و در حال توسعه 200 مركز ديگر هستيم اما اين افتخار ما نيست بلكه تا چه حد وارد بحث اشتغال و كاهش بيكاري شدن افتخار ماست . زيرا ماهيت ما با دانشگاه هاي ديگر متفاوت است .
وي بازنگري برنامه و نيازسنجي جامعه را از اولويت هاي كاري دانشگاه جامع علمي – كاربردي برشمرد و گفت : ما در بحث بازنگري برنامه ها 70 برنامه در سال گذشته اجرا كرديم و 70 برنامه نيز براي امسال در نظر گرفته ايم و همچنين در اين زمينه از سال گذشته تاكنون 400 فراخوان اعلام كرده ايم و 40 كتاب نيز به چاپ رسانده ايم .
رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي درادامه به تعاملي كه جهاددانشگاهي مي تواند با اين دانشگاه داشته باشد اشاره كرد و گفت: ما سه نوع مركز علمي – كاربردي تعريف كرديم كه مركز علمي – كاربردي جهاد جز مراكز عمومي ماست و تا زماني كه اين مركز تبديل به مؤسسه نشود از نظر ارتباط با استانها مشكل دارد و در آنجا به شكل مركز شناخته مي شود . اين نياز احساس مي شود و ما امروز آمادگي رسمي خود را براي اينكار اعلام مي كنيم .
وي افزود : ماهيت جهاددانشگاهي به شكلي است كه ارتباط مستقيم با كار ما دارد و ما از اين نهاد درخواست كمك بيشتري داريم تا بتوانيم در سراسر كشور شعبه داشته باشيم . زيرا شما بيش از 60 پژوهشكده در كشور داريد و ما زماني موفق هستيم كه دانش تبديل به محصول و برنامه آموزشي شود .
دكتر بلندي سپس به اقدامات اين دانشگاه در زمينه كاربردي كردن علوم اشاره كرد و گفت : ما در اين زمينه ده هزار و 800 مدرس داراي ID كارت داريم و از بيش از 17 هزار بازنشسته دعوت كرديم تا از تجربيات خود به ما انتقال دهند و همچنين به 14 هزار شركت و سازمان نامه نوشتيم تا افراد خبره خود را به ما معرفي كنند .
رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي به رويكرد جديد اين دانشگاه اشاره كرد و گفت : جهت‌گيري در مديريت جديد بحث اشتغال و تاثير گذاري در اين زمينه است و زماني كه وام خوداشتغالي را مطرح كرديم اين جهت گيري را داشتيم . ما تنها دانشگاهي هستيم كه دانش آموختگانمان از بين 12 تا 20 ميليون وام خوداشتغالي بهره مند مي شوند .
گفتني است ، در ادامه اين گردهمايي حاضران به تشريح و بررسي عملكرد شعب دانشگاه علمي – كاربردي پرداختند.

١٢:١٥ ١٤/٠٥/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد