شاكري نژاد:
هدف جهاددانشگاهي حركت در جهت رفع خلاء هاي علمي كشور است
مراسم بزرگداشت شيخ بهايي و هفته معمار در موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد استان خوزستان،قدرتالله شاكرينژاد، رييس جهاد دانشگاهي واحد خوزستان، در اين مراسم اظهار كرد: من هميشه از چنين مراسمي استقبال ميكنم. از روزي كه توفيق خدمتگزاري در اين سنگر به من داده شد تلاش بر اين بود كه محتواي علمي قسمتهاي مختلف جهاد را افزايش دهيم.
وي خطاب به دانشجويان حاضر در مراسم گفت: شما وارد خانوادهاي بزرگ به نام جهاد دانشگاهي شدهايد كه موسسه آموزش عالي يكي از بخشهاي آن است.
شاكرينژاد با بيان سخناني درباره تاريخچه موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي ادامه داد: سعي جهاد دانشگاهي در بحث علمي و پژوهشي پر كردن خلاءهاي علمي و تحقيقاتي در جامعه و راهاندازي دورههاي آموزشي مختلف است.
وي خاطرنشان كرد: از رسالتهاي هم ديگر اين نهاد، رسالت فرهنگي است. امروز بيش از آنكه جهاد دانشگاهي را به عنوان يك نهاد علمي بشناسند به عنوان يك نهاد فرهنگي از آن ياد ميكنند.
رييس جهاد دانشگاهي واحد خوزستان افزود: امروز ما به عنوان جهادگر در اين نهاد اين افتخار را داريم كه همكاران ما در پس سالهها تلاش توانستند زحماتي را متقبل شده و كارهايي را انجام دهند و افتخاراتي را براي مردم و كشور كسب كنند. نمونههاي چنين كارهايي را بارها و بارها شنيدهايم.
وي اضافه كرد: بحث سلولهاي بنيادي ايران را جزو نه كشور برتر دنيا در اين زمينه قرار داده به طوری كه امروز ما توانايي تكثير و تمايز اين سلولها را در بافتهايي كه نياز داريم، پيدا كردهايم. اين كار در جاهاي بسيار مهم و به وسيله افراد بسيار مخلص انجام شده است.
وي ادامه داد: وقتي ما از اين اماكن بازديد ميكنيم، باورمان نميشود كه دانشمندان اين مرز و بوم در اين فضاها و آزمايشگاهها كار كرده باشند.
شاكرينژاد در ادامه اظهار كرد: كار كلونينگ و شبيهسازي، از ديگر كارهاي بود كه در جهاد انجام شد. همچنين ساخت فرستندههاي راديويي پر قدرت از جمله تلاشهايي بوده كه انديشمندان ما در علوم مختلف انجام داند. در تمامي موضوعات از جمله فني و مهندسي، علوم پايه، علوم انساني و اجتماعي، پزشكي، كشاورزي و غيره كارهاي بسيار زيبا، خوب و عميق علمي انجام شده است.
رييس موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان تاكيد كرد: شما با ورود به موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي، جزوي از اين خانواده پرتوان و تلاشگر شدهايد. انتظار من به عنوان مدير و خادم در اين موسسه اين است كه تمام توان، سعي و همت خود را در اين مساله مصروف كنيد تا در زمينه تخصصي خود به مدارجي كه نهايتا به آن نايل ميشويد، اكتفا نكنيد.
رييس جهاد دانشگاهی واحد خوزستان همچنين با اشاره به بزرگداشت روز معمار افزود: امروز ما اختصاصا رشته معماري را در موسسه آموزش عالي داريم. معماري شايد تنها رشته فني و مهندسي باشد كه نفس در بحث مسايل علوم انساني و زيبايي شناسي دارد.
او خاطرنشان كرد: امروز وقتي به كشورمان نگاه ميكنيم، ميبينيم بخش بزرگي از افتخارات ما در ايران به اماكني است كه جنبه معماري آنها امكان افتخار را به ما داده است.
وي با اظهار تاسف از نبود تعامل ميان معماری و رشتههاي فني و مهندسي تاكيد كرد: ما خيلي وقتها ميبينيم در يك بنا مستحكمسازي، فنداسيون و اسكلتسازي آن مهم تلقي شده ولي مسايل زيبايي شناسي آن فراموش ميشود و هدف تنها اين میشود كه يك ساختمان ساخته و از آن استفاده و كاربري صورت گيرد.
وي يادآوری كرد: اين چيزي است كه در قديم نبوده است. در گذشته تعامل بسيار خوبي بين اين دو بخش حاكم بود. حاصل اين مساله اين است كه امروز ما بناهايي را ميبينيم كه هم مستحكم هستند و هم چيزهاي زيبايي شناسي و معمارانه در آنها مد نظر و توجه قرار گرفته است.
رييس جهاد دانشگاهی واحد خوزستان در پايان با تبريك روز معمار و آرزوي موفقيت براي دانشجويان رشته معماري افزود: قطعا اگر همت و تشويقهاي شما باشد، ما قطعا مقاطع بالاتر اين رشته را موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي تاسيس خواهيم كرد.
قائم مقام مؤسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان نيز خاطرنشان كرد: بسياري از بناهاي تاريخي ما بدون استفاده از آهن و فولاد و ستونهايي كه امروز ما درگيرشان هستيم، سر پا هستند.
عبدالرضا الواري گفت: شايد در تكنولوژي جديد به استفاده از چنين مصالح و ستونهايي ناگزير باشيم ولي در ساختمانسازي قديمي ما اين گونه نبود.
وی خاطرنشان كرد: بايد توجه كرد كه ما از چه سابقه بزرگي در هنر معماري برخوردار هستيم. يكي از شاخصههاي هنري ما معماري است. در دايرهالمعارفها وقتي سير میكنيم در كنار هنر معماران معماري ايراني را ميبينيم. هر چند در بسياري از كشورها ساختمانهاي زيبا و بزرگ را ميبينيم؛ در دايرهالمعارفها چيزي به عنوان معماري شاخص آن كشور وجود ندارد.
الواری تاكيد كرد: معماري ايراني كه آن را با معماري اسلامي همپا و عجين ميدانند شاخصه هنري ما است و بزرگداشت روز معمار، بزرگداشت هنر ايراني است.
الواري با بيان اينكه معماري ما همواره حرفهاي زيادي براي گفتن داشته و دارد، ابراز اميدواري كرد دانشجويان معماري امروز، قدمهاي بزرگي را در آينده در اين مسير بردارند و هنر معماري ما همچنان هنر اصيل ايراني باقي بماند.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان همچنين با اشاره به اينكه موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي خوزستان در سال 1374 با رشتههاي كارداني كامپيوتر و كارشناسي زبان انگليسي با جذب 50 دانشجو راهاندازي شد، يادآور شد: اين موسسه در واقع برخاسته از دل دورههاي كوتاه مدتي است كه ما پيش از آن برگزار ميكرديم.
وي ادامه داد: مجموعه ما با يك كلاس كوچك آغاز به كار كرد و اين باعث خوشحالي ما است كه امروز ميبينيم موسسه ما عنقريب به دانشگاه تبديل خواهد شد.
الواري افزود: در حال حاضر در اين موسسه حدود 1300 دانشجو در 11 كد رشته مشغول به تحصيل هستند. همچنين حدود 1200 دانشجو در مركز علمي ـ كاربردي اين موسسه به تحصيل مشغولند. در مجموع در اين مركز 2500 دانشجو تحصيل ميكنند.
سپس در ادامه برنامه مهندس سرافراز مدير گروه عمران و معماري موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان هم گفت: گسست ايجاد شده بين معماري ديروز و امروز باعث شده وقتي نامي از معماري برده شود به هيچ وجه هيج بناي جديدي در ذهن ما تداعي نگردد.
مهندس سرافراز اظهار كرد: اميدواريم برگزاري چنين مراسمي زمينهساز توسعه و تحول در معماري ما را فراهم كند.
او خاطرنشان كرد: هر وقت بحث معماري پيش ميآيد ناخودآگاه به ياد معماري گذشته خودمان ميافتيم. تخت جمشيد كه اوج معماري ايراني در دوره هخامنشي و شايد اوج معماري تمام تاريخ ايران باشد، چغازنبيل كه بنايي است مربوط به 1250 قبل از ميلاد مسيح، منارجنبان متعلق به دوره معماري اسلامي و بناهاي قديمي ديگر اولين چيزهايي است كه با نام معماري به ذهن ما ميآيد.
سرافراز ابراز اميدواري كرد: بزرگداشت معمار، زمينهساز تحول باشد و اين تحول بتواند پيوستگي معماري ديروز و امروز را سبب شود و نقطه روشني را براي معماري فرداي ما رقم زند.
وي در ادامه به صحبت درباره گروه معماري موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي خوزستا پرداخت و گفت: گروه معماري اين موسسه از مهرماه سال 1384 به صورت مشترك بين معماري و عمران و پس از كسب مجوزهاي لازم با جذب 20 نفر دانشجو در مقطع كارداني هر رشته فعاليت خود را آغاز كرد.
وي اضافه كرد: خوشبختانه پس از گذشت سه ترم موفق شديم مجوز لازم براي مقطع كارشناسي ناپيوسته معماري و عمراني را كسب كنيم و با پيگيريهايي كه در حال انجام است سعي داريم از مهرماه سال جاري در مقطع كارشناسي پيوسته اين دو رشته نيز دانشجو جذب كنيم.
مدير گروه عمران و معماري موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي واحد خوزستان در پايان اظهار اميدواري كرد: امكانات رشتههاي معماري و عمران اين موسسه در آينده رشد بيشتري يابد.
همچنين استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران گفت: خداوند اولين معمار هستي است. در كتاب آسماني ما، قرآن، 27 بار ريشههاي مختلف « عمر» كه ريشه كلمات معماري و عمران است آورده شده و در موارد چندي نيز به صورت عيني و صريح به معماري اشاره ميكند.
دكتر مجتبي بديعي اظهار كرد: اين نشان ميدهد كه معماري ريشه در اعتقادات ما و همه ملل دارد. اين انحصارطلبي است كه اين ريشه را تنها در اعتقادات خودمان ببينيم.
بديعي با بيان اين كه نميشود از معماري صحبت كرد و از انسان سخن نگفت، افزود: انسان، طبيعت و معماري واژههايي هستند كه هيچ كدام بدون ديگري قابل درك و فهم نيست. ما قبل از آنكه معمار باشيم، انسانيم و اگر انسان خوبي نباشيم، نميتوانيم معمار خوبي باشيم.
وي ادامه داد: اگر بپذيريم كه انسان خليفه الله است و جانشين خداوند در زمين، آنگاه بايد اخلاق خدايي هم داشته باشيم.
او خاطرنشان كرد: معماري ظرف و فضاي زندگي به تمامي گستردگي آن بدون هيچ محدوديتي است. اگر تمام لحظههاي نفس كشيدنمان جزو زندگيمان محسوب ميشود و هر لحظه زندگيمان در فضايي ميگذرد، پس هر لحظه براي نفس كشيدن نياز به فضايي داريم كه امكان بهتر نفس كشيدن را براي ما فراهم كند.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران يادآور شد: ظرف منهاي مظروف قابل فهم نيست. براي هر مظروفي، ظرفي مناسب است و در هر ظرفي قابليت جا دادن مظروف خاصي وجود دارد. لذا ظاهر و باطن، درون و بيرون و كل و جز به هم پيوستهاند و هيچ كدام بيديگري قابل فهم نيست.
وي با اشاره به موضوع مراسم و بزرگداشت شيخ بهايي گفت: تجليل از شيخ بهايي، اين دانشمند بزرگ شيعه كه در قرون 10 و11 هجري ميزيسته است، در واقع تجليل از انساني است كه همه ابعاد زندگي را در وجود خود به هم آميخته و هيچ جزء وجودش از اجزاي ديگر آن جدا نيست.
دكتر بديعي اضافه كرد: چيزي كه امروز باعث نگرانی ما است فقدان همان چيزي است كه در وجود شيخ بهاييها وجود داشته و در ما وجود ندارد؛ كليت يك پارچهاي كه تخص و تعهد را به هم آميخته است. در واقع تخصص گرايي، مرزبندي كردن بين تخصصها و مرزبندي كردن بين متن، اخلاق و شرافت زندگي با اعمال نظرات حرفهاي باعث اين جدايي است.
وي تاكيد كرد: اگر اين جدايي بين هويت انساني و هويت حرفهاي ما بخواهد ادامه پيدا كند، انتظار آفرينش شاهكارها را نداشته باشيد.
وي خاطرنشان كرد: معني اين سخن آن نيست كه در نگرش شيطاني، آفرينش خوب و معماري غولان و عجيب و غريب امكانپذير نيست اصلا معماري در اين چيزها تعريف نميشود. معماري به چيزي اطلاق ميشود كه با متن زندگي پيوند بخورد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران درادامه اظهار كرد: خداوند خود را احسن الحالقين و بهترين آفرينندگان تعريف ميكند. جامعترين تعريف براي هنر نيز خلق اثر است. روي واژه خلق ميتوان بحث كرد. خلق يعني ايجاد كردن؛ بهترين نوع ايجاد كردن و بهترين نوع ساختن.
وي ادامه داد: از اينجا ميفهميم كه كليه هنرها خويشاوند و داراي اصل و نسب واحدند و ريشه در يك جا دارند. اگر اينگونه باشد، اين هنرها با يكديگر زباني براي گفت و گو دارند.اگر زبان ما به ثنويت، دو منشايي و دو زباني دچار شد، ما حرف همديگر را نميفهميم.
وي سپس افزود: چيزي كه در مورد شيخ بهايي گفته شد در مورد همه بزرگان گذشته ايران مطرح است بارها فكر كردهايم كه چگونه ممكن است يك نفر براي مثال فيلسوف، شاعر، فقيه رياضي دان و منجم باشد. امروز ميبينيم در رشتههاي معماري و ساختمانسازي بيش از 270 حرفهي مستقل وجود دارد.
بديعي با طرح اين پرسش كه چگونه ميشود يك نفر همه چيز را در خود جمع كرده باشد در حالي كه امروز بايد براي جز به جز ابعاد وجوديمان به آدمهاي مختلف رجوع كنيم، اضافه كرد: دليل اين مساله آن است كه امروز مابين متن زندگي و اعتقاد و كار و حرفه جدايي قائل شدهايم.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران خاطرنشان كرد: تبديل شدن به يك معمار واقعي بسيار دشوار است ولي اگر راه و مسير را پيدا كنيم، اين كار چقدر آسان و دلچسب خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه معماري زيباترين و دلچسبترين رشته دانشگاهي است اظهار كرد: بايد با آن زندگي كرد و يك ثانيه نبايد بدون آن نفس كشيد. هنر، خلق احسن است و خداوند احسن الخالقين است و بنابراين هنرمند ريشه خدايي دارد.
وي معماري را خلق احسن فضاي زندگي تعريف كرد و ادامه داد: اگر در چهار كلمهاي اين تعريف دقيق شويم، ميبينيم كه خلق ريشه مشترك بين اخلاق و خلاقيت است. حسن نيز كه ريشه احسن است و به معناي زيبايي صورت و سيرت آمده و حتي در ادبيات حافظ بيش از چند بار از زيبايي نام آورده نشده حال آنكه بيش از 84 بار واژه حسن آمده است.
دكتر بديعي با اشاره به اينكه سيرت و صورت خوب نميتواند از هم جدا باشد، افزود: يك انحراف جدي در سيستم آموزش معماري ما پيدا شده كه هر فضايي را ميخواهيد طراحي كنيد، فضاي پر است و هر آنچه جز آن باشد، فضا و معماري نام ندارد اما همه فضا معماري است. اهميت فضاي باز، خالي و منفي حتي يك سر سوزن از فضاهاي پر، كمتر نيست. اگر اين را نفهميم، معناي معماري را نفهميدهايم.
وي اضافه كرد: كلمه آخر تعريف معماري، كلمه زندگي است. هر لحظه زندگي ما در يك فضا ميگذرد. هر جا زندگي ميكنيم فضا است و لذا بزرگي اين ظرف به بزرگي زندگي است. براي فهم معماري بايد زندگي را فهميد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران در ادامه گفت: اگر تا اينجاي سخنانم درست باشد، بايد گفت ياشن معرفت شرط اول معماري است معماري كامل تركيب ذهن و عين و عمل است.
وي با تاكيد بر اينكه تنها مقياس معماري يك ـ يكم است، اظهار داشت: هر چيزي جز اين شبح و انتراعي از معماري است. مشكل اصلي آموزش معماري ما اين است كه آموزش در مقياسهاي يك صدم و يك پنجاهم و غيره متوقف مانده و دانشجوي معماري با واقعيت يك يكم آشنا نميشود و در نتيجه دچار خود بزرگ بيني ميشود.
وي ادامه داد: وقتي ماكت يك فضا را ميسازيم گويي ما بر آن مسلط بوده و به آن احاطه داريم حال آنكه در داخل ساختمان، محيط بر ما احاطه دارد. وقتي انسان به جاي نگرش محيط بودن بر فضا را داشته باشد نگاه به معماري، زاويهاي ديد و نگرش عوض ميشود و احساس خدايي كاذب به او دست ميدهد.
دكتر بديعي در پايان با تاكيد بر اينكه كار هنر تركيب و كار علم تجربه است، اضافه كرد: اگر امروز به تخصصگرايي رسيدهايم، تخصصها بايد مثل اعضاي يك راكستر با يكديگر هماهنگ باشند. بايد صداي نهايي اين اركستر زيبا شود نه صداي هر ساز. معماري امروز نيز بدون حضور در اركستري كه اعضايش با يكديگر ارتباط دارند، غيرممكن است.ح/الف
١٠:٣٣ ١٦/٠٢/١٣٨٦