٠٦:٢٩ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
آموزشي

بيست و پنجمين گردهمايي معاونان آموزشي جهاددانشگاهي سراسر كشور در مشهد برگزار شد

بیست‌وپنجمین گردهمایی معاونان آموزشی واحدها، پژوهشکده‌ها و سازمان‌ها و مراکز جهاددانشگاهی با حضور دکتر احمدی معاون آموزشی جهاددانشگاهی، دکتر آشوری رییس دانشگاه فردوسی مشهد، حجت‌الاسلام اسدی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی و سایر مدیران حوزه آموزش جهاددانشگاهی،هشتم و نهم آذرماه در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی واحد استان خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی،دکتر سيد عبدالحميد احمدی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت هفته بسیج و دلاورمردی‌های شهدای بسیجی در دوران دفاع مقدس، به بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اشاره و در‌ خصوص بیانات معظم‌له گفت : در نگاه ایشان کار جهادی باید هدفمند و متوجه آرمان‌ها و هوشمندانه، عاقلانه و دشمن‌شکن باشد و بر این اساس کلیه فعالیت‌های این نهاد ازجمله آموزش می‌بایست این سیاست‌ها و ملاک‌ها مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی  تحقق اهداف جهاددانشگاهی را در گرو پیروی از رهبر معظم انقلاب دانست و با اشاره به کلام ایشان در خصوص فرهنگ این نهاد گفت : ایشان همواره بر حفظ هویت جهادی تأکید داشته‌اند که این هویت چیزی جز هویت دینی و انقلابی این نهاد نیست. 
در ادامه به حضور دکتر احمدی‌نژاد همزمان با سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در پژوهشکده رویان اشاره کرد و گفت : سخنان رییس محترم جمهوری برای مجموعه جهاددانشگاهی امیدبخش بود چراکه ایشان اعلام کردند دولت نهم به‌طور کامل حامی برنامه‌ها و فعالیت‌های جهاددانشگاهی خواهد بود.
وی دراین‌باره افزود : پس از این دیدار و در راستای حمایت رییس‌جمهوری، گروه‌های مختلف کاری در جهاددانشگاهی شکل گرفت و بر این اساس مجموعه پیشنهادات مدونی مشتمل بر 422 طرح پژوهشی در زمینه‌های مختلف فرهنگ و هنر، علوم انسانی، علوم پزشکی، و فنی و مهندسی تهیه و به ایشان ارائه شد که در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درحال بررسی است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به گستردگی فعالیت‌های آموزشی در این نهاد اشاره کرد و گفت : در حوزه آموزش‌های رسمی و بلندمدت، جهاددانشگاهی از طریق دانشگاه علم و فرهنگ و شعبات وابسته به آن و همچنین مؤسسات مستقل آموزش عالی در یزد، کرمانشاه و خوزستان دانشجو می‌پذیرد.
همچنین 35 مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی در سراسر کشور و وجود 100 مرکز آموزش کوتاه‌مدت نشان از گستردگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش دارد.
دکتر احمدی در ادامه از تصویب سند جایگاه جهاددانشگاهی در چشم‌انداز 20ساله جمهوری اسلامی خبر داد و افزود : رویکرد اصلی این سند به حوزه آموزش، بهره‌مندی بیش از پیش آموزش‌های جهاددانشگاهی از ظرفیت‌ها و توانمندیهای علمی، پژوهشی و فرهنگی این نهاد است.
وی با اشاره به افق چشم‌انداز آموزش در سند جایگاه جهاددانشگاهی در چشم‌انداز 20ساله افزود : براساس افق پیش‌بینی‌شده، جهاددانشگاهی می‌بایست در توسعه دانشگاه غیردولتی معتبر بین‌المللی و توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین به جایگاه نخست در کشور دست یابد.
وی همچنین چهار حیطه «آموزش عالی علمی ـ کاربردی»، «آموزش تخصصی کوتاه‌مدت»، «آموزش عالی رسمی بلندمدت» و «آموزش‌های کارآفرینی و اشتغال» را از اهداف کلان مبتنی بر افق چشم‌انداز بیان کرده و دراین‌باره تصریح کرد : در حیطه «آموزش عالی علمی ـ کاربردی» هدف کلان جهاددانشگاهی برخورداری از معتبرترین و گسترده‌ترین مؤسسه، آموزش عالی علمی ـ کاربردی در حیطه‌های تخصصی و آموزش‌های منجر به اشتغال با قابلیت و توان جذب دانشجو از کشورهای منطقه است.
همچنین هدف کلان جهاددانشگاهی در «آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت»، معتبرترین و گسترده‌ترین نهاد آموزشی در طراحی، تدوین و اجرای روزآمد دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت در جهت رفع نیازهای جامعه با قابلیت حضور و تعامل در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.
دکتر احمدی همچنین در خصوص هدف کلان این نهاد در  «آموزش عالی رسمی بلندمدت» تصریح کرد : توسعه آموزش عالی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مبتنی بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی و تبدیل دانشگاه علم و فرهنگ به دانشگاه برتر غیردولتی و بین‌المللی کشور است.
همچنین در «آموزش‌های کارآفرینی و اشتغال» این نهاد می‌بایست به جایگاه برتر و شاخص در ارائه خدمات آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ای به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در حوزه کار، اشتغال و کارآفرینی در سطح کشور و منطقه دست یابد.
براساس این گزارش، پیش از سخنان دکتر احمدی، دکتر خواجوی، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد طی سخنانی با اشاره به توسعه کمی صورت‌گرفته در بخش آموزش عالی کشور گفت : باید کم‌کم شرایط را به‌نحوی فراهم کنیم تا بیشتر به توسعه کیفی آموزش‌ها پرداخته شود.
وی عمده‌ترین مسأله پیش‌روی آموزش عالی را فقدان توجه جدی به آموزش‌های عملی دانست و خطاب به معاونان آموزشی جهاددانشگاهی گفت : این نهاد در ایجاد مراکز و مجتمع‌های آموزشی می‌بایست حتماً به این مهم توجه جدی داشته باشد.
وی در ادامه با تقدیر از تلاش جهاددانشگاهی در نشر کتاب، بر استمرار این تلاش ارزنده تأکید کرد و افزود : توقع ما این است که جهاددانشگاهی در ارائه آموزش‌ها به کتاب‌های موجود اکتفا نکند بلکه متناسب با دوره‌ها و درس‌های ارائه‌شده محتوا و کتاب‌های جدید را منتشر نماید.
وی آموزش اعضای هیأت علمی را ازجمله محورهای مورد توجه بخش آموزش عنوان و در خصوص نیازسنجی در این زمینه خاطرنشان کرد : براساس تجربه ما، برگزاری جلسه با دانشجویان فعال و نخبه و بهره‌برداری از نظرات آنها می‌تواند راهکار مناسبی در زمینه نیازسنجی و برنامه‌ریزی برای دوره‌های آموزشی ضمن‌خدمت اعضای هیأت علمی باشد.
این گزارش می‌افزاید، در ابتدای افتتاحیه گردهمایی معاونان آموزشی، دکتر علی‌اکبر شمسیان،رییس جهاددانشگاهی واحد استان خراسان رضوي  ضمن خوشامدگویی به حاضران، طی سخنانی خرد و خردورزی را رکن اساسی جامعه مطلوب دانسته و گفت : محور توسعه مطلوب بر محوریت انسان استوار است و با انسان ماهر، توانمند و خودباور می‌توان به توسعه پایدار دست یافت.
وی در خصوص ویژگی‌های آموزش مؤثر و موفق افزود : آموزش می‌بایست مبتنی بر پژوهش باشد تا به‌جای انباشت اطلاعات، به مقام تولید دانش دست پیدا نماییم.
دکتر شمسیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان تصریح کرد : باید در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها فضای امن و بانشاطی برای گفتگو و تعامل افکار به‌دور از افراط و تفریط فراهم شود.
رییس جهاددانشگاهی واحد استان خراسان رضوي ارتباط مؤثر و جدی بین مدیریت جامعه و دانشگاه‌ها را از دیگر رموز موفقیت مراکز آموزش عنوان کرد و گفت : دانشگاه‌ها نیز باید از درون خود را متحول کنند یعنی باید توان خود را برای نیازهای مختلف جامعه در مرحله عمل اثبات کنند.
وی به دسترسی نخبگان به اطلاعات روزآمد اشاره کرده و گفت : هرچند دراین‌باره رشد خوبی داشته‌ایم ولی همچنان می‌بایست دراین‌باره تلاش شود و این موضوع می‌بایست مورد توجه جدی مراکز و مؤسسات آموزشی قرار گیرد.
دکتر شمسیان همچنین به توسعه کیفی بخش آموزش تأکید و در خصوص فعالیت‌های جهاددانشگاهی واحد استان خراسان رضوی افزود : در بخش آموزش‌های کوتاه‌مدت، این واحد سالیانه به بیش از 35هزار نفر خدمات آموزشی تخصصی ارائه می‌کند و در زمینه آموزش‌های ضمن خدمت و ICDL کارکنان دولت این واحد نقش برجسته‌ای را در استان داشته است.
وی همچنین در خصوص آموزش‌های علمی ـ کاربردی خاطرنشان کرد : درحال حاضر 2400 دانشجو در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی این واحد مشغول به تحصیل هستند که از بهمن‌ماه سال جاری این عدد به سه‌هزار دانشجو افزایش خواهدیافت.
گفتني است، اين گردهمائي دوروزه، پس از برگزاري كمسيون هاي تخصصي و كارگاه آموزشي فردا به كار خود پايان خواهد داد.

معاون آموزشي جهاددانشگاهي واحد مشهد:
درآينده اي نزديك دوره هاي آموزشي بين المللي برگزار مي شود

معاون آموزشي جهاددانشگاهي واحد مشهد از برگزاري آزمون ها و دوره هاي آموزشي بين المللي در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد مشهد،محمد رضا حسيني با بيان اين مطلب اظهار داشت: تلاش هايي صورت گرفته و سعي در اخذ مجوزهاي لازم براي برگزاري آزمون ها و دوره هاي آموزشي بين المللي داريم كه منجر به صدور گواهينامه هاي بين المللي مي شود.
وي افزود: در همين راستا، سال گذشته مجوز برگزاري آزمون بين المللي ICDL را دريافت كرديم كه به زودي از سوي اين واحد برگزار مي شود.
وي برقراري ارتباط  وتعميق آن با كشورهاي همسايه خصوصا كشورهاي مسلمان و فارسي زبان را از ديگر اهداف آتي حوزه آموزشي جهاددانشگاهي مشهد دانست و افزود: در اين راستا در صدديم تا دوره هاي آموزشي مورد نياز كشورهاي همسايه را در مشهد برگزار كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه سياستهاي واحد حركت خود را در راستاي برنامه هاي چشم انداز جهاددانشگاهي ادامه خواهد داد، گفت: تلاش ما اين است كه در آينده متناسب با چشم انداز بيشتر به سمت ارائه آموزش فعاليت هاي تخصصي  كه نيازهاي كاربردي جامعه را بر طرف مي كند، حركت نمائيم.
وي با اشاره به موفقيت هاي جهاددانشگاهي مشهد در برگزاري آزمون هاي ICDL گفت: از اول مهرماه سال 85، با تصويب هيات امناي دانشگاه علوم پزشكي مشهد جهاددانشگاهي مشهد به عنوان مركز معتمد برگزاري آزمون هاي ICDL دانشگاه علوم پزشكي شناخته شد كه به دنبال آن در سال 85 براي 4 هزار و 650 نفر از اعضاي دانشگاه علوم پزشكي در شهرهاي سرخس، چناران، كاشمر، سبزوار، قوچان، نيشابور، بردسكن و مشهد آزمون IDCL برگزار شد.
حسيني تصريح كرد: علاوه بر اين در سال 84، 38 قرارداد آموزش ICDL با 18 سازمان و اداره در سطح مشهد، براي آموزش 9 هزار و 7 نفر از كاركنان دولت، با حجم ريالي، 118 ميليون و 500 هزار تومان و طي سال 85، 22 قرارداد آموزش ICDL با 18 سازمان و اداره براي آموزش 9 هزار و 553 نفر از كاركنان دولت با حجم ريالي، 111 ميليون و 200 هزار تومان، بسته شده است.
وي ارائه آموزش هاي بلند مدت براي كاركنان جهاددانشگاهي مشهد به منظور تامين نيروي انساني مورد نياز سال هاي آتي اين مجموعه و ارائه آموزش ضمن خدمت براي كاركنان دولت، به منظور افزايش توان فعلي آنان را از ديگر اقدامات جهاد مشهد در حوزه آموزشي دانست.
وي با اشاره به آموزش هاي كوتاه مدت اين مجموعه گفت:  آموزش هاي كوتاه مدت واحد مشهد د ر رشته هاي تربيت مربي كودك، زبان انگليسي، كامپيوتر و حسابداري ارائه مي شود و سالانه بطور معمول 30 تا 35 هزار نفر از اين آموزش ها بهره مند مي شوند.
وي در خصوص آموزش زبان انگليسي گفت: در اين حوزه آموزش مكالمه زبان كودكان را از سطح S0 تا S6 و سپس در   16 سطح  و مكالمه زبان انگليسي بزرگسالان را از سطح يك تا سطح16 اجرا مي كنيم. همچنين 9 سطح تخصصي آموزش زبان در سطوح پانل، تافل، IELTS و CAE ارائه مي شود.
وي با بيان اين كه سال گذشته از طرف مركز فرهنگي بريتانيا دو مورد برگزاري آزمون IELTS را داشته ايم، گفت: اين آزمون هم در سطح آكادميك و هم در سطح جنرال برگزار شد واين مهم در استان و در شرق كشور منحصر به فرد است.
حسيني خاطر نشان كرد: برگزاري موفق اين دو آزمون موجب شد كه بتوانيم مجوز برگزاري آن را براي هر دو ماه يكبار دريافت نمائيم اما در حال حاضر به خاطر مشكلات سياسي پيش آمده اين مساله ميسر نمي باشد.
وي در ادامه به آزمون هاي تافل اشاره كرد و افزود: اين آزمون در حال حاضر خارج از كشور برگزار مي شود اما در حال انجام مكاتباتي با مركزي در آمريكا هستيم تا بتوانيم آزمون تافل را در مشهد برگزار نمائيم.
وي به آزمون جديد بين المللي ITEC براي سطح كودكان(children )اشاره كرد و گفت: اين آزمون بر اساس ضوابط بين المللي و به صورت اينترنتي برگزار مي شود.
معاون آموزشي جهاددانشگاهي واحد مشهد در خصوص دوره هاي آموزشي مربي كودك گفت: اين آموزش در حوزه هايي ماند قصه گويي، نمايش خلاق، اصول بهداشت كودكان، روانشناسي و ... برگزار مي شود و 100 درصد شركت كنندگان آن پس از طي دوره جذب بازار كار شده اند.
وي دوره هاي آموزشي كامپيوتر و حسابداري را نيز موفق دانست و افزود: تقاضاي زياد شهروندان براي دريافت آموزش هاي كوتاه مدت، ما را با كمبود فضاي فيزيكي مواجه ساخته است.
وي تصريح كرد: اين تقاضاها تا حدي است كه گاهي افراد بين شش ماه تا يك سال براي ثبت نام منتظر مي مانند.م/د

٢٠:٠٠ ١٠/٠٩/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد