١٧:٠٧ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در کرمانشاه:
بر اساس سند چشم انداز جهاد دانشگاهی، بخش آموزش از بخش های مهم فعالیت این نهاد است

دکتر عبدالحمید احمدی در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، به تشریح فعالیتهای آموزشی و برنامه های آتی جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: در اهداف بلند مدت و کوتاه مدت جهاد دانشگاهی برای بخشهای اصلی آموزشی این نهاد اهدافی  تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کرمانشاه، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در نشست خبری که برگزار شد، گفت: در سند چشم انداز جهاد دانشگاهی بخش آموزش به عنوان یکی از بخشهای جدی فعالیتهای این نهاد دیده شده و پیش بینی شده جهاد دانشگاهی بتواند از مراکز آموزش عالی معتبر و الگویی برخوردار باشد و بتواند کیفیتی را ارائه دهد که در آن فراگیران و دانشجویانی از کشورهای دیگر هم بتوانند مشغول تحصیل شوند.
احمدی عنوان کرد: در بخش آموزش عالی که شامل دانشگاه علم و فرهنگ و موسسات آموزش عالی استانهاست در هدف گذاری 20 ساله به دنبال آن هستیم که بتوانیم در هر استان یک دانشگاه معتبر غیر انتفاعی داشته باشیم و این دانشگاه ها بیش از هر چیز به ظرفیت های علمی و پژوهشی خود جهاد دانشگاهی متکی باشند و بتوانند در جهت رفع نیازهای آموزشی منطقه و استان فعالیت داشته باشند.
احمدی افزود: در هدف گذاریهای کوتاه مدت نیز ارتقا کیفی را بیش از هر چیز مورد تاکید قرار داده ایم.
وی گفت: همچنین به دنبال آن هستیم یک ارتباط مستحکم بین بخشهای پژوهشی و علمی جهاددانشگاهی با بخشهای آموزشی برقرار کنیم، یعنی بتوانیم از بخشی از ظرفیتهای علمی این نهاد در فضاهای آموزشی هم استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: در این بخش از فعالیت های آموزشی، راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی در موسسات آموزش عالی استانها نیز جز اهداف کوتاه مدت ماست.
احمدی در خصوص فعالیتهای مراکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز گفت: در حال حاضر 38 مرکز دانشگاهی علمی کاربردی توسط جهاددانشگاهی در کشور دایر شده و بیش از 18 هزار دانشجو در این مراکز مشغول تحصیلند.
وی عنوان کرد: معتقدیم گسترش کمی لازم در این بخش اتفاق افتاده، لذا به دنبال ارتقا کیفی و استاندارد سازی فضاهای آموزشی هستیم .
احمدی گفت:  هدف بلند مدت جهاددانشگاهی در این بخش این است که بتوانیم معتبرترین و گسترده ترین موسسه آموزش علمی کاربردی کشور باشیم و در برخی رشته های دانشگاهی به عنوان قطب اصلی مطرح شویم.
وی ارتقا مراکز به سمت راه اندازی رشته های مقطع کارشناسی ارشد را نیز از اهداف برنامه چهارم توسعه جهاددانشگاهی در این بخش از فعالیت های آموزشی ذکر کرد و گفت: این حرکت شروع شده و قرار است بخشی از ظرفیتهای علمی کاربردی ما درمقطع کاردانی کاهش و به مقاطع کارشناسی ارشد اختصاص یابد.
احمدی در ادامه در خصوص آموزشهای کوتاه مدت تخصصی جهاددانشگاهی گفت: هم اکنون بیش از 100 مرکز آموزشی کوتاه مدت این نهاد در سراسر کشور به امر آموزش در زمینه های مختلف مشغولند.
وی ظرفیت آموزشی این مراکز را بیش از 250 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این ظرفیت بر اساس تقاضا قابل افزایش است.
احمدی عنوان کرد: رویکرد ما در این مراکز این است که به سمت دوره های تخصصی برویم و از ظرفیت دوره های عمومی کم کنیم، همچنین می خواهیم در یک دوره زمانی مشخص دوره های آموزشی تخصصی جدیدی را تدوین کنیم تا بتوانیم خدمات آموزشی بیشتری ارائه دهیم.
وی افزود: ارتقا فضاهای آموزشی به نحوی که امکان جذب فراگیران خارجی را نیز داشته باشیم از دیگر اهداف ماست.
احمدی گفت: ما آموزشهایی را در برخی از مراکزمان ارائه می دهیم که در نوع خود منحصر به فرد است و قابلیت عرضه  این آموزشها برای فراگیران خارجی چه در مراکز داخل کشور و چه مراکز خارج از کشور وجود دارد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی عنوان کرد: تلاش گسترده ای را آغاز کرده ایم تا بتوانیم در برخی از کشورها که زمینه های لازم مهیاست برخی دوره های آموزشی کوتاه مدت را از طریق مراجع قانونی ارائه دهیم،همچنین مراکزی را در حال راه اندازی داریم که آمادگی پذیرش فراگیران خارجی در برخی دوره های تخصصی را دارند.
احمدی کشورهای هدف در این خصوص را کشورهای منطقه عنوان کرد.
وی گفت: در حوزه آموزشهای کوتاه مدت تخصصی امسال جشنواره نوآوریهای آموزشی را با هدف معرفی توانمندیهای آموزشی تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی برگزار می کنیم.
احمدی همچنین از راه اندازی سایت جامع آموزش های الکترونیکی جهاددانشگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این سایت ارائه بخش قابل توجهی از دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی از طریق مجازی است.
وی ادامه داد: ما در حوزه آموزش عالی هنوز ادعایی نداریم که وضعیتمان مطلوب تر از مراکز دیگر است، هر چند که سعی ما این است با اتکا به ظرفیت های علمی جهاددانشگاهی بتوانیم کیفیت بهتری را در برخی رشته ها ارائه دهیم، اما در حوزه آموزشهای کوتاه مدت این ادعا را داریم که جهاددانشگاهی از وضعیت مطلوب تری به لحاظ کیفیت نسبت به سایر موسسات و مراکز آموزشی برخوردار است و تقاضای بالا برای این دوره ها از دلایل این ادعاست.
احمدی در پاسخ به این سئوال که جهاددانشگاهی در تدوین دوره های آموزشی تا چه اندازه به نیاز بازار کار توجه دارد، گفت:  اعتقاد ما این است آموزش باید مرتبط با نیاز جامعه باشد، لذا این نیاز سنجی به طور روتین انجام می گردد و یکی از دلایل توفیق جهاددانشگاهی در آموزشهای تخصصی کوتاه مدت همین توجه به نیازهای جامعه بوده است.
وی در خصوص اینکه چه میزان از افرادی که از آموزشهای جهاددانشگاهی بهره می گیرند جذب بازار کار می شوند، گفت: در آموزشهای کوتاه مدت چون بر اساس تقاضای مخاطب شکل می گیرد این آمار بالاست، اما در حوزه نظام آموزش عالی متاسفانه باید اذعان کرد که در کل نظام آموزشی کشور به مسئله شغل و اشتغال بعد از تحصیل توجه خاصی نمی شود و ایجاد رشته های دانشگاهی تناسبی با بازار کار ندارد، البته در این بین کیفیت نیز مطرح است و هرچه توجه بیشتری به این امر شود تضمین بیشتری برای جذب به بازار کار وجود دارد.ح/الف

٠٨:٠٩ ٢٥/٠٣/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد