مراكز آموزشي جهاددانشگاهي نبايد يك موسسه آموزشي عادي قلمداد شوند
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف واحد گفت: اين اعتقاد به شدت وجود دارد كه جهاددانشگاهي بايد كارهايي انجام دهد كه ارزش الگو شدن را داشته باشد، در همين راستا جايگاه جهاددانشگاهي در جامعه، اين اجازه را به ما نميدهد كه مراكز آموزشي آنرا تنها در حد يك موسسه آموزشي عادي قلمداد كنيم.
مهندس سيد محسن جناب در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه آموزشها در جهاد دانشگاهي صنعتي شريف به دو بخش تقسيم ميشود، اظهار كرد: بخش اول به ارتقاي نيروي انساني مربوط ميشود كه رويكرد آن به سمت داخل سازمان بوده و شامل فرآيند ارتقاي اعضاي هيات علمي، آموزشهاي ضمن خدمت و غيره ميشود و بخش دوم آموزشها ، ارائه خدمات آموزشي تخصصي و متنوع در قالب مراكز آموزشي است.
وي در خصوص برنامههاي آموزشي جهاد دانشگاهي تصريح كرد: جهاد دانشگاهي در بخش منابع انساني خود طي سه سال گذشته كميسيون آموزشي را تشكيل داده و چند بحث را دنبال ميكند كه يكي از آنها تدوين آييننامه دانش و مهارتهاي شغلي است، بدين صورت كه براي كليه مشاغلي كه به صورت يك پست در جهاد دانشگاهي وجود دارد حداقلي از آموزشها در نظر گرفته ميشود.
معاون آموزشي جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف افزود: با تصويب اين آيين نامه هر فردي قبل از اينكه مسئوليت پستي را در جهاددانشگاهي به عهده بگيرد، بايد مرحله كسب تاييديه آموزشي را طي كند كه بخشي از اين آموزشها، آموزشهايي است كه حتما بايد در زمان استخدام صورت بگيرد و بخشي هم آموزشهاي تكميلي است كه براي هر شغلي نياز به گذراندن آن وجود دارد.
مهندس جناب در ادامه افزود: موضوع ديگري كه كميسيون آموزشي آنرا دنبال كرده است، بحث تسهيلات آموزشي است كه سعي شده است تسهيلاتي در اين قالب ارائه شود.
وي، افزود: در گذشته زماني كه يك گروه پژوهشي به آموزش نيروهاي خود نياز داشت، براي تعيين پشتيبان مالي مشكل پيدا ميكرد و حتي ممكن بود با از دست دادن فرصت، نيروي خود را نيز از دست بدهد، در اين راستا صندوقي براي رفع مشكلات تشكيل شد.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد شريف با بيان اينكه بخش دوم و مهم تر فعاليتهاي جهاددانشگاهي صنعتي شريف ارائه خدمات آموزشي است، گفت: در بخش آموزشهاي علمي كاربردي در حوزه صنعت، فناوري اطلاعات، سخت افزار و نرم افزار در چندين سال گذشته دورههاي كارشناسي سخت افزار، دورههاي اختصاصي تكنسين كفش، شش دوره كارداني از صنعت خودرو و اخيرا كارشناسي مهندسي فناوري اطلاعات(IT) را بر اساس نيازهاي جامعه تدوين كرديم و اين رشتهها نيز در آينده در قالب رشتههاي رسمي ارايه خواهد شد.
وي افزود: البته افزايش دورههاي آموزش عالي علمي- كاربردي در مقاطع كارداني و كارشناسي و بهبود فضاهاي آموزشي و دفتر اشتغال دانشجويان نيز از برنامه هاي معاونت آموزشي جهاددانشگاهي صنعتي شريف است كه انجام مي شود.
وي با بيان اينكه دورههاي جهاد دانشگاهي بر مبناي توسعه مهارتها و به صورت كاربردي ارائه ميشود، تصريح كرد: سيستم گردش اطلاعات در مراكز جهاددانشگاهي صنعتي شريف به صورت متمركز درآمده است، به طوري كه همه مراكز ما در آيين نامهها، روش ثبتنام، تعيين سطح، ارزشيابي و حتي تبليغات از يك فرآيند تبعيت ميكنند.
وي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي يك نهاد خودگردان و مبتني بر نيازهاي واقعي است، گفت: پژوهش در جهاد دانشگاهي بايد بر اساس برنامهاي مبتني بر نيازهاي جامعه باشد، چراكه تمام شعارها و ماموريتهاي سازمان پر كردن خلاء موجود در بين بخشهاي دانشگاه و صنعت، منابع انساني و غيره است.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف در رابطه با اهداف برنامههاي آموزشي جهاد، تصريح كرد: اهداف ما به صورت كلي توسعه و بهبود مراكز و تجهيزات آموزشي، توسعه قراردادهاي متمركز ستاد آموزشي، توسعه و ارتقاي عملكرد مراكز كوتاه مدت، بهبود گردش كار و نحوه نظارت ستاد بر مراكز و ارتقاي سيستم نظارت و گردش مالي مراكز بوده است كه از نظر اهداف كمي به بيش از 70 درصد اهداف تعيين شده دست يافتهايم و از جهت دستيابي به اهداف كيفي، به 50 درصد از اهدافمان رسيدهايم.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف در خاتمه با تاكيد بر اينكه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف بايد در هر بخش يك نوآوري داشته باشد، گفت: در اين زمينه مشخصا در زمينه آموزش زبان كاري تلفيقي را آغاز كردهايم و براين اساس جنبههاي علمي را بيشتر تقويت كرده و حتي منابع موجود را به صورت كامپيوتري و مولتي مديا ارائه كردهايم.ح/الف
٠٩:٠٢ ٢٩/٠٥/١٣٨٧