٢٢:٥٣ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران:
تعامل آموزشی در حوزه علوم پزشکی با کشورهای دیگر از اهداف ماست

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران از دوره های آموزش بین المللی تخصصی که برای اولین بار در کشور برگزار می شود، به عنوان یک آموزش منحصر به فرد در سرتاسر کشور یاد کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران،دکتر مجید رحمانی، تعامل آموزشی در حوزه علوم پزشکی بین ایران و کشورهای دیگر دنیا را از اهداف برگزاری دوره های آموزش بین المللی تخصصی دانست و گفت: در این راستا آموزشهای «فراتکنولوژی» و نیز آموزشهایی که در آن کشورهای دنیا مهارت بیشتری دارند به پزشکان ایران آموزش داده می شود و در مقابل آموزشهایی که ایران از نظر تکنولوژی در آن سرآمد است به پزشکان و پیراپزشکان سایر کشورها ارائه می شود.
وی دوره آموزشی لیزر پزشکی و فلوشیپ لیزر برای دندانپزشکان را از جمله این دوره ها خواند و افزود: در تیرماه سال جاری جهت برگزاری آموزشهای مشترک توسط اساتید داخلی و روسیه در زمینه لیزر پزشکی، با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو قراردادی امضا شد. اکنون مذاکره با دانشگاه آخن آلمان در رابطه با دوره های آموزشی فلوشیپ لیزری برای دندانپزشکان نیز، مراحل پایانی خود را طی می کند.
دکتر رحمانی پیرامون این دوره ها گفت: گذراندن دوره آموزشی فلوشیپ لیزری به دندانپزشکان این امکان را می دهد تا مدرک فلوشیپ تخصصی لیزر را کسب کرده و در راستای آن مهارت های خود را در جهت درمان با لیزر تقویت نمایند. وی از انجام مذاکره با چند دانشگاه در زمینه ایمپلنت مستر ایمپلنتهای دندانی خبر داد و افزود: مذاکره با این دانشگاه ها جهت برگزاری دوره های آموزشی ایمپلنت مستر ایمپلنتهای دندانی در مراحل اولیه قرار دارد که امیدواریم به نتایج مطلوب برسد.
دکتر رحمانی در ادامه به برگزاری دوره آموزشی ارتودنسی پیشگیری در تیر ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 1386، اولین سمینار ارتودنسی پیشگیری در قرن 21 با حضور اساتیدی از کشور فرانسه برگزار شد. در سال 1387 این سمینار با حضور اساتیدی از کشور فرانسه، لبنان و نیز اساتید داخلی برگزار شد که از نکات قوت این سمینار نسبت به سال گذشته را می توان بهره گیری از اساتید، دانش آموزان و دانش آموختگان داخلی عنوان کرد. همکاری سه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی نقطه عطفی در کارنامه جهاد دانشگاهی کشور است.
دکتر رحمانی با ابراز خرسندی از همکاری سه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر این همکاری در زمینه برگزاری دوره های آمادگی آزمونهای کارشناسی ارشد و PhD برای دانش آموختگان حوزه علوم پزشکی شکل گرفته که مطمئناً در آینده، شاهد همکاری گسترده تری در سایر حوزه های آموزشی خواهیم بود.
وی همکاری و همفکری بهینه بدون دخالت در امور یکدیگر و نیز استفاده از پتانسیلهای طرفین را از جمله دلایل اهمیت اتحاد سه جهاد دانشگاهی مذکور دانست و افزود: جهادهای دانشگاهی نباید خود را برای یکدیگر رقیب بدانند و بایستی به یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف آموزشی در سراسر کشور کمک کنند، به طوری که با این انسجام قوی، سایر مؤسسات خصوصی قادر به رقابت با این مجموعه نباشند.
دکتر رحمانی از تشکیل کار گروه های همکاری مشترک سه جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: از حدود 2 ماه گذشته، این کار گروه ها تشکیل شدند و از سوی هر یک از جهادهای دانشگاهی، یک نماینده انتخاب شد. در سال جاری، این همکاری ها خواه به صورت ثبت نامهای مشترک و خواه به صورت آزمونهای مشترک در شکل حضوری و مکاتبه ای نمود خواهد یافت.
وی تسری یافتن آموزش کارشناسی ارشد و PhD به سایر جهادهای دانشگاهی در مراکز استان های مختلف را از جمله اهداف مشترک سه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی دانست و افزود: تلاش ما بر مبنای همکاری همه جانبه با این مراکز در بخشهای حضوری و مکاتبه ای قرار گرفته است.
دکتر رحمانی آموزش مربی امداد را حرکتی دیگر در راستای انسجام واحدهای آموزشی جهادهای دانشگاهی خواند و گفت: دوره های آموزشی مربی گری امداد و کمکهای اولیه با این هدف برگزار شد که مربیان آموزش دیده، طبق کریکولم استاندارد، آموزشهای لازم را در سایر استانها ارائه دهند و برای سایر جهادهای دانشگاهی منبع درآمد شوند به طوریکه این آموزش به صورت یک آموزش ملی و سراسری توسط جهاد دانشگاهی اداره شده و کیفیت آموزش در سرتاسر ایران به عنوان یک کیفیت واحد و والا حفظ شود.
وی افزود: در این راستا، برنامه درسی مشخصی برای آموزش مربیان امداد و کمکهای اولیه تهیه شده و به دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ارائه می شود. با توجه به هماهنگی های صورت گرفته بین جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی این کریکولم به سایر واحدها ابلاغ می شود.
دکتر رحمانی در ادامه گفت: هر یک از واحدهایی که تمایل به اجرای این نوع آموزش را داشته باشند می توانند طبق پیش نیازهای این آموزش، تعدادی از پرستاران خود را به واحد آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران جهت گذراندن یک ماه آموزشی فشرده بفرستند تا پرستاران آموزش دیده، این دوره ها را به طور مستقل در استان مربوطه برگزار کنند. آموزشهای الکترونیک از جلوه های ویژه آموزش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است.
دکتر رحمانی، از آموزشهای الکترونیک به عنوان یکی از جلوه های ویژه آموزش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یاد کرد و گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی ایران و پراکندگی جمعیت در آن، تمام افراد نمی توانند در کلاسهای حضوری که در تهران یا سایر شهرهای بزرگ بر پا می شود، تمرکز یابند از طرفی اساتید منحصر به فرد، از آموزش های منحصر به فردی برخوردارند و نمی توان از این اساتید انتظار داشت تا در سراسر کشور، این آموزشها را به صورت حضوری برگزار کنند.
دکتر رحمانی به زمان، به عنوان مهمترین ثروت بشر اشاره کرد و گفت: امروزه برای صرفه جویی در زمان، نمی توان از افراد خواست که برای یک آموزش 2 ساعته در روز، ساعتها در مسیرهای پرترافیک شهر معطل بمانند بنا بر این مجموعه عوامل، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، بخشی از آموزشهای خود را به صورت الکترونیک برگزار می کند و در آینده تمام آموزشهایی که امکان الکترونیکی شدن را دارند، به این سمت سوق داده می شوند.
وی افزود: در گام اول، در سال 1386، آزمونهای آمادگی برای دستیاری دندانپزشکی و پزشکی به صورت Etesting در دو بخش برگزار شد. متقاضیان در زمانهای واحد ثبت نام کردند و در یک زمان خاصی امتحان داده و رتبه بندی شدند. Etesting به صورت استفاده از بانک سؤالات جهاد دانشگاهی بود به طوری که افراد، دروس مورد علاقه خود را انتخاب کرده، از بخشی از سؤالات بانک استفاده نموده و از طریق اینترنت پاسخ تشریحی و تعداد پاسخهای صحیح را دریافت می کردند.
دکتر رحمانی اظهار داشت: در سال 1387، قصد داریم تا بخشی از آموزشها را از جمله آموزشهای آمادگی آزمون رزیدنتی، آموزشهای دستیار کنار دندانپزشک و قسمتی از آموزشهای تخصصی حوزه علوم دندانپزشکی را به صورت Edarning برگزار کنیم. دوره های آموزشی آمادگی پیام نور جهت پرکردن خلاهای آموزشی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می شود.
دکتر رحمانی تصریح کرد: آموزش آمادگی پیام نور جزء سیاستهای کاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نبوده اما با بررسیهای صورت گرفته، خلاء آموزشی در این زمینه احساس شد. قسمت عمده ای از این خلأ شامل آموزشهای آمادگی برای ورودی پیام نور در عرصه مکاتبه ای، کتابها، CDهای درسی و امتحانات متحد به صورت Etesting و Paper بود.
وی افزود: در سال 1387، از اساتید بنام کشور جهت تدریس دعوت به عمل آمد. یک مجموعه مکاتبه ای کامل در کلیه رشته ها شامل چند بخش از جمله کتابهای آموزشی و نیز جزوات آموزشی، CDهای صوتی و تصویری ، CDهای testing هوشمند، پکیج برگزاری آزمونها به روش Etesting و یک نرم افزار بسیار ویژه و جالب جهت نصب در گوشیهای تلفن همراه به منظور استفاده از دروس و نکات و تستهای مهم در دست تهیه است. این مجموعه تا مهرماه سال جاری آماده شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. تقویت توان علمی زبان انگلیسی مجموعه های بیمارستانی و مراکز درمانی از اهداف عمده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است. دکتر رحمانی با بیان اینکه یکی از پیش نیازهای اصلی و لازم برای سایر آموزشها در حوزه علوم پزشکی و رود به عرصه بین الملل، آموزش زبان است، گفت: در سال 1387 رویکرد آموزشهای زبان انگلیسی یک رویکرد تخصصی در حوزه علوم پزشکی است به طوری که دوره های آموزشی زبان درحد Ielts , Toefl ویژه دانشگاهیان حوزه علوم پزشکی دایر شده است.
وی استقبال از این دوره های آموزشی را بسیار خوب دانست و گفت: آموزش زبان انگلیسی در سطح گسترده به منظور انجام فعالیتهای بین المللی و توریسم درمانی در بیمارستانهای امام خمینی، دکتر شریعتی، سینا و مرکز بهبود ضایعات نخاعی آغاز شده که البته این حرکت بسیار مورد استقبال مسئولین بیمارستانها و دانشگاهها قرار گرفته است.
دکتر رحمانی هدف از برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی را تقویت توان علمی زبان مجموعه های بیمارستانی و درمانی اعلام کرد و گفت: پزشکان ایرانی، پزشکانی متبحر در دنیا هستند که از لحاظ مهارتهای نظری و عملی در سطح بالایی قرار دارند. ازطرفی تعرفه ها و هزینه های درمانی در ایران نسبت به کشورهای منطقه و دیگر کشورها، کمتر است.
وی افزود: بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل تمایلات دینی و مذهبی خود علاقه مندند در ایران درمان شوند. مجموعه این عوامل سبب شد تا بیمارستانها و مراکز درمانی با تقویت توان علمی زبان انگلیسی خود به شکل ساده تر و راحتتری وارد عرصه توریسم درمانی شوند. جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، قویترین آموزش را در حوزه امداد و کمکهای اولیه در بین جهادهای دانشگاهی کشور دارد.
دکتر رحمانی با اشاره به آغاز دوره های آموزشهای امداد و اورژانس از سال 1361 گفت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در بین سایر جهادهای دانشگاهی کشور، قویترین آموزش را در حوزه امداد و کمک اولیه دارد. وی تبیین کرد: این مهم با فراهم کردن وسایل و امکانات جدید و مرتبط با دانش روز و نیز بهره وری از آموزشهای بین المللی و منطبق با سرفصلهای آموزشی پیشرفته سایر کشورها، تحقق یافته است.
دکتر رحمانی نیل به پژوهش را از اهداف عمده آموزشی جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی دانست و گفت: برگزاری دوره های آموزشی از جمله کارگاههای روش تحقیق برای پزشکان و پیراپزشکان و گروه علوم پزشکی در راستای همین اهداف است.
وی به کاهش فعالیتها در حوزه های غیر علوم پزشکی و غیر تخصصی پزشکی اشاره کرد و ا فزود: مبنای کار جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر پایه آموزشهای تخصصی در حوزه علوم پزشکی قرار گرفته است. در همین راستا، سایت ICDL جمع آوری شد چرا که بایستی تمام انرژی صرف حوزه های تخصصی علوم پزشکی شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به دوره های آموزشی که نیاز سنجی، طراحی و تدوین شده اند اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی هومیوپاتی، دوره آموزشی اورژانس پیشرفته برای پزشکان، دوره آموزشی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، دوره آموزشی جراحی های کوچک که توسط پزشکان در مطب قابل انجام است، دوره آموزشی جراحی زانو به روش بسته برای متخصصین ارتوپدی، دوره آموزشی مراقبتهای پوست برای پزشکان و دوره آموزشی لیزر در حیطه های پوست، مو، جراحی زنان، زایمان و ENT دوره هایی هستند که در مرحله اجرا قراردارند.
دکتر رحمانی میزان استقبال افراد را از دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی بسیار چشمگیر خواند و گفت: در حوزه های عمومی، در سال 1386 نسبت به سال 1385، حدود 25 درصد افزایش ورودی چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ شهریه وجود داشته است.ح/الف

١٥:١١ ٠٢/٠٩/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد