رييس دانشگاه علم و فرهنگ با تشريح دستاوردهاي اين دانشگاه و با بيان اينكه دورههاي تحصيلات تكميلي دانشگاه گسترش مييابند، گفت: در سال گذشته 10 درصد دانشجويان كارشناسي ارشد اين دانشگاه رتبه زير30 كنكور بودند كه اين مساله بيانگر كيفيت آموزشي و پژوهشي اين دانشگاه است.
دكتر قرنفلي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اين دانشگاه به عنوان يك دانشگاه غيردولتي وابسته به جهاد دانشگاهي، تحت عنوان موسسه آموزش عالي جهاد تاسيس و از سال 85 در راستاي توسعه اين مجموعه، به دانشگاه علم و فرهنگ تبديل شد.
وي با بيان اينكه دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به تازه تاسيس بودن، طي چهار سال فعاليت خود به توفيقات قابل قبولي رسيده است، اظهار كرد: اين دانشگاه داراي سه دانشكده فني و مهندسي، علوم انساني و هنر و چند گروه علوم پايه است و علاوه بر مجموعه تهران، شعبات ديگري نيز در اصفهان، كاشمر، رشت و همدان دارد.
قرنفلي با بيان اينكه از لحاظ فضاي فيزيكي، متاسفانه در تهران فضاي آموزشي به صورت پراكنده ميباشد، عنوان كرد: همچنين علاوه بر ساختمانهاي آموزشي، يك سري آزمايشگاه و فضاي پژوهشي نيز در اختيار دانشجويان قرار دارد.
وي نسبت تعداد رشتههاي تحصيلات تكميلي به كارشناسي را حدودا10 به 18 عنوان و خاطر نشان كرد: همچنين نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان حدود 7 درصد ميباشند.
وي در مورد برنامه توسعه و چشم انداز 15ساله دانشگاه علم و فرهنگ، عنوان كرد: در اين برنامه پيش بيني شده است كه اين دانشگاه غير دولتي جزو دانشگاههاي برتر كشور محسوب شود و هدف از برنامه پنج ساله اول، ارتقاي جايگاه علمي اعضاي هيات علمي، تنوع رشتهها و تربيت دانشجويان تحصيلات تكميلي است و تا سال 92 از نظر جايگاه، حداقل بايد بتوانيم به مقام سوم در بين دانشگاههاي غير دولتي كشور دست پيدا كنيم.
قرنفلي با بيان اينكه دانشگاه براي توسعه، راهبرد خاصي را انتخاب كرده است، افزود: با توجه به اينكه ما جزو خانواده جهاد دانشگاهي هستيم و جهاد در عرصه پژوهش، امكانات و پتانسيل خوبي را فراهم كرده است، كار دانشگاه تلفيق و تركيب توانمنديهاي پژوهشي با كار آموزشي است.
وي اظهار كرد: برنامه توسعه ما در تلفيق به گونهايست كه به سمت تاسيس رشتههاي مرتبط با فعاليتهاي پژوهشي در جهاد دانشگاهي هستيم كه موجب برتري اين دانشگاه ميشود.
رييس دانشگاه علم و فرهنگ با بيان اينكه در رابطه با پژوهش، تشويقهاي خوبي براي دانشجويان و اساتيد پيش بيني شده است، افزود: از طرف ديگر بحث اشتغال دانشجويان به خصوص در مقطع كارشناسي ارشد مطرح است كه ما سعي ميكنيم دانشجوياني كه داراي شرايط خاص هستند، در جهاد دانشگاهي به كار گرفته شوند و يا اينكه به علت مراودات ما با سازمانها امكان ايجاد شغل براي آنان فراهم شود.
وي با بيان اينكه دوره اول رشته دكتري زيست شناسي سال گذشته با همكاري پژوهشكده رويان برگزار شد، ادامه داد: دور دوم اين رشته از مهرماه سال جاري آغاز شد.
وي در رابطه با مقطع كارشناسي اين دانشگاه، تصريح كرد: در اين مقطع در بحث كيفيت آموزش بسيار تاكيد شده است. يكي از شاخصهاي وزارت علوم كه داراي اهميت است ميزان قبولي دانشجويان كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد است كه در سال گذشته، 220 نفر از فارغ التحصيلان دانشگاه علم و فرهنگ موفق شدند به مرحله كارشناسي ارشد راه يابند كه در مقايسه با فارغ التحصيلان هر سال، حدود 40 درصد ميشود.
قرنفلي در خصوص دستاوردهاي پژوهشي بيان كرد: با توجه به تازگي شروع فعاليتهاي پژوهشي، توانستيم در عرصههاي بين المللي با ارائه مقالات ISI و چاپ مقالات علمي پژوهشي داخلي و بين المللي فعال باشيم.
وي با بيان اينكه سال گذشته 10 مقاله دانشگاه در مجلات ISI چاپ شد، اظهار كرد: 30 مقاله ملي و بين المللي و 15 عنوان كتاب به چاپ رسيده است كه برخي از اين كتابها، پايهاي و قوي هستند.
قرنفلي در ارتباط با فعاليتهاي كاربردي عنوان كرد: در سال گذشته حدود 8 مورد قرارداد با دستگاهها و شركتها منعقد شد كه در دست انجام است.
وي افزود: در رابطه با بحث همكاريهاي بينالمللي دانشگاه در دو سال اخير، گفت: موفق به انعقاد تفاهمنامه همكاري با سه دانشگاه تايلند، انگليس و مالزي شديم كه هدف از اين قراردادها، توسعه تحصيلات تكميلي، ايجاد دورههاي مشترك و ايجاد دورههايي است كه در كشورمان از سابقه كمتري برخوردار باشد.
وي با اشاره به اينكه جدايي دانشگاه و صنعت و آموزش و پرورش از جمله مشكلات مزمن كشور ما و به طور كل كشورهاي در حال توسعه است، عنوان كرد: ظهور چنين نهادي در دانشگاهها از مسايل بسيار ضروري آن دوره بوده و خوشبختانه اين نهاد با توجه به پشتوانه دانشجويان، اين ماموريت را به خوبي انجام داد.
رييس دانشگاه علم و فرهنگ در خاتمه با بيان اينكه نقش جهاد، ايجاد پلي ميان دانشگاه، جامعه و صنعت بوده است، افزود: جهاد دانشگاهي در بسياري از قابليتهاي امروز در دانشگاهها و شكل گيري، تقويت و توسعه دانشگاهها با مراكز ديگر به طور قطع تاثير داشته و نقش آن موثر، پررنگ و قابل مشاهده است.ح/الف