رييس مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي مشهد گفت: جهاددانشگاهي از مراكز عمومي غير دولتي است كه به عنوان مرکز نمونه در بين 600 مركز انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، محمدعلي خليليفر در مراسم بزرگداشت شانزدهمين سال تاسيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي كه عصر پنجشنبه 23 مهرماه در تالار فردوسي مجتمع دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی مشهد، برگزار شد، افزود: مركز علمي- كاربردي جهاددانشگاهي در سال 88 به عنوان يكي از مراكز نمونه دانشگاه جامع علمي و كاربردي انتخاب شد.
وي گفت: نگاه من به اين دانشگاه يك نگاه ملي است و احساس ميكنم جامعه ايران كه در دهه 65 داراي يك رشد جمعيتي فوق العاده بوده است، نياز به آموزش عالي دارد.
وي اظهار داشت: جهاد دانشگاهي از مراكز عمومي غير دولتي است كه به عنوان نمونه در بين 600 مركز انتخاب شده است ومعيارهاي دانشگاه معيارهايي است كه براي يك مركز آموزش عالي بايد وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال فضاهاي آموزشي، امكانات آموزشي، اساتيد كافي و مناسب، كادرهاي اداري و فعاليتهاي فرهنگي دانشجويي كه درمركز انجام مي شود.
خليليفر تصريح کرد: مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي در سال 77 فعاليتش را با 16 دانشجو و تنها در رشته نرم افزار آغازكرد و درحال حاضر حدود 1800 دانشجو در اين دانشگاه در مقاطع كارداني و كارشناسي مشغول به تحصيل هستند و حدود 600 نفر در بهمن ماه امسال فارغ التحصيل خواهند شد.
وي گفت: اين مركز هر سال بايد حدود 800 تا 1000 دانشجو در مقاطع كارداني و كارشناسي به جامعه تحويل بدهد كه حاصل تلاش و برنامه ريزي همكاران، مسوولان و دانشجويان در اين مركز خواهد بود.
رييس مركز عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي مشهد در خصوص ويژگي هاي اين مرکزافزود: يكي از ويژگيهايي مركز جهاد دانشگاهي اين است كه كلاس هاي آموزش فوق برنامه هنري، زبان انگليسي و كامپيوتر كه در دانشگاهها به طور كامل به آن پرداخته نمي شود و مورد نياز افراد تحصيل كرده است، در اين مركز به راحتي در اختيار دانشجو قرار ميگيرد.
وي هدف از تاسيس اين نوع دانشگاه را پركردن خلا نيروي تكنسين كه كمبودش در جامعه احساس مي شود، عنوان کرد و گفت: كمبود نيروي تكنسين و افرادي كه در حقيقت كارهاي مياني و اجرايي در جامعه انجام بدهند، احساس مي شود.
در ادامه دكتر ناصر پريز، رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي خراسان رضوي اظهار داشت: مشكلي كه گريبان گير جامعه ما شده، مشكل بيكاري است كه دانشگاه جامع علمي كاربردي به عنوان ركن سوم آموزش عالي كشور مبارزه با آن را با شعار كارآفريني از سال 85 آغاز كرده و بديهي است كه اين رسالت به عهده مراكز مجري آموزش هاي علمي- كاربردي است.
وي افزود: ساماندهي کارگاه هاي آموزشي و آزمايشگاه ها، بازنگري در سرفصل دروس، نيازسنجي و تعريف رشته هاي جديد، تعريف کتب علمي - کاربردي و استفاده از مدرسان خبره در حيطه كاري مراكز جهت تقرب به اين خواسته است.
وي تصريح کرد: پايين بودن شهريه دانشگاه علمي - كاربردي يكي ازعوامل جذب دانشجو است و استفاده بهينه از امكانات موجود همكاري و همياري و هم افزايي اين مركز جهت تقرب به اين هدف لازم و واجب به نظر مي رسد.
در ادامه عبدالرضا مجدالدین رئیس سازمان مرکزی آموزش علمی- کاربردی جهاددانشگاهی نیز گفت: آموزشهای علمی- کاربردی همزمان با رشد صنعت و تحول اساسی در زندگی دوران مدرن شکل گرفت. در این دوران نیاز به تربیت شاغلینی که هم تبحر و مهارت و هم دانش آن شغل را داشته باشند احساس شد.
وی افزود: سردمدار این حرکت کشور انگلستان بود. این کشور اکنون بیش از سه هزار موسسه آموزشی اشتغال محور با زمینه علمی- کاربردی دارد و سالانه بیش از 21 هزار بورسیه دکترا در زمینه علمی- کاربردی ارائه میکند. پس از آن نیز سرمایهگذاری عظیم روی این بخش از آموزش عالی در بسیاری کشورهای پیشرفته انجام شد.
مجدالدین خاطرنشان کرد: این نوع نظام آموزشی، بدون اینکه خودش دانشجو داشته باشد، از دل بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و ... با همکاری، سرمایه، تجهیزات و مدرسان آنها وارد عرصه آموزش عالی میشود. افراد تربیت شده توسط این نظام نیز علاوه بر اینکه در اشتغال پیشتاز هستند، دیگران را نیز میتواند به نوعی وارد زمینههای اشتغال نمایند.
وی به پیشینه تاسیس این نظام در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما نیز در سال 71 و در شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویکرد به آموزش عالی مصوب شد و در این راستا دانشگاه جامع تکنولوژی تاسیس شد. این دانشگاه از سال 73 رسما شروع به فعالیت کرد و سپس از تکنولوژی به علمی- کاربردی تغییر نام داد.
وی افزود: هم اکنون بیش از 90 مرکز از این مراکز زیر نظر وزارت صنایع در بخش صنعت هستند. 47 مرکز تابع بخش کشاورزی و 42 مرکز زیر نظر جهاددانشگاهی است و حدود 170 مرکز مستقیما زیر نظر دانشگاه جامع علمی- کاربردی است.
در بین 42 مرکز علمی- کاربردی جهاددانشگاهی نیز حدودا 35 هزار دانشجو یعنی ده درصد دانشجویان علمی- کاربردی پذیرش شدهاند.ح/الف