آيين تجلیل از اساتید و مدرسين مركز آموزش علمي – كاربردي جهاد دانشگاهی زنجان با حضور مسئولين استاني در سالن اجتماعات شهداي جهاددانشگاهي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحداستان زنجان، در اين آيين ويژه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در سخناني با تاكيد بر اينكه دانشگاه علمی_کاربردی، ماحصل همه دانشگاههای کشور است، گفت: اين دانشگاه در زمینه تقویت مبانی فکری دانشجویان و همچنین كاربردي کردن علوم، عملکرد مطلوبی داشته است.
حجت الاسلام علی باقری، از این دانشگاه به عنوان کاربردیترین هسته علمی در کشور یاد کرد و تصریح نمود: فعالیتهای دانشگاه علمی – کاربردی، همواره در راستای کمک به دستگاهها و بدنه اجرایی كشور بوده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه همچنين در تبيين مقام و جايگاه علمي استاد شهيد مرتضي مطهري، اظهار کرد: شهید مطهری نمونه بارز یک معلم فداکار بود که علاوه بر تعلیم و تربیت نسل جوان، در چند جبهه فكري به مبارزه با منافقین، متحجرين و تفكرات انحرافي و التقاطي پرداخت.
باقري با تاكيد بر اينكه اسلام براي علما و دانشمندان احترام و ارزش فراواني قائل شده است، يادآور شد: در دين مبين اسلام مقام معلم، مقام انبياء و اولياي الهي است و اين امر مسئوليت فعالان عرصه تعليم و تربيت را دو چندان ساخته است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد زنجان نیز در اين مراسم طي سخناني ضمن تبریک فرارسيدن روز معلم، به حربههای دشمنان نظام اسلامي در عصر حاضر در قالب جنگ نرم اشاره کرد و گفت: وظایف دانشگاهیان در این عرصه، بسیار سنگین است و به نوعي در خط مقدم اين جبهه قرار دارند.
مهدی عباسی با بيان اينكه در سالجاری باید تلاش كنيم تا عقب ماندگیها با رویکرد "همت و کار مضاعف" جبران شود، دستاوردهای علمی نظام جمهوری اسلامی ایران را نمونه بارزي از همت مضاعف جوانان ایران اسلامی در حوزه علم و دانش دانست و افزود: با وجود كارنامه اي درخشان در مجموعه جهاددانشگاهي كشور و رضايتمندي مقام معظم رهبري از دستاوردهاي اين نهاد علمي و انقلابي، به جرات ميتوان از جهاددانشگاهي به عنوان الگويي قابل اطمينان براي توسعه علمي كشور ياد كرد.
وي در ادامه به موفقيت هاي جهاددانشگاهي واحدزنجان در يكسال گذشته اشاره كرد و يادآور شد: تكنولوژي سيستمهاي ویدئو کنفرانس که تا چند وقت پیش تنها در انحصار حدود 6 کشور دنيا بود، با تلاش و همت جهادگران دانشگاهی زنجان، از انحصار درآمد و بوميسازي شد، تا بار دیگر به این مهم که فرزندان ایران اسلامی اگر بخواهند میتوانند کارهای بزرگی انجام دهند، صحه بگذاريم.
عباسی از اشتغال به تحصيل بیش از 2 هزار دانشجو در مرکز جهاددانشگاهی واحدزنجان تا پايان سالجاري خبر داد و گفت: با حمايت مديريت استان در ماههاي گذشته، گامهاي بلندي براي توسعه مجموعه جهاددانشگاهی زنجان برداشته شده است كه اميدواريم با تدوام اين حمايتها در آيندهاي نه چندان دور شاهد به بار نشستن بخش عمدهاي از برنامههاي جهاددانشگاهي به ويژه در حوزههاي تحقيقاتي و آموزش عالي باشيم.
مصطفی محمدی، رئیس مرکز علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی واحد زنجان نیز در این مراسم بر لزوم تبدیل شدن تکریم از اساتید به یک باور و فرهنگ پایدار عمومي اشاره کرد و گفت: برای یک مجموعه علمی و آموزشی، عناصر و مولفههای مهمی وجود دارد که اساتید به عنوان یک الگو عملي برای دانشجویان، از بارزترین این مولفهها به شمار میروند.
وي رویکرد عمده دانشگاههاي كشور را آموزش محوری بدون توجه به اشتغال دانش آموختگان عنوان كرد و افزود: هدف اصلی دانشگاه علمی– کاربردی، تربيت و تحويل خروجیهای باکیفیت و توانمند است. این دانشگاه توانسته است تا حدود زیادی به این مهم دست یابد.
محمدی، رویکرد اين دانشگاه را مبتنی بر کارآفرینی در تدریس كليه دروس عنوان کرد و اظهار نمود: رویکرد کارآفرینی در تدریس كليه اساتيد یکی از مواردی است که می توان با اهتمام به آن مشکل اشتغالزایی دانشجويان را تا حدود زیادی حل کرد.
وی افزود: همه فعالیتهای جهاددانشگاهی در بستر فرهنگی متمرکز شده است، لذا با ایجاد تعامل سازنده بین مجموعه مديران و كاركنان جهاد دانشگاهی و اساتید و دانشجویان میتوان الگوی تربیتی درستي را به دانشجویان انتقال داد.
رئیس مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان، خاطرنشان کرد: در هيچ دانشگاهي به اندازه دانشگاه جامع علمي كاربردي بستر براي توانمندسازي دانشجو و تربيت دانشجوي ماهر و كارآفرين فراهم نيست .
محمدي، حمايت از طرحهاي اشتغالزي و كارآفرين، حمايت از تشكيل انجمنهاي علمي و تشكلهاي دانشجويي، تعاونيهاي دانشجويي و دانش آموختگان ، ارائه تسهيلات بلاعوض جهت تهيه طرح اوليه اين تعاونيها تا سقف بيست و پنج ميليون ريال، حذف امتحان جامع افراديكه موفق به ارائه طرح اشتغالزايي توجيه پذير شوند و استفاده از اساتيد مجرب و توانمند و آشنا با الگوهاي استاندارد آموزشي كارآفريني را از جمله موارد انگيزاننده و مشوق توسعه كارآفريني و عامل مزيت و برتري دانشگاه جامع علمي كاربردي و جهاد دانشگاهي دانست.
محمدي خاطرنشان كرد: اگرچه دليل بيكاري بخش قابل توجهي از دانش آموختگان، فاقد مهارت بودن آنهاست، اما معتقدم علاج مشكل اشتغال دانش آموختگان دانشگاهها نه در مهارت صرف، بلكه در تربيت دانشجوي كارآفرين است، زيرا بسياري از افراد ماهر وجود دارند كه بيكارند و انگيزه لازم براي ايجاد كسب و كار شخصي را ندارند، اما كارآفرينان به لحاظ چندمهارتي بودن و انگيزههاي بسيار بالا و ريسك پذيري، كاملا از ساير افراد متفاوت هستند.الف/ر