١٥:٠٢ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
به همت معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي؛
نشست تخصصی" بررسی ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش محور " برگزار شد

نشست "بررسي فرصت ها و چالش های توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش محور" با هدف آشنایی با توانمندی‌های آموزشی - پژوهشی جهاد دانشگاهی برای ورود به عرصه جذب دانشجوی پژوهش محور  سه شنبه 28 ارديبهشت ماه در محل دفتر مركزي جهاد دانشگاهي برگزارشد.

 به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي،  اين نشست  با حضور ريیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون آموزشي جهاددانشگاهي، مدير كل برنامه ريزي و توسعه آموزش، روساي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران و تهران، مدير كل نظارت بر مراكز آموزش عالي و معاونان آموزشی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 در اين نشست دستوالعمل پذيرش و اعتبار بخشي موسسات و دانشجويان دوره دكتري تخصصي پژوهشي مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.

رباني – مديركل برنامه ريزي و توسعه آموزش- با ارائه گزارشي از فعاليت هاي پيشين جهاد دانشگاهي در اين زمينه گفت: ظرفيت هاي موجود آموزشي كشور در بخش تحصيلات تكميلي (دوره دكتري)؛ تكافوي پاسخگويي به نيازهاي جامعه را ندارد و جهاد دانشگاهي در مورد تحصيلات تكميلي پژوهش محور مي تواند فعاليت هاي مطلوبي داشته و پاسخگوي نياز هاي جامعه باشد.

وي افزود: جهاد دانشگاهي با توجه به سوابق آموزشي و ظرفيت پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها و سوابق اجرايي در امور پژوهشي خود مي تواند اين نقش را به نحو مطلوبي ايفا نمايد. رباني ضمن اشاره به 14 پژوهشكده جهاد دانشگاهي تصريح نمود : 5 پژوهشكده جهاد دانشگاهي در حوزه علوم پزشكي فعاليت دارند كه در نظر است اين پژوهشكده ها با كسب شرايط لازم بتوانند دانشجويان دكتري پژوهش محور را جذب نمايند.

دكتر اولياء- رييس مركز توسعه تحقيقات وزارت بهداشت- ضمن تشريح نحوه جذب دانشجوي پژوهش محور، ورود جهاد دانشگاهي به اين مبحث را مثبت ارزيابي كرد و محاسن و موانع ورود جهاد دانشگاهي به حيطه پذيرش دانشجوي دكتري پژوهش محور را يادآور شد.

وي تاكيد كرد: جهاد دانشگاهي سيستم و ظرفيت پذيرش دانشجوي پژوهش محور را دارد ولي بايستي برخي موانع جزيي موجود را برطرف نمايد كه نداشتن دانشكده پزشكي يكي از اين موانع است. رييس مركز توسعه تحقيقات وزارت بهداشت تاكيد كرد: مجوز جذب دانشجوي پژوهش محور از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحت نام يك دانشگاه معتبر به پژوهشگاه يا پژوهشكده اعطاء مي شود و مجوز از سوي شوراي گسترش آموزش عالي به نام استاد راهنما صادر مي گردد.

 وي در خصوص جزييات بيشتر جذب دانشجوي دكتري پژوهش محور يادآور شد: دانشجو بايد حتما از طريق دانشگاه ثبت نام نمايد ولي دوره هاي پژوهشي خود را زير نظر پژوهشكده يا پژوهشگاه بگذراند.

 اولياء در خصوص استاد راهنما كه مجوز به نام وي صادر مي شود؛ گفت: تعيين تعداد دانشجو بر اساس مرتبه علمي اساتيد صورت مي پذيرد و پس از آغاز دوره، دانشجو مي تواند استاد راهنماي دوم خود را نيز انتخاب نمايد.

وي درخصوص چگونگي دريافت مدارك فارغ التحصيلان نيز يادآور شد: گواهينامه فارغ التحصيلان بر اساس دوره برگزار شده و گرايش مطالعه شده از سوي دانشگاه‌ مورد قبول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعطاء مي شود و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.

اولياء همچنين بر تعامل بيش‌تر بين جهاد دانشگاهي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تاكيد نمود. گفتني است در پايان اين نشست، جلسه پرسش و پاسخ بين رييس مركز توسعه تحقيقات وزارت بهداشت و روسا و معاونين پژوهشكده ها و پژوهشگاه‌هاي جهاد دانشگاهي برگزار شد.الف/ر

١٤:١٥ ٢٩/٠٢/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد