١٣:٠١ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي:
سازمان آموزش‌هاي پيشرفته درجهاد دانشگاهي ايجاد مي‌شود
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به اين كه جهاد دانشگاهي بيشترين تعداد دانشجوي اين مراكز را تحت پوشش دارد از بلاتكليفي دانشگاه جامع علمي كاربردي در پي تشكيل سازمان ملي مهارت ابراز نگراني كرد و اظهار داشت: ابهام در آموزش علمي كاربردي در حالي كه 500 هزار دانشجو در مراكز آموزش علمي ــ كاربردي در حال تحصيل هستند چالشي است كه بايد با تدبير بيشتر به آن رسيدگي شود.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عبدالحميد احمدي كه در نشستي خبري به مناسبت سي امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي گفت با بيان اين كه جهاد دانشگاهي نمادي از «همت مضاعف، كار مضاعف» بوده و طي سي سال فعاليت همواره اين شعار را سرلوحه كار خود قرار داده است، تقارن سي سالگي جهاد دانشگاهي با سال «همت مضاعف، كار مضاعف» را به فال نيك گرفت و گفت: جهاد دانشگاهي در حوزه آموزشي در سه بخش عمده فعاليت داشته و بزرگترين شبكه آموزشي را در كشور در اختيار دارد. در حوزه آموزش عالي، در حال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ و سه شعبه آن در رشت، همدان و كاشمر و نيز چهار موسسه آموزشي عالي مستقل در كرمانشاه، يزد، خوزستان و اصفهان فعاليت دارند.

وي خاطرنشان كرد: در مجموع قريب به 17 هزار دانشجو در مجموعه آموزش عالي جهاد مشغول به تحصيل هستند و از آغاز فعاليت‌هاي آموزش عالي جهاد تاكنون 15 هزار و 638 نفر دانش‌آموخته شده‌اند.

احمدي ادامه داد: در حوزه آموزش عالي رويكرد اصلي جهاد دانشگاهي اين است كه بتواند از ظرفيت علمي و پژوهشي خود استفاده كند و ارتباطي را بين مراكز آموزش عالي و پژوهشي ايجاد كند.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي بيان كرد: در زمينه‌ علمي و فن‌آوري‌ ايجاد دوره تخصصي بيولوژي تكميلي با همكاري پژوهشگاه رويان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در دستور كار قرار دارد كه در حال تكميل و توسعه است.

وي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: در اين راستا توسعه تحصيلات تكميلي پژوهش محور يكي از رويكردهاي اصلي اين فعاليت‌ها است كه آيين‌نامه آن از سوي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و جهاد دانشگاهي به دنبال برگزاري اين دوره‌ها است.

احمدي تصريح كرد: در پژوهشگاه‌هاي رويان و ابن سينا و پژوهشكده علوم بهداشتي اين امكان فراهم شده و تحصيلات تكميلي پژوهشي محور به زودي در برخي از رشته‌ها داير مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: همچنين در مورد حوزه‌هاي مربوط به وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري نيز در حال پيگيري هستيم كه در كنار هر مركز پژوهشي به تربيت نيروهاي دانشگاهي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري بپردازيم.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در ادامه خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهي همچنين از بدو تاسيس دانشگاه جامع علمي كاربردي توانسته مراكز آموزش علمي ــ كاربردي متعددي را در كشور ايجاد كند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 42 مركز آموزش علمي ــ كاربردي در جهاد دانشگاهي فعال است، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي با برخورداري از 42 هزار دانشجو بيشترين سهم را در مراكز آموزش علمي ــ كاربري كشور در اختيار دارد و در واقع 10 درصد كل دانشجويان علمي ــ كاربردي كشور در مراكز جهاد دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند.

احمدي با اشاره به اين كه تاكنون 19 هزار و 351 نفر از اين مراكز دانش‌آموخته شده‌اند، افزود: در حال حاضر 38 رشته كارداني، 39 رشته كارشناسي پيوسته و 33 رشته كارشناسي ناپيوسته در اين مراكز وجود دارد.

وي اظهار كرد: هم اكنون 125 مركز آموزش تخصصي كوتاه مدت نيز در كشور راه‌اندازي كرده‌ايم كه ظرفيت 500 هزار نفر فراگير را دارد.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي تصريح كرد: برنامه‌اي در نظر گرفته شده كه ظرفيت آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت توسعه يافته و به لحاظ كمي به يك ميليون نفر در سال برسد.

وي با اشاره به تشكيل سازمان آموزش‌هاي پيشرفته جهاد دانشگاهي در آينده نزديك خاطرنشان كرد: هدف از تشكيل سازمان آموزش‌هاي پيشرفته اين است كه بتوانيم فعاليت‌هاي آموزشي را به صورت مجازي داشته باشيم و نيز توليد بسته آموزشي و ارتباط با موسسات بين‌المللي آموزشي را توسعه دهيم.

احمدي در ادامه به چالش‌هاي موجود در حوزه آموزش عالي اشاره كرد و گفت: در حوزه آموزش عالي غير انتقاعي بحث شهريه و عدم تناسب آن با هزينه‌هاي واقعي يكي از چالش‌هاي عمده اين قبيل دانشگاه‌ها از جمله جهاد دانشگاهي است.

وي اضافه كرد: براي جهاد دانشگاهي كيفيت در بحث آموزشي بسيار مهم است، ولي متاسفانه به دلايلي ناشناخته شاهد عدم تناسب شهريه‌ها و هزينه‌ها در مراكز آموزش عالي هستيم كه اميدواريم مسوولان ذيربط به اين مهم توجه كنند.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي به موضوع دانشگاه جامع علمي ــ كاربردي و تشكيل سازمان ملي مهارت اشاره و اظهار كرد: در اين بحث دانشگاه جامع علمي ــ كاربردي بلاتكليف شد كه اميدواريم ختم به خير شود. ابهام در آموزش علمي كاربردي در حالي كه 500 هزار دانشجو در مراكز آموزش علمي ــ كاربردي در حال تحصيل هستند چالشي است كه بايد با تدبير بيشتر به آن رسيدگي شود.ح/الف

١٧:٠١ ١١/٠٥/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد