از سوي جهاد دانشگاهی واحد قزوین:
نشست ملی نظام پاسخگویی و مدیریت مسئوولیت پذیری برگزار شد
نشست ملی "نظام پاسخگویی و مدیریت مسئوولیت پذیری" برای بیش از70 نفر از معاونان شهرداری های سراسر کشور با هدف تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات شایسته به شهروندان توسط جهاد دانشگاهی قزوین و استانداری در قزوین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد قزوین ،مهندس درافشانی معاون توسعه مدیریت و منابع استانی استانداری قزوین در این نشست ملی با تاکید براینکه شهرداری ها امروزه نهاد وسیعی در کشور محسوب می شوند و بیشترین ارتباط را با مردم دارند تاکید کرد: احترام به حقوق شهروندان و تکریم ارباب رجوع اهمیت فراوان دارد و این همان چیزی است که در آموزه های دینی فراوان به آن پرداخته شده است.
وی با تصریح اینکه همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول هستیم حاطرنشان کرد: با توجه به مسئولیت و اختیاری که برای مسوولان شهری و شهرداری قرار گرفته ، همه در هر سمت یا لباسی مسئول هستند و در علم مدیریت تاکید بر مشتری گرایی است و توجه و احترام به مشتریان که همان شهروندان هستند اهمیت فراوان دارد.
وی بر رضایت ارباب رجوع تاکید و تصریح کرد: ارائه خدمات واطلاع رسانی سریع و شفاف و احترام به حقوق مردم اهمیت فراوان دارد و ما باید خود را در قبال مردم مسئول بدانیم.
خانم مهندس بیتا باقرزاده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به تحولات ارائه خدمات در سازمان های امروزی، هدف از برگزاری این نشست آموزشی را برای معاونان شهردای های سراسر کشور آشنایی آنها از نظریه های جدید در زمینه مدیریت شهری و جلب رضایت مردم عنوان کرد و گفت : در این نشست دو کارگاه بسیار مهم با حضور اساتید برجسته مدیریت و تحول سازمانی آقایان پروفسور سید مهدی الوانی پدر علم مدیریت ایران و استاد دانشکاه علامه طباطبایی و همچنین دکتر واعظی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و شرکت کنندگان با آخرین نظریات علمی و مدیریتی در بحث تحول سازمانی و احترام و تکریم ارباب رجوع آشنا شدند.
پروفسور الوانی در این نشست کارگاهی که در مجموعه باغستان شهر قزوین برگزار شد با اشاره به اینکه مدیرت هایی که به افراد محول می شود به معنای مالکیت نیست بلکه امانت داری است به خبرنگار ایسنا گفت: در جوامع پیشرفته سازمان ها بویژ ه شهرداری ها در سیر تاریخی تحول خود به این نقطه رسیده اند که خود را خدمت گذار مردم بدانند ولی در کشور ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و در آغاز راهیم.
پروفسور الوانی با تصریح اینکه شهرداری ها و یا هر سازمان دیگری نمیتواند خود را ارزیابی نماید خاطرنشان کرد: این مردم هستند که بهترین ارزیابی را از عملکرد ها دارند و موجب تحول سازمان ها می شوند.
استاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه در ارزیابی به رضایت بالادستی و مدیران ارشد توجه می شود گفت : باید نگاه ها در ارزیابی ها رضایت مردم باشد و یا حداقل هم مردم و هم مسئولین را با هم لحاظ نماید.
دکتر رضا واعظی نیز از مدیران باسابقه کشور و عضو هیات علمی کشور نیز با اشاره به اینکه در بحث سازمانی نکته مهم این است که سیستم خودش در صدد اصلاح خود بر نمی آید گفت: در اصلاح یک سیستم، نظارت بیرونی و نظارت همگانی که همان مردم هستند ملاک است.
وی افزود: مدیران شهری بر اساس یک نظریه وکیلان مردم هستند و وکیلان بیش از هر چیزی باید در خدمت مردمی باشند که آنها را به عنوان وکیل برگزیده اند.
دکتر واعظی با اشاره به اینکه شهرداری ها باید هم رضایت مردم و هم دولت را فراهم بکنند تصریح کرد: مدیران شهری در آن واحد باید به دو گروه خدمات ارائه کنند که به گونه ای ذینفعان آنها حالت تضاد گونه دارد؛ یعنی رضایت مردم در پرداخت مالیات کمتر و دریافت خدمات بیشتر است و نگاه دولت و شهرداری در اخذ مالیات بیشتر برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه و توسعه سازمانی است.الف/ر
٠٩:٠٦ ١٢/٠٨/١٣٨٩