٢١:٢٣ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
گردهمايي روساي واحدها و مراکز آموزش عالي علمي -کاربردي جهاد دانشگاهي برگزار شد/
رييس جهاد دانشگاهي:
توسعه فرهنگ جهادي بايد مورد توجه و بهره‌برداري دانشگاه‌ها قرار گيرد

چهارمين گردهمايي روساي واحدها و مراکز آموزش عالي علمي -کاربردي جهاد دانشگاهي صبح روز 26 ارديبهشت با حضور رييس جهاد دانشگاهي ،رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي و جمعي از مسولين دانشگاه وجهاد دانشگاهي در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد.

  

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي ،دكتر محمد حسين يادگاري در چهارمين گردهمايي روساي واحدها و مراكز آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي، با بيان اينكه جهاد دانشگاهي با فرهنگ جهادي عجين شده است، اظهار اميدواري كرد كه علاوه بر مسايل علمي، فناوري و مهارتي فرهنگ جهادي نيز به مراكز و دانشگاه‌ها تزريق شود.

وي با اشاره به پتانسيل و توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي، عنوان كرد: نقش اصلي جهاد دانشگاهي علاوه بر توسعه علمي، تبديل علم به مهارت و فناوري است و موفقيت جهاد دانشگاهي نيز بر اساس همين اصل است.

رييس جهاد دانشگاهي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي پيگير آموزش‌هاي پژوهش محور است، اظهاركرد: معاونت آموزشي وزارت علوم نيز در اين راستا با راه‌اندازي رشته‌هاي پژوهش محور موافقت كرده است.

يادگاري با بيان اينكه در حال حاضر واحدهاي جهاد دانشگاهي با مراكز دولتي در ارتباط و تعامل هستند، اظهار اميدواري كرد كه بين بخش خدماتي و نظام مهارتي تلفيق ايجاد شود.

وي به تجربيات مختلف جهاد دانشگاهي كه مي‌تواند در تربيت نيروهاي انساني متخصص و دانشجويان مورد نياز نظام كمك كند اشاره كرد و گفت: در مهارت‌هاي تخصصي نيز جهاد دانشگاهي از رشته‌هاي علوم پزشكي تا مسايل هنري داراي تجربه است.

رييس جهاد دانشگاهي در پايان تاكيد كرد: بايد مسايل فرهنگي و فوق برنامه فرهنگي در كنار مسايل مهارتي به دانشجويان منتقل شود.

 

دكتر عبد الرسول پور عباس  رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي در اين همايش طي سخناني گفت: در تمام دنيا آموزش‌هاي ابتدايي با محوريت مهارت و آموزش‌هاي متوسطه با محوريت‌هاي مهارت و نظري پيش مي‌رود.

وي افزود: در بيش از80 كشور دنيا آموزش بين30 تا40 درصد نظري و با هدف توسعه علم و تكنولوژي است، بيش از 70 درصد آموزش مهارتي با هدف توليد نيروي كار و تكنسين متخصص جهت فعاليت در حوزه‌هاي صنعت، كشاورزي و غيره مي‌باشد.

پورعباس با بيان اينكه در ايران سابقه فعاليت نظام مهارتي به 120 سال گذشته برمي‌گردد، ادامه داد: در آن سال‌ها نظام شاگرد و استادي يك نظام آموزش مهارتي بود و در سال‌هاي اخير به دلايل مختلف اين نظام را از دست داديم و اخيرا نظام شاگرد و استادي مدرن طراحي و به شكل پايلوت در پنج استان كشور در حال اجراست.

وي با ابراز تأسف از اينكه در سال‌هاي اخير توفيقاتي حاصل نشد تا بتوان ايران را جزو كشورهايي عنوان كرد كه در مسير نظام آموزش مهارتي گام‌هاي اساسي برداشته‌ است، اظهار كرد: آموزش مهارتي به شكل‌ها و تنوع‌هاي مختلف در ايران وجود دارد؛ اما به صورت جزاير جداگانه كه از جمله آنان مي‌توان به نظام آموزش پزشكي و آموزش خلباني كه كاملا مهارتي هستند اشاره كرد.

رييس دانشگاه علمي كاربردي با اشاره به ديدار خود با فاطمه آجرلو نماينده مجلس شوراي اسلامي كه مكلف به پيگيري امور آموزشي خلبانان شده بود، عنوان كرد: نظر وي اين بود كه با خلبان‌هاي ما كه توسط نظام مهارتي تربيت مي‌شوند در كشورهاي ديگر مانند آلمان، همانند يك پزشك متخصص برخورد مي‌شود، اما در نظام آموزشي ايران اين افراد به عنوان يك ديپلمه تلقي مي‌شوند.

وي با بيان اينكه اين تفاوت‌ها به علت نبود يك نظام واحد است، گفت: دانشگاه علمي كاربردي پس از فعاليت خود طي سال‌هاي متمادي، عملا در حوزه كارداني غوطه‌ور شده و همانجا مانده بود به نحوي كه حدود 30 تا 40 درصد فعاليبت خود را در دوره‌هاي نظري دنبال مي‌كرد كه اين مساله منجر به انحلال برخي مراكز علمي كاربردي شد.

پورعباس گفت: دانشگاه علمي كاربردي همانند ساير دانشگاه‌هاي نظري به سمت آموزش‌هاي نظري پيش مي‌رفت كه در نتيجه آن يا بايد مراكز علمي كاربردي جمع مي‌شدند يا به مسير اصلي خود بازمي‌گشتند، بنابراين در اين راستا برخي از سازمان‌ها تابلوهاي دانشگاه علمي كاربردي را پايين مي‌آوردند كه اگر قرار باشد منحل شوند، ضرري متوجه آنها نشود.

از سوي ديگر هم اقدامات وزارت آموزش و پرورش مورد استقبال خانواده‌ها واقع نشد، چون مسير تحصيل دانشجويان ابتر بود و فعاليت‌هاي وزارت آموزش و پرورش عملا در سطح زير ديپلم و سيكل باقي ماند.

رييس دانشگاه علمي كاربردي با اشاره به قوانين مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سال70 به بعد و تاكيد اين قوانين بر آموزش مهارتي در تمامي سطوح از پايين‌ترين تا عالي‌ترين مرتبه، عنوان كرد: آموزش مهارتي در تمامي سطوح امكانپذير نبود؛ چرا كه هميشه با وزارت علوم اختلاف نظر داشتيم و وزارت علوم دانشگاه‌ها را به سمت نظام نظري هدايت مي‌كرد كه نهايتا مقرر شد كه نظامي بر سه محور آموزش، صلاحيت و اشتغال طراحي شود.

وي با اشاره به طراحي هزار رشته محل جديد در شش ماهه اول سال جاري در دانشگاه، عنوان كرد: قرار است تا پايان سال جاري تمامي محتواهاي درسي بازنگري شوند و مسير خود را به حركت در محور شغل تغيير جهت دهيم، به طور مثال رشته حسابداري يك رشته نظري است؛ اما با اين طرح جديد ممكن است در حسابداري مهارتي 20 رشته وجود داشته باشد.

پورعباس با بيان اينكه شوراي عالي اداري تمام دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به تعديل نظام نظري و حركت به سمت نظام مهارتي كرده است، گفت: شوراي گسترش مهارتي به صورت مستقل اولين جلسه خود را با حضور 13 نفر از مسئولين تشكيل داد و در اين جلسه تمامي افراد معتقد بودند كه بايد در جهت توسعه آموزش مهارتي گام برداشت.

وي با بيان اينكه جلسه اول هيات مميزه مستقل نيز برگزار خواهد شد، افزود: احكام اين جلسات صادر شده است و در حال پيگيري جهت تشكيل شوراي برنامه‌ريزي مستقل هستيم.

پورعباس اظهاركرد: در حال حاضر براي ايجاد مقطع دكتري چانه‌زني نمي‌كنيم؛ بلكه براي مقطع پست‌دكتري كه تجربه كاري است تلاش داريم و در اين راستا نظام صلاحيت را از نظام مدارك دانشگاهي جدا كرده‌ايم به گونه‌اي كه مدارك دانشگاهي در مسير ديگري تعيين صلاحيت مي‌شوند.

وي گفت: در اين راستا در نظام اشتغال، مشخصه شغل و سطوح آن استخراج و سپس مشخصه‌هاي صلاحيت را تعيين مي‌كنند و اين صلاحيت‌ها يكي از شرايط مدارك دانشگاهي است.

رييس دانشگاه علمي كاربردي با اعلام راه‌اندازي نخستين دوره مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه براي مهر ماه و پيگيري جزئيات آن، افزود: جهاد دانشگاهي بايد نيازها را شناسايي و در جهت رفع آنان تلاش كند.

پورعباس ادامه داد: تعامل با محيط كار موجود بايد ايجاد شود و اگر جهاد دانشگاهي به سمت تخصصي‌شدن حركت كند، مي‌تواند آموزش مهارتي با محوريت خدمات توسعه دهد كه در اين صورت موسسات خدماتي كشور را به موسسات جهاد دانشگاهي واگذار خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه هر چه به سمت حوزه‌هاي نظري گام برداريم بيشتر تهديد مي‌شويم، افزود: وزارت علوم امسال 20 درصد ظرفيت پذيرش در حوزه علوم انساني را كاهش داد و ما از سوي ديگر موظف به گسترش ظرفيت دانشجويان هستيم.

رييس دانشگاه علمي كاربردي با بيان اينكه در مهرماه گذشته شعار ايجاد دوره‌هاي كارشناسي مهارتي توسط دانشگاه علمي كاربردي ارائه شد، افزود: از آن به بعد ظرفيت‌هاي پذيرش دانشگاه به صورت فوق‌العاده‌اي تكان خورد.

وي با اشاره به جذب 83 درصدي فارغ‌التحصيلان از بخش كشاورزي در نظام نظري، گفت: در دانشگاه علمي كاربردي بيش از 85 درصد فارغ‌التحصيلان آن جذب محيط كار مي‌شوند.

پورعباس ادامه داد: بايد از حوزه پراكنده بودن و انرژي‌زا بودن دانشگاه‌ها دست بكشيم و اگر مراكز علمي كاربردي جهاد توانستند مجوز موسسه را اخذ كنند ما نيز بخش تعاوني‌ها را به جهاد دانشگاهي واگذار مي‌كنيم.

وي در خاتمه با اشاره به پيشرفت كشور استراليا در جهت استفاده از پيشنهاد شهيد رجايي در آن سالها مبني بر راه‌اندازي نظام مهارتي، گفت: اين كشور به گونه‌اي پيشرفت كرده است كه در نظام آموزش مهارتي، قوي‌ترين كشور به حساب مي‌آيد.

 

رييس مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي:

مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي به موسسه ارتقاء يابد

دكتر مجدالدين در چهارمين گردهمايي روساي واحدها و مراكز آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي، با اشاره به جلسه روساي مراكز دانشگاه علمي كاربردي در سال گذشته در مشهد، عنوان كرد: در اين جلسه، تمامي روسا دچار نگراني و ابهام ذهني بودند كه وضعيت آموزش علمي كاربردي در كشور به كجا خواهد رسيد، اما اين مسير به نحوي هدايت شد كه نه تنها در سال 89 دچار خسران نشديم، بلكه نسبت به سال 88، دانشجوي بيشتري پذيرش شدند.

وي با بيان اينكه سال گذشته ظرفيت پذيرش دانشجو در مراكز آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي بيش از20 هزار و 500 نفر بود، به وجود 46 مركز علمي كاربردي و فعاليت 42 مركز به صورت رسمي اشاره كرد و افزود: دو مركز اردكان و اشك زرد در سالهاي گذشته از فعاليت انصراف دادند و دو مركز نيل و مراغه نيز به دليل عدم امكان پذيرش دانشجو ادامه فعاليت ندارند.

مجدالدين با اشاره به ايجاد 4مركز جديد علمي كاربردي جهاد دانشگاهي در استانهاي قم، اردبيل، گرگان و سنندج، افزود: در دو استان بوشهر و قزوين متاسفانه مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي وجود ندارد.

وي تصريح كرد: تا كنون بيش از 27 هزار نفر از دانشگاه علمي كاربردي جهاددانشگاهي فارغ التحصيل شده‌اند كه با توجه به پذيرش دانشجو از سال 77 تا كنون، شاهد رشد كمي پذيرش در مقاطع كارداني و كارشناسي بوده‌ايم و مابقي مراكز به دنبال تهيه زيرساخت‌ها، امكانات، جذب دانشجويان نخبه و تامين سهميه براي شاغلين دستگاه‌ها هستند.

رييس مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه اين نهاد در مقوله آموزش داراي پتانسيل و سابقه بسيار زياد است، افزود: آموزش به تنهايي به سر منزل نمي‌رسد و همانگونه كه در نقشه جامع علمي كشور و در فرمايشات مقام معظم رهبري نيز بر آموزش كارآفرين محور و پژوهش محور تاكيد شده است بايد بتوان نيروي آچار به دست، تحويل جامعه داد.

رييس مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي گفت: ارائه اساسنامه پيشنهادي براي مراكز علمي كاربردي جهاددانشگاهي از برنامه‌هاي سال جاري است .الف/ر.





١٠:٥١ ٢٧/٠٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد