٢٠:٥٣ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
به میزبانی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی شعبه زنجان؛
نشست مشترك مسئولان مراكز علمي كاربردي و فني و حرفه‌اي استان زنجان برگزار شد

مديركل فني و حرفه‌اي استان زنجان با بیان اینکه مهارت‌آموزی محور همه مسائل مربوط به اشتغال‌ است، گفت: با توجه به تاثیری که توسعه مهارت بر توسعه کشور خواهد داشت، باید در راستای حرکت جهادی در زمینه مهارت آموزی برنامه‌ريزي و فعاليت كنيم.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد زنجان، نشست مشترک مدیران و رؤسای مراکز علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای استان زنجان، به‌ ميزباني مركز علمي كاربردي جهاددانشگاهي برگزار شد. در اين نشست، قاسم صيادي مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری به‌عنوان سال جهاداقتصادی، اظهار کرد: توسعه آموزش‌هاي مهارتي به‌عنوان مقدمه ایجاد اشتغال پايدار، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان را در تحقق شعار جهاداقتصادی ياري خواهد کرد. وي گفت: در حال حاضر مهارت‌آموزی در راستای ایجاد اشتغال بیش از گذشته نمود پیدا کرده است و نیروهای انسانی و به‌ويژه دانش‌آموختگان مراكز دانشگاهي، سرمایه‌هاي اصلی كشور محسوب مي‌شوند، لذا برنامه‌‌ريزي ها باید به‌گونه‌ا‌ی باشد که مهارت‌آموزی به دانشجویان به‌نحو مطلوبی صورت پذیرد.

اين مقام مسئول با بیان اینکه مهارت‌آموزی محور همه مسائل مربوط به اشتغال‌ است، ادامه داد: با توجه به تاثیری که نظام‌های مهارت بر جامعه و توسعه کشور خواهد داشت، باید سیاست‌گذاری‌ها در راستای حرکت جهادی در زمینه مهارت‌آموزی باشد. مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به قرارگرفتن دو مجموعه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی استان در کنار یکدیگر، تصریح کرد: این دو بال باید به نحوه شایسته‌ای در کنار یکدیگر در راستای اهداف تعیین شده گام بردارند. وی با تاکید بر اینکه در سال جهاداقتصادی باید فعالیت‌های اقتصادی نیز افزایش يابد، گفت: همکاری صورت گرفته در استان بین مراکز فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی و کاربردی بايد الگوی تمام استان‌ها باشد و استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های این دو مجموعه، در راستای پیش‌برد اهداف نظام آموزشی و ارتقاء مهارت دانشجویان، بايد در اولويت قرار گيرد.

صیادی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های جزیره‌ای از ميان برداشته شود، خاطرنشان کرد: همه باید به آنچه که در رأس نظام آموزشی برای تجمیع فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی سیاست‌گذاری شده عمل کرده و مطیع آن باشیم. رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نيز در اين جلسه گفت: تاکنون در ایجاد ارتباط بین دو مجموعه از پتانسیل‌های موجود به‌صورت مطلوب استفاده نشده است كه امیدواریم بتوانیم در ادامه راه در راستاي هم‌افزایی و استفاده از دستاوردهای جمعی دو مجموعه، حرکت کاربردی را برای پیشرفت و توسعه استان انجام دهیم.

محمد فتحي ادامه داد: یکی از الزامات رهایی از اقتصاد تک‌محوری و وابسته به مواد اولیه، تربیت نیروهای ماهر به‌منظور اشتغال‌زایی است و ترکیب جمعیتی جوان کشور می‌طلبد که مسئولان در راستای ایجاد اشتغال بیش از گذشته تلاش كنند. اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر بخش قابل توجهي از فارغ‌التحصیلان دانشگاهي در کشور بیکار می‌باشند، افزود: اینها افرادی هستند که توانايي ايجاد اشتغال را ندارند و مدرک تحصیلی آنها مطابق با بازار کار و نیازمندی‌های کشور نيست. فتحی با اشاره به اینکه در سال 89 برخی از رشته‌های غیرمهارتی در اين دانشگاه حذف شده است، گفت: هدف‌گذاری به‌صورتی است که حذف رشته‌های غیرمهارتی به صد درصد برسد و در آینده در مراكز دانشگاه‌ علمی و کاربردی، دوره‌های تئوری غيرکاربردی را نخواهیم داشت. وی، یکی از بحث‌های مطرح شده در نظام جامع علمی و مهارتی را نظام صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در جامعه مطرح است، برخوردار نبودن دوره‌های تکمیلی از اعتبار و امتیاز خاص می‌باشد و دوره‌هایی که بسياري از متخصصان سپري کرده‌اند، قابلیت به‌روز رسانی ندارند.

وی با بیان اینکه هدف دانشگاه علمي كاربردي، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی، آمایش سرزمین و استفاده از ظرفیت بخش‌های عمومی و خصوصی است، ابراز کرد: ارتقاء و توسعه کیفیت آموزشی را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی اين دانشگاه است و بر اين اساس توسعه کیفیت آموزشی مطابق با استانداردها در مراكز را در دستور كار قرار داده‌ايم، که در اين زمينه پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و مرکز علمي كاربردي جهاددانشگاهی زنجان یکی از بهترین مراکز آموزشی در کشور خواهد بود.

رئیس مرکز علمی و کاربردی جهاددانشگاهی زنجان نيز در اين جلسه با بيان اينكه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در سال 81 عنوان کرد با حدود 40 دانشجو کار خود را آغاز کرده است، گفت: اين مركز در زمان حاضر بیش از 3 هزار و 500 متر مربع فضای آموزشی دارد و با تلاش‌هاي صورت گرفته فضايي با وسعت 10 هزار مترمربع برای این مرکز در حال احداث است که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مصطفي محمدي با تاكيد بر اينكه تلاش مي‌كنيم با تلفیق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و با رویکرد کارآفرینی، فارغ‌التحصيلان كارآمدي را تحويل جامعه دهيم، یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای تشویق و ترغیب دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمي و فرهنگی، در حال حاضر حدود 13 انجمن علمی در این مرکز ایجاد شده است و معتقديم تشکیل اين انجمن‌ها با شعار «هر رشته یک انجمن، هر انجمن یک محصول» حضور دانشجویان را فعال‌تر خواهد کرد.

وی، تشکیل گروه‌های پژوهشی بر اساس نیاز استان و پتانسیل‌های موجود و درخواست دوره‌های آموزشی بر اساس این توانمندی را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: مراکز فرهنگی و گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهي در دل مركز آموزش‌ علمي كاربردي اين نهاد قرار دارند و با موافقت با ايجاد رشته‌های بیوتکنولوژی، این گروه نیز که دارای نیروی انسانی توانمند و آزمایشگاه مجهز می‌باشد، در مرکز مستقر خواهد شد و با هم‌افزایی بین دوره‌های آموزشی و گروه‌های پژوهشی، توانمندی دانشجویان و دانش آموختگان افزایش خواهد يافت. محمدي ادامه داد: کلیه رشته‌های درخواستی اخیر بر همین مبنا و با در نظر گرفتن سیاست‌های اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی و با اخذ موافقت و اعلام همکاری دستگاه‌های اجرایی در تدوین و بازنگری دروس و تامین امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنين پتانسیل‌های جهاددانشگاهی صورت گرفته است.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی زنجان با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي راه‌اندازی مراکز رشد در جهاددانشگاهي، گفت: این برنامه تکمیل‌کننده حلقه نهایی تربیت دانشجوی توانمند، ماهر و کارآفرین در مركز علمي كاربردي جهاددانشگاهي است و با این برنامه، دانشجو وارد فرایندی می‌شود که ضمن امکان‌سنجی عملی شدن ایده و طرح خود و افزایش توانمندی در محیط عملی، در عرصه رقابت واقعی دچار مشکل نمی‌شود و میزان ریسک شکست به حداقل ممکن می‌رسد. وي، تجمیع منابع انسانی، سرمایه و فعالیت‌های مراکز علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای را در راستاي تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین موثر دانست و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهاددانشگاهی مي‌تواند الگویی برای همه مراکز علمی و پژوهشی باشد.ح/الف

٠٩:١٢ ١٨/٠٣/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد