معاون آموزشی جهاد دانشگاهی:
پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در سه محور آموزشی، پژوهشی و مهارت محور در جهاد دانشگاهی
گردهمایی توسعه تحصیلات تکمیلی آموزشی پژوهشی با حضور روسا و معاونین آموزشی جهاد دانشگاهی با هدف ایجاد هماهنگی و همکاری و افزایش ظرفیت جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا فردا برگزار می گردد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: گردهمایی توسعه تحصیلات تکمیلی آموزشی پژوهشی با حضور روسا و معاونین آموزشی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی و مسئولان مربوطه در دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور مسئولان ارشد جهاد دانشگاهی با هدف ایجاد هماهنگی و همکاری متقابل فی مابین پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ و افزایش ظرفیت جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می گردد.
دکترایمانی خوشخو گفت: با توجه به توانمندی ها و تجارب موفق جهاد دانشگاهی، توسعه تحصيلات تكميلي و پذيرش دانشجودر مقاطع ارشد و دكترا با سه شیوه پژوهش محور، آموزشی پژوهشی و مهارت محور در دستور كار معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي قرار گرفته است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی، هدف جهاد دانشگاهی از ورود به حوزه تحصیلات تکمیلی را تربيت نيروي انساني متخصص و آشنا به مطالعات و پژوهش هاي بنيادي – توسعهاي و كاربردي دانست که نقش كليدي در تحقق جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم و توسعه ملي كشور دارند.
وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی با قریب سی سال سابقه اجرای دوره های آموزشی و بهره مندی از اساتید متعهد و متخصص و برترین های علمی پژوهشی کشور و حدود 690 نفر عضو هیات علمی و وجود دانشگاه علم و فرهنگ (در تهران و سه شعبه درشهرستانها(رشت،همدان و کاشمر)و 4 موسسه آموزش عالی(یزد، خوزستان،کرمانشاه و اصفهان )-که برخی از این موسسات خود دارای شعبی در دیگر شهر ها می باشند- و 42 مرکز جامع علمی کاربردی در سطح کشوریکی از بهترین نهادهای آموزشی پژوهشی است که می تواند نقش به سزایی در تربیت نیروی انسانی متخصص پژوهشگر با روحیه جهادی داشته باشد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی درخصوص نقش این نهاد در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی گفت: به دنبال توسعه تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا با سه روش پژوهش محور،آموزشی پژوهشی و مهارت محور هستیم.
وی تاکید کرد: در روش پژوهش محور از توانمندی علمی پژوهشی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی بهره برده ایم و آمادگی خود را جهت پذیرش94 نفر دانشجو در 45 رشته تحصیلی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام نموده و منتظر دریافت مجوز مربوطه از شورای گسترش وزارت علوم هستیم. در همین زمینه مذاکراتی نیز با وزارت بهداشت داشته و امیدواریم به زودی امکان ورود جهاد دانشگاهی به حوزه تربیت متخصص در رشته های زیر مجموعه وزارت بهداشت نیز فراهم گردد.
سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ افزود: در روش آموزشی پژوهشی به دنبال ایجاد هماهنگی و برقراری ارتباط متقابل علمی آموزشی فی مابین پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ جهت تعریف رشته های جدید در مقاطع ارشد و دکترا هستیم البته این ضرورت مهم در سال های اخیر با ورود پژوهشگاه رویان وپژوهشکده توسعه تکنولوژی تجربه خوبی را برای ما ایجاد نموده است که به دنبال تعمیم این تجربه موفق هستیم.
وی ادامه داد: در روش مهارت محور نیز به دنبال ورود مراکز جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی به حوزه تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا در چارچوب قوانین دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم. جهاددانشگاهی عضو فعال شورای گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز هست و از آن جا که این شورا در حال بررسی آیین نامه ورود به تحصیلات تکمیلی است منتظر تصویب و ابلاغ آیین نامه مذکور هستیم تا بعد از آن مراکز جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با همکاری موسسه های آموزش عالی جهاد دانشگاهی وارد این میدان ارزشمند شوند.
دکتر ایمانی خوشخو در خصوص اصلی ترین برنامه های تخصصی آموزشی جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه تحصیلات تکمیلی گفت: جذب دانشجوی دکترای پژوهش محور و تعریف رشته های جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی و ورود مراکز جامع علمی کاربردی و موسسه های آموزش عالی به حوزه جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی از برنامه های اصلی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی در سال 90 می باشد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی درخصوص ارزیابی خود از همکاری پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی با دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ نهادی علمی آموزشی و با سابقه حدود6 ساله است که تا به حال تجربه تربیت حدود 20000 دانشجو در 13رشته تحصیلی در مقطع ارشد و دکترا را در سابقه فعالیت های خود دارد. از طرفی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی نیز با قابلیت های بسیار زیاد علمی پژوهشی که همگان آثار مثبت آن را دیده اند و اخبار موفقیت های آنان به گوش جامعه رسیده است و دارابودن حداقل 80 نفر عضو هیات علمی، توانمندی تربیت نیروی پژوهشگر متخصص را جهت تحقق نهضت تولید علم و رساندن ایران اسلامی به جایگاه مورد انتظار در تولید علم و جنبش نرم افزاری را دارند لذا وحدت و همکاری متقابل و تنگاتنگ این دو نهاد ارزشمند آموزشی پژوهشی می تواند مولد دستاورد های بزرگی برای ایران اسلامی باشد.
وی تاکید کرد: این پیوند در جهاد دانشگاهی وجود دارد و آن همکاری آموزشی پژوهشی پژوهشگاه رویان با دانشگاه علم و فرهنگ است که مولود آن تربیت 21 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 9 نفر در مقطع دکترا می باشد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی یادآور شد: همانگونه که ورود جهاد دانشگاهی در بسیاری از زمینه های بدیع با موفقیت روبرو بوده است؛ پیش بینی می شود در این خصوص نیز این نهاد علمی، انقلابی بتواند در حوزه تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشور نوآوریهایی داشته باشد.
مهم ترین دستاورد این می توان باشد که بر خلاف خروجی های حوزه های کارشناسی که با معضل بیکاری بخش عظیمی از فارغ التحصیلان مواجه هستند این تجربه می تواند نتیجه دیگری داشته باشد که همانا ورود فارغ التحصیلان توانمندی است که می توانند به راحتی در بخش های مورد نیاز کشور مشغول به کار شوند.الف/ر
١٦:٠٧ ٣١/٠٣/١٣٩٠