٢١:٤٧ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
همایش یک روزه دانشگاهها و موسسات غیرانتفاعی

گردهمايي يک روزه دانشگاه ها وموسسات غير انتفاعي به ميزباني وزارت علوم ، تحقيقات وفناوري ودانشگاه علم وفرهنگ در روز پنج شنبه 22ارديبهشت در پژوهشکده رويان برگزار شد.

در ابتداي اين همايش سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان نخستين سخنران از تأسيس مدرسه تابستاني بين‌المللي سلول‌هاي بنيادين خبر داد: سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ با اعلام فعاليت مدرسه تابستاني بين المللي سلول‌هاي بنيادين با همكاري پژوهشكده رويان گفت: اين مدرسه با حضور اساتيد داخلي و خارجي در دوره‌هاي فشرده آموزشي در حوزه‌هاي سلول‌هاي بنيادين ارائه خواهد شد.

دكتر ايماني با بيان اينكه جهاد دانشگاهي يكي از نهادهاي مهم علمي كشور است، عنوان كرد: جهاد دانشگاهي از معدود نهادهايي است كه مقام معظم رهبري تعابير ويژه‌اي مبني بر اينكه جهاد برآمده از انقلاب است مطرح نموده‌اند.

وي با اشاره به پژوهشگاه رويان به عنوان يكي از حركت‌هاي نمادين جهاد دانشگاهي، عنوان كرد:‌ اين پژوهشكده باعث تشويق پژوهشگراني شد كه از يك اتاق كوچك در اوايل دهه 60 آغاز به فعاليت كردند و امروز به عنوان يكي از مراكز مهم دنيا شناخته مي‌شود. وي با بيان اينكه يكي ديگر از فعاليت‌هاي مهم جهاد دانشگاهي در حوزه آموزش است، عنوان كرد:‌ امروز بيش از 400 هزار نفر در سه دوره آموزشي تخصصي و فوق تخصصي كوتاه مدت،‌ آموزش علمي كاربردي و آموزش عالي جهاد دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند.

 سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي مهم كشور پس از اخذ مدرك براي هر چه بهتر و مفيدتر بودن در جامعه با اشتياق در دوره‌هاي تخصصي و فوق تخصصي جهاد دانشگاهي شرکت مي کنند. ايماني با بيان اين كه بسياري از علاقه‌مندان هنوز در صف آموزش‌هاي جهاد دانشگاهي هستند اما امكانات موجود اجازه پوشش تمامي افراد را نمي دهد، تصريح كرد: ‌دانشگاه علم و فرهنگ از مراكز مهم جهاد دانشگاهي است كه در سطوح مختلف فعاليت مي‌كند و خوشبختانه با حمايت وزارت علوم روز به روز شاهد توسعه به ويژه توسعه كيفي اين دانشگاه هستيم. سرپرست دانشگاه علم وفرهنگ در خاتمه اظهارداشت:‌ از مسوولين وزارت علوم تقاضا داريم كه مشكلات موجود در مسير فعاليت موسسات و دانشگاههاي غير انتفاعي رفع شود تا بتوانيم اين بار سنگين را به خوبي به سرمنزل مقصود برسانيم. در اين همايش که وزير محترم علوم ، تحقيقات و فناوري و ساير معاونين وهم چنين مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي ، مديرکل دفتر آموزش هاي آزاد /غيردولتي – غير انتفاعي ، مدير کل امور دانشجويان داخل ، مديرکل حراست وروابط عمومي شرکت داشتند ،وزير علوم که از ديگر سخنرانان اين نشست بوده طي سخنان گفت: دانشگاه‌ها رتبه‌بندي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي مي‌شوند و مجموع اين رتبه‌بندي‌ها تبديل به شاخص‌هايي مي‌شود كه برخي از آنان با شاخص‌هاي دنياي غرب متفاوت‌ و برخي يكسان هستند. اما بايد از شاخص‌هاي بومي و ديد جهان‌بيني توحيدي در رتبه‌بندي‌هاي دانشگاهي استفاده شود. دكتر كامران دانشجو در خصوص مسائل موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي گفت: همه ما مي‌دانيم كه دانشگاه‌ها تنها براي تربيت نيستند بلكه در كنار آن نيز تعليم صورت مي‌گيرد. اما در اين راستا بعضا حساسيت كم مي‌شود ، به گونه‌اي كه برخي متوجه كار خلاف شرع، اخلاق و شان در دانشگاه مي‌شوند اما از كنار آن به سادگي عبور مي کنند كه اين نشانه‌ي بي تفاوت بودن حساسيت اين افراد است. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در سخنان خود با بيان اينكه در تلاشيم رديف مستقل بودجه فرهنگي براي كمك به موسسات غيرانتفاعي در نظر بگيريم، گفت: تا حال حاضر اين امر صورت نگرفته است، اما قول مي‌دهيم كه اگر برنامه‌ فرهنگي خوبي از سوي موسسات ارائه شود به آنان كمك كنيم، همانطور كه تاكنون به كسي نه نگفته‌ايم.

 دكتر غلامرضا خواجه سروي روز پنجشنبه در اين همايش با بيان اين كه مجموعا 14 موسسه به دانشگاه يا دانشكده غير انتفاعي ارتقا يافتند افزود: موسسات غير انتفاعي در سه مرتبه عالي، متوسط و غير قابل قبول تقسيم بندي مي‌شوند كه 10 تا 15 درصد آنان در رتبه‌ عالي، 70 درصد در رتبه متوسط و 10 درصد آنان جزو موسسات غير قابل قبول هستند كه اين موسسات در كميسيون ماده 9 با توجه به دو موضوع عدم توسعه و صفر شدن ظرفيت بررسي مي‌شوند دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعي كشور، به اشاره به تفكيك معاونت فرهنگي دانشگاه‌ها از معاونت دانشجويي در دولت نهم، اظهار كرد: با توجه به نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تاكيد وزير علوم بر لزوم توجه بيشتر به امور فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌ها، تلاش شد به شكل تخصصي موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها مورد مطالعه قرار گيرد. خواجه سروي با اشاره به ابلاغ آئين نامه تشكيل كرسي‌هاي آزاد انديشي به دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه بايد محلي براي تضارب افكار و توليد علم و جنبش نرم افزاري باشد.

 مديركل دفتر آموزش‌هاي آزاد وزارت علوم در ادامه اين حادثه گفت: تعداد موسسات آموزش عالي غيردولتي در كشور تا سال 86، 181 موسسه بود كه اين تعداد در سال 87 به 244 موسسه افزايش يافت و اكنون نيز به 295 موسسه رسيده است. وي با اشاره به فعاليت موسسات غير انتفاعي بر اساس اصل 44 قانون اساسي و تصويب كليات تشكيل اين موسسات توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان كرد: در اين راستا دومين همايش روساي موسسات غير انتفاعي با توجه به برنامه پنجم توسعه اواخر سال جاري برگزار مي‌شود و در اين همايش از روساي دفاتر نظارت استاني جهت ارايه دستاورد‌هاي آموزشي پژوهشي و فرهنگي آنان دعوت به عمل مي‌آيد. پس از سخنراني مديران وزارت علوم ، روساي موسسات غير دولتي در سه کارگروه به بررسي مسايل اين موسسات پرداختند ودر خاتمه در جلسه اي که با حضور تعدادي از مديران وزارت علوم تحقيقات وفناوري انجام شد موضوعات مطرح شده در کارگروه در اين جلسه پرسش وپاسخ مطرح گرديد.الف/ر

١٠:٥٧ ٢١/٠٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد