مراسم جشن آغاز دوره تحصيلي دكتري پژوهشمحور
در دانشگاه علم و فرهنگ صبح امروز با حضور معاون پژوهشي وزارت علوم ، مسئولان جهاد دانشگاهي كشور برگزار
شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي ، مراسم جشن آغاز دوره تحصيلي 31 دانشجوي دكتري پژوهشمحور وزارت علوم صبح امروز چهارشنبه 10 اسفند در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد
رييس جهاد دانشگاهي :اساتيد بايد در طول دوره دكتري پژوهش محور فرهنگ جهادي را به دانشجويان منتقل كنند
دكتريادگاري: دانشگاه نسل
سوم در جهاد دانشگاهي تاسيس ميشود
دراين مراسم
دكتر محمد حسين يادگاري،رئيس جهاد دانشگاهي از راهاندازي دانشگاه نسل سوم (دانشگاه كارآفريني) توسط جهاد دانشگاهي خبر داد و گفت: ما به
دنبال اين هستيم كه مهارتها و تواناييهاي مهارتي را در مراكز دانشگاهي خود در جهاد دانشگاهي افزايش
دهيم و آموزشهايي را
مختص جهاد دانشگاهي داشته باشيم به همين دليل به وزارت
علوم پيشنهاد راهاندازي دانشگاه نسل سوم را داديم و
منتظر دريافت مجوز هستيم.
وي گفت: جهاد دانشگاهي از بدو تاسيس به دنبال پيگيري
ارتباط دانشگاه و صنعت و ايجاد محصول از ايده بوده و تاكنون به موفقيتهاي زيادي رسيده كه دانشجويان بايد از اين تواناييها به
نحوه مطلوب استفاده كنند.
وي گفت: دانشجويان بايد علاوه بر علمآموزي فرهنگ جهادي،
فرهنگ دوستداشتن مردم و اخلاق اسلامي را نيز داشته باشند و به عنوان فردي تاثيرگذار در مرحله جهادي از دانشگاه خارج شوند.
معاون آموزش جهاد دانشگاهي:جهاد دانشگاهي محيطي سرشار از دانش، پژوهش و پيشرو در بسياري از شاخه هاي علمي است
در اين
مراسم دكتر ايماني، معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به اينكه توسعه علم و تكنولوژي در كشور
شاهد يك اتصال معنيدار
بين حوزه آموزش و پژوهش است گفت: امروز با آغاز دوره
تحصيلي دكتري پژوهش محور شاهد يك روز بزرگ در تاريخ توسعه
علمي كشور هستيم زيرا اگر در گذشته دورههاي كلاسيك بر مبناي آموزش بود از اين پس اين دورهها به شكل آكادميك و به صورت پژوهشهاي
مدون كلاسيك و هدفمند اجرا ميشود.
وي افزود:
دولت دهم يكنواختي در سيستم آموزش عالي كشور متحول كرده و باعث شده تا امروز شاهد راهاندازي رشتههاي جديدي در حوزههاي آموزشي مبتني بر پژوهش
باشيم.
وي جهاد
دانشگاهي را به عنوان يك نهاد منحصر به فرد با 30 سال سابقه پژوهشهاي كاربردي و بيش از 500 هزار
فراگير آموزشي
در حوزههاي مختلف معرفي كرد و گفت:جهاد دانشگاهي با حضور گسترده در عرصههاي آموزشي، فرهنگي و پژوهشي
توانست با كسب اعتماد وزارت علوم در بيش از 20 رشته در دكتراي پژوهشمحور مجوز بگيرد.
وي ادامه داد:در حال حاضر بسياري از دانشجويان ممتاز
كشور علاقه دارند در رشتههاي پژوهشمحور جهاد دانشگاهي شركت كنند زيرا در بسياري از شاخهها جهاد دانشگاهي در عرصههاي پژوهشي حرف
اول را ميزند.
رئيس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: جهاد دانشگاهي در شاخه
حوزههاي آموزشهاي علم و كاربردي آموزشهاي فناورمحور را مدنظر قرار داده و مجوز گرفته كه دورههاي آموزشي بايوتكنولوژي يا
فناورمحور را راهاندازي كند.
معاون پژوهش وزارت علوم : جهاد دانشگاهي در حوزه پژوهش وفناوري كار آفرين است و در حوزه آموزش به تربيت انسانهاي ارزشمند پرداخته است
در ادامه دكتر مهدينژاد نوري، معاون پژوهشي وزارت علوم نيز با اشاره به اينكه در آينده نزديك 80 درصد دورههاي
دكترا بايد پژوهشمحور
باشد گفت: بنياد كار وزارت علوم بر اين است كه در آينده 80
درصد دورههاي دكترا را به پژوهشمحور تبديل كنيم و فقط 20
درصد آن هم در موارد
خاص آموزشمحور باشد.
وي ادامه
داد: در ديدگاه اسلامي علمي كه تاثيرگذار نباشد هدر دادن زمان، امكانات و ظرفيتها است و به همين دليل وزارت علوم مبناي نظام آموزشي خود را بر
اساس پژوهشمحور قرار داده است.
وي ادامه داد: در كشور ما از بيش از 70 سال پيش كه آموزش
عالي كار خود را آغاز كرد كپيبرداري ناقصي از كشورهاي ديگر انجام شد به طوري كه در
كشورهاي ديگر
دانشگاه و صنعت همديگر را تكميل ميكردند ولي ما دانشگاه را بر يك بستر و صنعت را بر بستر ديگري قرار داديم
و در حال حاضر نيز پيوند بين دانشگاه و صنعت در كشور ما بسيار سست است.
وي افزود:
وزارت علوم چندي پيش آماري ارائه داد كه بر اساس آن حدود نيمي از دانشجويان كشور مشغول تحصيل در رشتههاي علوم انساني هستند و 90 درصد
اين مشكل بر عهده سياستگذاران است.
دكتر مهدينژاد گفت: امروز ما دچار وضعيتي هستيم كه شاهد 30
درصد قشر تحصيلكرده
ما در رشته تخصصي خود مشغول به كارند و اقتصاد ما نيز يك اقتصاد سنتي كه قدرت رقابت با جهان آزاد را
ندارد.
وي ادامه داد: ما بايد بتوانيم در سنين بين 20 تا 30 سال
سرمايهگذاري كنيم تا با انجام پژوهشهاي فناورمحور دانشگاهها را به سمت كارآفريني سوق
دهيم زيرا كارآفريني
بايد مبتني بر علم باشد.
وي با اشاره به اينكه گسترش كارآفريني از راه علم و
فناوري يك انتخاب نيست و يك الزام گفت: براي تحقق الزام گسترش كارآفريني از راه علم و فناوري
بايد در دانشگاهها تحول
ايجاد كنيم به طوري كه 80 درصد دورههاي دكترا را به
پژوهشمحور اختصاص دهيم.
وي اظهار
داشت: در دورههاي پژوهشمحور نگاه فقط اتمام يك پاياننامه نيست بلكه دانشجويان
بايد در حال رقم زدن يك تمدن باشند.
معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي :دانشجويان دوره هاي پژوهش محور يك همكار پژوهشي وعضو جهاد دانشگاهي محسوب ميشوند
دكترقاضي مغربي، معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي نيز با اشاره به
اينكه جهاد دانشگاهي
حركت جدي را به سمت مجموعه دانشبنيان آغاز كرده است گفت: مجموعه جهاد دانشگاهي تلاش ميكند تا بر اساس
نيازهاي جامعه تصميم بگيرد و حركتي جدي را به سمت مجموعهاي دانشبنيان آغاز كرده كه برگزاري دورههاي
دكتراي پژوهشمحور
نيز يكي از اين اقدامات است.
وي ادامه
داد: اين دورههاي پژوهشمحور اولين دوره پژوهشمحور دكترا در كشور است و به همين دليل كاستيهايي هم دارد ولي اميدواريم با همدلي بر اين
مشكلات فائق آييم.
در پايان
اين مراسم نشانهاي ويژهاي به 31 دانشجوي
دوره دكتراي پژوهشمحور دانشگاه علم و فرهنگ در رشتههاي مختلف اعطا شد و همچنين اين دانشجويان
سوگندنامه آغاز دوره دكتري را نيز قرائت
كردند.