١٣:٠٦ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
آموزشي
هشتمين گردهمايي رؤسا و سرپرستان مراكز آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي//
دكتر يادگاري: بصيرت افزايي ، معرفت افزايي و دانش افزايي در مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي بايد به صورت توأمان انجام شود
 آيين افتتاحيه هشتمين گردهمايي رؤسا و سرپرستان مراكز آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي  صبح روز 15 اسفندماه در محل موسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، در ابتداي مراسم افتتاحيه اين گردهمايي دكتر مجدالدين رييس مؤسسه آموزش علمي كاربردي جهاد دانشگاهي هدف از برگزاري  اين نشست را روشنگري وتبيين  فعاليت‌هاي فرهنگي مراكز كاربردي جهاد دانشگاهي و بررسي توسعه رشته‌ها برشمرد.

دكتر مجدالدين گفت: با تصويب هيات امناي جهاد دانشگاهي اين مركز به مؤسسه ارتقاء يافت.

رييس مؤسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاددانشگاهي ضمن ارايه  گزارشي از فعاليت‌هاي آموزشي اين مؤسسه افزود: هم اكنون تعداد 708 نفر شاغل در مراكز علمي كاربردي مشغول به كار هستند و تعداد 42 مركز نيز فعال مي‌باشند.

وي ادامه داد: تعداد كد رشته محل‌ها تا پايان دي ماه سال 1390 ، 722 كد رشته مي‌باشد. همچنين كل عنوان رشته هاي اخذ شده در سال 1390، 120 عنوان است .

دكتر مجدالدين به انتشار 5 جلد كتاب توسط موسسه آموزش علمي كاربردي جهاددانشگاهي اشاره كرد و گفت: همچنين دو كتاب ديگر در رابطه با تجارت الكترونيك در دست چاپ مي‌باشد.

وي به انجام فعاليت‌هاي فرهنگي در مراكز علمي كاربردي تاكيد كرد و خواستار تخصيص بودجه‌اي جداگانه براي انجام اين فعاليت‌ها شد.

 مهندس زجاجي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در اين مراسم طي سخناني گفت: فعاليت هاي فرهنگي در مراكز آموزش عالي جهاد دانشگاهي از اولويت ها و دغدغه‌هاي مديران ارشد جهاد دانشگاهي است.

وي ادامه داد:‌ بسته ها ي  فرهنگي در حال تدوين است كه در آينده‌اي نزديك براي بخشهاي مختلف  جهاد دانشگاهي از جمله مراكز آموزش عالي علمي كاربردي  ارسال خواهد شد.

مهندس زجاجي از برگزاري چهارمين مسابقات قرآني دانشجويان مسلمان جهان خبر داد و گفت: پس از رايزني ها و پيگيري هاي انجام شده چهارمين مسابقات قرآني دانشجويان مسلمان جهان سال شهريور ماه سال آينده در نجف اشرف به همت سازمان فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور برگزار خواهد شد.

وي اظهار اميدواري كرد كه شرايطي فراهم شود تا گردهمايي رؤساي واحدهاي جهاد دانشگاهي نيز در كنار اين مسابقات برگزار شود.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد: بايد در كنار كار آموزش و پژوهش به مقوله فرهنگ پرداخت تا كيفيت در هر سه حوزه در جهاد دانشگاهي و مجموعه‌هاي آن بالا رود و در اين صورت اعتماد مردم نيز به اين نهاد بالا مي رود و حفظ ميشود.

مهندس زجاجي  بر مسئله بيداري اسلامي در كارهاي فرهنگي تاكيد كرد و گفت: اين موضوع بايد در تدوين فعاليتهاي  فرهنگي در نظر گرفته شود و اهميت داده شود.

 

دكتر محمدحسين يادگاری، رئيس جهاد دانشگاهی در هشتمين گردهمايی رؤسا و سرپرستان مراكز علمی كاربردی جهاد  دانشگاهي با تأكيد بر اينكه يكی از دغدغه‌های اساسی تشكيل جهاد دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی، حضور تفكر، انديشه و فرهنگ جهادی در داخل دانشگاه‌ها است، عنوان كرد: خوشبختانه با راه‌اندازی مراكز و موسسات جامع علمی كاربردی اين بستر برای خود جهاد دانشگاهی پيش آمده است.

 
رئيس جهاد دانشگاهی بااشاره به  بحث توانمند‌سازی و دانش‌افزايی مهارتی و معرفتی اساتيد در دستور كار ما قرار دارد، عنوان كرد: بايد مراكز آموزشی جهاد دانشگاهی در زمينه اسلامی شدن دانشگاه‌ها از ساير مراكز جلوتر و از نظر ظاهر دانشگا‌ه‌ها و تأثيرگذاری مسائل فرهنگی قوی‌تر باشد.



وی به رؤسای مراكز آموزش عالی تأكيد كرد كه بايد رابطه‌ای پدرانه با دانشجويان داشته باشند و ارتباط خوبی با آنها برقرار كنند و ادامه داد: مسئوليت ما دو برابر ساير مراكز است چرا كه هم مسئوليت جهادی داريم و هم مسئوليت آموزشی؛ يعنی اگر خروجی‌های ما علم آموخته باشند اما نماز، روزه، بصيرت و ... آنها مشكل داشته باشد، ارزشمند نيست.

 

وی ادامه داد: تشكيل موسسات آموزش عالی در خود جهاد دانشگاهی به معنای ايجاد بستر مناسب برای تأثيرگذاری بر دانشجويان كه در مجموعه جهاد حضور دارند، است، به نحوی كه اگر بتوانيم از اين توانايی و پتانسيل دانشجويی استفاده كنيم ديگر نياز به حضور در داخل دانشگاه‌ها را نداريم.

يادگاری با تأكيد بر اينكه در داخل دانشگا‌ه‌های علمی كاربردی بايد به دانشجويان به عنوان يك انسان نگاه شود نه به عنوان منبع درآمد، گفت: برای افرادی كه در داخل مراكز ما هستند بايد اول بر اساس انسان بودن كارهای فرهنگی انجام شود.

 رئيس جهاد دانشگاهی پيشرفت‌های صورت گرفته در داخل دانشگاه‌ها را به دليل وجود روحيه بسيجی و جهادی دانست و افزود: دشمنی‌ها و ترورها نيز به دليل همين كار جهادی است.

وی با اشاره به قداست دانشگاه‌ها گفت: همچنان كه وقتی ما وارد اماكن متبركه و امامزادگان می‌شويم ظاهر پسنديده خاصی داريم دانشجويان ما هم بايد دانشگاه‌ها را به عنوان يك عبادتگاه در نظر بگيرند و زمانی كه دانشجو و استاد وارد اين مكان می‌شوند بايد ظاهر مناسب با فرهنگ ما داشته و قوانين و مقررات ما را رعايت كنند.

دكتر يادگاری به لزوم اصلاح ظواهر فيزيكی دانشگا‌ه‌ها نيز اشاره و اعلام كرد: ممكن است ديدگاهی بر اين مبنا وجود داشته باشد كه با لزوم تغيير ظاهر، تعداد دانشجويان كم شود؛ اين كم شدن اشكالی ندارد، مسئوليت ما چيز ديگری است. ما اگر بتوانيم بر روی يك نفر تأثيرگذار باشيم بهتر از اين است كه ده‌ها نفر در دانشگا‌ه‌های ما حضور داشته باشند كه نتوانيم بر روی آنها تأثير بگذاريم.

وی در بخش ديگر سخنانش به شرايطی كه بايد اعضای هيئت علمی در مراكز جهاد دانشگاهی داشته باشند پرداخت و گفت: اعضای هيئت علمی بايد به تفكر جهادی اعتقاد داشته باشند. اين افراد نياز به دانش‌افزايی و توانمندسازی مسائل معرفتی، احكام، قرآن و ... دارند، چرا كه اينجا جهاد است و بايد بسترهای مناسب را برای اعضای هيئت علمی علاوه بر دانشجويان و كارمندان خود فراهم كند.

مراكز آموزشی جهاد دانشگاهی در زمينه اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید از ساير مراكز جلوتر باشد
يادگاری همچنين از رؤسای مراكز آموزشی جهاد خواست بازبينی در جذب هيئت علمی داشته باشند و از افراد ارزشی استفاده كنند تا تأثيرگذاری بيشتری بر دانشجويان داشته باشند، همچنين با مراجع و علمای شهرها، روحانيان، نخبگان و ... در شهر خود ارتباط و تعامل برقرار كنند.

 

دكتر مهدي فيض معاون فرهنگي، اجتماعي، دانشجويي دانشگاه جامع علمي كاربردي:
 كار فرهنگي فاخر در مراكز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي نيازمند ايجاد شوراي هماهنگي فرهنگي بين اين نهاد و دانشگاه جامع علمي كاربردي است


دكتر فيض به فضاي رقابتي بين  دانشگاه‌ها و مراكز علمي كاربردي اشاره كرد و گفت: بايد در بين مراكز آموزش علمي كاربردي جهاد دانشگاهي فضاي رقابتي ايجاد شود.

وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي با داشتن پتانسيل بالا در حوزه‌هاي مختلف علمي ، پژوهشي و فرهنگي به راحتي مي‌تواند فضاي رقابتي ايجادو  دانشجويان را جذب مجموعه‌هاي آموزشي خود نمايد.

معاون فرهنگي دانشگاه علمي كاربردي همچنين پيشنهادهاي كاربردي نيز براي مجموعه جهاد دانشگاهي ارائه داد.

وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي مي‌تواند در كنار آموزش رسمي در مراكز آموزش عالي علمي كاربردي  خود دوره‌هاي فرعي نيز تعريف كند.

دكتر فيض افزود: پيشنهاد من با توجه به ظرفيت هاي اين نهاد انقلابي برگزاري دوره‌هاي تدبر در قرآن كريم و كارآفريني است .

وي خاطرنشان كرد: با افزودن دوره هاي فرعي در كنار آموزش‌هاي رسمي، فارغ التحصيلان جهاد دانشگاهي با ديگر دانشجويان ممتايز مي‌شوند و اين خود يك مزيت مي‌شود.

معاون فرهنگي دانشگاه علمي كاربردي در پيشنهاد ديگر به راه اندازي باشگاه دانشجويان علمي كاربردي در استانها اشاره كرد و گفت: مراكز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي مي‌توانند با استفاده از ظرفيت‌هاي استاني، باشگاه دانشجويان علمي كاربردي را در استان‌ها راه اندازي كنند و از خدمات و برنامه هايي كه تدوين مي‌كنند ديگر دانشجويان را بهره مند سازند و فرهنگ جهادي را به آنها انتقال دهند.
 گفتني است از ديگر برنامه هاي اين گردهمايي  پرسش وپاسخ روسا ي مراكز علمي كاربردي با مسوولان جهاد دانشگاهي و دانشگاه علمي كاربردي بود اين گردهمايي تا ساعت 17.30 ادامه داشت.
 

١٧:٠٨ ١٥/١٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد