چهارمین نشست تخصصی آموزه های جهانی پیامبر اعظم برگزار شد
چهارمین نشست تخصصی آموزه های جهانی پیامبر اعظم برای انسان معاصر با موضوع « اخلاق جهانی و آموزه های جهان شمول اسلام » از سوی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، حجه الاسلام و المسلمین محمدرضا مصطفی پور ، مدیر گروه آموزشی معارف دانشگاه تربیت معلم تهران در این کارگاه گفت :پدیده جهانی شدن از پدیده های قرن بیستم است که جهان از حالت پراکندگی و تفرق خارج و به صورت پدیده یکپارچه ای درآمده و کره زمین را به سان دهکده ای قرار داده است که در آن دغدغه « شهر ما ، خانه ماست » تبدیل به « کره ما ، خانه ماست » شده است .
وی در ادامه خاطر نشان کرد :برخی این سئوال را مطرح می کنند که آیا جهانی شدن تهدیدی است برای بشریت یا فرصتی است که باید از آن استفاده کرد و با برنامه ها و راهکارهایی در صورت تهدید بودن ، آن را به فرصت تبدیل کرد و با تهدیدها و معضلات جهانی برخورد کرد و به عبارت دیگر بشر در پایان قرن بیستم در شرایطی قرار گرفته که سراسر جهان به هم مرتبط و در هم تاثیر می گذارد و از هم تاثیر می پذیرد و با این ارتباط است که با بحرانهایی روشن می شود ، بحرانهایی که بشریت را تهدید می کند ، صلح جهانی را در معرض خطر قرار می دهد ، محیط زیست را آلوده می کند به گونه ای که حیات انسانی در آن در معرض تهدید قرار می گیرد ، بنیان خانواده متزلزل می شود و محبت از بین انسان ها رخت برمی بندد ، خودخواهی ویژگی انسان می شود . از این رو برخی از دهشت گناه انسان متمدن سخن به میان می آورند و برخی از ناکامی های بشر در قرن بیستم سخن می گویند .
وی با طرح اين سووال كه برای رویارویی با این بحران ها و ناکامی ها که با حاکمیت تکنولوژی و به دنبال آن پدیده جهانی شدن پیش آمد چه باید کرد، گفت :عده ای در پایان قرن بیستم برنامه اخلاق جهانی را مطرح کرده تا در پرتو آن ، افراد انسانی را عضو خانواده قرار دهند و با آرمان اخلاق جهانی با بحرانها مقابله کنند . از این رو گاهی از تسلیح بشر به اخلاق سخن به میان می آورند و می گویند بشر امروز دچار خودخواهی شده و برای رهایی از حالت خودخواهی که سرچشمه بسیاری از رویدادهای تلخ زندگی انسان است باید از صداقت و امانت برخوردار بوده و به یکدیگر محبت داشت و به همه انسانها محبت کرد .
مدیر گروه آموزشی معارف دانشگاه تربیت معلم تهران افزود :در سال 1993 دو بیانیه از موضع پارلمان ادیان جهان تنظیم شد که با یادآوری چهره مخوف و شرم آموز و روزگار کنونی که تمدن بشر را تهدید می کند ، براین تاکید می ورزد که نظام نوین جهانی بدون اخلاق جهانی ممکن نیست.
مصطفی پور گفت :چهار امر تعهد به فرهنگ خشونت گریزی و احترام به زندگی ، تعهد به فرهنگ یکپارچگی و نظام عادلانه اقتصادی ، تعهد به فرهنگ تسامح و زندگی توام با صداقت و تعهد به فرهنگ حقوق یکسان و مشارکت مردان و زنان ، اصول و ارکان و رهنمودهای اخلاق جهانی است.
وی گفت :مبنای اساسی اخلاق جهانی ، قاعده زرین و طلایی است که آموزه های همه انبیای الهی است که آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز مپسند . برای تحقق اخلاق جهانی نیاز به تلاش هایی است تا پذیرش آن به صورت فرهنگ درآید ، به این منظور باید ابتدا در بینش آدمیان تحول ایجاد شود و با تحول در بینش ، گرایشهای او متحول شود و تحول در گرایشها ، کنشهای آدمیان به صورت اجرای ارزشهای اخلاقی خود را نشان دهد .
وی تاکید کرد :در اسلام احترام به انسانیت ، تکریم بشریت ، دعوت به اخوت و برادری و نیکی به یکدیگر همه انسانها را شامل می گردد و بنابراین ابراز عواطف و مراعات جنبه عالی اخلاقی و انسانی به صورت ریشه دار و عمیق از ژرفنای جان و دل ، در اعمال و رفتار و روابط خارجی شخص تربیت یافته در این دین به ظهور می رسد . در آموزه های اسلام آمده است به همه کس نیکی کنید زیرا اگر هم سزاوار نیکی نیست ، تو سزاوار نیکی کردن هستی ، از این روایت استفاده می شود که بدون توجه به شخصیت افراد باید به آنان نیکی کرد ، چون نیکی کردن خود یک ارزش است .
مصطفی پور افزود :امام علی (ع) در قسمتی از فرمان تاریخی خود به مالک اشتر می فرماید : پیوسته قلبت را از مهر به شهروندان مالامال گردان ، زنهار نسبت به مردم همچون جانور درنده ای که برای خوردنشان دنبال فرصت اند مباش ، چه آنان بر دو دسته اند یا برادر دینی ات به شمار می روند و یا این که در آفرینش مانند توانند و از این بیان استفاده می شود که معیار محبت و دوستی و لطف به مردم همانندی انسانها در آفرینش است .با توجه به آموزه های اسلامی ، احترامی که انسان به طبیعت به عنوان آیات الهی دارد و طبیعت را ملک خداوند و از آن همه انسانها می داند نمی تواند به تخریب محیط زیست اقدام نماید .از مجموعه این سخنان استفاده می شود که در آموزه های و تعالیم جهان شمول اسلامی اخلاق جهانی تعبیه شده به گونه ای که در پرتو آگاهی و عمل به آسانی می توان بر بحرانهای اخلاقی که ریشه در خودخواهی دارد غلبه کرد و به جای خودخواهی محبت و دوستی نسبت به دیگران را اساس زندگی خود قرار داد .ح/الف
١١:٣٥ ٠٨/٠٥/١٣٨٥