گزارش كامل همايش دانشجويي طريق جاويد
خط بطلان بر 27 سال عمل دولتها، تفرقهآميز و خلاف هدف امام (ره) است
*حضرت امام (ره) از مقام و نام و بيتپروري و کانونمحوري گريزان بودند*
حجتالاسلاموالمسلمين دعايي گفت: برخورد حضرت امام زماني از شهادت فرزندشان آقا مصطفي مطلع شدند، شکوهمندترين برخوردي بود که ايشان به عنوان انساني الهي انجام دادند.
به گزارش ايسنا، مديرمسوول روزنامه اطلاعات كه در همايش طريق جاويد مركز دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاد دانشگاهي در مشهد سخن ميگفت، با اشاره به روند آشنايياش با حضرت امام خميني (ره) با بيان اينكه تصويب قانون کاپيتولاسيون آغاز دوره جديد مبارزه حضرت امام بود، گفت: عکسالعمل جامعه پس از تبعيد امام(به تركيه) به انفجاري انجاميد که ترور نخستوزير وقت جزوي از آن بود.
وي با بيان اينکه پس از اين واقعه، رژيم شاهنشاهي براي آرامش جامعه حضرت امام را به نجف تبعيد كرد، گفت: رژيم شاه معتقد بود فعاليت سياسي امام در حوزه علميه نجف برتابيده نميشود، اظهار داشت: رژيم شاه معتقد بود امام درنجف محدود به مرجعي ميشود که به حرم ميرود و زيارت ميکند و درسش را هم ميدهد.
مديرمسوول روزنامه اطلاعات با اشاره به ورود حضرت امام به عراق گفت: امام در زمان عبدالرحمن عارف که از ناسيونالسيتهاي عرب و طرفدار جمال عبدالناصر بود وارد عراق شد و ايشان به عنوان شخصيتي که ميخواهد در عراق مقيم شود، مورد استقبال وزير مشاور در امور جوانان وقت عراق قرار گرفت، ولي امام استقبال را نپذيرفت.
وي افزود: امام پس از ورود به کاظمين در مسافرخانهاي سکني گزيد و پس از زيارت عتبات عاليات به محل سکونت خود در نجف وارد شد.
نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات همچنين با اشاره به "زيارت دوره "امام در عتبات عاليات گفت: در اين سفرها امام مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
دعايي همچنين با بيان اينكه حرکت سياسي خارج از کشور حضرت امام در نجف با تاکتيک مبارزاتي ايشان در نجف آغاز شد، به اقدامات ايادي شاه براي انزوا و برخورد با امام(ره) اشاره کرد.
وي به مراجع تقليد عظام آيتالله حکيم، آيتالله خويي و آيتالله شاهرودي به عنوان مراجع مسلم آن دوره در نجف اشاره كرد و گفت: اين سه بزرگوار در يک مرتبه علمي قرار داشتند، به علاوه مراجع ديگري چون سيد عبدالله شيرازي که در رتبه بعد قرار ميگرفتند، بودند.
دعايي با اشاره به رقابت ميان علاقهمندان و طرفداران اين مراجع گفت: اين طرفداران گشايش کانون جديد را به ضرر مرجع خود ميدانستند.
دعايي که به عنوان نماينده حضرت امام و مقام معظم رهبري در روزنامه و موسسه اطلاعات و مدير مسول اين روزنامه فعاليت ميکند، اظهار داشت: يکي از روشهاي قابل توجه امام در اين دوره، گريزاني ايشان از مقام و نام و بيتپروري و کانون محوري بود و براي خود حريم خاصي ايجاد نکردند .
وي با بيان اينکه کانونهاي پيراموني در اين دوره اقدام به بروز احساسات کردند گفت: امام براي اينکه آنها را مطمئن کنند که داعيه اينكه از جمله مراجع مطرح باشند و حضورشان براي علماي ديگر تنگي ايجاد کند، ندارند، از پذيرفتن درس به مدت شش ماه خودداري کردند و به جز تشرف به حرم، اقدام ديگري انجام نميدادند.
دعايي همچنين گفت: يکي از کانون هايي که نشان دهنده اقبال به مراجع است، نماز جماعت بود که ايشان در سالهاي اول از برگزاري نماز جماعت هم به غير از در منزلشان خودداري کردند.
وي با اشاره به شهريه پرداختي مراجع به طلاب نيز گفت: امام در يکسال اولي که در نجف بودند نه شهريهاي پرداخت کردند و نه نماز جماعتي خارج از منزل اقامه نمودند .
مديرمسوول روزنامه اطلاعات با بيان اين که کانونهاي علمي نجف از سطح بالاي علمي حضرت امام آگاهي داشتند، گفت: امام با تقاضاهاي حوزه نجف براي وارد شدن به تدريس اين امر را پذيرفتند و در حالي که در حوزه معقولات سرآمد بودند، براي اينکه ويژگي علمي خود را به رخ ديگران نکشند، درسشان را با تدريس اصول شروع نکردند.
دعايي افزود: ايشان در ابتداي درس اعلام کردند که اصرار ندارند کسي به درسش دعوت شود و کساني به عنوان علاقهمندانشان اقدام به تشويق و ترغيب براي حضور در درس کنند.
وي با اشاره به توصيه افرادي چون شهيد محمد باقر صدر به شاگردانش براي استفاده از درس حضرت امام گفت: يکي از شاگردان ايشان آيت الله سيدمحمود شاهرودي، رييس قوه قضاييه هستند که از ياران و شاگردان شهيد صدر بودند و به توصيه ايشان در درس امام شرکت کردند.
وي آغاز درس امام را آغاز خروج امام از انزوا دانست و با اشاره به سنت غير حسنهاي که در نجف حاکم بود و بر اساس آن طلاب درجه بندي شده و بر اين اساس شهريه دريافت ميکردند، گفت: در اين دوره به طلاب ايراني و عراقي شهريه بيشتري نسبت به طلاب افغان، پاکستاني و تبتي داده ميشد و امام در اين دوره اعلام کردند به شرطي شهريه ميپردازند که به همه به يک ميزان پرداخت شود، پس از اين اقدام ديگران نيز ملزم به اين اقدام شدند.
مديرمسوول روزنامه اطلاعات توطئههاي رژيم شاهنشاهي در دو سال اول حضور امام در نجف را خنثي شده دانست و گفت: رژيم شاهنشاهي فكر ميكرد علماي نجف به رژيم شاه با عنوان پادشاهي کشوري شيعه نگاه ميکنند و اعتراض به اين پادشاهي را محدود شدن تنها حکومت شيعي ميدانند، در مقابل امام قرار ميگيرند، اما اين مساله رخ نداد.
دعايي با اشاره به اقدامات دولت عراق براي در اختيار قرار دادن امکانات فعاليتهاي سياسي به مخالفان رژيم شاه گفت: تيرگي روابط رژيم شاه و رژيم عراق ، عراقيها را بر آن داشت که به منظور فشار بر رژيم ايران، امکاناتي را در اختيار گروههاي ضد شاه چون جبهه ملي ، حزب توده و کنفدراسيون قرار دهند.
دعايي به تيمور بختيار که موسس ساواک پس از 28 مرداد و خويشاوند همسر دوم شاه، ثريا، بود به عنوان يکي از گزينههاي مورد توجه دولت عراق اشاره کرد و گفت: يکي از گروهها زير نظر تيمور بختيار که موسس ساواک بود، اداره ميشد که در آن زمان در لبنان زنداني بود، اما با وساطت عراق آزاد شد. بختيار با شناخت فعاليتهاي سياسي خارج از کشور به دنبال ملاقات با امام بود، ولي امام از اين ديدار خودداري کرد، در پي گلهگذاري از امام درباره تبعيض قائل شدن بين وي و کليميان و مسيحيان با وساطت استاندار کربلا، بختيار موفق به ملاقات با امام شد، اما اين ديدار هيچ نتيجهاي براي بختيار نداشت.
وي با اشاره به فرصتي که عراقيها در راديو فارسي عراق به ايرانيها به منظور اقدامات ضد رژيم داده بودند، گفت: از طريق آقا مصطفي به من گفته شد که عراقيها آمادهاند وقتي را در راديو عراق به ما بدهند که از آن طريق بيانيهها را بخوانيم، ايشان از اينکه تبعاتي از اين مساله شامل امام شود، نگران بود.
وي افزود: در ابتدا بدون اطلاع امام تحت عنوان برنامه «نهضت روحانيت در ايران» روزانه 20 دقيقه برنامه در بخش راديو فارسي عراق داشتيم که البته در ايران با عکسالعملهاي مثبتي مواجه شد، چرا که تريبوني براي ابزار نظرات پيدا کرده بوديم.
دعايي با اشاره به اطلاع حضرت امام از اين موضوع گفت: ايشان پس از اطلاع از اين مساله خواستار ارائه فهرست برنامههايي که اجرا شده بود، شدند و درباره بخشي از آنها تذکراتي اعلام کردند. ايشان اجتناب از دروغگويي و ارائه تحليلهاي منطقي و با نزاکت و ارائه مطالبي که نشان دهنده بياني عصبي نباشد را از جمله مسائل مورد توجه براي ارائه در اين راديو خواندند. بعد از آن موفق به دريافت موج مستقل راديويي در بغداد شديم.
وي در بخشي ديگري از سخنانش با اشاره به مصلحت ندانستن مبارزات مسلحانه از سوي حضرت امام گفت: جنبش حرکت چريکهاي فدايي خلق به عنوان گروههاي مارکسيستي که سرخورده از فعاليت مارکسيستها بودند، مستقلا وارد ميدان شدند و عدهاي نيز كه سرخورده از فعاليتهاي نهضت آزادي و روحانيت بودند، با يک حرکت جديد تحت عنوان مجاهدين خلق ايران، فعاليتشان را شروع کردند.
مديرمسوول روزنامه اطلاعات با اشاره به هسته اوليه سازمان مجاهدين خلق ايران گفت: اين حرکت در آغاز جديد و اميدوارکننده بود و آقاياني که آن زمان در زندان بودند و بسياري از شخصيتهاي فعلي نظام از آن دفاع کردند.
وي از آيتالله طالقاني و آيتالله مطهري نام برد و افزود: اين علاقهمندي به حرکت سرنوشتسازي بود که با اهداف اسلامي آغاز شده بود.
دعايي در ادامه با اشاره به لو رفتن بخشي از اقدامات مجاهدين خلق در دوبي و عراق گفت: پس از اين موضوع از طريق مرحوم طالقاني به امام پيغامي فرستاده شد تا ايشان در اين خصوص اقدام کنند، اما امام بعد گفتند هر چه فکر کردم مصلحت نديدم از عراقيها چيزي بخواهم.
وي با بيان اينکه پس از ختم اين مساله که با اقدام "سازمان الفتح" به پايان رسيد، سازمان به اين نتيجه رسيد که بايد با امام وارد بحث شود گفت: آنها در 15 جلسه که به صورت حضوري و مکاتبهاي آنجام شد به بيان نظراتشان پرداختند.
نماينده سابق مجلس با اشاره به جملاتي از حضرت امام گفت:ايشان گفتند در مسائل ايدئولوژيك آنها نکات مبهمي ميبينم که مساله معاد را آنطوري که ما قبول داريم، قبول ندارند .
وي با اشاره به افزايش فشارها از سوي گروههاي سياسي و روحانيون به امام براي حمايت از اين گروه گفت: حتي مرحوم رباني شيرازي در سخني اعلام کرد عدم حمايت شما به انزواي روحانيت منجر ميشود.
دعايي در ادامه به انحرافاتي که در اين گروه ايجاد شد پرداخت و گفت: بعد از افشاي ماهيت اينها و سير طبيعي که شروع کرده بودند و به نتيجه قطعي رسيد، مرحوم مطهري گفت ما همه لغزيديم و گمراه شديم و اگر خداي ناکرده باعث ميشد که اين رکن رکين هم ميلغزيد، هيچ در جامعه نداشتيم که به آن تکيه کنيم، همه ما اشتباه کرديم ولي بزرگ ما اشتباه نکرد.
حجتالاسلام دعايي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به «حرکت نو شريعتي» که متناسب با شرايط زمان آغاز شده بود، گفت: براي اين که نظرات امام درباره شريعتي در جايي ثبت شود اين موضوعات را ميگويم. روزي خدمت امام بودم، ايشان فرمودند از تهران فردي هزينه پرداخت کرده و آمده، نظر من را نسبت به دو شخصيت عوض کند؛ کتاب حجاب مطهري را گذاشته و گفته اين کتاب جنوب تهران را بيحجاب کرده و اسلامشناسي شريعتي را نشان داده و گفته اين کتاب جوانان را از دين منحرف کرده است.
وي افزود: نسبت به اسلام شناسي (مشهد) دکتر شريعتي، امام خواستار قسمتهايي که آن فرد معتقد بود باعث انحراف جوانان است، شده بودند و پس از آن گفته بودند برخي قولهاي شاذ و نادر هست، ولي اين قولهاي نادر باعث انحراف نميشود.
وي افزود:اين حرکت ابتدايي بود که امام در مورد شريعتي اظهار نظر کرد.
دعايي با بيان اينکه حضرت امام تمام آثار دکتر شريعتي را مطالعه کردند، گفت: ايشان در فرصت مغتنمي که در نجف بودند، ساعاتي را به مطالعات متفرقه اختصاص ميدادند.
مديرمسوول روزنامه اطلاعات ادامه داد: در جريان نگراني از شخصيت شريعتي افرادي از جمله آيتالله مصباح يزدي که از شاگردان عالم، فهميده و خوب امام و با يک سري تعصبات و متعهد و پايبند عميق نسبت به مباني بود، نامهاي نوشت . من حامل اين نامه بودم. در آن موقع امام تعبير ماندگاري کردند که اين بزرگوار به عالم و آدم بدبين هستند، ما در شرايطي نيستيم که نسبت به دانشگاهيان و روشنفكران با بدبيني نگاه کنيم.
وي افزود: امام پاسخ آقاي مصباح را در سخنرانياي در نجف اشرف دادند و اعلام کردند توصيهام به دوستان اين است که اگر يک وقت بنا شد تحولي در كشور صورت بگيرد و نظامي تاسيس شود، ما طلبهها نميتوانيم اداره کنيم و طبيعتا بايد عناصر دانشگاهي باشند كه مسووليت ها را برعهده بگيرند، چرا اين عناصر را دور و فاصله ايجاد ميكنيد.
دعايي ادامه داد: البته امام تذکراتي نيز درباره شريعتي و نظرات وي درباره علامه مجلسي و مباحثي پيرامون تشيع وي، داشتند، ولي بر نوعي وحدت بخشي نيز تاكيد داشتند.
وي بارزترين عکسالعمل حضرت امام را در قبال رحلت شريعتي خواند و گفت: رژيم شاه ميخواست با استقبال از پيکر شريعتي از ايشان سوءاستفاده کند، اما دوستان انجمن اسلامي دانشجويان در اروپا تصميم گرفتند پيکر ايشان را در دمشق به امانت بگذارند.
دعايي با اشاره به سفرش به سوريه براي شرکت در مراسم خاکسپاري دكتر شريعتي گفت: قبل از سفر از امام اجازه گرفتم و گفتم اگر اجازه ندهيد نميروم، ايشان گفتند شخصا برويد و از طرف من و يا گروه خاصي نباشد.
دعايي تاثر حضرت امام در قبال شنيدن خبر درگذشت شريعتي را اين گونه بازگو کرد که: امام فرمودند به سه دليل متاسفم ؛ يكي اينكه در دوران فعاليتهاي تبليغي و ارشادي ايشان عدهاي توجه ايشان را به خودشان جلب كردند و درگيري با آنان، ايشان را مجبور به پاسخ دادن کرد، تاسف دوم اين است که ايشان خودشان را مجبور کردند در پاسخگويي به افرادي که در حاشيه صحبتهاي ايشان قرار داشتند و برخي روحانيون و بازاريها بودند كه اي كاش ايشان توجهش به آنها جلب نميشد و تاسف سوم امام از اين جهت بود که عمر ايشان کوتاه بود و توفيق اين را نيافتند که آنچه را احتياج به تجديد نظر داشت، تصحيح كنند.
وي با بيان اينکه حضرت امام درباره مرگ شريعتي کلمه فقدان را به کار بردند، گفت: ايشان چون مطمئن نبودند که شريعتي به شهادت رسيده است و از سوي ديگر اطمينان به مرگ طبيعي ايشان نداشتند، از كلمه فقدان استفاده کردند.
وي با اشاره به انتشار کتب شريعتي با برجسته شدن نکاتي که نشان دهنده برخورد ايشان با روحانيت بود گفت: در دورهاي سعي شد وي به عنوان فردي ضدروحاني مطرح شود، در اين دوره امام به مسوول ارشاد وقت اعلام کردند از ترويج آثار اينچنيني جلوگيري شود و در مقطع ديگري که در اين باره آقايان خاتمي و معاديخواه، وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت ميتوانستند در اين باره اظهار نظر کنند، تاکيد کردند مانع چاپ آثار شريعتي نشويد و به آثار مفيد ايشان اجازه ترجمه و انتشار دهيد.
وي با اشاره به مراسم تجليل از شريعتي در بيروت گفت: امام موسي صدر در آنجا گفت جامعه لبنان جامعهاي مرکب از اقوام مختلف است که براي ترجمه برخي آثار شريعتي که در آن درباره شخصيت امام علي(ع) و امام حسين(ع) غلو شده است، دچار مشکل ميشويم و ناگزير از تعديل در ترجمه آثار ايشان هستيم، در صورتي که در ايران ايشان را سني و بيتوجه به آرمانهاي تشيع ميشمارند.
مدير مسوول روزنامه اطلاعات در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به شرايط سختي که حضرت امام در دوران تبعيد در ترکيه داشتند، گفت: پس از ملحق شدن آقا مصطفي به امام، قدري از اين سختي مرتفع شد و با مباحثات علمي که امام با فرزندشان داشتند، قدري از آن فضا فاصله گرفتند .
وي با بيان اينکه حضرت امام اصرار داشتند درسشان ساکت نباشد و سوال و طرح اشکال وجود داشته باشد، اظهار داشت: امام معتقد بودند مستشکل باعث رونق درس ميشود.
دعايي در پاسخ به سوالي در باره ماندگارترين جمله از حضرت امام به لحظهاي اشاره کرد که امام(ره) از شهادت فرزندشان آقا مصطفي مطلع شدند و گفت: برخورد امام شکوهمندترين برخوردي بود که ايشان به عنوان انساني الهي انجام دادند .
وي با بيان اينکه در اين زمان همه مضطرب بوديم افزود: امام لحظهاي که مطمئن شدند مصطفي را از دست دادهاند، براي لحظهاي به انگشتان دستشان که بر روي زمين قرار داشت، خيره شدند و بعد از گذشت چند دقيقه با گفتن ذکر «لا حول ولا قوه الا باالله العلي العظيم» تمام علاقهاي را که نسبت به فرزندشان داشتند از دل بيرون برده و حب الهي را در دل جاي دادند .
وي افزود: امام در اولين جلسه درس پس از فوت آقا مصطفي در حالي که به ستوني که معمولا وي به آن تكيه مي دادند، نگاه کردند و گفتند درگذشت مصطفي، لطف خفيه الهي بود.
* خط بطلان بر 27 سال عمل دولتها، تفرقهآميز و خلاف هدف امام(ره) است*
رييس پژوهشکده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي گفت: خط بطلان کشيدن بر 27 سال انديشه و عمل دولتها و نظام، حرکتي تفرقهآميز و خلاف انديشه و هدف امام (ره) است.
به گزارش ايسنا، حجتالاسلاموالمسلمين مجيد انصاري که در اختتاميه اولين همايش دانشجويي «طريق جاويد» با موضوع «وحدت از ديدگاه امام (ره) و مؤلفههاي وحدت وانديشههاي ايشان» سخن ميگفت، با بيان اينکه امام (ره) با انحصارطلبي برخورد شديد داشتند، گفت: امام (ره) سعي در ايجاد تعادل بين گروههاي سياسي داشتند.
وي جهالت و ناداني نسبت به اسلام و پاشيدن تخم نفرت و کينه را تقبيح کرد و گفت: گاهي به نام دفاع از دين و ارزشها تصور ميشود که برداشت ما حق محض است و هر که غير از اين فکر کند باطل محض است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه با نگاه سياسي اين سخنان را نميگويم و منظورم در قالب اصلاحطلب و غير آن نيز هست، گفت: احساس بينيازي به بخش عظيم جامعه و نيروهاي تشکلهاي درون نظام و اقدام به دور ريختن تجربه عظيم مديريتي کشور، خلاف وحدت است و با ديگاه امام (ره) سازگاري ندارد.
وي با بيان اينکه وحدت در ديدگاههاي امام (ره) آن زمان است که جامعه مجموعه به هم پيوسته باشد، گفت: همه عناصر حکومت از رهبري و رييس جمهور تا نمايندگان مجلس و شوراها با واسطه و يا بي واسطه توسط مردم برگزيده ميشوند و منتخبين سمتي جز خدمتگزاري و انجام اموري که مردم به آنان به عنوان وکالت اعطا كردهاند ندارند.
وي با تاكيد بر اينكه "بايد از انديشههايي که بر خلاف مباني وحدتبخش امام است خوداري کنيم"، تصريح كرد: ديدگاهايي که در ذاتش جدايي مردم و دولت وجود دارد با مباني وحدتآفرين امام (ره) منافات دارد و با صراحت ميگويم كه با ديد تزييني به راي مردم نميتوان به دنبال وحدت در ملت بود.»
مجيد انصاري با بيان اينكه "اگر قرار باشد انديشهاي را ترويج کنيم که خلاف تمام مبناي انديشههاي امام (ره) و مقام معظم رهبري است کج سليقگي مطلق است"، اذعان داشت: خوشبختانه ايران در منطقه پرچمدار مردمسالاري است و خوشبختانه در اين باره مشکلي نداريم و هر ساله انتخابات برگزار شده است. ولي در اين شرايط بحث در باره مشروعيت و مقبوليت حاکميت، حکومت اسلامي و امثال اينها سخناني است که بر خلاف مباني وحدتآفرين امام (ره) است.
وي جزيينگري و فرعي کردن مسائل اصلي را از جمله مسائل ديگري دانست که در منظر امام (ره) از عوامل تفرقه است.
رييس پژوهشکده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي، وحدت را مهمترين پيام و سلاح پيامبران در برابر طاغوتها و در انقلاب اسلامي نيز وحدت کلمه و اتحاد ملي را محوريترين عامل و رمز پيروزي انقلاب دانست.
وي پرداختن به مساله وحدت در مقطع کنوني را حائز اهميت دانست و گفت: با بررسي ريشههاي وحدت در نگاه امام (ره) به اين نتيجه ميرسيم که وحدت ابزار و تاکتيکي براي پيروزي در نگاه ايشان نيست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه عوامل تهديد کننده وحدت در جامعه ما دست به کار شدهاند و با شيوههاي پيدا و پنهان در تلاشند که مهمترين عامل پيروزي را از ملت بگيرند، اظهار داشت: قومگرايي و انحصارطلبي و تنگنظري و ارائه ديدگاه غلط از اسلام و تشيع، وحدت جامعه را نشانه رفتهاند.
وي وحدت را در ديدگاه امام (ره) ناشي از نگاه فلسفي و عرفاني ايشان به مقوله هستي دانست و با سفارش دانشجويان به مطالعه ترجمه سوره حمد امام (ره)، گفت: امام (ره) معتقدند هر چه ميبينيم و هست در ذيل ذات اقدس الهي گسترده شده و از ديد عرفاني امام (ره) اختلاف مذاهب و پرستشها و سخنان خواسته و يا ناخواسته به همان مبدا هستي برميگردد و هيچ نيايشي از ستايشگري سر نميزند الا براي خدا، چه شخص بخواهد يا نخواهد و بداند و يا نداند.
وي تصريح کرد: کسي که نگاهش به وحدت عالم اين گونه است حرکت نظام را نيز اينگونه مينگرد.
انصاري با اشاره به يگانگي بينش سياسي و ديني در منظر امام (ره) گفت: امام (ره) اين دو مقوله را از يکديگر جدا نميدانند.
رييس پژوهشكده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي افزود: دين مقولهاي به هم پيوسته و تکاملي است که شامل دستورات راهبردي براي رسيدن به کامل مطلوب است و در سياست نيز بايد روابط جامعه انساني و روابط اجتماعي و بينالمللي طرح شود و به اين شكل اين دو از يكديگر جدا نيستند.
وي گفت: براي رسيدن به نقطه کمال مطلق بدون برخورداري از جامعه انساني، انديشه و مسووليت متحد، حركت غير قابل ممکن است.
انصاري با اشاره به نگاه امام (ره) به تاريخ معاصر و دريافت نقش وحدت و ذلت در ملتها، گفت: امام (ره) با آسيبشناسي جريانات دويست ساله ايران اساسيترين مشکل ايران و جهان اسلام را اختلاف و تشتت يافتند.
وي يادآور شد: عامل شکست مشروطيت، دستهبندي جامعه به نخبگان و روشنفكران غربزده از يك سو و روحانيت مشروطه و مشروعهخواه از سوي ديگر بود که به سر در آوردن استبداد سياه و وابستگي مطلق ايران به بيگانگان منجر شد.
وي تجربه ملي شدن صنعت نفت را که با اختلاف بين كاشاني و دکتر مصدق ختم يافت را يکي ديگر از مستندات تاريخي امام (ره) درباره نقش وحدت برشمرد.
وي افزود: تا سال57 فطرت كشندهاي در درون نخبگان و روحانيت ايجاد شده بود و به قول امام (ره) ما آخوندها را قديمي و مرتجع به دانشگاهيان معرفي کردند و دانشگاهيان را به ما بي دين و لا مذهب.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه يک چهارم گفتار و نوشتههاي امام (ره) درباره وحدت است، گفت: ايشان استثمار را عامل تفرقه ميدانستند. براساس تجربه تاريخي در ايران و عراق و به خصوص درباره مساله اسرائيل و فلسطين، ايشان تشتت ميان دول عرب را ريشه شکلگيري اسرائيل ميدانستند و متعقد بودند تنها دليل پيروزي اسرائيل اختلاف مسلمين بود.
وي با اشاره به عملكرد امام (ره) در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي براي جلوگيري از تفرقه و تشتت، گفت: امام (ره) در مسير وحدت بخشيدن به جامعه از عوامل تفرقه اجتناب ميكردند و در دورهاي از مبارزه كه به زندان افتاده بودند برخي طلبهها تعابير تندي نسبت به تعدادي ازمراجع که درباره به زندان افتادن امام اظهار نظري نکرده بودند داشتند كه پس از آزادي امام در سخنراني تصريح کردند اگر کسي به علماي عظام اهانت کند به رسولالله اهانت کرده و جلوي تفرقه را گرفتند.
مجيد انصاري با اشاره به مسائلي كه در زمان چاپ کتاب شهيد جاويد رخ داد، با بيان اينکه اين موضوع در آن زمان به مساله اساسي در حوزه تبديل شده بود، گفت: امام (ره) با هوشياري اين مساله رابدون اينکه مناقشهاي صورت بگيرد پايان دادند.
وي با اشاره به اقدامات امام (ره) براي وحدتبخشي به تعامل حوزه و دانشگاه، گفت: ايشان از طريق انجمنهاي دانشجويان خارج از کشور و نيز نمايندگاني مانند شهيدان باهنر، بهشتي، مطهري، مفتح و مقام معظم رهبري، و آيتالله رفسنجاني به عنوان سفيران وحدت در داخل کشور تعامل حوزه و دانشگاه را تقويت ميکردند و از سوي ديگر روابط بين دانشجويان خارج را با حوزه نجف گسترش ميدادند.
مجيد انصاري با اشاره به دعوت و فراخوان امام (ره) براي اولين مراسم وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: ايشان اولين اطلاعيه و دعوت را خودشان اعلام كردند.
رييس پژوهشكده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي با بيان اينکه پس از انقلاب اسلامي امام (ره) وحدت را در دو لايه وحدت جهان مستضعفين و ملتهاي تحت ستم، و وحدت ملي در درون انقلاب تقسيم كردند افزود: ايشان معتقد بودند ما بايد حزب مستضعفين عالم را تشکيل دهيم تا مستضعفين تحت ستم عليه مستکبران بايستند.
وي پيامهاي حج امام (ره) را فراخوان جهان اسلام به وحدت و انسجام خواند و گفت: ايشان با اين نگاه به لبنان و عراق نگاه کردند تا جايي که پس از هشت سال جنگ ميان ايران و عراق و تبليغات رژيم بعثي عراق عليه امام(ره) پس از سرنگوني صدام به جاي اينکه آنان به نفرت به انقلاب و امام نگاه کنند با شوق از انديشه و تفکر امام (ره) بهره گرفتند.
انصاري با اشاره به تاکيد امام (ره) بر وحدت ميان مسلمانان، اظهار داشت: امام (ره) علاقه شديدي نسبت به اهل بيت و حضرت زهرا(س) داشتند اما به هيچ وجه اجازه انتشار کتاب و سخنان تفرقهانگيز ميان شيعه و سني را ندادند و بر وجوب شرکت در نماز جماعت و جمعه حجاج در مراسم حج پشت سر اهل تسنن تاکيد کردند.
رييس پژوهشکده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي با اشاره به حرکات مشکوک در شهرهاي مذهبي عليه اهل سنت، گفت: سکوت بيست و پنج ساله اميرالمومنين براي حفظ وحدت جهان اسلام بود و اگر ميبايست بخاطر مظلوميت اهل بيت (ع) حق از دست رفته ايشان را بازپس گيرند حضرت علي (ع) بر اين امر سزاوارتربودند.
مجيد انصاري در اختتاميه اولين همايش دانشجويي طريق جاويد با بيان اينكه پيروزي حزبالله لبنان روييدن گلي از انديشه حضرت امام خميني (ره) است که به رهبري شايسته نصرالله که حقيقتا حق فرزندي ادا کرده است رخ داد، ابراز اميدواري کرد هر روز شاهد شکوفايي انديشههاي امام (ره) در سطح جهان اسلام و جهان مستضعفان باشيم.
*زماني که سخن از منافع ملي ميگوييم بايد به استقلال هم توجه كنيم*
مشاور مقام معظم رهبري درامور بينالملل با اشاره به مباني سياست خارجي امام خميني (ره)، اظهار داشت: براي دست يافتن به مباني سياست خارجي امام (ره) ميبايست انتظار ايشان از حکومت اسلامي و سياست خارجي را بدانيم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خراسان، دکتر علياکبر ولايتي که در اختتاميه همايش دانشجويي طريق جاويد در مشهد سخن ميگفت، با بيان اينکه امام خميني (ره) به تاريخ معاصر اشراف کامل داشتند و جغرافياي سياسي منطقه را خوب شناخته و تجزيه و تحليل دقيق از تاريخ معاصر ايران داشتند، به ذکر خاطراتي از امام (ره) که نشان دهنده تسلط ايشان بر رخدادهاي ريز و درشت سياسي داشت پرداخت.
وي تصريح کرد: سياست خارجي در منظر امام (ره) حرکت در بين آنچه در دنيا عرف بود و آنچه ايشان به آن توجه داشتند بود که حرکتي ظريف و حساس را ايجاب مي کرد.
وي نوشتن کشفالاسرار و نوع برخورد امام با شريعت سنگلجي و افرادي که سعي در برخورد با اسلام داشتند را حاکي از حضور امام در عرصه سياست دانست و تصريح کرد: اين طور نبود که امام در 22 بهمن وارد سياست شود بلکه ايشان در وقايع تاريخي فعال بودند.
ولايتي با بيان اينکه پس از فوت آيتالله بروجردي حدود 10 نفر به عنوان مرجع تشيع شناخته شدند که يکي از اين ده نفرامام خميني (ره) بود، گفت: امام (ره) به سرعت به علت حضور در عرصه سياسي خود را نشان دادند.
وي با بيان اينکه از سال 1332 عملا موضوع اسرائيل به فراموش سپرده شده بود وحتي رژيم صهيونيستي اقدام به جذب روشنفكران ايراني ميكرد، گفت: اشخاصي مثل خليل ملکي که پايهگذار جريان سوم و مقتداي جلال آل آحمد بود در سفر به اسرائيل از نوعي سوسياليسم در آنجا تمجيد کرد.
وي افزود: در اين دوره روشنفكران کار كرده فريب ميخوردند و بخشي از اين را مي توان در سفر به ولايت عزائيل آل احمد مشاهده کرد؛ هر چند بعد از جنگ 67 تلنگري به آل احمد زده شد و متمم و يا به نوعي توبهنامه نسبت به آن نگاشت.
ولايتي ادامه داد: در اين دوره مردم نسبت به اسراييل دچار استحاله شده بودند تا سال 1342 که امام (ره) نسبت به خطر اسراييل هشدار داده بود.
وي موضعگيري امام (ره) نسبت به کاپيتولاسيون را در شرايطي كه روشنفكران اعتراضي نکردند، اقدام امام (ره) عليه آمريکا خواند و گفت: سياست نه شرقي و نه غربي از همان سالها شکل گرفت و امام (ره) در بياني انگليس را از آمريکا بدتر و آمريکا را از انگليس بدتر و شوروي را از هر دو اين دو کشورها بدتر ميدانستند و سياسيت نه شرقي و نه غربي قبل از انقلاب پايهگذاري شده بود.
وي با اشاره به مغالطههاي برخي افراد درباره استقلال با استناد به جهاني شدن، گفت: برخي معتقدند هماکنون كه کشورها به همديگر نزديک ميشوند استقلال ديگر معنايي ندارد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين پرسش كه آيا آمريکا حاضر است به نفع ديگران از استقلال خود چشم بپوشد؟ تاکيد کرد: زماني که سخن از منافع ملي ميگوييم بايد به استقلال نيز توجه داشته باشيم.
مشاور مقام معظم رهبري درامور بينالملل با تاکيد بر اينکه استقلال موضوعي بود که امام (ره) بر آن تاکيد داشتند، گفت: امام (ره) از اينکه در عکسي محمدرضا شاه پهلوي را در کنار نيکسون رييس جمهور آمريکا که به وي توجه كرده بود ديده بودند چندين بار اظهار ناراحتي كرده بودند.
وي با اشاره به تاکيد امام (ره) در مخالفت با آمريکا و شوروي گفت: در 22 بهمن يکي از سالها که سفراي خارجي را براي ديدار با امام (ره) برده بوديم ايشان يکي به آمريکا ميگفتند ويکي به شوروي و زماني که "گودوف" سفير وقت شوروي در گوش من گفت ما که با شما دوستيم و من اين را به امام (ره) منتقل کردم، امام گفتند تازه ملاحظهشان راكردهام.
وزير اسبق امور خارجه با بيان اينکه امام (ره) به غير از آمريکا و اسرائيل بر روابط با ديگر كشورها تاکيد داشتند، گفت: ايشان رابطه با کشورهاي دور دست را به ما واگذار کرده بودند و گفته بودند هر جور ميخواهيد عمل کنيد و درباره کشورهاي همسايه نيز تاکيد داشتند "همه بايد سالم و با اطمينان در کنار هم باشيم و به آنها اطمينان خاطر بدهيد" و سفارش ميکردند که با کشورهاي اسلامي تعارضي نداشته باشيم.
ولايتي با اشاره به دستور امام (ره) درباره قطع روابط با مصر، گفت: امام (ره) موضوع اسرائيل را مساله مهمي ميدانستند و خودشان دستور دادند که چون مصر کمپ ديويد را امضا کرد با آن قطع رابطه کنيد.
وي تعامل و دوستي با کشورها از جمله کشورهاي اسلامي را مد نظر امام دانست و گفت: ايشان در حوزه مسووليت دادن در سياست خارجي اگر مسووليتي مي دادند حمايت نيز ميکردند.
وي در اين باره به واگذاري مسووليت ايشان درباره پيگري قطعنامه 598 و مذاکره با عراق که ايشان بر عهده وزارت خارجه قرار دادند اشاره کرد و افزود: ايشان وقتي مسووليت ميدادند اختيار هم ميدادند و حمايت ميکردند.
ولايتي با بيان اينکه امام (ره) نسبت به بازگشت نفوذ بيگانه سفارش داشته و هشدار ميدادند، گفت: ايشان راجع به سفارتخانهها و تعيين افراد مطمئن تاکيد داشتند.
وي با اشاره به اظهار نظر افرادي افراطي در دوران حيات امام (ره) در باره اينکه اگر رابطه با دولتها را نميخواهيم رابطه با ملتها را ميخواهيم، گفت: اين حرف امام (ره) نيست و ايشان در سخنراني راجع به اين موضوع گفتند ما که در حکومت پهلوي مبارزه ميکرديم برخي ميگفتند شاه بماند و سلطنت کند نه حکومت و وقتي در پاريس بوديم به ما ميگفتند حالا به تهران نرويد و حالا ميگويند ما با برزگرهاي فلان کشور ميتوانيم ارتباط برقرار کنيم و اين مثل حرفهايي است که ميتوانيم با ملتها به جاي دولتها ارتباط برقرار کنيم.
*انديشه سياسي امام (ره) در جمهوريت بروز مييابد*
رييس دانشگاه تهران تاكيد كرد: «درک انديشه سياسي - اجتماعي امام (ره) تنها با شناخت لايههاي مختلف انديشه ايشان و تفکر در آثار عملي وي امکانپذير است.»
به گزارش ايسنا، آيتالله عباسعلي عميد زنجاني كه با عنوان "نگاهي به انديشههاي سياسي امام راحل" در جمع دانشجويان شرکتکننده در نخستين همايش فرهنگي - دانشجويي طريق جاويد سخن ميگفت، با اشاره به دوران 10 ساله شاگردي خود در محضر امام (ره) در نجف و قم، اذعان داشت: انديشه سياسي امام (ره) را نميتوان صرفا در زمينه فقاهت،عرفان يا مديريت ايشان محدود کرد و براي فهم اين انديشه بايد به عمق مطالب و اعتقادات مطرح شده از سوي امام (ره) پي برد.
رييس دانشگاه تهران تصريح کرد: انديشه سياسي امام خميني (ره) را ميتوان در سه سطح دموکراسي، ولايت فقيه و عرفان بررسي کرد و بايد دانست که درک درست انديشه امام (ره) از فهم هر سه موضوع در کنار يکديگر امکانپذير است.
عميد زنجاني در خصوص لايه دموکراسي انديشه سياسي امام (ره) اظهار داشت: اين سطح بيرونيترين سطح انديشه سياسي امام (ره) است و چون به عنوان يک رهبر سياسي در سطح جامعه و در برخورد با مردم قرار ميگيرد، اين انديشه همان اعتقاد به جمهوريت يا دموکراسي است و بايد دانست که انديشه سياسي امام (ره) در جمهوريت بروز مييابد.
وي افزود: امام (ره) ازديدگاه فقاهتي معتقد به اصل ولايت فقيه بودند و انديشه فقهي و شرعي ايشان تاسي گرفته از نظرات شيخ مفيد و مرحوم کاشف الغطاء بوده است.
رييس دانشگاه تهران با بيان اينکه امام(ره) ديدگاه فقاهتي جديدي را مطرح نکردند، بلکه انديشه سياسي شيخ مفيد را پرورش دادند؛ اظهار داشت: امام (ره) هر چند به طور کامل به ولايت فقيه که از سوي مرحوم کاشف الغطاء مطرح شده بود تاکيد نداشتند، اما به ولايت شرعي معتقد بودند و بايد دانست که در برابر اين انديشه از ولايت انتخابي و انتصابي صحبت کردن صحيح نيست.
اين مدرس حوزه و دانشگاه مظهر حق بودن را از ديگر لايههاي انديشههاي امام (ره) دانست و گفت: عرفان امام (ره) نيز در کنار ساير لايههاي فکري ايشان بسيار متمايز بود و تحولات عظيم روحي و سلوک ايشان ناشي از پشت سر گذاشتن لايههاي مختلف در عرفان بود.
عميد زنجاني کثرت شاگردان امام (ره) در نجف و قم را ضامن حرکت و بقاي جمهوري اسلامي دانست و افزود: تمام کساني که در محضر امام (ره) حاضر ميشدند تنها يک شاگرد نبودند، بلکه شايد بتوان گفت مريد امام (ره) بودند و درس ايشان از نظر علمي عميق و از نظر سازندگي روح اکسيري براي آنان محسوب ميشد.
اين شاگرد امام خميني (ره) اذعان داشت: بار علمي تدريس امام (ره) در قم و بار فکري - فقاهتي و نيز تفکر سياسي ايشان در نجف ميتواند معاني و درسهاي زيادي داشته باشد؛ چراکه به ندرت در کلاس درس پيش ميآمد که در کنار بحث و تدريس مسائل فقهي سخن ايشان بارقههايي از عرفان و سياست نداشته باشد.
رييس دانشگاه تهران يکي از بازتابهاي انديشه امام (ره) را شکلگيري گروههاي انقلابي در کشورهاي اسلامي و حتي غربي عنوان کرد و افزود: هر چند که بسياري از اين جنبشها و حرکتها به دليل فرصتسوزيهاي زيادي که اتفاق افتاده است فرصت بروز نيافتهاند، اما نبايد فراموش کرد که اين انديشه والا تاثيرات فراواني در پويايي جهان اسلام داشته است.
عميد زنجاني خاطرنشان کرد: حزبالله لبنان که امروز دنيا شاهد شکوه و افتخارآفريني آنان است، در سالهاي اوليه دهه 60 از انديشههاي امام (ره) شکل گرفت.
رييس دانشگاه تهران در پايان با ذکر چندين خاطره از دوران شاگردي خود در محضر امام (ره)، دانشجويان را با سيره عملي و روشهاي رفتاري ايشان آشنا کرد.
*برخي فرصتطلبان از دستاوردهاي انقلاب و انديشههاي امام(ره) سوء استفاده ميکنند*
قائم مقام جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران گفت: سيره عملي زندگي امام خميني (ره) امروز فراموش شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا)، منطقه خراسان، مرضيه دباغ در سومين روز از نخستين همايش فرهنگي - دانشجويي طريق جاويد با بيان خاطراتي از امام (ره) اظهار داشت: امروز سيره عملي امام فراموش شده است و به گونهاي روش زندگاني امام (ره) امروز در مهجوريت قرار گرفته است که شنيدن زندگي امام (ره) باعث شگفتي جوانان ميشود.
وي با بيان اينکه به سادگي نميتوان امام (ره) را شناخت، افزود: مطالعه برخي از کتابهاي امام (ره) نظير اسرار الصلوه يا اربعين حديث ميتواند در اين راه کمک نمايد و بينش امام (ره) را نشان دهد.
وي اضافه کرد: امام خميني (ره) نه پيغمبر بود نه امام و نه معصوم. بنابراين هر کسي ميتواند به مرتبه امام (ره) برسد به اين شرط که اسلام ناب را بشناسد و عمل کند، چراکه وي نيز به دستورات اسلام، قرآن و مکتب عمل ميکرد. با اين حال امام (ره) آنقدر ناشناخته است که حتي با وجودي که در وصيتنامه ايشان نسبت به سوء استفاده از افکار و سخنانش نوشته و تذکر داده است، اما امروز برخي از فرصتطلبان از دستاوردهاي انقلاب و انديشههاي امام (ره) سوء استفاده ميکنند.
دباغ با اشاره به نامه تاريخي امام خميني (ره) به گورباچف، افزود: هفت روز پس از ارسال اين نامه از بلندگوهايي که 70 سال خاک کمونيست خورده بود صداي "أشهد ان لا اله الا الله" بلند شد اما اکنون هر نامهاي را با نامه امام مقايسه ميکنند.
وي تصريح کرد: سيره عملي امام (ره) ساده است و همين روش ايشان باعث شده که با لب تر کردني دنيا به لرزه در ميآمد.
وي اضافه کرد: امام (ره)زماني که از دنيا رفت در وصيتنامه خانوادگياش صحبت از يک قطعه فرش فرسوده و چند جلد کتاب بود اما اکنون برخي از مسوولين بيتالمال را در اختيار خانواده خود قرار دادهاند.
قائم مقام جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران اضافه کرد: شناخت ما از امام (ره) عميق و به اندازه کافي نبوده است و هر کس تلاش ميکند به آنچه که از اسلام ميداند عمل کند. امروز مديران جامعه به دنبال عمل به آنچه که امام (ره) از اسلام شناخت نيستند. بنابراين شايد بتوان گفت که جوانان ايراني ديدگاههاي امام (ره) را آن طور که بايسته است درنيافتهاند.
وي در ادامه به نقل خاطرهاي از امام خميني (ره) در خصوص حجاب پرداخت و اظهار داشت: روزي پس از مرخصي از بيمارستان با عصاي زير بغل به ديدار امام (ره) رفتم که در آن روز البته به رغم پوشش کامل، چادر به سر نداشتم. امام (ره) از من پرسيد مگر شما چادر نداريد؟ با اين حال ايشان هيچ تاکيدي که حتما چادر سر شود نداشتند. البته ايشان چادر را براي زنها بهترين حجاب و حجاب برتر ميدانست.
دباغ با اشاره به وقتشناسي وقانونگرايي امام (ره)، اضافه کرد: در نوفل لوشاتو روزي براي خريد گوشت به بازار رفتم، اما ذبح حلال نيافتم. بنا بر اين مرغ زندهاي خريدم و آن را در منزل سر بريدم و غذا تهيه کردم اما وقتي امام (ره) متوجه جريان شد گفت اين برخلاف قانون اينجاست که در خانه ذبح انجام شود. اين نشان ميدهد که امام (ره) حتي در مملکت کفر فعل غير قانوني را حرام ميدانست.
****
با پيام حجتالاسلاموالمسلمين سيدحسن خميني، اولين همايش فرهنگي - دانشجويي طريق جاويد در مشهد پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خراسان، در بخشي از پيام حجتالاسلاموالمسلمين سيدحسن خميني به اولين همايش فرهنگي - دانشجويي طريق جاويد، برگزاري چنين همايشهايي پيونددهنده آينده با گذشته افتخارآميز خوانده شد.
در پيام نوه امام خميني (ره) که توسط دکتر احمدي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در آيين اختتاميه همايش طريق جاويد قرائت شد، آمده است: چنين جلساتي مي تواند پيوند آينده را با گذشته افتخارآميز بهتر از هر زمان ديگري رقم بزند.
در بخشي از اين پيام با اشاره به حوادث اخير لبنان، نتيجه حاصله در لبنان ثمرهاي از بذر کاشته شده توسط امام (ره) عنوان شده و آمده است: اين جريان شادي فراواني در دل و جان ميانگيزد.
در ادامه اين مراسم احمدي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اينکه شرکتکنندگان در اين همايش سفراي آراء و انديشه امام (ره) باشند، افزود: در صدد استمرار اين تجربه و رفع کاستيها و نقاط ضعف هستيم.
١٧:٠٨ ٢٧/٠٥/١٣٨٥