در هفتمین نشست انجمن روابط عمومی مطرح شد:
چالشهای نظرسنجی در ایران
هفتمین نشست انجمن روابط عمومی ایران با سخنرانی دکتر حاجیانی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درخصوص «بررسی چالشهای نظرسنجی در ایران» دوم آذر ماه 84 در محل سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) ایسپا( مدیریت و کنترل بخش دولتی، اعمال حساسیت بر نتایج، بدبینی نسبت به سنجش افکار و فرایندهای سینوسی را مهمترین چالشهای نظرسنجی در حوزه دولت عنوان کرد.
حاجیانی اظهار داشت: تمایل به نهان کاری ، پیچیدگی فرهنگی ایرانیان، مشکل ساخت سنجهها متناسب با شرایط ایران و نگرش مبتنی بر حل مسئله درانجام نظرسنجیها چالشهای مهم نظرسنجی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.
وی عدم مشارکت فعال سازمانها در جریان اجرای طرح های نظرسنجی را از چالشهای نظرسنجی در حوزه روابط عمومی سازمانها عنوان کرد و انجام مقطعی طرحهای نظرسنجی، استفاده تزئینی از نتایج، عدم تمایل به جدی انگاشتن فعالیت نظرسنجی و عدم استفاده از نتایج در ارزیابی برنامهها و سیاستها را از دیگر چالشها در این حوزه بر شمرد.
وی با اشاره به چالشهای نظرسنجی در حوزه سازمان نظرسنجی اظهار داشت: مشکلات تخصصی در نمونهگیری، طراحی پرسشنامه، وابستگی سازمانی، عدم فراگیری نظرسنجی در سطوح ملی، عدم تولید اطلاعات پایه، مشکل انتشار عام نتایج، ضعف و ابهام در قوانین و مقررات مهمترین چالشها در حوزه سازمان نظرسنجی هستند.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با بیان اینکه فقدان فضای رقابتی صنایع از جمله چالشهای نظرسنجی در حوزه تحقیقات بازار است، ضعف در نگرش مدیران پروژه های صنعتی در حوزه فروش و بازاریابی را از دیگر چالشها در این حوزه بر شمرد.
وی درباره چالشهای نظرسنجی در حوزه مسایل پژوهشی نیز اظهار داشت: پیچیدگی مسایل انسانی و اجتماعی، عدم تعریف مسایل، فقدان اجماع و نگاه موردی و مقطعی به مسایل مهمترین چالشهای نظرسنجی در حوزه مسایل پژوهشی است.
١٣:٤٣ ٠٩/١٠/١٣٨٤